Hållare för p-biljetter

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Jag fattar inte ens tråden. Får man verkligen p böter på hojen ? Jag har i säert 5-6 år parkerat gratis på P hus i city och ALDRIG någonsin fått böter. I annat fall bajsade jag på ännu nya sätt att sodomisera oss som jobbar och tog med mig skylten.

I shit you not men diskussionen är helt främmande för mig som ändå jobbar mitt i city...

Håller med dig, har själv aldrig fått böter, och jag har parkerat på alla möjliga ställen du kan tänka dig.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Den jag inte fick överklagat var när jag och min arbetskamrat hämtade lunch vi beställt och stod på 10 minutersparkering för att hämta upp den. stod där mellan 1120 till 1226 men på boten stod det 1220-1231. Jag ringde till bolaget med en gång och klockan var fortfarande inte 1231. Jag skrev in en överklagan som de bad mig göra med min arbetskamrat till vittne och refererade till samtalet. Jag fick som svar att om lisans klocka var synkad eller ej var ointressant. Då hänvisade jag till vittnet ännu en gång att vi stod där endast 6 minuter. Jag fick långfingret. Tjaffsade lite till med dem men gav till slut upp då det tog mer energi och frustration än vad rättvisekämparen kunde svälja.
Och med tanke på rättssytemets logik vågade man fan inte ta upp ett i rätten och stått där ännu fattigare ;)

Jag hade inte stått ut med mig själv i den arbetssituationen och jag har väldigt svårt att ha förståelse för dennes sätt att rättfärdiga det hela genom att vara paragrafryttare istället för att använda lite sunt förnuft.
Men visst. Lagmässigt stod jag fel. DEN gången.

Då anser jag med att kontrollavgiften är felaktig. Inte för att ni stod för länge, utan för att kontrollmetoden inte var korrekt.

Om en felskrivelse förekommer är kontrollavgiften felaktig. Det spelar ingen roll om det är klockslag eller datum etc. Det ligger i vaktbolagets intresse att tillse att deras kontrollmetoder korrekta.

Var det till polisen du överklagade eller till vaktbolaget?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag fattar inte ens tråden. Får man verkligen p böter på hojen ? Jag har i säert 5-6 år parkerat gratis på P hus i city och ALDRIG någonsin fått böter. I annat fall bajsade jag på ännu nya sätt att sodomisera oss som jobbar och tog med mig skylten.

I shit you not men diskussionen är helt främmande för mig som ändå jobbar mitt i city...

Det är ingen skillnad mellan personbil och motorcykel. Båda ska betala. Men tex Göteborg har haft ett undantag för motorcyklar där det vart godkänt att parkera i anslutning till cykelställ. Detta än nu borttaget, vilket även inkluderar EU-mopeder. Parkeringsvakter har haft väldigt överseende med motorcyklar då väldigt många parkerar på ett sätt som inte är godkänt, en ren goodwill mao. Gula varningslappar har tillämpats för att uppmana att parkeringen inte är godkänd istället för att tillämpa en kontrollavgift. Så det är inget nytt att motorcyklar ska betala. Det som har diskuterats är hur motorcyklister ska kunna fästa biljetten på fordonet samt hur parkeringsutbudet skulle påverkas om alla motorcyklister börjar använda markerade parkeringsplatser.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
En bil fraktar man på en bil avsedd för att frakta bilar på. Man kopplar en vinsch och drar upp bilen. Går på 2-3 minuter!
prod_low.jpg

Ställ dig själv frågan. Om du inte har pengar, dvs inget jobb eller bidrag, hur skulle du överleva, och hur skulle du se till att ditt barn får mat varje dag?

Jämför det med vilken minibuss som helst, det finns ganska många fler minibussar och det tar 2 grabbar 30 sekunder att lasta in en hoj som inte är fastkedjad.

Det är sällan jag ser försäkringbolagen fråga efter 2 olika lås på bilen, vilket är någorlunda standard att fråga efter på alla hojar.

ang varför man skall avsätta platser för hojar gratis är helt enkelt för att man vill minska trängseln i stadskärnan och därmed ser till att folk premieras för att använda ett fordon som tar mindre plats.

jag har inga barn så jag har inte något som jag behöver se till har mat osv.

och sist men inte minst du är ett troll och snackar precis lika mycket skit som alla andra troll och nu har jag matat dig färdigt.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jämför det med vilken minibuss som helst, det finns ganska många fler minibussar och det tar 2 grabbar 30 sekunder att lasta in en hoj som inte är fastkedjad.

