Kan du inte svänga på slangen så måste du ligga högre...Hur motstyr man när man åker på bakan då?
EDIT: Kör du sakta så är det bara att flytta vikten lite och vrida styret åt höger för att svänga vänster..
Last edited:
Kan du inte svänga på slangen så måste du ligga högre...Hur motstyr man när man åker på bakan då?
När du lutar dig inåt den tänkta svängen, så styr du bakhjulet utåt.Hur motstyr man när man åker på bakan då?
En till skåning... otippat.
För att även ni ska förstå så får jag väl förtydliga mig..
Det är klart att det går att åka på iaf lättare broms in i en kurva både på gata och med gatdäck, men jag personligen har tagit för vana att försöka att undvika att göra det av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att plocka bort marginaler som man kan behöva till annat.. t ex taskigt grepp för att det ligger nåt skit på vägen, står en parkerad traktor eller whatever.
Däremot innebär ett gassläpp i en kurva att hojen vill resa sig, allt annat oförändrat. Det upplever Du bäst genom att prova, faktiskt. Men under förutsättning att Du styrt in i kurvan, lagt på gas och börjat rulla på när Du vet att Du hamnar Dit Du vill (håller Ditt spår) så innebär en inbromsning eller gassläpp att hojen vill resa sig upp. För att förstå varför gör Du en jämviktsstudie i ett snitt genom hojens framdäck i kurvan där anliggningsytan mot vägbanan ligger vid sidan om däckets normallinje (d v s lodlinjen när hojen är upprätt). Genom att släppa gasen eller att bromsa ökar Du vikten som ligger på framhjulet och verkar i däckets/ekipagets normallinje. Genom denna ökning av belastning och avståndet mellan däckets anliggningsyta och normallinjen uppstår ett moment som vill vrida upp hojen mot vertikalt läge.
Svårt att förklara bättre utan att göra en figur och jag suger på att rita på plattan. Däremot är det lätt att uppleva detta, gå in i en normal 70 km/h-kurva, etablera Din lutning och släpp sedan gasen UTAN att möta med ett styrkommando. Du kommer att uppleva att hojen vill resa sig.
Njae, jag tror nog mer att Du inte tänkt riktigt klart än (eller så sög min förklaring...)Jag motsäger mig den förklaringen, dels för att jag testat att bromsa på olika sätt i kurvor själv och dels för att det inte stämmer med min egen logik ...
Om det enbart skulle vara kontaktpunktens förskjutning från lodlinjen som var den verkande faktorn...
Jag själv har aldrig märkt att hojen vill resa sig vid avslag på gasen eller broms med bakbromsen i en kurva. Där emot är effekten väldigt stor när man bromsar med frambromsen!
Detta på grund av att kontaktpunkten är förskjuten från lodlinjen (precis som nämnts tidigare) och med broms på framhjulet vill däcket därför rotera in i kurvan, vilket gör att styret vill styra in mot apex i kurvan (roterande moment på styret) vilket med motsyrningsprincipen betyder att hojen motstyr in i kurvan för att resa på sig (vilket man kan känna i styret, det vill lixom vrida på sig av sig själv när du bromsar med framhjulet).
Rätta mig om jag har fel, jag tycker motorcykeldynamik är ett intressant ämne som jag gärna lär mig mer av.
Njae, jag tror nog mer att Du inte tänkt riktigt klart än (eller så sög min förklaring...)
En del i förklaringen är "allt annat oförändrat". Hur lätt är det att hålla allt oförändrat på en mc, egentligen? Och där har Du anledningen till att MC-dynamik är ett lika fascinerande som komplext ämne.
Jag tror nämligen vi menar samma sak, bara förklarar det lite olika. Du har rätt i att anledningen till att hojen vill resa sig är att styret vrids inåt, det momentet utelämnade tyvärr jag. Däremot glömmer eller bortser Du nog från att även bakbromsen eller gasavdraget orsakar en viktförskjutning framåt, förvisso i mindre grad än med frambromsen anlagd men Du förskjuter ändå vikt till framhjulet. Och det är resultanten av den viktökningen och momentarmen från anliggningspunkten som ger effekten att hojen vill resa sig. I fallet med att framhjulet bromsas adderas dessutom kraften från friktionsökningen mellan gummit och marken till momentet.
Försök igen. In i en kurva i sjuttio-åttio km/h, lägg ner hojen och lägg an gas på tvåans växel. Sedan, när allt känns stabilt släpper Du gasen och RÖR INTE styret (kör gärna med en hand för att underlätta) och jag kan lova Dig att hojen reser sig! På samma sätt och på grund av samma mekanism som med frambromsen. Din teori bortser från att hojen lutar, det är inte mycket styrvinkel som används i en normal kurva och därmed är nog bromskraften i princip angripande genom cykeln tyngdpunkt.De eventuella krafterna blir därför långt ifrån storleken på de som orsakas av massförskjutningen.
Så vi är överens om att frambromsen reser cykeln relativt kraftigt. Stämmer den teori jag redovisade ger samma mekanism även en effekt med bak- eller motorbroms (naturligtvis i mindre omfattning på grund av viktöverföringen är mindre). Det kanske kan ge Dig anledning att, efter provkörning, i någon mån omvärdera Din logik?
Njae, jag tror nog mer att Du inte tänkt riktigt klart än (eller så sög min förklaring...)
En del i förklaringen är "allt annat oförändrat". Hur lätt är det att hålla allt oförändrat på en mc, egentligen? Och där har Du anledningen till att MC-dynamik är ett lika fascinerande som komplext ämne.
Jag tror nämligen vi menar samma sak, bara förklarar det lite olika. Du har rätt i att anledningen till att hojen vill resa sig är att styret vrids inåt, det momentet utelämnade tyvärr jag. Däremot glömmer eller bortser Du nog från att även bakbromsen eller gasavdraget orsakar en viktförskjutning framåt, förvisso i mindre grad än med frambromsen anlagd men Du förskjuter ändå vikt till framhjulet. Och det är resultanten av den viktökningen och momentarmen från anliggningspunkten som ger effekten att hojen vill resa sig. I fallet med att framhjulet bromsas adderas dessutom kraften från friktionsökningen mellan gummit och marken till momentet.
Försök igen. In i en kurva i sjuttio-åttio km/h, lägg ner hojen och lägg an gas på tvåans växel. Sedan, när allt känns stabilt släpper Du gasen och RÖR INTE styret (kör gärna med en hand för att underlätta) och jag kan lova Dig att hojen reser sig! På samma sätt och på grund av samma mekanism som med frambromsen. Din teori bortser från att hojen lutar, det är inte mycket styrvinkel som används i en normal kurva och därmed är nog bromskraften i princip angripande genom cykeln tyngdpunkt.De eventuella krafterna blir därför långt ifrån storleken på de som orsakas av massförskjutningen.
Så vi är överens om att frambromsen reser cykeln relativt kraftigt. Stämmer den teori jag redovisade ger samma mekanism även en effekt med bak- eller motorbroms (naturligtvis i mindre omfattning på grund av viktöverföringen är mindre). Det kanske kan ge Dig anledning att, efter provkörning, i någon mån omvärdera Din logik?
Absolut, jag kan rekommendera att testa på en Yamaha Warrior med en 1 700cc V-Twin, alternativt en MT-01...Olika hojar reser sig dessutom olika mycket, på min SX är det nästan inte något man märker, på min R6 märks det men stör inte direkt och i veckan provkörde jag en polares CBR929RR och på den kändes det som om någon tog tag i hojen och drog den upprätt.
Absolut, jag kan rekommendera att testa på en Yamaha Warrior med en 1 700cc V-Twin, alternativt en MT-01...
Lite allmänna lästips när det gäller artiklar kring geometri:
http://www.tonyfoale.com/
Boktips
Även wiki innehåller några rätt vettiga artiklar att filosofera kring om man använder mer specifika sökord
För att återföra tråden till TS ursprungliga fråga kanske vi kan konstatera att:
1 - att släppa gasen mitt i kurvan är obra på grund av att vi får mer vikt på framdäcket och belastar det mer (ökar risken för framhjulssläpp) samt att hojen får en tendens att resa sig.
2 - problemen förvärras om vi dessutom bromsar med frambromsen.
3 - Att hantera detta kräver en del träning, träning som förslagsvis inte sker på allmän väg i 270 km/h då felmarginalerna är tämligen obefintliga.
OK?
Nä vänta nu..nog "motstyrs" det även på bakan.
T.ex vägen svänger vänster, man lägger över lite vikt till vänster, framhjulet pekar som regel åt höger, är det inte motstyrning så säg?
Förklaring tack?
Ja, och dessutom, 270 km/h gör hårda inbromsningar rätt skrämmande om man inte gjort det förut med, så det kan man också med fördel träna lite på under ordnade former.
Och om man nu absolut måste köra i 270 kan det vara bra att kunna bromsa, för behovet dyker liksom upp ganska fort i de hastigheterna.
Precis. Det är ju inte alltid man kan ta escapen...
Så ska jag försöka att ge mig på att förklara vad som händer när du styr genom en kurva.
Säg att du har en vänsterkurva. När du går in i kurvan och vill öka lutningen på cykeln så vrider du styret åt höger (motstyrning)
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |