Antalet fordon ökar bara utbudet, medan antalet skadegörare/tjuvar står för skador/stölder. Med andra ord, fler stölder av bilar pga fler tjuvar. Bilar är även mer utsatta pga stölder ur fordonet. Är inte detta ett större problem då vilket borde göra att motorcyklarna som till största del används en kortare period hamnar i andra hand?
Vikten på fordonet, vad spelar det för roll?
Motorcykel - antingen sätter man sig på den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.
Bil - antingen sätter man sig i den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.
Ang stöldförsäkring så står det tydligt i avtalet vad som gäller.
Jag kan nästan garantera att inget bolag har ett krav att motorcykeln ska förankras i ett annat fast föremål.
Jag förstår att du är en ~22åring som lagt alla dina pengar på en hoj och inte vill bli av med den. Men berättigar det dig att göra som du vill för att skydda din egendom, eller att kommunen ska spendera pengar för att du ska kunna överbeskydda ett fordon?
Berättigar och berättigar, du spelar som om folk ställer sin hoj mitt i en korsning och blockerar vägen. Normalt ställer man hojen lämpligt och utan att förhindra utrymme för resten av trafiken - då en hoj tar mkt mindre plats.
Jag kan nästan garantera att alla bolag vill att du ställer hojen i förråd/garage med låst dörr under natten.
Det finns flera anledningar till att det är enklare att sno en hoj..
1. Om du lyckas knäcka styrlås och starta hojen så är det bara att köra iväg, att dra snuten på en hoj är mycket enklare än att dra snuten med en bil.
2. Först och främst har en bil ett ytterskal. För det andra är tändningssystemet på en modern bil mycket svårare att starta än hojen.
3. De flesta tjuvar snor hojar just för att man kan frakta de i en skåpbil = osynliga för snuten. Plus det går jävligt snabbt att lasta en hoj!
4. En stulen bil är mycket mycket svårare att sälja i svarta marknaden jämfört med en hoj.
5. Du kan inte jämföra att man snor saker ur en bil med hojar av logiska skäl. Det är värre om man blir av med hela hojen, jämfört med att någon snott något som legat i en bil.