Högtalarkabel...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det mesta är placebo. JA! fast huvudsaken är ju att den personen köpt eller gjort saken är nöjd med det. Skitsamma sedan om det är placebo eller ej. I alla fall om man går ner på individ/person nivå.

Sant. För dom som vill ha det allra bästa och faktiskt är övertygade om att det är skillnad så spelar det ju ingen egentlig roll om det faktiskt är bättre eller om dom bara tror det. Och det är ju huvudsaken.
Men den kategorin personer brukar oftast vara pålästa själva på vad som är bäst och veta vad dom vill ha så dom frågar inte om råd.

En person som undrar vilka kablar man ska köpa och om det är någon skillnad på dom är med största sannolikhet inte en sådan AudioFil och för en sådan person så finns det inte någon poäng med att köpa svindyra grejor då skillnaden är såpass liten att man inte märker den om man inte har väldigt dyra grejor i övrigt.

Jag är lite av en Audiofil Light. Jag gillar att läsa specar för allsköns grejor. Däribland kablar och förundras över beskrivningarna och jag vill givetvis ha en anläggning som låter bra.
När jag väl står där och handlar mina kablar så blir det dock inte den dyraste kabeln utan jag nöjer mig med att köpa tillräckligt bra då mina öron i alla fall inte är bättre än så.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ärligt, har du ens orkat sätta dig ner framför en bra anläggning och testat utan förutfattade meningar?

Och det är väl just där grejen är.
Det är möjligt att dom svindyra märkeskablarna är liiiite bättre men för att ha en chans att märka det så måste du ha avsevärt dyrare anläggning hemma än den överväldigande majoriteten av användarna.
Du måste upp åtminstone i prisklasser där enbart förstärkaren kostar mer än den genomsnittliga hemmabioanläggningen innan det finns en chans att höra någon skillnad om den överhuvudtaget finns.

Den stora majoriteten skulle dessutom inte höra skillnad mellan en skaplig noname och en svindyr märkeskabel även om du satte dom vid en svindyr anläggning.

Om det ger något mervärde med kabel för 1000 kr/m är en fråga som diskuterats länge och som troligen aldrig kommer sluta diskuteras.
Det har genom åren gjorts otaliga blindtester i tidningar och annat där förståsigpåarna gång efter annan fått resultat som inte är ett dugg bättre än slumpen när dom skulle avgöra vilka kablar som är dom dyra.

Jag tror att det är möjligt att det är en skillnad men jag tror inte att den är direkt hörbar om man inte går ner på riktigt billiga kablar. Så dom riktigt dyra kablarna är mest placebo. Men det spelar faktiskt ingen roll. Dom som vill ha det bästa och finaste köper det och så länge som den som köper är nöjd så är allt frid och fröjd.

Varför man egentligen ska argumentera för att dyrare kablar är så mycket bättre vet jag egentligen inte heller. Dom som tycker att det inte spelar någon roll är inte extremautiofilerna så oavsett om det faktiskt är en liten skillnad så spelar det ingen roll för dom eftersom dom i alla fall inte är intresserade av att bara ha den allra dyraste kabeln och dom har en anläggning som antagligen är billigare än vad kabeln i så fall skulle kosta.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Äntligen......

Att höra skillnad på en grov kabel med bra terminaler som man kan bygga ihop för en spottstyver med grejer från Biltema/Kjell/etc med kablar av motsvarande grovlek men fancy unobutaniumtillsatser gör man inte.....
Jag tror du läste lite fel/tolkade fel, jag sa inte att du inte kan höra skillnad, det går däremot inte att bevisa vilken som är bättre då det är en subjektiv åsikt ;)
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Ni som har gjort lyckade blindtester (inte bara högtalarkabel utan i största allmänhet) hur lyckas ni memorera ljudet i en eller i många fall flera låtar innan ni byter kabel?
Jag känner oftast att jag inte kommer ihåg exakt hur det lät med det ena eller det andra när man har bytt emellan, så spelar jag mer än två låtar med varje setup är jag lätt borta ur leken.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym

Pease Porridge​
What's All This Hoax Stuff, Anyhow?​


As I warned you guys, April is a good time of year to write about hoaxes, and several people have sent me some neat ideas. But one guy asked, "Bob, what is the difference between a Hoax and an April Fool joke?" I told him that you can't tell from the way it starts out, but by the time you get to the end, a good April Fool joke should give you enough clues so you can start to smile. But if you're merely puzzled, or skeptical, that could be a hoax. Conversely, if the guy tops off his story with "and send money," that's a clue that it may be turning into fraud. But sometimes, the guy isn't aware that the situation is impossible. He has fooled himself badly, and may be unaware of the truth.

So if you're just listening to the start of the story, or the end, you can't always tell.

As I mentioned earlier, some of the stories about Fuzzy Logic start out like an April Fool joke, but after you figure out that the guy is serious, then it's only just funny. However, we have seen some claims, such as "only with Fuzzy Logic can an elevator avoid lurching." That's more like self-deception. Or, "The Sendai train is 10% more efficient than a train without Fuzzy Logic, and runs faster, too." That's a scream!! (Details available on request.)

Back in October, I heard a good program about hoaxes on the radio and sent away for the Encyclopedia of Hoaxes that they mentioned on the show.1 It really is a pretty good collection of Hoaxes, April Fool jokes that went too far, etc. But, unfortunately, it doesn't include any hoaxes in the field of electronics. So after I publish this column, I'll have to send a copy to the author so he can include some of the following stories about hoaxes in electronics.

Let me start out with the Tice Clock. This clock is a basic LED digital clock, substantially identical to a $30 clock sold by Radio Shack. But George Tice sells this for $270. He makes some very lavish claims that by plugging this clock into your audio amplifier's main 115-V power socket, the clock will make all your audio equipment sound much better--that is, if you have a "Golden Ear." However, if you can't hear any difference, then you're admitting that you don't have a Golden Ear--that you have only limited auditory capability to appreciate the BEST in audio.

Many reviewers for hi-fi magazines have agonized over this. A few think it's great--the reviewer can really hear the improvement. Others search for any plausible technical reason for improvement. One reviewer observed, "If Mr. Tice enclosed a Negative Ion Generator in his clock, maybe people really WOULD think the music sounds better." But he had to concede that there was NOT any ion generator in there. So, many people have come to the conclusion that this clock is (at best) a hoax.

They can't hear any difference, and there's nothing to measure. There's no subjective or objective reason to think that Tice's "clock" can make the music sound better. But it sure takes a lot of brass to make such claims.

On the other hand, some people think that painting a green magic marker line around the circumference of a CD makes it sound better. Some people think that putting a new part number on an old op amp makes it sound better. Some people think that dunking a 16-bit DAC in liquid nitrogen for a while makes that sound better. Maybe you can hear the difference. I can't.

Now, let me digress briefly. Let's say you have demonstration models of some good loudspeakers. How do you decide that type A is better than type B, or, that it's different? Mr. David L. Clark, Chief Engineer, DLC Designs, Farmington Hills, Mich., combined a set of relays and a random number generator to make an "ABX" tester. If you push the switch for A, the tester connects to the A speakers, or the A set of wires, or whatever. Then you can listen intently and decide that the sound you're listening to is the "A" sound.

If you hit B, you get channel B, and you listen to "the B sound." If you push X, you get a randomized selection and you jot down whether it's channel A or B. At the end of 10 tests, let's say that you have listed: A, B, A, B, B, B, A, A, A, B. Once that sequence is completed, the ABX box will tell you what it ACTUALLY connected. If you listed eight out of 10 correctly, that's a lot better than just guessing--you probably did hear a difference. If it's four or five, well... Who knows? In some cases, some people with really good ears can hear things that I cannot. In other cases, they're unable to tell. In yet other cases, they refuse to try because they don't like the test.

Still, when speaker cables of different types or characteristics are connected through an ABX box, some people with "really good ears" might hear the difference IF the wires have different amounts of inductance, capacitance, or resistance. It's generally admitted that no matter how exotic the materials or the construction techniques, if two sets of wires have the same R, L, and C, you can't tell them apart. Nobody can.

