Högtalarkabel...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Japp, tackar Steffo_b!

Alla är med på poängen med det jag skulle vilja testa? Samma signal spelas in samtidigt fast genom olika kablar.

Har du en stump exklusiv kabel som vi kan kontaktera upp med BNC? Tänkte eftersom du jobbat med det? Se mitt tidigare inlägg.


Så nu har alla här trott en massa!
Då skall jag halvt veta bara för det=)
Det e ta mig fan ingen skillnad om du inte sitter med en mätutrustning.
Det du vill ha är en kabel som har MÅNGA kardelar(trådar) samt OFC kardeler så du slipper oxideringar.
Samt relativt tjock men runt 2,5-4mm räcker hur långt som helst.
Anledningen är att den mesta utav strömmen överförs i yttre delen utav kardelen.
Sedan för att få fram lägre frekvenser som verkligen kräver mos vill du gå upp i kvadraten på den för att få fram all ström (enkelt förklarat).

Jag har jobbat med specialkabel och tillverkat både vandenhul samt lite billigare kabel.
Både deras lågnivå samt högtalarkabel. Dessa inehåller halvledande kolskikt o spunna skärmar.
Den tekniken är tagit ifrån de kablar de har när man opererar hjärtan för att att minska störningar utifrån.
Det det gör att det hämmar störningar utifrån samt den egna elekromagnetiska påverkan ifrån dess egen signal.
En massa som låter ballt samt säkert gör en inverkan.
Det är dock inte märkbart av vanliga dödliga samt med skit ljud.
Visst du får fram mer signal thats it...(gällande lågnivå)
Men de är väldigt vackra för ögat speciellt när de är uppskalade.
Kan slänga upp en bild om det önskas..

Har ändock biltema/systemone kabel hemma.
Finns ingen anledning om man inte sitter på ett system för 2-300k och uppåt samt i ett rum som är isolerat samt akustiskt avstört tror nog en mätutrustning hjälper till med.

Jag har varit gammal audiofil kanske skall tilläggas samt började bygga högtalare vid 13 års ålder, Så intresset har alltid funnits=)

Sedan gillar jag dem som köper guldpläterade optiska kablar o hävdar dem är bättre...
Haha de har satt guldtillvaro på ljuset (vilka nötter)
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Japp, tackar Steffo_b!

Alla är med på poängen med det jag skulle vilja testa? Samma signal spelas in samtidigt fast genom olika kablar.

Har du en stump exklusiv kabel som vi kan kontaktera upp med BNC? Tänkte eftersom du jobbat med det? Se mitt tidigare inlägg.

Hittar inget inlägg..
Den enda kabel jag har kvar är vandenhul thunderline lågnivå.
Okontakterad men den går väl att kontaktera på en blink inga billiga grejer som man ger bort dock.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kan även någon förklara varför man guldpläterar när silver leder ström bäst, är det ur korrosivitetssynpunkt?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att lägga allt krut på högtalarna och köpa vilke skitstärkare och kabel till det köper jag inte. Jag hoppas att du inte menade så.

Finns faktiskt ABX-test där man påvisat att skillnaden mellan billiga och dyra (oavsett hur dyra) förstärkare är omärkbar så länge man inte spelar över effekten på den med lägst effekt (dvs att så länge ingen av förstärkarna klipper). Givetvis kan man spela högre med en kraftigare förstärkare men så länge man belastar förstärkarna lika så hör man ingen skillnad.

http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att lägga allt krut på högtalarna och köpa vilke skitstärkare och kabel till det köper jag inte. Jag hoppas att du inte menade så.

Finns ju de som menar (och har gjort tusentals blindtest som visar detta) att så länge en förstärkare inte klipper så hör man ingen skillnad på dyra och billiga förstärkare. Givetvis kan dock en kraftigare högtalare spela högre och/eller driva tyngre högtalare.
http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor

Lät rätt drygt med=)
Bättre att låta folket tro att deras kablar för multum med pengar är bättre än lite enklare kablar..
Jag kallar det placebo jag=)
Snickrade ett par högtalare hem hit med konsiska spridare osv..
Hade samma data ang spridningsvinklar osv.
Det ena paret kostade 3000 kr o det andra paret 800 kr.
Klart det blev bättre med de för 3k... fram tills i somras då jag provbytte dem fö skojs skull..
Fick helt klart bättre resultat med de för 800kr.
Och så ändrade jag ändock o pysslade med filter så att impedansen skulle bli den samma iof kan det ha skitit sig i linjäriteten.
Men de billigare lät ändock bättre.
Har en EQ i 25k klassen sedan PA tiden som jag svepte mellanregister samt diskantregistret med.
Den är för övrigt till salu om någon känner sig manad. Xta gq600
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Låter som en bra utgångspunkt men finns alltid undantag.

Det jag tror att han menade var att om man vill förbättra ljudet på en hyfsat billig anläggning så får man största förbättringen per krona om man lägger mervärdet på högtalarna.

Exempelvis om du har en stärkare för 3000 och högtalare för ungefär samma pengar men känner att du gärna vill ha lite bättre och kan tänka dig att lägga 3000 till.
Då är det bäst att lägga dom pengarna på högtalarna och ta högtalare för 6000 istället. Det ger en större förbättring av ljudet än att istället köpa en stärkare för 6000. Väljer man istället att lägga dom 3000 på kablar så får man ingen skillnad alls i princip.
Det var nog den principen han talade om.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Finns ju de som menar (och har gjort tusentals blindtest som visar detta) att så länge en förstärkare inte klipper så hör man ingen skillnad på dyra och billiga förstärkare. Givetvis kan dock en kraftigare högtalare spela högre och/eller driva tyngre högtalare.
http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm

Man skall alltid ha 10% pulver kvar i stärkarn så det inte klipper.
Gammal Deejay idiologi(idioti).
Nej men kör man med ett klippande steg så får man fyrkants vågor o då e högtalarna snart rökta ändå!
Om man inte har någon form av dämpning innan själva klippet.
Iof lättare o spela sönder dem med för mycket pulver men sådan hör man.
Offtopic:gnissla

Låter som en bra utgångspunkt men finns alltid undantag.

Det finns inga genväger till det perfekta ljudet:Farbror Barbro
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Intressnat, men jag klarar att blinda ut mina 2 technics stärkare vilken dag i veckan med ABX test. Den ena har ett klart mjukare ljud med mer bas medan den andre har ett mer hifi mässigt ljud. Vore intressant att få reda på mer om testet..

Finns ju de som menar (och har gjort tusentals blindtest som visar detta) att så länge en förstärkare inte klipper så hör man ingen skillnad på dyra och billiga förstärkare. Givetvis kan dock en kraftigare högtalare spela högre och/eller driva tyngre högtalare.
http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Intressnat, men jag klarar att blinda ut mina 2 technics stärkare vilken dag i veckan med ABX test. Den ena har ett klart mjukare ljud med mer bas medan den andre har ett mer hifi mässigt ljud. Vore intressant att få reda på mer om testet..

:lol

Hur låter det när det låter hifi-mässigt?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Min åsikt är att: synonymt med neutralt balanserat. Lite åt det stramare hållet.

Känns som man blir totalt idiotförklarad i denna tråd och det spelar ingen roll om hur mycket tester jag gjort själv och att jag hänvisar till dem.

Visst är det mkt humbugg och skitsnack för egenintresse men ALLT är inte bull. min åsikt och slutsats vilket fall. Jag ansluter till Johansson och drar mig tillbaka jag med... :banana

Ps snart kommer väl någon och säger att literantalet i lådan är totalt ointressant eller vilket material trämaterial lådan är byggd i. Man undrar ju också hur många av förkastare har gjort egna blindtest eller om de är döva. Tjing tjong

:lol

Hur låter det när det låter hifi-mässigt?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min erfarenhet när det gäller ljud är att den subjektiva upplevelsen är extremt stor - och det är ju också en stor del av njutningen och anledningen till att man gillar olika saker, musik, ljud och ljudkaraktär etc.

Placeboeffekter när det gäller ljud är extremt vanligt. Jag har gjort massor med jobb som liveljudtekniker/monitortekniker och det är otaliga gånger som placeboeffekterna spelar roll. Tex. vid monitormixning, dvs den mixning som artisterna har i sin medhörning, är det massor av tillfällen där det räcker med att antyda att man gör en förändring av ljudbilden för att den önskade förändringen ska upplevas trots att ingenting har ändrats.

Det är samma sak med hur folk upplever liveljud. De personliga referenserna, förväntningarna och gillandet påverkar upplevelsen minst lika mycket som det faktiska ljudet.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det skulle inte vara så betungande för min del har tillgång till all utrustning etc. Problemet skulle vara att hitta ngt vettigt att spela in.

Konstigt att ingen av audiofilerna nappar :va

Placebo effekten har stor betydelse, för att citera Professor Mendel Kleiner:
"Hi-Fi handlar mest om marknadsföring" och detta är en man med stor erfarenhet och kunskap inom ämnet.


Lät rätt drygt med=)
Bättre att låta folket tro att deras kablar för multum med pengar är bättre än lite enklare kablar..
Jag kallar det placebo jag=)
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Ps snart kommer väl någon och säger att literantalet i lådan är totalt ointressant eller vilket material trämaterial lådan är byggd i. Man undrar ju också hur många av förkastare har gjort egna blindtest eller om de är döva. Tjing tjong

Nja det är ganska viktigt vilket material de är byggda av samt resonansen i lådan!
Där e jag med dig=)
Bästa materialet att bygga på är björk samt ha fårull som dämpning:yoparty
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Jo, TS är mycket nöjd, fick all information jag behöver och lite därtill, verkar som om majoriteten anser att det räcker att köpa biltemas "lyx" variant, men nyansen i svaren är stor och man kan som i många andra diskussioner se två sidor, men beslutet faller nog på det, dock är den ju inte så snygg, som påpekats, kanske finns det en sådan sladd med plasthölje som e vitt någon annanstanns, får leta lite, då slipper jag sponsra kineserna (el privatjet) som någon sa. Tack!!!:tummenupp:tummenupp

Systemone har en fin vit kabel som inte kostar multum.
Kan kolla om jag har ett gäng meter kvar kan du få den.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Långt ifrån all musik låter bra i den sortens högtalare. I mitt tycke låter dem stramt och avslöjande. Den tendensen har flertalet studiohögtalare.

Dem kan kännas väldigt direkt på och vara rent utav påträngande.

DET ÄR MIN ÅSIKT. TACK!

En studiomonitor är inte till för att låta bra, den är till för att låta korrekt. De är till för att man ska höra allt och allt därtill och det är extremt enerverande att lyssna på i längden. Man värdesätter tystnaden efter en vecka i studion, trots att man inte lyssnar på särskilt hög volym. Och jag lovar att man värdesätter det färgade ljudet i sin egen stereo efter en vecka i studion. ;)

Så du har helt rätt där, det låter sällan bra i en studiomonitor men det låter korrekt.

ELLER så kanske man gör som mig och köper den SNYGGASTE :tummenupp

:tummenupp

Har du små plaststativ för att showa off kabeln ordentligt också? :hihi
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
En studiomonitor är inte till för att låta bra, den är till för att låta korrekt. De är till för att man ska höra allt och allt därtill och det är extremt enerverande att lyssna på i längden. Man värdesätter tystnaden efter en vecka i studion, trots att man inte lyssnar på särskilt hög volym. Och jag lovar att man värdesätter det färgade ljudet i sin egen stereo efter en vecka i studion. ;)

Så du har helt rätt där, det låter sällan bra i en studiomonitor men det låter korrekt.

Hur kan det vara enerverande om det låter 'korrekt'? Då borde de ju återspegla ett i det närmaste fullt naturlig ljudåtergivning. Är det då lika enerverande att lyssna på livemusik?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top