Det är sällan jag ser försäkringbolagen fråga efter 2 olika lås på bilen, vilket är någorlunda standard att fråga efter på alla hojar.

Hittar ingen exakt siffra mer är 1618 motorcyklar under första 6 månaderna. Skadegörelse/försök till stöld okänt. Vad som räknas som motorcykel vet jag ej, men förmodar att crossar etc är inräknat i polisrapporterna. Dock är mopeder inte med i antalet. Mörkertalet för bedrägeri är tyvärr svårt att veta.

Hur många motorcyklar är utrustade med tex larm?
Äger man tex en motard som har urusel säkerhet mot stöld så borde ett larm vara första tillbehöret som införskaffas (om batteri finns). En kätting tar 15s att bli av med om rätt verktyg används. Men vilket av dessa är det som används? Hur många blir stulna i det trygga förvaret med lås etc där tjuvarna tryggt kan stjäla hojen, och hur många blir stulna på gatan?

För personbilar ligger siffran mellan 27-28.000 stulna fordon. Antalet inbrott/försök till stöld på ~75.000 fordon. Mörkertalet för bedrägeri är även här svårt att veta.

Bilar har redan 2 olika lås. Ett stort antal bilar har immo/larm.

ang varför man skall avsätta platser för hojar gratis är helt enkelt för att man vill minska trängseln i stadskärnan och därmed ser till att folk premieras för att använda ett fordon som tar mindre plats.

jag har inga barn så jag har inte något som jag behöver se till har mat osv.

och sist men inte minst du är ett troll och snackar precis lika mycket skit som alla andra troll och nu har jag matat dig färdigt.

Jag kan hålla med dig här. Bidrar man till en förbättring så ska det belönas. Precis som miljöklassade fordon haft möjligheten till parkeringsfördelar, där plats har funnits! Vi i Göteborg har ett stort antal avgiftsfria parkeringsplatser för motorcyklar/EU-mopeder, när plats finns. Är platserna upptagna så är det vanlig parkering som gäller med betalning. Kommunen har välkomnat förslag på ytor som kan användas till just avgiftsfria parkeringar för just motorcyklar/EU-mopeder. Men att bestämma att motorcyklar ska vara helt avgiftsfria för att dom tar mindre plats håller inte. Då skulle en Smart ha en taxa och en skåpbil en annan taxa. Och hur går man tillväga med en motorcyklist som inte parkerar för att ta så lite plats som möjligt utan parkerar så att 1 ½ parkeringsplats tas upp?

Även om du inte har barn, hur skulle du lösa så att du har mat varje dag om du inte har någon inkomst?

Troll, kalla det vad du vill... Jag tycker det är roligt att se vad andra tycker och tänker. Och att provocera lite behöver man göra för att skapa en reaktion. Har man en uppfattning om något, men inte har en grund till varför man har den, mer än att alla andra delar den, vilket i sin tur grundar sig på att alla andra har den, så är det inte ofta någon tänker och funderar varför dom tycker så innan dom skriver sitt fåordiga inlägg.

Hur ofta ser du en debatt på SH?
Om någon inte delar samma uppfattning så besvaras inte frågan, för att i sin tur ställa en motfråga. Istället blir det ett förlöjligande svar då personen inte kan argumentera för sin åsikt. Men det kanske är lite för mycket att förvänta sig då våra folkvalda som leder vårt land inte heller klarar av det...

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Pysch, du behandlar alla som ett par IQ befriade apor som inte kan tänka själva i dina inlägg. Det är därför många stör sig på dig. Kort och koncist var ordet!:tummenupp

Hmm, i vilket specifikt inlägg kan du beskriva detta?

Ang tänkandet så talar de flesta inlägg för att det fallerar någonstans på vägen.

Att jag oftast sakligt påtalar fakta och inte antar så mycket?

Att jag ligger väldigt lågt med personliga påhopp?

Att jag sällan försöker förlöjliga andras inlägg?

Sotlynx

Fartblindast
Gick med
11 Feb 2010
Hoj
Yamaha Fazer 98
Lite senare, tillbaka till huvudämnet... Parkerade i cykelställ utanför hotell i Lund. Var borta 5min. Polisen stod vid hojen när jag kom tillbaka. Fick böter för felparkering OCH för att jag kört där man inte fick! Jag ledde hojen fram till cykelstället, men det spelade ingen roll vad jag sa. Dom hävdade att det var omöjligt för mig att leda 210kg en sträcka på 20m. Jag ville visa, men icke så nicke.
Det blev dyrt. Jag tycker nu ännu sämre om farbror blå... ( i trafiken..).