So you'll find that one guy wants to sell you 10 feet of speaker cable for $100; another guy claims his are a LOT better, and they MUST be better because they cost $300 for 10 feet; and then a similar claim is made for a $480 cable. But if they all have the same R, L, and C--and each one spouts claims such as..."superior imaging"..."finer presence and less phase shift," etc., etc.--that strikes me as somewhere between fraud and hoax.

You can spend your money any way you want to. You can say that you hear a difference. But if I offer you an ABX test, you should not get mad at me and stalk out.

Some of my favorite "hoax" stories are just the claims that manufacturers of speaker cables tell about their wires. I really like the cable with "large-diameter wires to carry the low-frequency music, and small-diameter wires to carry the high-frequency music." (Of course, it's easy to compute that the skin effect of copper wire will make a 3° difference in the phase shift of the thin/fat wires at about 300 kHz. And, since the fat wires and the skinny wires are paralleled, you won't be able to see any significant difference in phase shift at 20 or 30 kHz.)

The other cable I'm impressed with is the stuff that has a conductive "insulation." When this cable's resistive losses match the capacitive and inductive attenuation and the conductive losses, and the phase shift is minimized, it should sound better.

Well, if it sounds better to you, go ahead and buy it. But, if it just sounds different, then maybe you do want to buy it--or maybe you don't. Maybe when you really turn up the volume, the conductive "insulator" will start to get hot??

Speaking of cables, my friend Tom said that his wife recently went to buy some new speakers at Circuit City. The salesman sold her some new speaker wires "because the old ones were probably worn out."

Additional amazing audio quasihoaxes:

(a) When you have line-level cables (with RCA-type phono jacks), the expensive cables sound much better than inexpensive ones.

(b) After you decide to specify the expensive cables, the ones with gold plated jacks sound much better than the solder-plated ones.

(c) These cables have a preferred direction, and sound better when you connect them up in the preferred direction, with the arrows pointing from the tuner toward the amplifier.

(d) In addition, these cables sound better if they have been broken in, or aged, with a special ac signal forced through the cable.

(e) The best burn-in fixture for these audio cables uses digital signals to force current through the cables.

Needless to say, I've never heard of any one of these wonder cables being tested with an ABX box. Probably the "Golden Ear" person would object to the relays in the ABX box, as they would corrupt the signal. But maybe we could overcome those objections by using a digital burn-in circuit to burn in the ABX box...

The next area I'll mention briefly is the "vacuum tube sound." This isn't about a hoax, but rather a chameleon. It's well known that some audiophiles prefer audio amplifiers made with vacuum tubes. They claim that the ratio of 2nd-order harmonic distortion versus the 3rd-order is more pleasing with a good vacuum-tube amplifier. Maybe so. Myself, I've got a tin ear, not golden, so I'm not very picky. (Maybe I did too much chainsawing as a youth, or turned up the volume on Chuck Berry too many times.)

But Mr. Carver, an excellent designer of audio equipment, came up with a beautiful ploy: He took one of his low-distortion solid-state amplifiers, and added a circuit with a little bit of 2nd harmonic to make it "sound like" a vacuum-tube amplifier.

I'm not familiar with this amplifier's ABX comparisons, but I think it's a NEAT idea to make a chameleon amplifier like that. I think it's great to see if the Golden Ear guys can be fooled.

About 30 years ago, when transistors did not have much performance, a contest was run to make a small high-performance audio amplifier. The late Peter Lefferts won the prize, with a small (6-in. cube) block and heat fins. Inside were a couple of small (6L6GB?) tubes running hot but with good heat sinking. They were legal under the rules, and nobody else thought of doing that.

A friend told me about a promoter with this scheme: They had a conventional TV transmitter, and at the end of each cycle, just before the zero crossing, they would insert a brief pulse signal before the normal RF signal resumed. Then a specially designed receiver could detect those pulse signals and extract additional info. At 200 MHz, you could also get 200 Mbits/s, free, without any increase of the RF bandwidth.

