Högtalarkabel...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hur kan det vara enerverande om det låter 'korrekt'? Då borde de ju återspegla ett i det närmaste fullt naturlig ljudåtergivning. Är det då lika enerverande att lyssna på livemusik?

De strävar efter en helt rät frekvenslinje och det är riktigt jobbigt efter ett tag. Först blir man imponerad över mängden detaljer man kan urskilja men efter ett tag blir det jobbigt.
Livemusik har jag aldrig hört nåt som låter riktigt bra. Det finns livemusik som låter schysst och som låter ok men aldrig nåt som låter så bra som inspelad musik som hemma. Jag har då aldrig gått på konsert för ljudkvaliténs skull.

Låna hem ett par Genelec eller Mackie från närmaste musikaffär och testa själv så kommer du förstå vad jag menar. :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ljud handlar om just det man tycker om att lyssna på själv. Jag kör rörhybrid stärkare med ett par Klipsch högtalare, det är ett färgat ljud som passar mig det! Gillar inte audiofiler som köper skivor o anläggningar bara för att det låter bra o korrekt, vad f-n är det det är ju gött uppspelad musik det handlar om!

Ja vi är alla olika förstås

En studiomonitor är inte till för att låta bra, den är till för att låta korrekt. De är till för att man ska höra allt och allt därtill och det är extremt enerverande att lyssna på i längden. Man värdesätter tystnaden efter en vecka i studion, trots att man inte lyssnar på särskilt hög volym. Och jag lovar att man värdesätter det färgade ljudet i sin egen stereo efter en vecka i studion. ;)

Så du har helt rätt där, det låter sällan bra i en studiomonitor men det låter korrekt.

:tummenupp

Har du små plaststativ för att showa off kabeln ordentligt också? :hihi

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man skall alltid ha 10% pulver kvar i stärkarn så det inte klipper.
Gammal Deejay idiologi(idioti).
Nej men kör man med ett klippande steg så får man fyrkants vågor o då e högtalarna snart rökta ändå!
Om man inte har någon form av dämpning innan själva klippet.
Iof lättare o spela sönder dem med för mycket pulver men sådan hör man.
Offtopic:gnissla

Det är väl något slags minimum som man ska ha i marginal.
Men många stärkare, framför allt lite billigare, börjar ge klippningstendenser och andra föroreningar i ljudet redan vid dom nivåerna. Ofta beroende på att nätdelen inte är tillräckligt kraftigt dimensionerad så den så att säga förorenar sin egen ström såpass att det uppstår störningar.

För merparten av anläggningarna ute i vardagsrummen ska man nog ligga på betydligt större marginaler. Men för proffsutrustningar så behöver man inte så stora marginaler då dom brukar vara betydligt kraftigare dimensionerade i nätdelarna.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Det är väl något slags minimum som man ska ha i marginal.
Men många stärkare, framför allt lite billigare, börjar ge klippningstendenser och andra föroreningar i ljudet redan vid dom nivåerna. Ofta beroende på att nätdelen inte är tillräckligt kraftigt dimensionerad så den så att säga förorenar sin egen ström såpass att det uppstår störningar.

För merparten av anläggningarna ute i vardagsrummen ska man nog ligga på betydligt större marginaler. Men för proffsutrustningar så behöver man inte så stora marginaler då dom brukar vara betydligt kraftigare dimensionerade i nätdelarna.

Jo men nu är det ju audiofiler här så då har de stöddiga grejer i vrummet:tummenupp
Sedan på de PA steg jag har så har jag softclip=Den dämpar signalen på berörda frekvenser dels via limiter samt via stegen.. Rätt smutt.
Kan skiten stå o blinka rött en hel kväll utan att det skadar utrustningen (för mycket):banana
Lite annat än finlir grejer iof, skiten e ju byggt för att tåla stryk.. nu blev det OT igen:rolleyes:
Men jag gillar jvcs lösning på det hela total klipper de samt stärkarn lägger av i 2 min..Då vet man att man lekt lite för mycket o gör inte om det så många gånger:yoparty

nu blev det OT igen:rolleyes:
Men tror fröken fått hjälp skall skicka henne lite kabel om hon nöjer sig med en svart rackare.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
En utav det värsta saker som hänt mej i livet är att jag fått lite hörselskador, konstant tinitus och kan knapp urskilja ett par elektrostater jämfört med ett par vanliga elementhögtalare.
Hör minimal skillnad på min träningstereo(iof är den en gammal "värsting" från sin tid) jämfört med den i vardagsrummet. Jo visst skillnader hör jag men det är inte mer än så. Undra om det inte mest är placebo.
För ett par år sedan (8)hade jag en välutvecklad hörsel, kunde höra en enorm skillnad mellan olika typer av ljud i anläggningar. Var en gud på att ställa in en Eq(när man nu behöver en sån i hifi välden?) när man riggat upp någonstans.
Kunde jämföra och hjälpa folk inne på hifi butiker, beskriva skillnader och njuta utav dom tillfällena man hade inne på min favvo butik(sontec om någon undrar).

Faan.... Idag låter det mesta lika.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ljud handlar om just det man tycker om att lyssna på själv. Jag kör rörhybrid stärkare med ett par Klipsch högtalare, det är ett färgat ljud som passar mig det! Gillar inte audiofiler som köper skivor o anläggningar bara för att det låter bra o korrekt, vad f-n är det det är ju gött uppspelad musik det handlar om!

Ja vi är alla olika förstås

Äntligen en som fattat iden med olika högtalare och musik(smak) man väljer själv hur mycket man själv vill förvränga originalmaterialet, helt enligt smak och tycke!:tummenupp

Annars så besökte jag en Audio/video mässa igår med proffsgrejer, och jag kunde inte låta bli att kolla på kablarna som användes i utrustningen, och ingenstans hittade jag en endaste liten suprakabel... däremot en massa andra intressanta hybridkablar i form av kombinerat ström och i samma kabel!:yoparty

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln