Hållare för p-biljetter

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Med gällande lagstiftning får inget annat än en skattelapp finnas på anvisad plats på registreringsskylten. Men idén är god.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
jag har inte fått nån bot ännu, men det är bara för att det finns rätt många gratis mc parkeringar i göteborg centrum,

Håller inte med dig om att det är gott om gratisparkeringar. Se ett urval av foton från augusti 2009.

Vi var några som kämpade rejält med detta förra året. Dessvärre fick vi lägga ned jobbet, det var så få som ville vara med och dra lasset, ringa politker, snacka med pressen osv.

Men snart är det vår igen - och därmed proppfullt på mc-parkeringarna i centrum... En fråga som SMC borde driva!

Bifogat

• Kopparmärra 11 aug kl 1150.jpg
    Kopparmärra 11 aug kl 1150.jpg
    203.2 KB · Visningar: 79
  • Kopparmärra 18 aug kl 0925.jpg
    Kopparmärra 18 aug kl 0925.jpg
    196.6 KB · Visningar: 78
  • Södra Hamngatan 18 aug kl 1040.JPG
    Södra Hamngatan 18 aug kl 1040.JPG
    196.2 KB · Visningar: 69
Last edited:

Arre

Arre
Gick med
13 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ZX9R-02
Håller inte med dig om att det är gott om gratsparkeringar. Se ett urval av foton från augusti 2009.

Vi var några som kämpade rejält med detta förra året. Dessvärre fick vi lägga ned jobbet, det var så få som ville vara med och dra lasset, ringa politker, snacka med pressen osv.

Men snart är det vår igen - och därmed proppfullt på mc-parkeringarna i centrum... En fråga som SMC borde driva!

Jag tycker vi ska göra ett försök till, Frågan är hur vi ska göra. Hur var det sist. Hur nära kom ni till att få en dialog? Vad kan vi göra annorlunda den här gången?

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Det bästa kanske är att ta med sig biljetten och bestrida de böter man ev. råkar få. Omständigt men rätt säkert att bevisa, dock riskerar man ju som sagt att få sin MC bogserad från platsen. På tal om MC-parkering/rutor, finns det några POI att ladda ner för GPS så man lätt kan hitta dessa parkeringar måntro? :)

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Läs en gång till vad jag skrev! :tummenupp

Ditt argument är att det är okej att bilar stjäls/skadas men inte motorcyklar. Har jag rätt? :va

Vart kommer flytta fordon in i bilden?
Menar du att det är svårare att stjäla en bil jämfört med en motorcykel?:va

Vill du ha siffror så kommer dom här:
Det finns ca 4,3miljoner personbilar i Sverige samt ca 300.000 motorcyklar. Vad har antalet med saken att göra?

De senaste 2 åren har jag haft garage, annars har mina tidigare hojar stått ute. Oftast låser jag inte hojen mer än styrlås. Vintertid inomhus pga vädret. Ingen stöld än så länge. Folk blir paranoida bara för att dom har en sporthoj och det dyker upp 15 trådar om året på SH. Och hur många av dom hojarna har stått inomhus? Men visst, varje stöld är en för mycket!!

Du är lite efter va? Vart fick du det ifrån? Du hittar på saker för att dina inlägg ska låta bättre, men du snackar bara en massa goja tyvärr...Det var även du som drog upp att fler bilar skadas än hojar varje år, och då svarade jag: Det finns fler bilar än hojar i trafiken = naturligt att fler bilar skadas.

DU började snacka om att ska man börja kedja fast bilar till vägarna = Och då svarade jag - Det är svårare att sno en bil eftersom den väger 2 ton. Och ja på din fråga - det är enklare att sno en hoj...bara lyfta o kasta in i en skåpbil.

Sen det där med stöld försäkring är inte så jävla lätt, du inser väll att bolagen ställer olika krav just för den anledningen att man ska försöka UNDVIKA OCH FÖRHINDRA att hojen blir stulen så gott man kan. Om jag kan göra det svårare för äckel människorna som snor min hoj så gör jag det, palla vara hojlös i 1 månad och få punga ut en självrisk på 3 lax. Sen får man inte ens tillbaka hela värdet på hojen.

Psycho, vi kan lämna vår diskussion här tack eftersom vi verkar leva i 2 helt olika världar.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag parkerar alltid i garage i city (gratis, man kör bara förbi bommen och parkerar i något hörn). Det funkar klockrent, får aldrig böter. Finns det en kamera jag kan se, ställer jag hojen precis vid den. Alltid lite tryggare ! Det finns gott om gratisplatset i Sthlms City. Favvor garaget är vid Åhléns...PRECIS vid kontoret, gratis, tryggt och torrt !

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Håller inte med dig om att det är gott om gratsparkeringar. Se ett urval av foton från augusti 2009.

ser likadant ut i malmö med massa äckliga mopeder stående överallt, fast mopedbilarna är nästan bättre eller snubben med sidovagnen som tar upp hela parkeringen helt själv på gustav!

hojen bör köras och det duktigt... alltså inte stå parkerad!

håller helt med dig men tyvärr så måste man parkera den när man ska till jobbet :(

Jag parkerar alltid i garage i city (gratis, man kör bara förbi bommen och parkerar i något hörn). Det funkar klockrent, får aldrig böter.

det ska jag lätt testa!

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Man får inte ta det där med parkeringsböter på för mycket allvar. Det går fint att ta med sig skylten i portföljen om man känner sig osäker på vad som gäller. På min HYM satt den med kardborrband, sedan fixade jag sådana små rattar liksom...1 cm i diameter så att man på 30 sek kunde skruva loss skylten. Man måste nog vara rätt duktig på att dra till sig otur om man ska få böter på hojen.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Du är lite efter va? Vart fick du det ifrån? Du hittar på saker för att dina inlägg ska låta bättre, men du snackar bara en massa goja tyvärr...Det var även du som drog upp att fler bilar skadas än hojar varje år, och då svarade jag: Det finns fler bilar än hojar i trafiken = naturligt att fler bilar skadas.

DU började snacka om att ska man börja kedja fast bilar till vägarna = Och då svarade jag - Det är svårare att sno en bil eftersom den väger 2 ton. Och ja på din fråga - det är enklare att sno en hoj...bara lyfta o kasta in i en skåpbil.

Antalet fordon ökar bara utbudet, medan antalet skadegörare/tjuvar står för skador/stölder. Med andra ord, fler stölder av bilar pga fler tjuvar. Bilar är även mer utsatta pga stölder ur fordonet. Är inte detta ett större problem då vilket borde göra att motorcyklarna som till största del används en kortare period hamnar i andra hand?

Vikten på fordonet, vad spelar det för roll?
Motorcykel - antingen sätter man sig på den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.
Bil - antingen sätter man sig i den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.

Sen det där med stöld försäkring är inte så jävla lätt, du inser väll att bolagen ställer olika krav just för den anledningen att man ska försöka UNDVIKA OCH FÖRHINDRA att hojen blir stulen så gott man kan. Om jag kan göra det svårare för äckel människorna som snor min hoj så gör jag det, palla vara hojlös i 1 månad och få punga ut en självrisk på 3 lax. Sen får man inte ens tillbaka hela värdet på hojen.

Psycho, vi kan lämna vår diskussion här tack eftersom vi verkar leva i 2 helt olika världar.

Ang stöldförsäkring så står det tydligt i avtalet vad som gäller.
Jag kan nästan garantera att inget bolag har ett krav att motorcykeln ska förankras i ett annat fast föremål.

Jag förstår att du är en ~22åring som lagt alla dina pengar på en hoj och inte vill bli av med den. Men berättigar det dig att göra som du vill för att skydda din egendom, eller att kommunen ska spendera pengar för att du ska kunna överbeskydda ett fordon?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tycker vi ska göra ett försök till, Frågan är hur vi ska göra. Hur var det sist. Hur nära kom ni till att få en dialog? Vad kan vi göra annorlunda den här gången?

Vi fick bra mediatäckning. Viss dialog med politikerna. Bra resons bland hojåkare.

Men kruxet var att vi var 2-3 pers som drev på. Vecka efter vecka i mer än ett kvartal. Till slut har man inte mer tid/ork/fritid.

Gjorde flera "anrop" på diverse forum om fler eldsjälar som kunde jaga på politikerna men det var trögt. Folk kom gärna till Heden och protesterade, kollade på hojar, åt en glass, och sedan åkte man hem igen och tyckte att man hade gjort sitt.

Så till slut kände vi att vi tappade lusten, alla andra verkade ju sk-a i det...

Finns dock fortfarande på facebook, gruppen heter "Fri mc- och mopedparkering i Göteborg!" och har 200 medlemmar. Om någon vill dra i det så nog tusan kommer vi med och protesterar! =) Har fortfarande rätt goda kontakter med media (G-P, Radio Göteborg m fl).

Jag kan delta och bidra, men inte vara "projektledare" i en ny aktion 2010.

Last edited:

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
I framtiden? :va
Motorcyklar ska parkeras på avsedd plats och betala parkeringsavgift. Utöver detta finns det speciellt utsedda platser för motorcyklar som i dagsläget av avgiftsfria.

Speciell avsedd platser?
Borås har två platser som numera finns på en gågata...

Tack Borås Kommun!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Antalet fordon ökar bara utbudet, medan antalet skadegörare/tjuvar står för skador/stölder. Med andra ord, fler stölder av bilar pga fler tjuvar. Bilar är även mer utsatta pga stölder ur fordonet. Är inte detta ett större problem då vilket borde göra att motorcyklarna som till största del används en kortare period hamnar i andra hand?

Vikten på fordonet, vad spelar det för roll?
Motorcykel - antingen sätter man sig på den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.
Bil - antingen sätter man sig i den och kör iväg, eller transporterar iväg med annat fordon.

Ang stöldförsäkring så står det tydligt i avtalet vad som gäller.
Jag kan nästan garantera att inget bolag har ett krav att motorcykeln ska förankras i ett annat fast föremål.

Jag förstår att du är en ~22åring som lagt alla dina pengar på en hoj och inte vill bli av med den. Men berättigar det dig att göra som du vill för att skydda din egendom, eller att kommunen ska spendera pengar för att du ska kunna överbeskydda ett fordon?

Det är lättare att baxa upp en liten motard på en litet släp...än en Audi S8...det är lättare att stuva undan en Räka...än en Navigator...osv.

Kommunen strör pengar på bla människo som ingen bjudit hit..eller soc bidrag till allehanda parasiter. Varför då inte dra in lite bidrag från säg 100 friska 19 åringar som klämde fram en bastard utan att kunna försörja den och lägga de på lite nytta för de som betalar skatt ? Lite så tänker jag ung när jag ser mina lönebesked...

Kneedrag

Guest
Att argumentera med Pysch är lika givande som att åka sporthoj på vintern.:D:D:tummenupp Lycka till:D.

Roligt var i en annan tråd när Pysch försökte argumentera för att SMC var dumma som bestred regskylt fram. Och kompisen som körde ihjäl sig skulle inte alls gjort det om regskylt fram fanns då.

Last edited:

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
2009: böter 2 gånger

1: mitt fel, stod i mc ruta men på städdag 450 spänn

2: parkerat snyggt mellan 2 bilar, backade in, 450 spänn

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Att argumentera med Pysch är lika givande som att åka hoj på vintern.:D:D:tummenupp Lycka till:D.

Roligt var i en annan tråd när Pysch försökte argumentera för att SMC var dumma som bestred regskylt fram. Och kompisen som körde ihjäl sig skulle inte alls gjort det om regskylt fram fanns då.

Visste du inte att regskylt fram minskar farten genom luftmotstånd och då blir olyckorna färre ???

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det är lättare att baxa upp en liten motard på en litet släp...än en Audi S8...det är lättare att stuva undan en Räka...än en Navigator...osv.

Det är inte lättare, men det går lite fortare. Dra upp en bil på biltransport tar inte speciellt lång tid, och speciellt inte om man inte äger den om behöver vara 100% rädd om bilen.

Kommunen strör pengar på bla människo som ingen bjudit hit..eller soc bidrag till allehanda parasiter. Varför då inte dra in lite bidrag från säg 100 friska 19 åringar som klämde fram en bastard utan att kunna försörja den och lägga de på lite nytta för de som betalar skatt ? Lite så tänker jag ung när jag ser mina lönebesked...

Lite kanske för att dessa bidragstagare inte ska gå ut och stjäla motorcyklar för att kunna försörja sig. Ju mer man tänker på konsekvenser, och mindre på tex sänkt skatt så får man en annan bild.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Det är inte lättare, men det går lite fortare. Dra upp en bil på biltransport tar inte speciellt lång tid, och speciellt inte om man inte äger den om behöver vara 100% rädd om bilen.

Lite kanske för att dessa bidragstagare inte ska gå ut och stjäla motorcyklar för att kunna försörja sig. Ju mer man tänker på konsekvenser, och mindre på tex sänkt skatt så får man en annan bild.

Vad är det för dynga ? Det är klart att det är enklare att fixa ett litet släp på statoil och baxa upp en sketen liten hoj på det än att sno en jävla stridsvagn till Suv som ska upp på en trailer...skit i hårklyverier nu lilla gubben.

Hur menar du nu med bidrag ? Menar du så att vi får betala beskydd till allehanda drägg i form av bidrag så att de inte ger sig ut på stöldturné ? Jag föredrar att larma garaget, låsa fast hojarna i golvet och utfodra en pitbull...och ha ett livsfarligt tillhygge till hand. Tänk på den bilden och de konsekvenserna än på t ex höjda bidrag.

Det känns som om du är lite...dum i huvudet liksom.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...