Further, this excellent communication scheme was backed up with a U.S. Patent and a big development company formed by a guy named Gerdes. As soon as I heard this line, I got VERY suspicious. My friend promptly admitted, "Of course, after a big press conference where this great technology was announced to the world, several engineers confronted the inventor and insisted that any studies showing you could do that without requiring more bandwidth were obviously malarkey."

"The development company folded up... The promoter hasn't been seen since." Yes, that sounds like a hoax--or a marvelous example of self-delusion. These days, there are entirely too many cases where computer simulation leads an inventor to believe it will work...

Gunnar Englund of Gransbergsdal, Sweden, once proposed some filters for line power that would filter out any electric power generated with nuclear power. He figured he could sell lots of them to environmental fanatics, with the guarantee that the output power will not show any nuclear residues. But then he got nervous about prospects of a criminal record, even though his guarantee would surely hold up.

...


Robert A. Pease/Engineer


 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ärligt, har du ens orkat sätta dig ner framför en bra anläggning och testat utan förutfattade meningar?

Ok, nu vill jag oxå vara med och tjafsas...

Högtalarkabel= 2,5 mm2 räcker mer än väl!

Signalkabar= helt vanliga "lakrtissnören"

Digitala signaklablar= billigast tänkbara

Som teoretisk referens: Fysik, läs på det är intressant!:mattias

Som "placebo" referens: Jobbar som ljudtekniker, lyssnar dagligen på högtalare typ GENELEC:yoparty... och inga av dem har haft kablar med area over 0,75mm2 i sig, och då är det högtalare som används vääääldigt många studior.

Så enkelt är det!:tummenupp
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Extremaudiofiler är iaf ganska underhållande...Läste en skröna för några år sen på ett hemmabioforum som en high end-stereonasare skrivit. Han hade precis flyttat in i nya lokaler och börjat renovera ett källarrum för att inreda till provlyssningsrum. Av någon anledning som jag inte minns hade det i samband med renoveringen hamnat några hinkar vanlig jävla singel (grus) i ett hörn av butikslokalen. När så en av stamkunderna dök upp för att kolla in nya butiken undrade han över gruset...Och fick helt på skämt svaret att det var "audio-grus", en helt ny typ av absorbent för att dämpa oönskade basreflexer eller nåt liknande. Killen hade blivit helt såld, och ägnat en god stund åt att arrangera om i grushögen och lyssna efter skillnaden i ljudbild....:D
 
  • Gilla
Reaktioner: Zee

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Ok, nu vill jag oxå vara med och tjafsas...

Högtalarkabel= 2,5 mm2 räcker mer än väl!

Signalkabar= helt vanliga "lakrtissnören"

Digitala signaklablar= billigast tänkbara

Som teoretisk referens: Fysik, läs på det är intressant!:mattias

Som "placebo" referens: Jobbar som ljudtekniker, lyssnar dagligen på högtalare typ GENELEC:yoparty... och inga av dem har haft kablar med area over 0,75mm2 i sig, och då är det högtalare som används vääääldigt många studior.

Så enkelt är det!:tummenupp

Fan att du bor så långt borta, skulle vilja komma och lyssna och pilla.:banana
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Genelec gör hyggliga saker som låter väldigt stramt och avslöjande. Utmärkt för studiobruk. Signalkablar digitalt har jag svårt att tro att det lönar sig att plöja stålars i men har aldrig provat för visso. Det andra vette fan dock. lakritssnören och lite bättre grövre brukar i alla fall jag kunna pricka i blindtest. Säger dock inte att jag kan skilja vilka som helst.

En annan sak. Bara för att inte du eller några andra fixar det betyder inte att någon har hörsel nog att höra skillnad. Jag föreslår blindtest.

Jag brukar be en polare köra 1min samma låt om ett par ggr. Byta komponent och göra om samma sak. rör inte volymen utan den står kvar precis likadant.

Ok, nu vill jag oxå vara med och tjafsas...

Högtalarkabel= 2,5 mm2 räcker mer än väl!

Signalkabar= helt vanliga "lakrtissnören"

Digitala signaklablar= billigast tänkbara

Som teoretisk referens: Fysik, läs på det är intressant!:mattias

Som "placebo" referens: Jobbar som ljudtekniker, lyssnar dagligen på högtalare typ GENELEC:yoparty... och inga av dem har haft kablar med area over 0,75mm2 i sig, och då är det högtalare som används vääääldigt många studior.

Så enkelt är det!:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och då skulle du ha lämnat tillbaka dina nu klippta kablar och fått dina 8kkr åter?

För det första så köper man inte kablar i den prisklassen på lösmeter, och för det andra så testade jag ett gäng kablar med Supra Ply 3.4 som referens. Prisspannet var från någon tjuga metern till femsiffrigt för 2x3m och jag kom fram till att Satorin passade både anläggning och plånbok bäst.

Jag liksom många med mig väljer kablar för att balansera upp ljudet i anläggningen, beroende på rummet och elektroniken kan det behövas en "varmare" kabel för att det inte ska bli spretigt eller en lite kallare kabel typ NordOst för att få fram de övre registren lite. Det finns alltså ingen kabel som är bäst alla kategorier.

Visst fan finns det stollar i den här hobbyn, det går inte komma ifrån. Alla intressen som går ut på att stänga in sig i ett rum för sig själv i timtal drar åt sig sin beskärda del av udda filurer, men så är det ju oberoende av vilken hobby man har. En motorbyggare kan lägga ett par hundratusen kronor och tusentals arbetstimmar i en motor bara för att se den gå upp i atomer vid första pullet i bromsbänken, men är det hans intresse så ska väl ingen annan bry sig i det?

Apropå mätvärden och inbillning, är det bara hittepå att man kan ha ett djup i ljudbilden också? Det går väl knappast mäta sig till.:rolleyes:

Som "placebo" referens: Jobbar som ljudtekniker, lyssnar dagligen på högtalare typ GENELEC:yoparty... och inga av dem har haft kablar med area over 0,75mm2 i sig, och då är det högtalare som används vääääldigt många studior.

Så enkelt är det!:tummenupp

Och så undrar man varför det är så uselt ljud på de flesta nyproducerade album. Det finns en anledning till att Telarc, Opus 3 records, Decca, ALR Jordan och andra seriösa bolag inte kör med Kalle Anka-grejor i studion.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Apropå mätvärden och inbillning, är det bara hittepå att man kan ha ett djup i ljudbilden också? Det går väl knappast mäta sig till.:rolleyes:

Nog för att människans hörsel är avancerad men allt går att mäta sig till. Vårt luktsinne är än mer avancerat men även där finns det apparatur som slår vårt eget luktsinne.

Den här diskussionen är ungefär som att fråga någon vilken hoj som är bäst; Deras egen såklart!
Självklart så säger ju inte en person som har köpt högtalarkablar för 8000:- styck att de inte hör någon skillnad på en sådan kabel eller en annan kabel med samma förutsättningar men som är mycket billigare.



Btw, har någon ens sett en kabel innehållandes ICKE syrefri koppar? :confused:
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Självklart så säger ju inte en person som har köpt högtalarkablar för 8000:- styck att de inte hör någon skillnad på en sådan kabel eller en annan kabel med samma förutsättningar men som är mycket billigare.

Och lika självklart är det att en person som inte hör någon som helst skillnad mellan dessa två kablar köper den billigare av de två och inte den som är tjugo gånger dyrare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och lika självklart är det att en person som inte hör någon som helst skillnad mellan dessa två kablar köper den billigare av de två och inte den som är tjugo gånger dyrare.

ELLER så kanske man gör som mig och köper den SNYGGASTE :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Haha, då var det dags för denna tråd igen. Precis som det finns religiösa och folk som tror sig se UFO:n så tror folk att det är skillnad på högtalarkablar. Själv tror jag på vetenskap framför sagor och myter.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Bara för att jävlas med ännu fler så kontrar jag med FIBER!

Har nån hört skillnad på fiber och superheavydutyextremdiodblinkandesuperkopparkabel?

Eller nån som prövat koppar/silverkabel?
Eller silver/guld kabel?
Eller kabel gjord i rent guld?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top