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Lite senare, tillbaka till huvudämnet... Parkerade i cykelställ utanför hotell i Lund. Var borta 5min. Polisen stod vid hojen när jag kom tillbaka. Fick böter för felparkering OCH för att jag kört där man inte fick! Jag ledde hojen fram till cykelstället, men det spelade ingen roll vad jag sa. Dom hävdade att det var omöjligt för mig att leda 210kg en sträcka på 20m. Jag ville visa, men icke så nicke.

Låt inte kul, har samma situation hemma. Parkerar vid cykelställ på gågata (har inget val).
Två gånger har jag fått kapellet stulet så nu är nytt förstärkt inhandlat och låst både fram och bak, delbonus är att man omöjligtvis kan komma åt att kika på min reg skylt utan att ha sönder kapellet. :banana

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Då anser jag med att kontrollavgiften är felaktig.

Om du tycker om att vara saklig och korrekt så kan du ju skriva felparkeringsavgift. Dessutom är det så att du överklagar till polisen när du har felparkerat på kommunens mark (parkeringsanmärkning) och direkt till det bolag som övervakar när det är på privat mark (kontrollavgift).

Du verkar vara en kille som gillar när det blir rätt så varsågod =)

:banana

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Om du tycker om att vara saklig och korrekt så kan du ju skriva felparkeringsavgift. Dessutom är det så att du överklagar till polisen när du har felparkerat på kommunens mark (parkeringsanmärkning) och direkt till det bolag som övervakar när det är på privat mark (kontrollavgift).

Du verkar vara en kille som gillar när det blir rätt så varsågod =)

:banana

Parkeringsanmärkning = Kommunal mark - Polisen
Kontrollavgift = Privat mark - Parkeringsbolaget
Felparkeringsavgift = Är inte detta beloppet på parkeringsanmärkningen alt kontrollavgiften? :va

Eftersom inläggen syftar på att dom har vart i kontakt med parkeringsbolagen, så borde rätt benämning vara...?

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F

Klart dem fortsätter att dela ut böter hit o dit om folk vägrar att protestera även fast de har rätt. Polisen vill bara att det skall se bra ut i statestiken sen skiter dem i allt annat.

Men har dem inte sett dig köra där kan de ju inte bötfälla dig för det.

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Parkeringsanmärkning = Kommunal mark - Polisen
Kontrollavgift = Privat mark - Parkeringsbolaget
Felparkeringsavgift = Är inte detta beloppet på parkeringsanmärkningen alt kontrollavgiften? :va

Eftersom inläggen syftar på att dom har vart i kontakt med parkeringsbolagen, så borde rätt benämning vara...?

Du är ganska petig va?

Sub-diskussionen som uppstod avsåg huruvida det var korrekt att fortfarande använda uttrycket böter om felparkering (vilket det inte är men alla använder ju ordet so what the heck...). Se lite tidigare i tråden eftersom du behöver påminna dig.

I vilket fall som helst så regleras detta i grunden av "lagen om felparkeringsavgift" - alltså den juridiska möjligheten för att få ta ut en avgift kopplat till en felaktig uppställning.

Så det enklaste och mest korrekta (så blir det aldrig fel) är att oavsett om du stått på privat mark eller kommunal mark så säger du alltid rätt om du pratar om felparkeringsavgift.

Utdrag Lag (1976:206) om felparkeringsavgift;

"1 § Regeringen får förordna att denna lag skall tillämpas i fråga om överträdelser av föreskrifter som rör parkering eller stannande av
1. fordon som är upptagna i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register,
2. fordon som är upptagna i det militära fordonsregistret, eller
3. fordon som brukas med stöd av saluvagnslicens,
om överträdelsen inte är belagd med straff. Lag (2001:564).

2 § Överträder någon föreskrift som avses i 1 § är han skyldig att erlägga avgift (felparkeringsavgift)."

Vanligtvis skiter jag i sådana här hårklyverier, men ibland kan jag fan inte låta bli. Ditt sista påstående är alltså inte fel, men begreppet innehåller mer än så som sagt.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Du är ganska petig va?

Det var en fråga iom att du verkar vara mer insatt i ämnet än vad jag är. (?)

Ska man enbart syfta till beloppet, eller ska man framhäva vilken typ det är och vart man man i sådana fall ska vända sig vid tvist? Det är en betydande skillnad på vem som avgör en tvist beroende på vilket typ det handlar om!

Jag förmodar att du läser fler trådar än denna, och kan läsa dig till folks inställning/attityd samt okunskap. I den här tråden kan du tex läsa dig till att alla inte ens vet att felparkeringsavgift även gäller motorcykel.

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Visst är det så.

Just eftersom de flesta inte vet vilken som är vad så är det enklaste att hitta ett uttryck.

Därför säger de flesta böter.
Tekniskt korrekt så är det en felparkeringsavgift.

Överkurs för dem som bryr sig är ju att skilja mellan privat och allmän mark som du påpekar.

Alla fordon som är registrerade omfattas av lagen. Att plocka med sig skylten är ett misstag, det innebär bara att kommunen har rätt att ta in fordonet för identifikation om man har otur (flyttas till kommunens uppställningsplats) vilket är mycket dyrare (fråga inte varför jag vet det :huvet)

Meeeeeeennnnnn, för att försöka hålla oss till ämnet och tråden så är idén med en hållare bra för de som tänker lösa biljett och undrar var fasiken man skall sätta den.

End of story samt peace out!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Meeeeeeennnnnn, för att försöka hålla oss till ämnet och tråden så är idén med en hållare bra för de som tänker lösa biljett och undrar var fasiken man skall sätta den.

Jag anser att idén är grymt bra!

Det behöver inte betyda att den kommer att sitta på låset vid hjulet, men det kan vara en bra förankring.

Bifogat

• attach-12.jpg
    attach-12.jpg
    35.8 KB · Visningar: 229

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Till vaktbolaget direkt om jag inte missminner mig. Hade det varit bättre att gå till polisen?

Då anser jag med att kontrollavgiften är felaktig. Inte för att ni stod för länge, utan för att kontrollmetoden inte var korrekt.

Om en felskrivelse förekommer är kontrollavgiften felaktig. Det spelar ingen roll om det är klockslag eller datum etc. Det ligger i vaktbolagets intresse att tillse att deras kontrollmetoder korrekta.

fel av mig. stod där inte över en timma. TYPO ;)

Så du stod där över en timme, fast det var 10 minuter? Bara att ta emot den då tycker jag - man kan inte ha tur varje gång. Lapplisans klocka är det väl som gäller? Vilken tid kollade du av mot? Egen klocka eller?

Ot2. Det heter felparkeringsavgift. På privat mark kallar dom det för kontrollavgift och på kommunens mark för parkeringsanmärkning. Annars har du rätt, ordet böter om felparkering försvann ca: 1975 men lever kvar =) Visst är vi förändringsbenägna *hahahaha*

För att återkoppla till trådens namn då. Bra idé för dem som behöver en sådan. Inte så många som verkar behöva en när man läser alla svar här :D

Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
shit, måste poppa popcorn !!

på plus hade dem det uppe som någon sa
vill minnas att p-lisan i programmet sa att man skulle stoppa biljetten i fickan, för att kunna visa upp den när man kommer tillbaka och p-lisan står där å väntar....

men hur många står i väntar.....

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Du är ganska petig va?

Sub-diskussionen som uppstod avsåg huruvida det var korrekt att fortfarande använda uttrycket böter om felparkering (vilket det inte är men alla använder ju ordet so what the heck...). Se lite tidigare i tråden eftersom du behöver påminna dig.

I vilket fall som helst så regleras detta i grunden av "lagen om felparkeringsavgift" - alltså den juridiska möjligheten för att få ta ut en avgift kopplat till en felaktig uppställning.

Så det enklaste och mest korrekta (så blir det aldrig fel) är att oavsett om du stått på privat mark eller kommunal mark så säger du alltid rätt om du pratar om felparkeringsavgift.

Utdrag Lag (1976:206) om felparkeringsavgift;

"1 § Regeringen får förordna att denna lag skall tillämpas i fråga om överträdelser av föreskrifter som rör parkering eller stannande av
1. fordon som är upptagna i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register,
2. fordon som är upptagna i det militära fordonsregistret, eller
3. fordon som brukas med stöd av saluvagnslicens,
om överträdelsen inte är belagd med straff. Lag (2001:564).

2 § Överträder någon föreskrift som avses i 1 § är han skyldig att erlägga avgift (felparkeringsavgift)."

Vanligtvis skiter jag i sådana här hårklyverier, men ibland kan jag fan inte låta bli. Ditt sista påstående är alltså inte fel, men begreppet innehåller mer än så som sagt.

Har det något som helst med Topic att göra om man kallar det Böter eller Avgift:va
Tror att alla förstår vad det handlar om ändå, eller:arsele

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...