Hållare för p-biljetter

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Antalet fordon ökar bara utbudet, medan antalet skadegörare/tjuvar står för skador/stölder. Med andra ord, fler stölder av bilar pga fler tjuvar. Bilar är även mer utsatta pga stölder ur fordonet. Är inte detta ett större problem då vilket borde göra att motorcyklarna som till största del används en kortare period hamnar i andra hand?

Vikten på fordonet, vad spelar det för roll?
Motorcykel - antingen sätter man sig på den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.
Bil - antingen sätter man sig i den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.

Ang stöldförsäkring så står det tydligt i avtalet vad som gäller.
Jag kan nästan garantera att inget bolag har ett krav att motorcykeln ska förankras i ett annat fast föremål.

Jag förstår att du är en ~22åring som lagt alla dina pengar på en hoj och inte vill bli av med den. Men berättigar det dig att göra som du vill för att skydda din egendom, eller att kommunen ska spendera pengar för att du ska kunna överbeskydda ett fordon?

Berättigar och berättigar, du spelar som om folk ställer sin hoj mitt i en korsning och blockerar vägen. Normalt ställer man hojen lämpligt och utan att förhindra utrymme för resten av trafiken - då en hoj tar mkt mindre plats.

Jag kan nästan garantera att alla bolag vill att du ställer hojen i förråd/garage med låst dörr under natten.

Det finns flera anledningar till att det är enklare att sno en hoj..

1. Om du lyckas knäcka styrlås och starta hojen så är det bara att köra iväg, att dra snuten på en hoj är mycket enklare än att dra snuten med en bil.

2. Först och främst har en bil ett ytterskal. För det andra är tändningssystemet på en modern bil mycket svårare att starta än hojen.

3. De flesta tjuvar snor hojar just för att man kan frakta de i en skåpbil = osynliga för snuten. Plus det går jävligt snabbt att lasta en hoj!

4. En stulen bil är mycket mycket svårare att sälja i svarta marknaden jämfört med en hoj.

5. Du kan inte jämföra att man snor saker ur en bil med hojar av logiska skäl. Det är värre om man blir av med hela hojen, jämfört med att någon snott något som legat i en bil.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Att argumentera med Pysch är lika givande som att åka sporthoj på vintern.:D:D:tummenupp Lycka till:D.

Roligt var i en annan tråd när Pysch försökte argumentera för att SMC var dumma som bestred regskylt fram. Och kompisen som körde ihjäl sig skulle inte alls gjort det om regskylt fram fanns då.

Det var en provocerande tråd vilket jag även förtydligade.
En tråd om barn som vill leva ett vuxet liv men inte efter vuxna regler... iofs, om man tänker på de flesta trådar så är dom likadana.

Arre

Arre
Gick med
13 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ZX9R-02
Vi fick bra mediatäckning. Viss dialog med politikerna. Bra resons bland hojåkare.

Men kruxet var att vi var 2-3 pers som drev på. Vecka efter vecka i mer än ett kvartal. Till slut har man inte mer tid/ork/fritid.

Gjorde flera "anrop" på diverse forum om fler eldsjälar som kunde jaga på politikerna men det var trögt. Folk kom gärna till Heden och protesterade, kollade på hojar, åt en glass, och sedan åkte man hem igen och tyckte att man hade gjort sitt.

Så till slut kände vi att vi tappade lusten, alla andra verkade ju sk-a i det...

Finns dock fortfarande på facebook, gruppen heter "Fri mc- och mopedparkering i Göteborg!" och har 200 medlemmar. Om någon vill dra i det så nog tusan kommer vi med och protesterar! =) Har fortfarande rätt goda kontakter med media (G-P, Radio Göteborg m fl).

Jag kan delta och bidra, men inte vara "projektledare" i en ny aktion 2010.

Ska kolla in sidan på Facebook

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Vad är det för dynga ? Det är klart att det är enklare att fixa ett litet släp på statoil och baxa upp en sketen liten hoj på det än att sno en jävla stridsvagn till Suv som ska upp på en trailer...skit i hårklyverier nu lilla gubben.

