Hållare för p-biljetter

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Bara jag som tror att lapplisorna inte kommer orka läsa vad det står på biljetterna när de hänger så långt ner = felplacerat = böter.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
eller ge böter till någon som redan betalat för sin plats och kan bevisa det.

skön affärsidé.

Du kan nog tjäna fina pengar på de 90% betalar säkert efter ett samtal till p-bolaget...

instämmer med föregående talare dem lär tröttna på att man har den så långt ner... men förstora hålet på biljetthållaren så kan du sätta den på styret?

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
eller ge böter till någon som redan betalat för sin plats och kan bevisa det.

skön affärsidé.

Hur kan du bevisa det i efterhand?

Följer man inte de regler som är satta för att parkera (dvs att biljetten ska sitta synligt på fordonet) så kan man inte i efterhand "bevisa" att man har betalat (om det inte gäller elektroniskt för specifikt fordon). Det fanns ingen giltig betalning synlig vid kontrollen!

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

Följer man inte de regler som är satta för att parkera (dvs att biljetten ska sitta synligt på fordonet) så kan man inte i efterhand "bevisa" att man har betalat (om det inte gäller elektroniskt för specifikt fordon). Det fanns ingen giltig betalning synlig vid kontrollen!

sant; det har aldrig hänt i världshistorien, att någon har betalat och p-bolagen, hur otroligt det än må låta, hur absurd bara att ens tänka tanken, har gjort fel.

och påvens mellannamn är abdullah :död

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Man får väl in tre hojar eller nåt i en p-ficka? Då borde man bara betala en tredjedel av priset. Börjar man ställa hojarna en och en i p-fickorna lär dom börja "spontanramla" ganska snart p.g.a arga bilister som inte får plats.

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).

Kan parkeringsbolagen bevisa att du inte betalat själv utan fått biljetten av en polare?

Vill minnas att jag läst flera gånger här på forumet att folk blivit tillsagda av parkeringsbolagen samt lisor att betala biljetten, ta med den och sen när böterna kommer så överklagar de med biljetten de betalat för så fixar det sej.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
sant; det har aldrig hänt i världshistorien, att någon har betalat och p-bolagen, hur otroligt det än må låta, hur absurd bara att ens tänka tanken, har gjort fel.

och påvens mellannamn är abdullah :död

Visst finns det sådana fall, men hur många fall inträffar per år?
Och hur stor är den delen jämfört med det antal böter som delas ut?

Sen om det finns omständigheter runt om som kan påverka varför en bot har tilldelats så tar man det med aktuellt bolag alt en överklagan till polisen.

Jag har fått en bot som jag ansåg det fanns omständigheter till varför bilen stod där den gjorde och inte var berättigad en bot. Företaget höll med efter en förklaring och boten avskrevs.

Hur många känner du som har fått en felaktig bot?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Kan parkeringsbolagen bevisa att du inte betalat själv utan fått biljetten av en polare?

Vill minnas att jag läst flera gånger här på forumet att folk blivit tillsagda av parkeringsbolagen samt lisor att betala biljetten, ta med den och sen när böterna kommer så överklagar de med biljetten de betalat för så fixar det sej.

Parkeringsbolaget behöver inte bevisa något, du har bevisat att du inte följt reglerna genom att inte uppvisa en biljett på fordonet.

Om parkeringsbolaget avskriver boten för en motorcykel där giltig biljett för aktuell tid uppvisas är det ren goodwill.

Jag har jobbat som parkeringsvakt, dessutom tycker jag vissa har rätt med att man ska gå ner och kolla biljeten!

Nja, rätt är det inte med tanke på arbetsmiljösynpunkt. Dock är det kanske inte så frekvent att belastningen som sådan är farlig.

Men det är ett beslut som måste fattas när det gäller motorcyklar om vart en biljett är godkänd.

Ett smidigt sätt för många motorcyklar hade vart ett band man sätter runt sitsen, då många är löstagbara med lås. En annan är låsbart fäste som man sätter på styränden för de som inte har möjlighet att släppa sitsen. Nästan alla motorcyklar har en förvaringsplats för lås etc
(Om man nu är så rädd att någon ska ta biljetten)

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Visst finns det sådana fall, men hur många fall inträffar per år?
Och hur stor är den delen jämfört med det antal böter som delas ut?

Sen om det finns omständigheter runt om som kan påverka varför en bot har tilldelats så tar man det med aktuellt bolag alt en överklagan till polisen.

Jag har fått en bot som jag ansåg det fanns omständigheter till varför bilen stod där den gjorde och inte var berättigad en bot. Företaget höll med efter en förklaring och boten avskrevs.

Hur många känner du som har fått en felaktig bot?

du är en riktigt glad människa märker jag; de positiva energifälten flödar runtomkring dig och människor måste verkligen trivas i din optimistiska aura. t.o.m djur skulle flockas kring dig om det nu inte vore så att de äter utav stödutfordringen vissa av oss har hjärta att bistå dem med.

däremot undrar jag hur många gånger du tappades i golvet vid din födsel...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
du är en riktigt glad människa märker jag; de positiva energifälten flödar runtomkring dig och människor måste verkligen trivas i din optimistiska aura. t.o.m djur skulle flockas kring dig om det nu inte vore så att de äter utav stödutfordringen vissa av oss har hjärta att bistå dem med.

däremot undrar jag hur många gånger du tappades i golvet vid din födsel...

Har du inte en åsikt eller erfarenhet du kan tillföra istället för att försöka göra dig rolig? :confused:

Du svarade aldrig på frågan...

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Lämnar man kvar en biljett PÅ motorcykeln, så har den 9 ggr av 10 blivit stulen eller blåst bort om man inte limmar fast den på tanken eller sadeln.

Bevisbördan ligger då givetvis på parkeringsbolaget då man följt reglerna till 100% att ha placerat biljetten väl synligt (och därmed väldigt utsatt för väder och vind samt klåfingriga typer som ser en gratisbiljett att stjäla).

Allt annat är ju helt befängt.

Dessutom är alla privata parkeringsbolag helt rabiata att ha att göra med. De sätter åtskilliga felaktigt utfärdade böter på en massa fordon och hur mycket du än kan överbevisa dom i en överklagan så avslår de den till 99% i fallen och hotar med indrivning.
Jag synade en bluff av den arten från Securitas parkeringsbolag där jag visste att jag skulle ha vunnit vid en eventuell civilrättslig rättegång och inte fan dök det upp en indrivning för de törs inte att sådan fall ska nå domstolarna och få ett prejukat fastslaget. De lever gott på Svenssons rädsla för att få en betalninganmärkning.

Uppdrag Granskning (eller något av de övriga samhällsgranskande programmen) gjorde ju ett program om just dessa bluffande parkeringsbolag och avslöjade deras kriminella metoder för ett tag sedan. (hittar tyvärr ingen länk till detta just nu)

Hittade däremot ytterligare bevis för dessa skumraskaffärer avslöjade av privatpersoner: http://www.pbot.se/pbot/index.php?o...id=28&func=view&view=threaded&id=610&catid=19

Nr4

Wanna Be
Gick med
6 Oct 2009
Hoj
ingen nu.
I den lilla by hålan (övik) som jag bor i har dom börjat med sms betalning så jag tror det blir svårt att komma undan.

Chev Chelios

Live a little
Gick med
3 Jan 2010
Hoj
Aprilia RSV4
Jag bor på ett ställe där en p-plats hör ihop med min lägenhet som jag äger, dvs ingen annan får stå på MIN plats för att bevisa detta har man ett p-kort i rutan, det ska berättas att garaget är ett flerbilsgarage som delas med ett spahotell. En dag hade kortet ramlat ner på golvet och dagen där på hade man ett böterhelvete:mad: i rutan för olovlig parkering. Ringde till securitas och berättade att det var JAG som parkerade på MIN plats och tänkte väl i min lilla hjärna att då va allt ok och ingen böter skulle fås. Inte en chans, fick till svar att jag minsann va tvungen att ha min lilla lapp i fönstret :huvet

Det är ju ingen annan som får stå på min parkering och kan jag då meddela att det va just jag som stod där så ska det väl inte spela någon roll??? Snacka om att vara fyrkantigt osmidig:näsblod

Bara mina 2 cent om dessa jävla bolag:arsele

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Har du inte en åsikt eller erfarenhet du kan tillföra istället för att försöka göra dig rolig? :confused:

"Hur många känner du som har fått en felaktig bot?"

...tror du på fullaste allvar, att jag har en liten svart bok som jag antecknar i, om hur många jag känner som skulle ha fått en felaktig bot?

återigen har folk med erfarenhet och kunskap, svarat i en tråd, men där det finns en person som hårdnackat håller fast vid sin ståndpunkt, utan att ta till sig andras åsikter, som just baseras på kunskap och erfarenheter, dock inte min nödvändigtsvis. däremot baserar jag min åsikt på just de sh-medlemmar som du sågar jäms med fotknölarna, alt. likt carl lidbom, avfärdar deras inlägg som trams. och kanske har du likt carl lidbom, bara dåligt minne vad gäller inläggen som skrivits här? :confused:

[YOUTUBE-ID]mrIyRKF3JkM[/YOUTUBE-ID]

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
Har fått böter på mc, men jag stod då på vanlig "bil" parkeringsruta.

Men det var inga problem o få den avskriven. Var bara o maila p-lisorna och säga att man betalt biljett (även fast jag inte hade betalt någon himla biljett).

Fungerade klockrent.

bara o parkera på :D:banana

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Så fick jag lära mig i körskolan så fan vet?! :(

Jag har fått 2 felaktiga boter. En gick att överklaga den andra inte trots att jag hade 100% rätt och kunde bevisa det. Hade jag gått upp i rätten hade jag antagligen vunnit men tog den lätta utvägen till slut och betalade :(

Fick nyligen en p-bot när det var göteborgsvarvet. Hoppade in i en butik betala och gick ut. Så satte lisan lappen precis. Visst det va inte en korrekt parkering men jag frågade lisan i och med varvet så var stan helt tokig på vart jag kunde ställt mig i de 3 minutrarna. Hon hänvisade till garageutfarten som var till p-huset. Dvs jag skulle blockera utfarten. Enligt henne kunde jag stå där i... Hmm vare 5 eller 10 minuter minns inte riktigt men vafan lixom... Vart stör jag mest. Intill trottoaren eller blockera ett helt p-hus??? Jaja reglerna hade hon säkert rätt i men vart tog det sunda förnuftet vägen :(

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...