Hög fart och svänga ... hur då !?.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hur motstyr man när man åker på bakan då?
Kan du inte svänga på slangen så måste du ligga högre...:fakta

EDIT: Kör du sakta så är det bara att flytta vikten lite och vrida styret åt höger för att svänga vänster..

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En till skåning... otippat.

För att även ni ska förstå så får jag väl förtydliga mig..

Det är klart att det går att åka på iaf lättare broms in i en kurva både på gata och med gatdäck, men jag personligen har tagit för vana att försöka att undvika att göra det av den enkla anledningen att det är ett bra sätt att plocka bort marginaler som man kan behöva till annat.. t ex taskigt grepp för att det ligger nåt skit på vägen, står en parkerad traktor eller whatever.

I samma ögonblick som hastigheten sjunker, så ökar marginalerna.
Jag misstänker att de flesta provat.
Visst har ni kommit i en kurva med bra press, sett något på vägen, släppt av, rest upp hojjen (eller tajtat till svängen)?
Skillnaden mellan fortåka och pendlartempo är bara 5-10 km/h.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Nä vänta nu..nog "motstyrs" det även på bakan.

T.ex vägen svänger vänster, man lägger över lite vikt till vänster, framhjulet pekar som regel åt höger, är det inte motstyrning så säg? :7peta

Förklaring tack?:va

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Däremot innebär ett gassläpp i en kurva att hojen vill resa sig, allt annat oförändrat. Det upplever Du bäst genom att prova, faktiskt. Men under förutsättning att Du styrt in i kurvan, lagt på gas och börjat rulla på när Du vet att Du hamnar Dit Du vill (håller Ditt spår) så innebär en inbromsning eller gassläpp att hojen vill resa sig upp. För att förstå varför gör Du en jämviktsstudie i ett snitt genom hojens framdäck i kurvan där anliggningsytan mot vägbanan ligger vid sidan om däckets normallinje (d v s lodlinjen när hojen är upprätt). Genom att släppa gasen eller att bromsa ökar Du vikten som ligger på framhjulet och verkar i däckets/ekipagets normallinje. Genom denna ökning av belastning och avståndet mellan däckets anliggningsyta och normallinjen uppstår ett moment som vill vrida upp hojen mot vertikalt läge.

Svårt att förklara bättre utan att göra en figur och jag suger på att rita på plattan. Däremot är det lätt att uppleva detta, gå in i en normal 70 km/h-kurva, etablera Din lutning och släpp sedan gasen UTAN att möta med ett styrkommando. Du kommer att uppleva att hojen vill resa sig.

Jag motsäger mig den förklaringen, dels för att jag testat att bromsa på olika sätt i kurvor själv och dels för att det inte stämmer med min egen logik :tungan

Om det enbart skulle vara kontaktpunktens förskjutning från lodlinjen som var den verkande faktorn så skulle ju hojen vilja resa sig vid gaspådrag och inte vid inbromsning, eftersom bakhjulet är bredare (större förskjutning av kontaktpunkten) och mer vikt på bakhjulet skulle då ge ett större vridmoment på hojen för att resa sig.

Jag själv har aldrig märkt att hojen vill resa sig vid avslag på gasen eller broms med bakbromsen i en kurva. Där emot är effekten väldigt stor när man bromsar med frambromsen!

Detta på grund av att kontaktpunkten är förskjuten från lodlinjen (precis som nämnts tidigare) och med broms på framhjulet vill däcket därför rotera in i kurvan, vilket gör att styret vill styra in mot apex i kurvan (roterande moment på styret) vilket med motsyrningsprincipen betyder att hojen motstyr in i kurvan för att resa på sig (vilket man kan känna i styret, det vill lixom vrida på sig av sig själv när du bromsar med framhjulet).

Rätta mig om jag har fel, jag tycker motorcykeldynamik är ett intressant ämne som jag gärna lär mig mer av. :tummenupp

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag motsäger mig den förklaringen, dels för att jag testat att bromsa på olika sätt i kurvor själv och dels för att det inte stämmer med min egen logik :tungan ...

Om det enbart skulle vara kontaktpunktens förskjutning från lodlinjen som var den verkande faktorn...

Jag själv har aldrig märkt att hojen vill resa sig vid avslag på gasen eller broms med bakbromsen i en kurva. Där emot är effekten väldigt stor när man bromsar med frambromsen!

Detta på grund av att kontaktpunkten är förskjuten från lodlinjen (precis som nämnts tidigare) och med broms på framhjulet vill däcket därför rotera in i kurvan, vilket gör att styret vill styra in mot apex i kurvan (roterande moment på styret) vilket med motsyrningsprincipen betyder att hojen motstyr in i kurvan för att resa på sig (vilket man kan känna i styret, det vill lixom vrida på sig av sig själv när du bromsar med framhjulet).

Rätta mig om jag har fel, jag tycker motorcykeldynamik är ett intressant ämne som jag gärna lär mig mer av. :tummenupp
Njae, jag tror nog mer att Du inte tänkt riktigt klart än (eller så sög min förklaring...) :)

En del i förklaringen är "allt annat oförändrat". Hur lätt är det att hålla allt oförändrat på en mc, egentligen? Och där har Du anledningen till att MC-dynamik är ett lika fascinerande som komplext ämne.

Jag tror nämligen vi menar samma sak, bara förklarar det lite olika. Du har rätt i att anledningen till att hojen vill resa sig är att styret vrids inåt, det momentet utelämnade tyvärr jag. Däremot glömmer eller bortser Du nog från att även bakbromsen eller gasavdraget orsakar en viktförskjutning framåt, förvisso i mindre grad än med frambromsen anlagd men Du förskjuter ändå vikt till framhjulet. Och det är resultanten av den viktökningen och momentarmen från anliggningspunkten som ger effekten att hojen vill resa sig. I fallet med att framhjulet bromsas adderas dessutom kraften från friktionsökningen mellan gummit och marken till momentet.

Försök igen. In i en kurva i sjuttio-åttio km/h, lägg ner hojen och lägg an gas på tvåans växel. Sedan, när allt känns stabilt släpper Du gasen och RÖR INTE styret (kör gärna med en hand för att underlätta) och jag kan lova Dig att hojen reser sig! På samma sätt och på grund av samma mekanism som med frambromsen. Din teori bortser från att hojen lutar, det är inte mycket styrvinkel som används i en normal kurva och därmed är nog bromskraften i princip angripande genom cykeln tyngdpunkt.De eventuella krafterna blir därför långt ifrån storleken på de som orsakas av massförskjutningen.

Så vi är överens om att frambromsen reser cykeln relativt kraftigt. Stämmer den teori jag redovisade ger samma mekanism även en effekt med bak- eller motorbroms (naturligtvis i mindre omfattning på grund av viktöverföringen är mindre). Det kanske kan ge Dig anledning att, efter provkörning, i någon mån omvärdera Din logik? ;)

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Njae, jag tror nog mer att Du inte tänkt riktigt klart än (eller så sög min förklaring...) :)

En del i förklaringen är "allt annat oförändrat". Hur lätt är det att hålla allt oförändrat på en mc, egentligen? Och där har Du anledningen till att MC-dynamik är ett lika fascinerande som komplext ämne.

Jag tror nämligen vi menar samma sak, bara förklarar det lite olika. Du har rätt i att anledningen till att hojen vill resa sig är att styret vrids inåt, det momentet utelämnade tyvärr jag. Däremot glömmer eller bortser Du nog från att även bakbromsen eller gasavdraget orsakar en viktförskjutning framåt, förvisso i mindre grad än med frambromsen anlagd men Du förskjuter ändå vikt till framhjulet. Och det är resultanten av den viktökningen och momentarmen från anliggningspunkten som ger effekten att hojen vill resa sig. I fallet med att framhjulet bromsas adderas dessutom kraften från friktionsökningen mellan gummit och marken till momentet.

Försök igen. In i en kurva i sjuttio-åttio km/h, lägg ner hojen och lägg an gas på tvåans växel. Sedan, när allt känns stabilt släpper Du gasen och RÖR INTE styret (kör gärna med en hand för att underlätta) och jag kan lova Dig att hojen reser sig! På samma sätt och på grund av samma mekanism som med frambromsen. Din teori bortser från att hojen lutar, det är inte mycket styrvinkel som används i en normal kurva och därmed är nog bromskraften i princip angripande genom cykeln tyngdpunkt.De eventuella krafterna blir därför långt ifrån storleken på de som orsakas av massförskjutningen.

Så vi är överens om att frambromsen reser cykeln relativt kraftigt. Stämmer den teori jag redovisade ger samma mekanism även en effekt med bak- eller motorbroms (naturligtvis i mindre omfattning på grund av viktöverföringen är mindre). Det kanske kan ge Dig anledning att, efter provkörning, i någon mån omvärdera Din logik? ;)

Jo jag ska ut o testa så snart jag har tid :tungan

Det är klart att försprånget på framhjulet och en massa andra vinklar har inverkan, så det stämmer nog att enbart en viktsförskjutning gör att hojen vill resa sig.

Det jag syftade på var att även utan att ta hänsyn till en viktsförskutning så hamnar den bakåtriktade kraften (från frambromsen) på framdäcket vid kontaktpunkten mot vägen en bit ifrån gaffelns rotationsaxel, vinkelrätt ut från färdriktningen (när man lutar med hojen).

Alltså även om du står helt stilla och har noll försprång på gaffeln och sedan "drar" bakåt på högra sidan av fälgen/däcket så vill styret rotera till höger och den effekten upplever jag vara betydligt större än vad en viktsförskjutningen skulle bidra med.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Olika hojar reser sig dessutom olika mycket, på min SX är det nästan inte något man märker, på min R6 märks det men stör inte direkt och i veckan provkörde jag en polares CBR929RR och på den kändes det som om någon tog tag i hojen och drog den upprätt. :3freak

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Olika hojar reser sig dessutom olika mycket, på min SX är det nästan inte något man märker, på min R6 märks det men stör inte direkt och i veckan provkörde jag en polares CBR929RR och på den kändes det som om någon tog tag i hojen och drog den upprätt. :3freak
Absolut, jag kan rekommendera att testa på en Yamaha Warrior med en 1 700cc V-Twin, alternativt en MT-01... :)

Lite allmänna lästips när det gäller artiklar kring geometri:
http://www.tonyfoale.com/
Boktips

Även wiki innehåller några rätt vettiga artiklar att filosofera kring om man använder mer specifika sökord :)

För att återföra tråden till TS ursprungliga fråga kanske vi kan konstatera att:
1 - att släppa gasen mitt i kurvan är obra på grund av att vi får mer vikt på framdäcket och belastar det mer (ökar risken för framhjulssläpp) samt att hojen får en tendens att resa sig.
2 - problemen förvärras om vi dessutom bromsar med frambromsen.
3 - Att hantera detta kräver en del träning, träning som förslagsvis inte sker på allmän väg i 270 km/h då felmarginalerna är tämligen obefintliga.

OK?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut, jag kan rekommendera att testa på en Yamaha Warrior med en 1 700cc V-Twin, alternativt en MT-01... :)

Lite allmänna lästips när det gäller artiklar kring geometri:
http://www.tonyfoale.com/
Boktips

Även wiki innehåller några rätt vettiga artiklar att filosofera kring om man använder mer specifika sökord :)

För att återföra tråden till TS ursprungliga fråga kanske vi kan konstatera att:
1 - att släppa gasen mitt i kurvan är obra på grund av att vi får mer vikt på framdäcket och belastar det mer (ökar risken för framhjulssläpp) samt att hojen får en tendens att resa sig.
2 - problemen förvärras om vi dessutom bromsar med frambromsen.
3 - Att hantera detta kräver en del träning, träning som förslagsvis inte sker på allmän väg i 270 km/h då felmarginalerna är tämligen obefintliga.

OK?

Ja, och dessutom, 270 km/h gör hårda inbromsningar rätt skrämmande om man inte gjort det förut med, så det kan man också med fördel träna lite på under ordnade former. :tummenupp
Och om man nu absolut måste köra i 270 kan det vara bra att kunna bromsa, för behovet dyker liksom upp ganska fort i de hastigheterna. :hihi

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nä vänta nu..nog "motstyrs" det även på bakan.

T.ex vägen svänger vänster, man lägger över lite vikt till vänster, framhjulet pekar som regel åt höger, är det inte motstyrning så säg? :7peta

Förklaring tack?:va

Man motstyr inte genom att lägga över vikt på ena sidan av hojen. om du släpper styret när du kör, men lutar dig åt något håll så kommer motorcykeln att svänga. Oavsett om det är på ett eller två hjul. Men det är inte motstyrning.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Ja, och dessutom, 270 km/h gör hårda inbromsningar rätt skrämmande om man inte gjort det förut med, så det kan man också med fördel träna lite på under ordnade former. :tummenupp
Och om man nu absolut måste köra i 270 kan det vara bra att kunna bromsa, för behovet dyker liksom upp ganska fort i de hastigheterna. :hihi

Precis. Det är ju inte alltid man kan ta escapen... :7peta

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Till TS

Du vet definitivt vad motstyrning är nu. Antingen sedan tidigare eller genom att läst alla svar.
Det blir ju som bekant tyngre att svänga när farten ökar. Prova nästa gång du motstyr att inte bara trycka utan oxå att dra med andra handen, du kommer märka skillnad. :tummenupp
Lycka till och kör snyggt

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Så ska jag försöka att ge mig på att förklara vad som händer när du styr genom en kurva.
Säg att du har en vänsterkurva. När du går in i kurvan och vill öka lutningen på cykeln så vrider du styret åt höger (motstyrning), tyngdpunkten förskjuts då mot vänster i cykelns längdriktning och den börjar falla in mot kurvan. När du har rätt lutning vrider du styret åt vänster tills framhjulet pekar så mycket åt vänster så att du bibehåller den lutningen du vill ha. I utgången av kurvan vrider du sen styret lite till åt vänster så tyngdpunkten förskjuts åt höger om cykeln, då kommer cykeln att "falla"/resa sig upp åt höger. När cykeln är rak så vrider du styret rakt igen.
Nu sker det här som sammanhängande rörelser genom kurvan och man gör hela tiden små korrigeringar, ungefär som när du försöker balansera något, vilket i princip är precis det du gör. Krafterna du använder och styrutslagen är små. Prova nästa gång du kör att hålla löst i styret så du tydligare känner vilka krafter du applicerar. Känn sedan efter hur du applicerar dessa när du kör genom en kurva. Förslagsvis i en fart som känns trygg så du kan slappna av och inte i 270 då adrenalinet sprutar ur öronen.
Principen är likadan men i 270 ska du framförallt brottas med dina rädslor, vilket kan ställa till det en hel del.
Lycka till.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När det går undan och man vill kunna styra så effektivt som möjligt hjälper det att man lärt sig förstå hur man så effektivt som möjligt riktar sin kraft in i styrhandtagen.

Se till att sitta stadigt förankrad med fötter och ben mot hojen och håll armarna i en sådan vinkel att kraften används för att rotera framgaffeln och inte bara slösas bort på att göra armhävningar i styret.

Skall man göra en snabb riktningsförändring i hög fart så kan man prova att "ta spjärn" mot fotpinnen. Dvs spänn vänsterbenet lite och tryck med högerhanden mot styret för att få till en rejäl snabbstyrning åt höger.

Om man kör på gelleråsens motorbana så tycker jag att det hjälper som mest när man skall styra över hojen från vänster till höger från snabbvänstern in mot depåkurvan. Först en förberedande kroppsförflyttning medan hojen fortfarande har nerlägg åt vänster och sedan trycka till för kung och fosterland för att snabbt komma in i högerkurvan utan att behöva tappa fart.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Så ska jag försöka att ge mig på att förklara vad som händer när du styr genom en kurva.
Säg att du har en vänsterkurva. När du går in i kurvan och vill öka lutningen på cykeln så vrider du styret åt höger (motstyrning)

Med all respekt Chrille, dom som fortfarande inte förstår det här med motstyrning kan bli väldigt förvirrade av meningen "vrider du styret". Vad Chrille menar är att du helt enkelt trycker på styret med vänster hand framåt vilket gör att styret vrider sig åt höger och cykeln faller åt, just det vänster=motstyrning. Låter skitotäckt men du kan prova imorrn. Du behöver inte ens svänga, kör rakt fram och tryck på valfri sida, funkar varenda gång.

Fy fan va tråkigt tänker du, måste man lära sig motstyrning. Nja, nej egentligen inte för kör du mc och svänger med den så kan du det redan utan att tänka på det. En del trycker på styret, andra drar i andra ändan. Dom som kör i 270 gör både och, helt automatiskt.

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...