Hur fördelar den mjuk platta ut kraften som egentligen?
Ens logik i huvet säger ju att ett hårt skydd så , petar du på ett ställe kommer det påverka hela "skalet"(eller just den plattan iaf). Känns psom nå vis som om man petar på ett mjukt skydd så påverkas främst stället du petar på, sen sprids det nån dm kanske åt varje håll?
Om vi säger du strular på grusväg eller dyligt, och landar med ryggen på en låt säga, 2dm stor sten. I huvet vill man ju få det å va bättre att ha en plywood skiva imellan än ett gäng sittunderlag?
Nu funkar det nog bättre än hur jag tänker, men aldrig fattat riktigt hur dom hära tunna tyg plattorna ska skydda? Alltså hur det funkar?
Nu kan jag ju inte uttala mig om att det alltid är på samma sätt.
Men jag misstänker att dom flesta lite mjukare skydd använder sig av material som är flexibla normalt sett men vid smällar så blir materialet hårt. Lite på samma sätt som en tempurmadrass. Smäller man till den så känns den väldigt fast och det blir inte så stort avtryck men om man lägger på ett lätt tryck så är det inga problem att trycka ner handen ganska djupt i madrassen.
Då blir det bekvämt vid vanlig användning men ger ändå skydd vid en smäll.
Och det är ju alltid en fråga om avvägningar mellan komfort/användbarhet och säkerhet.
Det säkraste vore ju om man bakade in motorcyklisten i en jättestor kokong av kolfiberarmerad plast med massor av stoppning. Då skulle man klara nästan hur hårda smällar som helst. Men det skulle inte gå att komma på hojen. I andra änden av spektrat så har man en tunn kroppstrumpa som blir väldigt smidig men ger ett högst begränsat skydd.
Alla skydd vi idag har är ju en kompromiss mellan dessa. Man vill göra skydden så smidiga som möjligt men fortfarande ge ett tillräckligt skydd för att ge föraren en rimlig chans att klara en marksyning utan allvarliga skador.
Huvudet är ju känsligt men samtidigt relativt lätt att skydda. Man kan sätta ett hårt skal fyllt med mjuk stoppning på huvudet och få ett bra skydd utan att inskränka allt för mycket på rörlighet då huvudet ju har en fast form. (Dvs inte är böjligt)
Ryggen är bra mycket svårare då den också är relativt känslig men samtidigt är beroende av att man ska kunna böja den för att inte bli enormt stel. Den böjs dessutom efter hela sin längd vilket ger ett behov av att skyddsutrustningen ska vara flexibel så att den följer ryggen även om du böjer dig lite, exempelvis när du kryper ihop.