Hållare för p-biljetter

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-

...tror du på fullaste allvar, att jag har en liten svart bok som jag antecknar i, om hur många jag känner som skulle ha fått en felaktig bot?

bara dåligt minne vad gäller inläggen som skrivits här? :confused:

Du har med andra ord inga personliga erfarenheter eller ett minne där någon i din bekantskap råkat ut för detta enormt vanliga maktmissbruk?

Att påpeka att någon annan håller fast vid sin uppfattning utan att själv vika en tum är ....

Vilka inlägg är det du refererar till?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag har fått 2 felaktiga boter. En gick att överklaga den andra inte trots att jag hade 100% rätt och kunde bevisa det. Hade jag gått upp i rätten hade jag antagligen vunnit men tog den lätta utvägen till slut och betalade :(
På vilket sätt var den felaktig, och på vilken grund avfärdade bolaget din överklagan?

vart tog det sunda förnuftet vägen :(
Det sunda förnuftet har svårt att få plats när det handlar om företagsverksamhet. Dom har lagen i ryggen och har full rätt att skriva en bot, så varför skulle dom tumma på sin inkomstkälla?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Du har med andra ord inga personliga erfarenheter eller ett minne där någon i din bekantskap råkat ut för detta enormt vanliga maktmissbruk?

Att påpeka att någon annan håller fast vid sin uppfattning utan att själv vika en tum är ....

Vilka inlägg är det du refererar till?

jag tror på fullt allvar, att du kan läsa, däremot tror jag att du kan ha problem vad gäller läsförståelsen.

mitt förslag är att du läser tråden, kanske inte bara en (1) eller två (2) gånger, utan t.o.m tre (3) gånger för att förstå tråden till fullo. på så sätt kan en mer meningsfull diskussion fortsätta.

jag passar på att informera om nyttan med läsförståelse och hoppas att du kommer ta del utav den informationen:

[YOUTUBE-ID]D2nfpQ8MXq8[/YOUTUBE-ID]

Arre

Arre
Gick med
13 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ZX9R-02
Jag har diskuterat ämnet med en lapplisa och fått lite tips o råd. Att betala garanterar inte att man inte får en bot. Och betala och få en lapp svider. På vissa ställen finns det ingen hoj parkering alls.

Det som retar mig mest på den här jagen är att den saknar allmännytta och legitimitet. Rätta mig om jag har fel, men ett utav argumenten till varför motorcyklar ska stå i en bilruta och betala skulle vara att de stör i cykelparkeringar eller andra ställen. Jag kan säga direkt att jag håller inte med om det. Jag är 37 år nu och jag har haft mc i tre år. Aldrig har jag blivit störd utav det står hojar i vägen. Jag ser inte den lagen som något annat än tiggeri och mjölka pengar från hojåkare. Från vad jag sett sköter sig den stora majoriteten av hojåkare och ställer sina hojar på ställen som inte stör vanlig medelsvensson eller medelabdullah.
Någonstans måste man dra gränsen på hur utnyttjad man ska bli. Och civilt motstånd och protester är inget konstigt, speciellt med en frihetsälskande målgrupp som hojåkare. Jag har bestämt mig att inte betala parkering för hojen (av rent princip skäl) och jag hoppas fler gör som jag.

Det vettigaste som jag luskat ut hittills är att ta bort registrerings numret efter att man parkerat hojen på en valfri plats. Och kedja fast hojen. Enligt lisorna så bogserar man bort bilar som försöker vara smarta på samma sätt men en hoj som är fastkedjad är inte värt besväret.

När det kommer till att få falska böter har jag varit med om en mycket underlig händelse. Jag bodde i Stockholm och vid bot tillfället befann jag mig på min fars 60 års kalas i Göteborg. Jag fick en parkerings bot i Uppsala ?????
Det fick jag reda på genom en påminnelse hem i brevlådan. När jag ringde blev jag bemöt på ett väldigt nedrigt och förolämpande sätt. Dessutom försöker de förolämpa en intelligens genom att säga: det är bra för dig om du betalar för då för du ingen betalningsmarkering, så snackar vi om det sen. deras argument var att hur har du fått boten om du inte varit där.
Jag berättade så snällt jag kunde till honom att så länge jag bestrider din faktura/bot så kommer jag inte att få någon jälva markering. Och att jag är lika intresserad själv av att veta hur de kunde lappa bilen när den inte var där. De fick tidsfrist till dagen efter kl. 10 på att bestämma sig får då skulle jag lämna en formell anmälan till ekobrottsmyndigheten för falsk fakturering. De ringde kl 8 dagen där på och släppte skiten.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
jag tror på fullt allvar, att du kan läsa, däremot tror jag att du kan ha problem vad gäller läsförståelsen.

mitt förslag är att du läser tråden, kanske inte bara en (1) eller två (2) gånger, utan t.o.m tre (3) gånger för att förstå tråden till fullo. på så sätt kan en mer meningsfull diskussion fortsätta.

Vi har inte haft en diskussion, än. Men om du för en gång skull klarar av att svara, utan att försöka vara rolig så kanske vi kommer dit en dag.

Om en person inte förstår innebörden så förklarar man på ett lättare sätt så att personen förstår. Snälla, förklara för mig. Jag ber dig snällt att avstå från fortsatta försök till komiska inlägg.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag har diskuterat ämnet med en lapplisa och fått lite tips o råd. Att betala garanterar inte att man inte får en bot. Och betala och få en lapp svider. På vissa ställen finns det ingen hoj parkering alls.

Förmedla gärna vidare dessa tips och råd :tummenupp

Det som retar mig mest på den här jagen är att den saknar allmännytta och legitimitet. Rätta mig om jag har fel, men ett utav argumenten till varför motorcyklar ska stå i en bilruta och betala skulle vara att de stör i cykelparkeringar eller andra ställen. Jag kan säga direkt att jag håller inte med om det. Jag är 37 år nu och jag har haft mc i tre år. Aldrig har jag blivit störd utav det står hojar i vägen. Jag ser inte den lagen som något annat än tiggeri och mjölka pengar från hojåkare. Från vad jag sett sköter sig den stora majoriteten av hojåkare och ställer sina hojar på ställen som inte stör vanlig medelsvensson eller medelabdullah.
Någonstans måste man dra gränsen på hur utnyttjad man ska bli. Och civilt motstånd och protester är inget konstigt, speciellt med en frihetsälskande målgrupp som hojåkare. Jag har bestämt mig att inte betala parkering för hojen (av rent princip skäl) och jag hoppas fler gör som jag.

Lagen gäller inte specifikt bilar, utan inkluderar även motorcyklar. Inga av dessa motorfordon får parkera på tex gångbana/trottoar/terräng. Göteborg hade ett godkännande för parkering vid cykelställ för motorcyklar, vilket nu är borta. Nu inkluderas även EU-mopeder i denna skara, vilka även ska parkeras på markerade/skyltade parkeringsplatser och betala parkeringsavgift. Parkeringsplatser är inget påhitt för just personbilar, utan för att fordon inte ska parkeras överallt.

Det vettigaste som jag luskat ut hittills är att ta bort registrerings numret efter att man parkerat hojen på en valfri plats. Och kedja fast hojen. Enligt lisorna så bogserar man bort bilar som försöker vara smarta på samma sätt men en hoj som är fastkedjad är inte värt besväret.

Den parkeringsvakten som kontrollerar den plasten just då kanske inte har samma uppfattning. För det är inte parkeringsvakten som kommer klippa loss kedjan och transportera bort motorcykeln.

Hade jag vart parkeringsvakten hade jag sett det som ett hån mot mig och mitt arbetsutövande...

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Hade jag vart parkeringsvakten hade jag sett det som ett hån mot mig och mitt arbetsutövande...

Haha världen kretsar inte runt dig Mr. PK. Först och främst har man stöldrisken i åtanke när man parkerar en hoj och inte bötern för oftast hindrar inte hojen övrig trafik, om man inte väljer att ställa sig helt jävla tokigt. Man vill helst hitta ett fast och solid föremål att kedja fast hojen vid = brukar bli på cykelställ eller trottoaren. För det andra så vill man helst parkera hojen nära till hands och inte i en ödslig parkering flera hundra meter bort från dig där risken för stöld ökar markant. Helst ska det finnas mycket folk som rör sig på platsen - det ultimata är att man kan se hojen.

Om man kan slippa risken att få böter genom att plocka bort skylten så varsågod. Ja tycker att det finns på tok för lite mc-parkeringar med stolpar som man kan kedja fast hojen vid.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Vi har inte haft en diskussion, än. Men om du för en gång skull klarar av att svara, utan att försöka vara rolig så kanske vi kommer dit en dag.

Om en person inte förstår innebörden så förklarar man på ett lättare sätt så att personen förstår. Snälla, förklara för mig. Jag ber dig snällt att avstå från fortsatta försök till komiska inlägg.

...hur många gånger har du läst tråden nu? :confused:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Haha världen kretsar inte runt dig Mr. PK. Först och främst har man stöldrisken i åtanke när man parkerar en hoj och inte bötern för oftast hindrar inte hojen övrig trafik, om man inte väljer att ställa sig helt jävla tokigt. Man vill helst hitta ett fast och solid föremål att kedja fast hojen vid = brukar bli på cykelställ eller trottoaren. För det andra så vill man helst parkera hojen nära till hands och inte i en ödslig parkering flera hundra meter bort från dig där risken för stöld ökar markant. Helst ska det finnas mycket folk som rör sig på platsen - det ultimata är att man kan se hojen.

Om man kan slippa risken att få böter genom att plocka bort skylten så varsågod. Ja tycker att det finns på tok för lite mc-parkeringar med stolpar som man kan kedja fast hojen vid.

Mitt inlägg var inte riktat mot att låsa sin motorcykel utan ta bort regskylten.

Men att en person är rädd att motorcykeln ska bli stulen och att man vill ha motorcykeln nära till hand är väl ingen vettigt anledning till att parkera gratis eller parkera hur man vill? eller?

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Mitt inlägg var inte riktat mot att låsa sin motorcykel utan ta bort regskylten.

Men att en person är rädd att motorcykeln ska bli stulen och att man vill ha motorcykeln nära till hand är väl ingen vettigt anledning till att parkera gratis eller parkera hur man vill? eller?

Jo, planerade man samhället på ett bättre sätt med bättre lagar och fler lösningar för oss mc-förare så skulle man övht inte plocka bort reg skylten i vissa lägen eller parkera fel. Jag slår vad om att de flesta parkar sina hojar på ett diskret sätt (möjligen felparkerad) för att slippa uppmärksamhet, då hojar är enkla att skada och sno.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-

Jo, planerade man samhället på ett bättre sätt med bättre lagar och fler lösningar för oss mc-förare så skulle man övht inte plocka bort reg skylten i vissa lägen eller parkera fel. Jag slår vad om att de flesta parkar sina hojar på ett diskret sätt (möjligen felparkerad) för att slippa uppmärksamhet, då hojar är enkla att skada och sno.

Nu får du gärna utveckla hur lagar och lösningar för motorcyklister ska förbättras.

Hur många personbilar blir stulna/skadas varje år, betydligt fler än motorcyklar va? Och skulle samhället anpassa parkeringar så att bilarna ska gå att låsas fast/blockeras med?

Det är ett fordon vi pratar om...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kan vi samla ihop till skottpengar på den som uppfunnit den där? Det här kan ju sluta med att vi alla tvingas släpa på sådana där i framtiden.
Jag funderade också på det. Sedan såg jag att den var framtagen av ett UF-företag. Då blev jag genast mycket lugnare.

Antagligen så kommer ingen att orka driva tillverkning och försäljning vidare när det år som UF-företagets projekt är slut. Dessutom finns det säkert begränsningar som de inte nämner på sidan som gör att produkten inte passar till 90% av alla lås som finns på marknaden.

Arre

Arre
Gick med
13 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ZX9R-02
Nu får du gärna utveckla hur lagar och lösningar för motorcyklister ska förbättras.

Hur många personbilar blir stulna/skadas varje år, betydligt fler än motorcyklar va? Och skulle samhället anpassa parkeringar så att bilarna ska gå att låsas fast/blockeras med?

Självklart tycker man ska ha sin bil ifred också och skulle man kunna öka säkerheten på bilarna skulle jag välkomna det. Även om det skulle involvera en kedja.
Att ta bort undantaget att motorcyklar kan stå på cykelställ är minst lika korkad som registreringsskylt fram på motorcyklar.
Det är bara o inse att det finns någon/några i politiker yrket som inte kan något om MC, vill inte veta något och kan ställa till med en hel del satyg.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard

Hur många personbilar finnas det i trafiken kontra motorcyklar va? Ditt argument faller bort där tyvärr...LITE SVÅRARE ATT FLYTTA PÅ EN JÄVLA BIL JÄMFÖRT MED EN HOJ, håller du inte med där Herr besserwisser???

Ja förenkla lagarna så att hojar kan ställas vid tex cykelställ. Eller vetu vad, ännu bättre, låt mc hojar stå gratis överallt under sommar- period som på mc rutor. Eller skaffa fler mc rutor att parkera på. Den dagen det bokstavligt talat översvämmas av hojar på gator och torg kan man införa avgifter för hojar och då vill man gärna att man ska kunna betala och fästa sin lapp på hojen utan att någon egoistisk jävel rycker den. Men det kommer förmodligen inte hända inom snar framtid!

Du ser aldrig hojar (läs sporthojar: inte harleys och scootrar) stå parkerade 24 timmar utomhus utanför bostäder, eftersom folk vill inte riskera att hojarna blir stulna och att de inte ska förstöras under vintern. Så de flesta gånger man ser en hoj ute är bara tillfälligt, och inte över natten till skillnad från bilar. Man gör bilarna en tjänst, genom att inte ta plats - antingen betalar man för garage eller så har man hojen inomhus.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Självklart tycker man ska ha sin bil ifred också och skulle man kunna öka säkerheten på bilarna skulle jag välkomna det. Även om det skulle involvera en kedja.
Att ta bort undantaget att motorcyklar kan stå på cykelställ är minst lika korkad som registreringsskylt fram på motorcyklar.
Det är bara o inse att det finns någon/några i politiker yrket som inte kan något om MC, vill inte veta något och kan ställa till med en hel del satyg.

Så, kommunen ska tillhandahålla gratis parkeringsplatser med möjlighet till säker fastlåsning för motorcyklar. Och detta skulle kommunen göra för att...?

Och är man rädd för att ens ägodel (motorcykeln) ska bli stulen om man parkerar den så får man teckna en stöldförsäkring och hoppas på det bästa. Det gör vi med allt annat...

Att undantaget för motorcyklar försvann här i Göteborg anser jag med vara dåligt, då jag inte sett någon problematik. Men om fordonstrafiken ska minskas i city kan man inte ha undantag och göra förbättringar för att fler fordon ska få plats.

Nu går jag lite (mer) OT..

Ibland måste man kliva utanför egot och se saker ur ett samhällsperspektiv. Man kan aldrig tillmötesgå samtliga när man beslutar över en större massa. Ibland kan ett beslut ses felaktigt, men hur såg alternativen ut?

Ta vägtullarna som ligger på tapeten nu här i Göteborg.
Vad är en del av tanken bakom vägtullarna. Jo, att minska fordonstrafiken i och runt city (vart pengarna går är oväsentligt). Hur många av motståndarna till dessa tullar var med och röstade för i EU-valet? EU ställer krav på luftkvalitén vilket Göteborg inte riktigt har nått fram till. Det har provats med sänkningar av hastigheter i city för att se om detta kan leda till förbättringar, vilket det har gjort på testplatserna, men inte tillräckligt. För att nå kraven krävs en minskning av fordonstrafiken. Så tacka de som röstade ja i EU-valet!
Att det ska kosta 1800:-/mån extra för att köra t/r till jobbet är inte okej, i ett samhällsperspektiv (här kommer pengarna in från vägtullarna).

