Högtalarkabel...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Skillnad hör man nog bara om man jämför en kabel som är för tunn mot en som rätt dimensionerad. Visst blir det olika förluster i olika kablar beroende på hur rent materialet är, men det är svårt att höra på de korta längder som högtalarkablar brukar vara.

Som sagt så ska kabeln inte vara för tunn. Ska den dessutom sitta synligt så kan det vara värt att lägga någon krona på en som ser bra ut (passar in).

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jag gissar att ljudet inte blir bättre än "den svagaste länken" och det borde vara anslutningen/lödningen i kontakterna som kan ställa till det mest.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vandenhul, monster och supra har ju ok kablar i dom flesta prisklasser.
Och ja, det är skillnad på "lampsladd" och ok högtalar kablar, om inte annat än i hanterbarhet ;)

BARA hanterbarhet om kablarna håller samma dimension och förutsättningar på isolation.

...med en kabel som det ligger lite utveckling bakom så hör man absolut skillnad...

Mmm, det gör man. Om man ser kablarna när man lyssnar, annars inte. Placebo etc.

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Har testat kablar från några hundringar till hundratuseltals kronor. Visst är det skillnad!......
Nej det är det inte.
Förstår inte hur folk fortfarande kan påstå sånt när det finns riktiga tester som visar svart på vitt att ingen människa kan höra någon som helst skillnad eftersom det skiljer så extremt lite.

Sen om folk vill lägga massa cash på utseendet, placebo eller av nån annan anledning så visst, men i verkligheten så hör du ingen skillnad.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Högtalarkabel i all ära, men det finns faktiskt nöt, öh, folk som lägger tusentals kronor på skärmad nätkabel alltså den mellan vägguttaget och förstärkaren....Att det såklart är oskärmad kabel från Forsmarksverket ända fram till samma vägguttag spelar ingen som heeelst roll, skillnaden i ljudet är enorm!!!11:rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Högtalarkabel i all ära, men det finns faktiskt nöt, öh, folk som lägger tusentals kronor på skärmad nätkabel alltså den mellan vägguttaget och förstärkaren....Att det såklart är oskärmad kabel från Forsmarksverket ända fram till samma vägguttag spelar ingen som heeelst roll, skillnaden i ljudet är enorm!!!11:rolleyes:

Bara om man vänder stickproppen rätt väg i väggutaget sen! :fakta

Jag hade en polares polare som var totallurad, han hävdade bestämt att man var tvungen att ha fas och nolla på rätt stift på nätkabeln, annars lät det inte bra.

Så han kollade det i vägguttaget med en mätare och markerade vilket hål som var fas/noll och vände fasmarkeringen på stickproppen rätt.

Min reaktion var "Om du nu hör skillnad, varför måste du då mäta"

Fegisen ville inte göra blindtester där jag skötte stickproppsvändandet heller....

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Zee

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har sett på nettet en som drog ny, sviiiindyra, kablar från elcentralen i huset till sterion :lol Var tydligen gigantosaurisk skillnad :lol

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
...ingen människa kan höra någon som helst skillnad eftersom det skiljer så extremt lite...

Det skiljer inte ens extremt lite, utan inget alls.

Det där med att byta spänningstråd från centralen har jag också hört något om, men det kan väl ändå inte vara på riktigt :confused:

• Gilla
Reaktioner: Zee

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Bara om man vänder stickproppen rätt väg i väggutaget sen! :fakta

Jag hade en polares polare som var totallurad, han hävdade bestämt att man var tvungen att ha fas och nolla på rätt stift på nätkabeln, annars lät det inte bra.

Så han kollade det i vägguttaget med en mätare och markerade vilket hål som var fas/noll och vände fasmarkeringen på stickproppen rätt.

Min reaktion var "Om du nu hör skillnad, varför måste du då mäta"

Fegisen ville inte göra blindtester där jag skötte stickproppsvändandet heller....

Men man kan faktiskt bli av med brummande om man vänder på kontakten.
Min förstärkare brummar om jag har kontakten åt ena hållet.

Skillnad i ljud? Inte direkt.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Det gjordes ett stort blindtest för några år sen. Från billiga till svindyra kablar. offren var allt från vanliga lyssnare till dom värsta audiofilerna man kan tänka sig.
Gissa vilken kabel audiofilerna tyckte lät bäst? Jo, vanlig lampsladd för nån spänn metern. Fast det visst dom ju naturligtvis inte att det var, när dom satte betyg.

Hehe den e rätt kul den testen, med 10m kabel kunde ingen höra skillnad och det gick inte att mäta upp nån skillnad heller. Med 100m (!!!) kabel hörde de fortfarande ingen skillnad men man kunde mäta upp en marginell skillnad...

Bäst var ju de som försökte marknadsföra sindyra kablar som var isolerade med tungt vatten...

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Alltså 99.9% syrefri koppar är alltid 99.9% syrefri koppar! Biltema eller värsta hightech spelar ingen roll!
Däremot är det skillnad på tvinningen och tjockleken på trådarna på dom lite dyrare rullarna.

Men hör man skillnad på en biltema rulle eller en värstingrulle från super hightech butiken? Jag har inte gjort det, men nån märker säkert det.

Jag har även testat att tvinna egna kablar av telekabel, nån som hade skrivit ut en guide hur man gjorde de på nätet. Efter ca:6 timmars tvinnande och en kabel som blev 50cm lång kan jag ärligt säga att jag inte hörde nån skillnad då heller.

Däremot så finns det bättre sätt att förbättra ljudet som te.x. stegad volymknapp, riktiga anslutningar och omlödda slutsteg fast det hör juh inte hit :)

//Tapper

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så är skillnaden mellan en relativt billig kabel och en ganska dyr oerhört liten. Så liten att du inte lär kunna höra någon skillnad på en Noname-kabel för 20 kr/meter och en märkeskabel för 1000 kr/meter. I alla fall om du inte är audiofil och har en extremt dyr anläggning.

Det enda som har betydelse är att kabeln är syrefri koppar och att den är tillräckligt grov.
Kablar med syrefri koppar brukar det stå OFC på kabeln (Oxygen Free Copper). Jag vet iofs inte om det faktiskt säljs högtalarkabel som inte är gjord med Syrefri koppar numera men i alla fall.
Sen är det det där med arean. Dom som man brukar få med från OnOff eller elgiganten brukar vara en 0,75 kvadrats kabel och den påverkar ljudet negativt. Högre frekvenser går bara i ytan av ledaren så det blir för trångt i kabeln så att säga. Därför bör man ha lite mer area och en flerkardelskabel. Den består av många tunna ledare och ytan (som dom höga frekvenserna vandrar i) blir större då.
Går du upp till en 2,5 eller 4 kvadratmillimeters kabel så är det fullt tillräckligt. (Kolla vad du får in i terminalerna i högtalare och förstärkare.) Det är inte säkert att du får in en 4 kvadrats utan problem.

Du borde kunna få tag på en 2,5 kvadratskabel för ca 20 kr/meter och en 4 kvadratare borde gå att få tag på för kanske 30 kr/meter.

Den på biltema borde funka utmärkt. Syrefri koppar och Flerkardelskabel. Precis som det ska vara. Jag har svårt att tro att du eller någon annan hör någon skillnad på den och en som är 100 gånger så dyr.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Rent generellt så är skillnaden mellan en relativt billig kabel och en ganska dyr oerhört liten. Så liten att du inte lär kunna höra någon skillnad på en Noname-kabel för 20 kr/meter och en märkeskabel för 1000 kr/meter. I alla fall om du inte är audiofil och har en extremt dyr anläggning.

Det enda som har betydelse är att kabeln är syrefri koppar och att den är tillräckligt grov.
Kablar med syrefri koppar brukar det stå OFC på kabeln (Oxygen Free Copper). Jag vet iofs inte om det faktiskt säljs högtalarkabel som inte är gjord med Syrefri koppar numera men i alla fall.
Sen är det det där med arean. Dom som man brukar få med från OnOff eller elgiganten brukar vara en 0,75 kvadrats kabel och den påverkar ljudet negativt. Högre frekvenser går bara i ytan av ledaren så det blir för trångt i kabeln så att säga. Därför bör man ha lite mer area och en flerkardelskabel. Den består av många tunna ledare och ytan (som dom höga frekvenserna vandrar i) blir större då.
Går du upp till en 2,5 eller 4 kvadratmillimeters kabel så är det fullt tillräckligt. (Kolla vad du får in i terminalerna i högtalare och förstärkare.) Det är inte säkert att du får in en 4 kvadrats utan problem.

Du borde kunna få tag på en 2,5 kvadratskabel för ca 20 kr/meter och en 4 kvadratare borde gå att få tag på för kanske 30 kr/meter.

Den på biltema borde funka utmärkt. Syrefri koppar och Flerkardelskabel. Precis som det ska vara. Jag har svårt att tro att du eller någon annan hör någon skillnad på den och en som är 100 gånger så dyr.

Du verkar ju ha koll, lite nyfiken. Vilka frekvenser krävs för att du ska få yt-effekt (aka skineffect)? Jag hade lite för mig att det var RF som krävdes för att det skulle ge skillnad men jag kan ha fel?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Då måste jag ha superöron. Jag och polaren körde blindtest. Satt så att jag inte såg något. Vi jämförde några fabrikat. Clas Ohlson, Biltema, annat budget märke och en suprafly kabel som var platt.

Jag kunde med stor säkerhet säga när supra fly kabeln var inkopplad.
Dock tyckte jag inte om det jag hörde...

Däremot på budget kablarna var det inte lika stor träffsäkerhet coch dem var väldigt lika i sitt ljud.

Så nog finns det skillnad alltid. Men jag röstar ändå på en billigare kabel som är rund och vanlig i formen och har en lite grövre diameter.

Kan tillägga att vi körde lite blindtest på rca kablar också.
De tunna originalkablarna som följer med det mesta gick ofta att urskilja och en av de lite dyrare i testet fick bassning av mig där med.

Skitsamma. Summa summarum så är mitt råd att köpa något med lite grövre diameter.

Ps som en tidigare sa. Kika gärna under skalet på stärkaren eller i högtalaren. sitter ju inte precis några superkablar där i precis...

Jag har en stärkare jag lött om varenda lödanslutning och tyckte mig märka skillnad. Placebo eller ej. Något som jag deffenitivt märkt skillnad på är att slänga dit bättre konding i slutsteget. Gärna på några farad extra.
Gör rätt gott om stärkaren är lite äldre också då gamla kondingar har en tendens att bli lite slöare.

Ett annat hett tips är naturligtvis att byta ut kondingarna i högtalarna. För det mesta sitter det skit där i. Man behöver inte nödvändigtvis ha värsting kondingar för att komma upp till rätt farad utan det räcker ofta med att en av kondingarna är riktigt bra och snällast för plånkan är ju om det är den mindre av dem.

Jaja dax att rösta lite minus på mig antar jag :O pöss på er!

Hehe den e rätt kul den testen, med 10m kabel kunde ingen höra skillnad och det gick inte att mäta upp nån skillnad heller. Med 100m (!!!) kabel hörde de fortfarande ingen skillnad men man kunde mäta upp en marginell skillnad...

Bäst var ju de som försökte marknadsföra sindyra kablar som var isolerade med tungt vatten...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sen undrar jag varför man inte väljer en koaxialkabel istället för en dyr högtalarkabel?

