Bryt mer
Motstyrning gör alla, i farter över promenadfar, annars hamnar de åt fel håll..
Behöver det läras ut? Det är relativt omöjligt att svänga dit du vill utan. Fast jag har iingen aaaning..
"Motstyrning" är tekniken man applicerar medvetet. Lutar du hojen i fart och inte styr, så precis som du säger, så sker samma sak. Men, med en fantastiskt viktig skillnad. Tid och precision (ok, det är två skillnader...).
Och, JA!!! det måste läras ut vad det är som faktiskt sker när man kör.
Jag har själv sett resultat på vad som händer när folk inte vet varför hojen svänger, och inte förstår att de måste "trycka ner" hojen mer i kurvan för att inte krascha.
Med krock i räcke som följd, och det vid moderata (dvs laglig) fart. Med rätt teknik kan man hålla dubbla hastigheten (inte för att man ska... men man kan) i samma kurva och fortfarande ha bred säkerhetsmarginal.
Har legat bakom och sett folk köra av vid ett par tillfällen på våra TT'n, ett par kan definitivt tillskrivas teknikfel, och att applicera "motstyrning" skulle med stor sannolikhet räddat situationen.
Teknik och kunskap minskar olyckor och räddar liv.
Positivt att se i tråden att det tydligen börjat läras ut i "Risk 2". Vad nu det är, fanns inte på min tid.. fast..
fanns inte så mkt på min tid.. min "MC lärare" hade inte ens MC kort... han körde bil bakom...