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Hur många personbilar finnas det i trafiken kontra motorcyklar va? Ditt argument faller bort där tyvärr...LITE SVÅRARE ATT FLYTTA PÅ EN JÄVLA BIL JÄMFÖRT MED EN HOJ, håller du inte med där Herr besserwisser???

Läs en gång till vad jag skrev! :tummenupp

Ditt argument är att det är okej att bilar stjäls/skadas men inte motorcyklar. Har jag rätt? :va

Vart kommer flytta fordon in i bilden?
Menar du att det är svårare att stjäla en bil jämfört med en motorcykel?:va

Vill du ha siffror så kommer dom här:
Det finns ca 4,3miljoner personbilar i Sverige samt ca 300.000 motorcyklar. Vad har antalet med saken att göra?

Du ser aldrig hojar (läs sporthojar: inte harleys och scootrar) stå parkerade 24 timmar utomhus utanför bostäder, eftersom folk vill inte riskera att hojarna blir stulna och att de inte ska förstöras under vintern. Så de flesta gånger man ser en hoj ute är bara tillfälligt, och inte över natten till skillnad från bilar. Man gör bilarna en tjänst, genom att inte ta plats - antingen betalar man för garage eller så har man hojen inomhus.

De senaste 2 åren har jag haft garage, annars har mina tidigare hojar stått ute. Oftast låser jag inte hojen mer än styrlås. Vintertid inomhus pga vädret. Ingen stöld än så länge. Folk blir paranoida bara för att dom har en sporthoj och det dyker upp 15 trådar om året på SH. Och hur många av dom hojarna har stått inomhus? Men visst, varje stöld är en för mycket!!

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag har inte fått nån bot ännu, men det är bara för att det finns rätt många gratis mc parkeringar i göteborg centrum, hemma hos mig är det gratis poå gatan

och jag parkerar nog aldrig hojen på gatan ,utan ställer den på gården över natten, har blivit bestulen på allt annat jag haft"på två hjul", trött på att förse idioter gratis med mina saker :gnissla

Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
I den lilla by hålan (övik) som jag bor i har dom börjat med sms betalning så jag tror det blir svårt att komma undan.
Om man inte äger en mobil då?
Kommer det att sättas upp skyltar vid stadsgränserna att mobiltelefon krävs för att parkera, not.

Visst är det surt att man får böter. Det måste bli ett beslut angående biljettproblemet
från politikerhåll snart tycker jag. Det håller inte att vi får en massa onödiga böter
när det är bakomliggande problem som måste lösas först och främst.
Skicka böterna till era politiker tills ett beslut med tydliga regler fattats.

Aldrig att jag ställer hojen i en "bilficka".
En del bilister blir så satans sura att jag är rädd att
de på pin kiv t.ex. välter hojen.
Nää, låt bilisterna ha sina fickor för sig själva.

Jag tycker att vi borde få ställa oss lite var som helst där det finns
plats OCH så länge vi inte ställer oss ivägen för andra.
Lär väl bli mycket diskussioner om just vad som är ivägen eller inte.
Givetvis skall vi göra rätt för oss och betala men inte samma taxa som bilarna.

Problemet är då var biljetten skall placeras? Någon var inne på att sätta fast den
på skylten. Utmärkt idé för någon driftig. Tillverka en ny sorts regskylt med ett
låsbart fönster på samma plats som skattemärket sitter, det skall ju bort.
Eller att man bara tillverkar ett litet låsbart plastfodral som monteras på befintlig skylt.

För den driftige, säg att skylten kommer att kosta 100:- och att det finns 300000 hojar i Sverige.
Massor av kosing att tjäna.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...