En bil fraktar man på en bil avsedd för att frakta bilar på. Man kopplar en vinsch och drar upp bilen. Går på 2-3 minuter!
prod_low.jpg

Hur menar du nu med bidrag ? Menar du så att vi får betala beskydd till allehanda drägg i form av bidrag så att de inte ger sig ut på stöldturné ? Jag föredrar att larma garaget, låsa fast hojarna i golvet och utfodra en pitbull...och ha ett livsfarligt tillhygge till hand. Tänk på den bilden och de konsekvenserna än på t ex höjda bidrag.

Det känns som om du är lite...dum i huvudet liksom.

Ställ dig själv frågan. Om du inte har pengar, dvs inget jobb eller bidrag, hur skulle du överleva, och hur skulle du se till att ditt barn får mat varje dag?

Christopher S

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
99-Kawasaki zx9R
Det är inte lättare, men det går lite fortare. Dra upp en bil på biltransport tar inte speciellt lång tid, och speciellt inte om man inte äger den om behöver vara 100% rädd om bilen.

Lite kanske för att dessa bidragstagare inte ska gå ut och stjäla motorcyklar för att kunna försörja sig. Ju mer man tänker på konsekvenser, och mindre på tex sänkt skatt så får man en annan bild.

Inte lättare? Jag ser det nog som lättare att lyfta på en hoj än att ta mig in i en bil och sen behöva få den och flytta på sig. + Inga kunskaper krävs endast lite styrka.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
En bil fraktar man på en bil avsedd för att frakta bilar på. Man kopplar en vinsch och drar upp bilen. Går på 2-3 minuter!
prod_low.jpg

Då är ju frågan hur man stjäl en sådan ...

Bifogat

• ScreenShot403.jpg
    ScreenShot403.jpg
    33.5 KB · Visningar: 67

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
prod_low.jpg

Ställ dig själv frågan. Om du inte har pengar, dvs inget jobb eller bidrag, hur skulle du överleva, och hur skulle du se till att ditt barn får mat varje dag?

En pundare, eller en värdelös tonårs skitsäck kan ganska lätt få tag i ett litet släp. Skaran av människor som kan / vill stjäla en bra bil är betydligt mindre än de som kan stjäla en hoj så enkelt är det. Vinsh, trailer bla bla bla...en minibuss räcker för att ta en ny Gixxer eller 1198 och den kan stoppas undan i en lägenhet. En hoj kan du skruva ner i beståndsdelar i en pundarkvart...för en bra bil krävs det utrymme, verktyg och kunnande..för att inte tala om den logistik som krävs för att avyttra bilen om man skulle vilja göra det i sin helhet. Det är fan glasklart att det är enklare att stjäla en hoj.

Jag skulle göra det som jag alltid gör...GÅ OCH JOBBA. Jag vet, det är ett motbjudande ord i parasiternas paradis, men svårare än så behöver det inte vara.

Fast vad har kräk och parasiter med parkeringsbiljetter att göra ? Det går utmärkt att parkera gratis och riskfritt om man är lite påghittig. Jag har aldrig upplevt det som ett problem.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
prod_low.jpg

Psych du är rolig du, jätte diskret att komma med värsta lastbilen....glöm inte att man ska ta sig hem också efter att du vinschad upp din lyx bil.:tummenupp

"Lite kanske för att dessa bidragstagare inte ska gå ut och stjäla motorcyklar för att kunna försörja sig""

hahahahahahahhahahah försörja sig, den var bra!

Det roligaste av allt är att du är seriös med dina inlägg, du har kollat på 60 seconds en gång för mkt.

Last edited:

Kneedrag

Guest
Försäkringsbolag säger att det går inte att sno nya bilar. :fakta
pga alla antitsystem, immobilezers, m,m

Om det såklart inte är ryska maffian som har "the know how"

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det bästa är att köpa en hoj ingen vill ha. Lite som med flickvänner juh...har man en snygg blir hon stöldbegärlig, tar man en rugguggla behöver man inte ens låsa in henne på natten ! Möjligen sig själv då...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Berättigar och berättigar, du spelar som om folk ställer sin hoj mitt i en korsning och blockerar vägen. Normalt ställer man hojen lämpligt och utan att förhindra utrymme för resten av trafiken - då en hoj tar mkt mindre plats.

Jag kan nästan garantera att alla bolag vill att du ställer hojen i förråd/garage med låst dörr under natten.

Det finns flera anledningar till att det är enklare att sno en hoj..

Nej, jag vet att folk inte parkerar sina motorcyklar på detta sätt. Frågan är mer varför resterande av befolkningen ska behöva ha fordon på ställen där dom inte hör hemma. Att en motorcykel tar mindre plats, ja! Men 2st motorcyklar tar ca upp samma yta som en normal personbil. 10.000 motorcyklar tar alltså upp 4-5.000 parkeringsplatser för personbilar om man ska skilja på fordon. Varför ska då dessa 4-5.000 parkeringsplatser vara gratis?

1. Om du lyckas knäcka styrlås och starta hojen så är det bara att köra iväg, att dra snuten på en hoj är mycket enklare än att dra snuten med en bil.

Stämmer väldigt bra!
Men det är samma procedur för att stjäla en bil.

2. Först och främst har en bil ett ytterskal. För det andra är tändningssystemet på en modern bil mycket svårare att starta än hojen.

Att komma in i en bil är oftast inget svårt, dock finns olika typer av blockerade låslägen samt larm. På en modern motorcykel sitter oftast samma elsystem med immo.

3. De flesta tjuvar snor hojar just för att man kan frakta de i en skåpbil = osynliga för snuten. Plus det går jävligt snabbt att lasta en hoj!

Sant! Godset är ej synligt utifrån. Men att det alltid skulle vara snabbare att stjäla en hoj stämmer inte.

4. En stulen bil är mycket mycket svårare att sälja i svarta marknaden jämfört med en hoj.

En stulen bil som ska säljas hel kräver mer jobb, men är inte svårare att sälja. Ska den säljas i delar finns det mer pengar att tjäna på en bil.

5. Du kan inte jämföra att man snor saker ur en bil med hojar av logiska skäl. Det är värre om man blir av med hela hojen, jämfört med att någon snott något som legat i en bil.

Att jag tog med det var för att påtala risken om skador/skadegörelse. Inte i stöld av fordonet.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Psych du är rolig du, jätte diskret att komma med värsta lastbilen....glöm inte att man ska ta sig hem också efter att du vinschad upp din lyx bil.:tummenupp

"Lite kanske för att dessa bidragstagare inte ska gå ut och stjäla motorcyklar för att kunna försörja sig""

hahahahahahahhahahah försörja sig, den var bra!

Det roligaste av allt är att du är seriös med dina inlägg, du har kollat på 60 seconds en gång för mkt.

Ingen lägger 2 fingrar imellan om du kommer med en biltransport!

Jag har använt biltransport, det är riktigt smidigt! Något som inte är smidigt är att frakta mc om det inte är täkt flak!

Bifogat

• DSC00432.jpg
    DSC00432.jpg
    239.9 KB · Visningar: 64

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Ingen lägger 2 fingrar imellan om du kommer med en biltransport!

Jag har använt biltransport, det är riktigt smidigt! Något som inte är smidigt är att frakta mc om det inte är täkt flak!

Okej, kanske för att du inte håller på att sno någons bil/mc i det läget:tummenupp

Känns som det blev väldigt OT, så för att respektera trådskaparen och faktumet att du och jag tycker olika vad som än sägs, så kan vi sätta punkt för våran lilla diskussion angående stölder m.m.

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F

2-3minuter... en mc knycker du på 20sekunder om den står på en vanlig parkering med en skåpbil. Ganska stor skillnad i det samanhanget.

Sen att du tidigare jämför stölder & skador och konstaterar att bilar är mer utsatta fast att det finns 1500% mer bilar i trafik och då är det ju rätt självklart att det finns mer "anmälda sakdor/stölder" där, men räknar du ut procentuellt hur många bilar som blir stulna/skade av det totala antalet bilar och dito för motorcyklar så kommer du väll sätta kaffet i vrångstrupen.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
2-3minuter... En mc knycker du på 20sekunder om den står på en vanlig parkering med en skåpbil. Ganska stor skillnad i det samanhanget.

Sen att du tidigare jämför stölder & skador och konstaterar att bilar är mer utsatta fast att det finns 1500% mer bilar i trafik och då är det ju rätt självklart att det finns mer "anmälda sakdor/stölder" där, men räknar du ut procentuellt hur många bilar som blir stulna/skade av det totala antalet bilar och dito för motorcyklar så kommer du väll sätta kaffet i vrångstrupen.

exakt

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Hållare för p-biljetter? snor man dem lätt med eller är det lättare att sno en biljett ifrån en bil?:va:va:va omg....

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
På vilket sätt var den felaktig, och på vilken grund avfärdade bolaget din överklagan?

Det sunda förnuftet har svårt att få plats när det handlar om företagsverksamhet. Dom har lagen i ryggen och har full rätt att skriva en bot, så varför skulle dom tumma på sin inkomstkälla?

Den jag inte fick överklagat var när jag och min arbetskamrat hämtade lunch vi beställt och stod på 10 minutersparkering för att hämta upp den. stod där mellan 1120 till 1226 men på boten stod det 1220-1231. Jag ringde till bolaget med en gång och klockan var fortfarande inte 1231. Jag skrev in en överklagan som de bad mig göra med min arbetskamrat till vittne och refererade till samtalet. Jag fick som svar att om lisans klocka var synkad eller ej var ointressant. Då hänvisade jag till vittnet ännu en gång att vi stod där endast 6 minuter. Jag fick långfingret. Tjaffsade lite till med dem men gav till slut upp då det tog mer energi och frustration än vad rättvisekämparen kunde svälja.
Och med tanke på rättssytemets logik vågade man fan inte ta upp ett i rätten och stått där ännu fattigare ;)

Jag hade inte stått ut med mig själv i den arbetssituationen och jag har väldigt svårt att ha förståelse för dennes sätt att rättfärdiga det hela genom att vara paragrafryttare istället för att använda lite sunt förnuft.
Men visst. Lagmässigt stod jag fel. DEN gången.

lite ot. heter väl inte bot längre utan kontrollavgift?

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
stod där mellan 1120 till 1226 men på boten stod det 1220-1231. Jag ringde till bolaget med en gång och klockan var fortfarande inte 1231.

lite ot. heter väl inte bot längre utan kontrollavgift?

Så du stod där över en timme, fast det var 10 minuter? Bara att ta emot den då tycker jag - man kan inte ha tur varje gång. Lapplisans klocka är det väl som gäller? Vilken tid kollade du av mot? Egen klocka eller?

Ot2. Det heter felparkeringsavgift. På privat mark kallar dom det för kontrollavgift och på kommunens mark för parkeringsanmärkning. Annars har du rätt, ordet böter om felparkering försvann ca: 1975 men lever kvar =) Visst är vi förändringsbenägna *hahahaha*

För att återkoppla till trådens namn då. Bra idé för dem som behöver en sådan. Inte så många som verkar behöva en när man läser alla svar här :D

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Jag fattar inte ens tråden. Får man verkligen p böter på hojen ? Jag har i säert 5-6 år parkerat gratis på P hus i city och ALDRIG någonsin fått böter. I annat fall bajsade jag på ännu nya sätt att sodomisera oss som jobbar och tog med mig skylten.

I shit you not men diskussionen är helt främmande för mig som ändå jobbar mitt i city...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...