Skulle tro att den billigaste koaxialkabel man hittar slår ut den dyraste högtalakabeln på marknaden. Om man hör skillnaden vet jag inte men man kan då garanterat mäta skillnaden i ett normalt rum med div störningskällor.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koaxialkabel

Som det står så är de billiga inte en hit. Dessutom har de flesta en impedans som inte är önskvärd. Fast du kanske tänkte koppla in en för varje ledare?

Sedan är kabelarean inte så stor på dessa. Kan dock gå bra om du kör kortare sträcka.

Sedan kan jag tillägga att jag vill påstå att man kan höra skillnad på en solid ledare jämfört med flätat. sedan kan man ju alltid ha åsikter om det är bra eller dåligt.

Efter lite googling så inser jag att en del faktiskt använder dessa. Men då använder man bara mittledaren...

Arean är ju fortfarande klen och det är skillnad på flätat och oflätat.

Sen undrar jag varför man inte väljer en koaxialkabel istället för en dyr högtalarkabel?

Skulle tro att den billigaste koaxialkabel man hittar slår ut den dyraste högtalakabeln på marknaden. Om man hör skillnaden vet jag inte men man kan då garanterat mäta skillnaden i ett normalt rum med div störningskällor.

Det kan jag inte men den är i de flesta fall försumbar i hörbart fekvensområde som du säkert redan känner till.

Du får tycka att det är hur ovetenskapligt som helst men göra man blindtest och kan avgöra skillnader med 100% återkommande resultat finns det ju inte mkt att tjaffsa om?

Jag väntar fortfarande på att nån förklarar skineffekt i hörbart frekvensområde på ett någorlunda teoretiskt sätt, dvs inte "jag tyckte...".

Lite kul läsning:

http://wiki.kontrollrummet.com/Kabel

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koaxialkabel

Som det står så är de billiga inte en hit. Dessutom har de flesta en impedans som inte är önskvärd. Fast du kanske tänkte koppla in en för varje ledare?

Sedan är kabelarean inte så stor på dessa. Kan dock gå bra om du kör kortare sträcka.

Sedan kan jag tillägga att jag vill påstå att man kan höra skillnad på en solid ledare jämfört med flätat. sedan kan man ju alltid ha åsikter om det är bra eller dåligt.

Efter lite googling så inser jag att en del faktiskt använder dessa. Men då använder man bara mittledaren...

Arean är ju fortfarande klen och det är skillnad på flätat och oflätat.

Jag väntar nog in svar från någon annan då detta inlägg innehåller för många kullerbyttor.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du verkar ju ha koll, lite nyfiken. Vilka frekvenser krävs för att du ska få yt-effekt (aka skineffect)? Jag hade lite för mig att det var RF som krävdes för att det skulle ge skillnad men jag kan ha fel?

Nja. Yteffekten uppstår redan vid mycket låga frekvenser. Egentligen uppstår den så fort det inte längre är frågan om likström men den blir märkbar först vid högre frekvenser. För exempelvis bastoner är den i princip försumbar. Där är det istället spoleffekten i kabeln som har betydelse, i synnerhet om den är tunn. När man kommer upp på diskanttonerna så finns yteffekten där och påverkar även om det inte är jätteskillnad.

För mig är det i vart fall tillräckligt för att jag skulle höra skillnad mellan den superbilliga kabel som följde med min stereo och dom 4 kvadratare som jag har idag. Och den kabel jag kör med idag tror jag att jag gav 20 kr/meter för. Det var den värd. Däremot skulle jag aldrig betala mycket mer än så. Jag hör ingen skillnad mot betydligt dyrare kablar.
Då pratar jag om att jag hör skillnad mellan en kabel som kostar någon enstaka krona/meter till en kabel som kostar 20-30 kr/meter. Jättetunn jämfört med ganska grov.

Yteffekten och spoleffekten är dom två huvudsakliga orsakerna till att impedansen ofta stiger med ökad frekvens. Och börjar impedansen i högtalarkabeln bli högre så innebär det ju att allt ljud inte kommer fram till högtalaren. Är högtalarkabeln grövre så blir inte impedansen lika hög.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln