SGM
BTG 8:20
Inte för att det är något man upplever att det ställer hojen enbart på motorbroms, men om vi leker med tanken att det fipplas på bromsen (eller att man har en gammal härk med slut skitdäck... som kräver att brottar ned den rent generellt)...det är samma mekanik som motstyrning faktiskt.
I högersväng har vi anliggningsytan lite till höger om en tänkt centrumlinje...om vi får lite bromsande verkan där, så har vi en kraft bakåt som vill vrida däcket åt höger.
Vad händer när vi har en kraft som vill vrida däcket åt höger...? Då pratar vi "medstyrning", och är det vi använder för att panga över hojen raskt i en chikan...något av det roligaste man kan göra på knarr.
Men, styr gör en hoj bäst utan gaspådrag, då är den instabil, och lätt att påverka, hålla linje är en annan sak, då söker vi stabilitet...
Edit - hojar och däck är alla olika, en del hojar kräver mer input än andra, en del upplevs som man behöver motstyra aktivt konstant för att hålla konstant radie, andra svänger bara man tänker sväng, etc...
I högersväng har vi anliggningsytan lite till höger om en tänkt centrumlinje...om vi får lite bromsande verkan där, så har vi en kraft bakåt som vill vrida däcket åt höger.
Vad händer när vi har en kraft som vill vrida däcket åt höger...? Då pratar vi "medstyrning", och är det vi använder för att panga över hojen raskt i en chikan...något av det roligaste man kan göra på knarr.
Men, styr gör en hoj bäst utan gaspådrag, då är den instabil, och lätt att påverka, hålla linje är en annan sak, då söker vi stabilitet...
Edit - hojar och däck är alla olika, en del hojar kräver mer input än andra, en del upplevs som man behöver motstyra aktivt konstant för att hålla konstant radie, andra svänger bara man tänker sväng, etc...
Last edited: