Högtalarkabel...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Orkade inte läsa hela tråden, men några begrepp kan jag reda ut.

Ja det finns olika kvalite på koppar i kablar, sen skiljer hur det tvinnas samt grovleken på kardelerna in. Allt olika för vad dom ska användas till. I det här fallet högtalare. Då rekomenderas en kabel med väldigt fina kardeler och ju dyrare kabel, ju finare koppar, tunnare kardeler mm. Tvinningen spelar mindre roll men en dubbeltvinnad med rundtvinnad kärna med yttersta lagret tubtvinnat borde vara optimal.

Sen att samma kabel kan kosta 1000:-/m i fina butiken och 50:-/m på bilbuttriks är en annan sak.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Det här med att man skulle höra skillnad på olika högtalarkablar är bara nys.

Det som har hänt när man upplever en skillnad i ljudet efter att man har bytt kablar
har med placeringen av kablarna att göra. De nya kablarna hamnar ju oftast inte på
exakt samma plats som de gamla kablarna. Gör man ett blindtest kan man ju inte
heller placera de olika kablarna på exakt samma plats.

Högtalarkablarnas kapacitans påverkas nämligen negativt av jordstrålningen från currylinjerna.
Om man måste korsa en currylinje med kabeln bör man göra det i en vinkel som är så nära
90 grader som möjligt. (Currykorsen får man naturligtvis undvika helt.)
Fast innan man kan planera kabeldragningen måste man ju leta reda på currylinjerna
med hjälp av en slagruta. En annan sak som kan påverka ljudet är om man har gnidit in
högtalarkablarna med svett från en fladdermushona som är oskuld. Det mest markanta
förbättringen av ljudet, och faktiskt hela musikupplevelsen, får man dock genom att slå i sig
en rejäl macka med LSD.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Icke syrefri koppar till högtalarkabel? nej inte sett det.

Angående att det finns apparatur som slår vårt luktsinne. Mögligt men hundens är oerhört mkt bättre än någons mätutrustning. lite offtopic kanske. :)

Nog för att människans hörsel är avancerad men allt går att mäta sig till. Vårt luktsinne är än mer avancerat men även där finns det apparatur som slår vårt eget luktsinne.

Den här diskussionen är ungefär som att fråga någon vilken hoj som är bäst; Deras egen såklart!
Självklart så säger ju inte en person som har köpt högtalarkablar för 8000:- styck att de inte hör någon skillnad på en sådan kabel eller en annan kabel med samma förutsättningar men som är mycket billigare.



Btw, har någon ens sett en kabel innehållandes ICKE syrefri koppar? :confused:

Levande ting har en naturlig magnetism runt sig som påverkar kabelns kapacitans så glöm inte att svepa in både dig och all utrustning i aluminiumfolie.

Det här med att man skulle höra skillnad på olika högtalarkablar är bara nys.

Det som har hänt när man upplever en skillnad i ljudet efter att man har bytt kablar
har med placeringen av kablarna att göra. De nya kablarna hamnar ju oftast inte på
exakt samma plats som de gamla kablarna. Gör man ett blindtest kan man ju inte
heller placera de olika kablarna på exakt samma plats.

Högtalarkablarnas kapacitans påverkas nämligen negativt av jordstrålningen från currylinjerna.
Om man måste korsa en currylinje med kabeln bör man göra det i en vinkel som är så nära
90 grader som möjligt. (Currykorsen får man naturligtvis undvika helt.)
Fast innan man kan planera kabeldragningen måste man ju leta reda på currylinjerna
med hjälp av en slagruta. En annan sak som kan påverka ljudet är om man har gnidit in
högtalarkablarna med svett från en fladdermushona som är oskuld. Det mest markanta
förbättringen av ljudet, och faktiskt hela musikupplevelsen, får man dock genom att slå i sig
en rejäl macka med LSD.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Apropå mätvärden och inbillning, är det bara hittepå att man kan ha ett djup i ljudbilden också? Det går väl knappast mäta sig till.:rolleyes:

Jovisst finns det djup enligt mig, skulle dock definiera djup som stereobild, dynamik,etc men det är ju mätbart.:krama

Och så undrar man varför det är så uselt ljud på de flesta nyproducerade album. Det finns en anledning till att Telarc, Opus 3 records, Decca, ALR Jordan och andra seriösa bolag inte kör med Kalle Anka-grejor i studion.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med uselt ljud... men om jag tolkar ditt inlägg rätt så gillar du inte detta eviga loudness war :mad:som de flesta skivbolag sysslar med. Detta har inget och göra med deras utrustning, snarare filosofi, den sorts musik de producerar och för att inte tala om var lyssnarna/kunderna vill ha.
Där är jag definitivt på eran sida, men men det är folket som bestämmer, tyvärr.

och för att hålla tråden till kablar, så kollade jag upp kabelarean på en gammal QUAD ESL 57 och den landade på 0.5 mm2... och om nån högtalare e KUNG i klassisk HiFi så är det den...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ett avgörande test någon?

Jag kan ordna blindtest där vi samtidigt/parallellt använder olika högtalarkabel som signalledare för den förstärkta miksignalen. Vi kan spela in whatever musik eller vad som helst, impuls, fyrkantsvåg etc. Utrustningen som kommer användas är helt i paritet med det som används i studiosammanhang, kanske tom bättre då jag inte har koll på studioljud.

Jag kan köra signalanalys + ordna filer så folk kan lyssna i sina anläggningar. Det blir en riktig A-B jämförelse. Nån som ställer upp med kablar? Obs att det behöver vara BNC kontakter i ändarna eller möjlighet att löda dit sådana. Obs att jag vill göra en tvåkanalsinspelning alternativt med konsthuvud så det behövs ett par kablar. Sämsta sortens kablar ordnar jag själv!

För övrigt anser jag själv att det inte är någon större skillnad på kablar. Men om man ändå lagt ut X antal kronor på en stero så ta o lägg ca 10% på kablarna för säkerhets skull o undvika de absolut sämsta alternativen.
Annars lägg krutet på högtalarna först, sedan signalkälla o förstärkare.

Det här med nätkablar o A-B test är ju intressant, hur många har koll på kvaliten hos den levererade strömmen under testet, innehåller i vägguttaget är granterat inte konstant map störningar etc.

/Fd audiofil som insåg att det är bättre att köpa mc o skivor för pengarna ;)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
För det första så köper man inte kablar i den prisklassen på lösmeter, och för det andra så testade jag ett gäng kablar med Supra Ply 3.4 som referens. Prisspannet var från någon tjuga metern till femsiffrigt för 2x3m och jag kom fram till att Satorin passade både anläggning och plånbok bäst.

Jag liksom många med mig väljer kablar för att balansera upp ljudet i anläggningen, beroende på rummet och elektroniken kan det behövas en "varmare" kabel för att det inte ska bli spretigt eller en lite kallare kabel typ NordOst för att få fram de övre registren lite. Det finns alltså ingen kabel som är bäst alla kategorier.


Men karl, lyssna på dig själv. :död
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Genelec gör hyggliga saker som låter väldigt stramt och avslöjande. Utmärkt för studiobruk. Signalkablar digitalt har jag svårt att tro att det lönar sig att plöja stålars i men har aldrig provat för visso. Det andra vette fan dock. lakritssnören och lite bättre grövre brukar i alla fall jag kunna pricka i blindtest. Säger dock inte att jag kan skilja vilka som helst.

En annan sak. Bara för att inte du eller några andra fixar det betyder inte att någon har hörsel nog att höra skillnad. Jag föreslår blindtest.

Jag brukar be en polare köra 1min samma låt om ett par ggr. Byta komponent och göra om samma sak. rör inte volymen utan den står kvar precis likadant.

Stramt, avslöjande...nja skulle säga att de låter KORREKT! Ett KRAV i studiosammanhang!
Vanliga billiga RCA-kablar finns det dock en del, på de få ställen signalen inte går genom XLR-kablar

Sedan är det upp till var och en att "färga" ljudet med olika högtalare och inställningar, helt enligt smak och tycke, själv föredrar jag ett starkt mellanregister, enkelt justerat med en equalizer...

Angående hörseln testar jag min hörsel 1 gång i året och hör ljud mellan ~25-20 000Hz, men jag har aldrig ännu hört någon skillnad mellan kablar.

Det roligaste testet jag läste var i en Finsk HiFi tidning var det just diskuterades signalkablar och fördelarna av en fiiiin och dyyr kabel... var "experterna" kom fram till att skillnaden var hårfin, men hörbar mellan 15 000 och 30 000 Hz...( människan hör inte högre än 24 00Hz:gnissla, och då måste man vara ung och frisk) i faktarutan kom det dock fram att högtalarna i testet endast spelade till 17 000 Hz...:hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Stramt, avslöjande...nja skulle säga att de låter KORREKT! Ett KRAV i studiosammanhang!
Vanliga billiga RCA-kablar finns det dock en del, på de få ställen signalen inte går genom XLR-kablar

Sedan är det upp till var och en att "färga" ljudet med olika högtalare och inställningar, helt enligt smak och tycke, själv föredrar jag ett starkt mellanregister, enkelt justerat med en equalizer...

Angående hörseln testar jag min hörsel 1 gång i året och hör ljud mellan ~25-20 000Hz, men jag har aldrig ännu hört någon skillnad mellan kablar.

Det roligaste testet jag läste var i en Finsk HiFi tidning var det just diskuterades signalkablar och fördelarna av en fiiiin och dyyr kabel... var "experterna" kom fram till att skillnaden var hårfin, men hörbar mellan 15 000 och 30 000 Hz...( människan hör inte högre än 24 00Hz:gnissla, och då måste man vara ung och frisk) i faktarutan kom det dock fram att högtalarna i testet endast spelade till 17 000 Hz...:hihi

Det där låter ju som om dom inte riktigt hade alla hästar hemma. Det finns ingen som kan höra upp till 30000 Hz.

Människans öra klarar av att uppfatta ljud mellan 20 - 20000 Hz. Den övre gränsen sjunker med tiden. Kring 20 årsåldern börjar den övre gränsen sjunka för att vid 60 årsåldern vara någonstans så lågt som 10000 Hz. Det innebär att man tappat en oktav vid 60 års ålder.
Man brukar säga att vid 30-40 årsåldern så går den övre gränsen någonstans kring 15-18 kHz för dom som inte har ådragit sig hörselskador.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ingen som nappar på mitt förslag?

Skulle vara kul och va med om ett större test, dock så vet jag redan utgången så...:) Har blindtestat förut, med samma resultat varje gång, ingen skillnad på billig vs dyr kabel

Det där låter ju som om dom inte riktigt hade alla hästar hemma. Det finns ingen som kan höra upp till 30000 Hz.

Nej deras hästar var nog medvurst för länge sedan... kul läsning var det dock...
 

JIXXER

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
bredbyn
Hoj
gsxr 1000 k7
för nått år sen gick det ju en dokumentär på svt som hette guldörat va ju nå killar/gubbar som verkligen jagade det perfekta ljudet. Tyvärr fanns den inte på svt play längre..
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Långt ifrån all musik låter bra i den sortens högtalare. I mitt tycke låter dem stramt och avslöjande. Den tendensen har flertalet studiohögtalare.

Dem kan kännas väldigt direkt på och vara rent utav påträngande.

DET ÄR MIN ÅSIKT. TACK!


Stramt, avslöjande...nja skulle säga att de låter KORREKT! Ett KRAV i studiosammanhang!
Vanliga billiga RCA-kablar finns det dock en del, på de få ställen signalen inte går genom XLR-kablar

Sedan är det upp till var och en att "färga" ljudet med olika högtalare och inställningar, helt enligt smak och tycke, själv föredrar jag ett starkt mellanregister, enkelt justerat med en equalizer...

Angående hörseln testar jag min hörsel 1 gång i året och hör ljud mellan ~25-20 000Hz, men jag har aldrig ännu hört någon skillnad mellan kablar.

Det roligaste testet jag läste var i en Finsk HiFi tidning var det just diskuterades signalkablar och fördelarna av en fiiiin och dyyr kabel... var "experterna" kom fram till att skillnaden var hårfin, men hörbar mellan 15 000 och 30 000 Hz...( människan hör inte högre än 24 00Hz:gnissla, och då måste man vara ung och frisk) i faktarutan kom det dock fram att högtalarna i testet endast spelade till 17 000 Hz...:hihi

Nej. Först skall moderator tra bort lite inlägg. Sedan skall vi kasta paj lite till varpå någon rensar lite till och låser tråden :O

Får väl villigt erkänna att det var längesedan det handlade om att hjälpta TS.

:krama

Undras om TS har fått tillräcklig info än...:rolleyes:
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Att lägga allt krut på högtalarna och köpa vilke skitstärkare och kabel till det köper jag inte. Jag hoppas att du inte menade så.

Angående ditt förslag så har jag inga kablar att låna ut men det hade varit trevligt som sådant. Personligen kör jag med noname kablar och de kablar jag provat för övrigt har varit lån i sin tur.

En annan sak som jag kanske borde sagt. Det är lättast att höra skillnader på min egen utrustning som jag lyssnar på varje dag. Men det kanske man kan ta för givet.

När jag gjort mina blindtester har det inte varit överseriöst men för att villra bort så har jag testat kablar fram och tillbaka i slumpmässig ordning. Inströmmen har inte kontrollerats men det sitter en stor fin fet klump som skall hindra transienter mm innan utrustningen.
Så visst finns det möjligheter att annan yttre påverkan kan göra skillnaderna. Personligen tror jag inte så är fallet men jag har ingen vetenskaplig avhandling i ärendet. :banana



Ingen som nappar på mitt förslag?
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Så nu har alla här trott en massa!
Då skall jag halvt veta bara för det=)
Det e ta mig fan ingen skillnad om du inte sitter med en mätutrustning.
Det du vill ha är en kabel som har MÅNGA kardelar(trådar) samt OFC kardeler så du slipper oxideringar.
Samt relativt tjock men runt 2,5-4mm räcker hur långt som helst.
Anledningen är att den mesta utav strömmen överförs i yttre delen utav kardelen.
Sedan för att få fram lägre frekvenser som verkligen kräver mos vill du gå upp i kvadraten på den för att få fram all ström (enkelt förklarat).

Jag har jobbat med specialkabel och tillverkat både vandenhul samt lite billigare kabel.
Både deras lågnivå samt högtalarkabel. Dessa inehåller halvledande kolskikt o spunna skärmar.
Den tekniken är tagit ifrån de kablar de har när man opererar hjärtan för att att minska störningar utifrån.
Det det gör att det hämmar störningar utifrån samt den egna elekromagnetiska påverkan ifrån dess egen signal.
En massa som låter ballt samt säkert gör en inverkan.
Det är dock inte märkbart av vanliga dödliga samt med skit ljud.
Visst du får fram mer signal thats it...(gällande lågnivå)
Men de är väldigt vackra för ögat speciellt när de är uppskalade.
Kan slänga upp en bild om det önskas..

Har ändock biltema/systemone kabel hemma.
Finns ingen anledning om man inte sitter på ett system för 2-300k och uppåt samt i ett rum som är isolerat samt akustiskt avstört tror nog en mätutrustning hjälper till med.

Jag har varit gammal audiofil kanske skall tilläggas samt började bygga högtalare vid 13 års ålder, Så intresset har alltid funnits=)

Sedan gillar jag dem som köper guldpläterade optiska kablar o hävdar dem är bättre...
Haha de har satt guldtillvaro på ljuset (vilka nötter)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att lägga allt krut på högtalarna och köpa vilke skitstärkare och kabel till det köper jag inte. Jag hoppas att du inte menade så.

Det jag tror att han menade var att om man vill förbättra ljudet på en hyfsat billig anläggning så får man största förbättringen per krona om man lägger mervärdet på högtalarna.

Exempelvis om du har en stärkare för 3000 och högtalare för ungefär samma pengar men känner att du gärna vill ha lite bättre och kan tänka dig att lägga 3000 till.
Då är det bäst att lägga dom pengarna på högtalarna och ta högtalare för 6000 istället. Det ger en större förbättring av ljudet än att istället köpa en stärkare för 6000. Väljer man istället att lägga dom 3000 på kablar så får man ingen skillnad alls i princip.
Det var nog den principen han talade om.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top