Håll dig på din väghalva i sommar!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Man blir ju rent av förbannad på killen som kör... När jag hade tillfrisknat eller om jag hade tillfrisknat efter jag hade mött ett sånt där klantarsel så hade jag sökt upp killen och frontat honom med en långtradare så spolbilen kan komma i stället för ambulansen, nästa gång...

Skuggan

Guest
Som en dag på Bulten.. Det kommer att hända där oxå

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Så kan det när man skall ta rygg på någon som håller ett högre tempo, man ser så fort den som passerar den filmande hojen/föraren att denne direkt lägger sig i ett högre tempo som inte behärskas av föraren. Undras hur många mc olyckor som sker just pga den orsaken, rätt många skulle jag tro..

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Så kan det när man skall ta rygg på någon som håller ett högre tempo, man ser så fort den som passerar den filmande hojen/föraren att denne direkt lägger sig i ett högre tempo som inte behärskas av föraren. Undras hur många mc olyckor som sker just pga den orsaken, rätt många skulle jag tro..

Snabba varvtider imponerar - idioti på allmän väg gör det INTE..

/JPS

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Detta är anledningen till varför jag inte kör bulten/bogen och alla andra kända skitvägar.
Eftersom folk kör som skit och ständigt korsar mittlinjen och skiter i att de har möte. Och tar för givet att man ska veja och flytta på sig..
Enkelriktat is the shit:tummenupp

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Har kollat på videon säkert 15 gånger nu. Och när man ser sånt här ställer man sig frågan, är det verkligen värt att sitta på en hoj igen? Som tidigare talare sagt så är det inte många som klarar av att hålla sig inom rätt sida av vägen... R.I.P För de bortgångna själar..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vid två minuter...hur FAN fick de ner helikoptern mellan alla träd? Ser riktigt tajt ut.

Mongo-hojchaffis dessutom..

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Öga för öga. Tand för tand.

Att köra som han på vägarna, WAAAYYY above vad han klarar.
Då fan ska de vara "Liv för Liv"!

Vad fick killen för straff?

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Tyvärr så är det många som köper en liter-hoj och ett fränt Arlene ness / Spyke ställ och tror de kan köra som Rossi. Syns direkt att snubben inte hanterar hojen!
Äckligt!

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Såld
Vad kan man dra för lärdom av detta? Förutom att konstatera att det finns en hel del rötägg på våra vägar som överskattar sin förmåga av sitt MC-körande..

(I Sverige) Kanske man bör införa att samtliga personer som tar sitt MC-körkort framöver, måste avklara en obligatorisk bandag tillsammans med SMC.. För att lära sig hantera sin hoj och inse riskerna med hojkörning. Har själv haft B-körkort i 7år innan jag tog mig i kragen och tog A-körkortet. Kort efter att jag tagit lappen, gick jag SMC-kursen och fast jag inte på något sätt är fulllärd. Så fick jag väldigt mycket lärdom av en dag på Gelleråsen tillsammans med SMC:s grymma instruktörer..

Det är ju trots allt vi som redan är på vägarna som kan råka illa ut, om någon nyutbildad person som precis köpt sin första "R1a" och leker Rossi med den på vägarna.
Jag säger INTE att det enbart är de nya förarna som är orosmoment på våra vägar, men tror att de kan vara klart bidragande till de olykor som sker.

Kanske borde starta en "Poll" kring detta? :va
(Borde det vara obligatoriskt med bandag före/efter uppkörning för Motorcykelkörkort(A-körkort)?

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
(Borde det vara obligatoriskt med bandag före/efter uppkörning för Motorcykelkörkort(A-körkort)?

Jag tog mitt a-obegr i somras. Har haft lätt sen jag var 16 men inte kört hoj sen jag var 18. När jag tragglat konbanor i en evighet och tagit kortet var det dags att köra själv. Jag tänkte att med nytaget kort är jag en hyffsad förare, men nix! Man lär sig inte ett piss om kurvteknik på körskolan.
Det har varit mer än en gång jag varit på väg ut i spenaten på grund av att jag inte kan läsa kurvor. Jag lärde mig mer på en KNIX-kurs än under hela tiden på körskolan.

Obligatorisk KNIX-kurs eller BKK för personer som ska ta A-kort säger jag.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha