I grunden handlar det helt enkelt om hur väl man förmår att utnyttja den tillgängliga effekten.Skulle vara intressant att få förklaring på varför denna gamla chopper på 70hk accelererar snabbare än plastraketen på 180hk (utan att jag för den skull vill ge mig in i diskussionen on vrid vs effekt då jag fortfarande har svårt för detta).
Rent generellt så är acceleration från 0-100 begränsad av motorcykelns geometri till stor del.
Som exempel. Min VFR som har blott 110 hk gör 0-100 på strax över 3 sekunder. Och då ligger den med ungefär 0 i tyngd på framhjulet. Dvs det går inte att accelerera den fortare än så utan att förlänga svingen eller liknande. Det hjälper inte om den skulle ha 200 hk för det går inte att utnyttja ens dom 110 hk den har fullt ut utan att framhjulet lättar.
En chopper har låg tyngdpunkt och kan förmodligen spätta fullt utan att bekymra sig och behöver bara se till att hålla sig i rätt varvtalsområde för att maxxa effekten. Den har troligen desssutom ett ganska brett register då dom typiskt har ganska mycket maxvrid vid relativt låga varv och måttlig toppeffekt vilket ger en relativt flack effektkurva. Då gör det inte så mycket om man missar lite och växlar vid icke optimalt varvtal.
En sporthoj har betydligt mer effekt men ofta med en spetsigare effektkurva. Det gör att det får större betydelse när man växlar.
Dessutom kan han inte använda full effekt då det bara lyfter framhjulet vilket innebär att det gäller att hitta precis lagom mängd gas för att accelerera maximalt utan att lyfta framhjulet. Gasar man för lite så är det inte max acceleration och om man gasar lite för mycket så lyfter framhjulet och man måste släppa av på gasen och förlorar även då acceleration.
En sporthoj är alltså rejält mycket svårare att accelerera optimalt på än en chopper med låg tyngdpunkt.
Det leder till att redan en relativt klantig förare ganska lätt kan accelerera en chopper nära vad den optimalt kan åstadkomma.
Samtidigt kan en klantig förare på en sporthoj gasa för lite eller för mycket eller slira för mycket eller för lite på kopplingen och får då en acceleration som är långt ifrån vad den optimalt skall klara.
Så jag skulle säga att i det där fallet så är det frågan om att föraren på sporthojen inte är tillräckligt skicklig för att utnyttja hojens effekt under accelerationen.