Höj studiebidraget!

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Vad går ditt studiebidrag till? Soppa å service till hojen?
Du behöver inga mer pengar. Sluta äta pizza å köpa cola i plugget så sparar du!
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Hur fan har de tänkt att man ska ha råd med hoj och allt med en budget på 950 kr? VANSINNE! :huvet
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Btw, bara för att retas och strö salt i såren.
Jag får 2500:- i studebidrag varje månad :7peta hihi

Men det mesta i alla fall en del, går åt till skolböcker, busskort som kostar snusk, och mat i skolan. Sen övriga stenciler man måste köpa från skolan.

Studiebidraget ska för den delen bara betala studierna, att det sen räcker till annat är ett plus. Och ja jag hinner jobba, därför jag ska jobba lite då och då nu i veckan ;) :D
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
tänk så lycklig jag skulle vara om dom höjde fribeloppet istället.



JOBBA MER, ERA LATA ARSLEN!!
 

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Ort
köping
Hoj
yamaha rd350
jag har både hoj och bil och åker på semester 2-4 gånger om året och jag klarar mig utmärkt med studiebidraget, dock köper jag och säljer lite bilar så ibland strömmar de in femsiffriga belopp också :banana
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har jobbat ett par år med hyffsad lön och kan lätt säga att man lever bra på studiebidraget. Det gäller bara att anpassa sig lite.. Förstår inte alls hur folk kan skrika att de har det så knapert som student..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vargen2k skrev:
Det gäller bara att anpassa sig lite.. Förstår inte alls hur folk kan skrika att de har det så knapert som student..

Det är väl en del av kulturen, man ska fostras till en gnällig medborgare tidigt. :brynad
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Markus skrev:
Det är väl en del av kulturen, man ska fostras till en gnällig medborgare tidigt. :brynad

Sant, bättre bättre om medborgarna slutar ställa krav.

Vad har egentligen fotfolket för rättigheter att ställa krav?, avrättning är det enda rätta som de gjorde för i tiden.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vargen2k skrev:
Har jobbat ett par år med hyffsad lön och kan lätt säga att man lever bra på studiebidraget. Det gäller bara att anpassa sig lite.. Förstår inte alls hur folk kan skrika att de har det så knapert som student..


Ja, alla studenter är urfattiga och måste leva på makaronsoppa utan salt. Men sen har de råd att supa som svin varje onsdag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
burner skrev:
Vad har egentligen fotfolket för rättigheter att ställa krav?, avrättning är det enda rätta som de gjorde för i tiden.

Klart de har, men det rimmar illa:
"Jag har råd med sprit på kåren och jag kör en hyfsat ny R-hoj men jag vill ändå ha mer bidrag"

Vilka avrättade man förr i tiden förresten? Studenter? :va
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Vargen2k skrev:
Har jobbat ett par år med hyffsad lön och kan lätt säga att man lever bra på studiebidraget. Det gäller bara att anpassa sig lite.. Förstår inte alls hur folk kan skrika att de har det så knapert som student..

Jag är skitdålig på att få studiebidraget att räcka till.
Får ca 2500kr/mån i studiebidrag och endast hyran är på 2250kr/mån.

Alltså ca 250kr över som skall räcka till mat, skolböcker ,elräkning, teleräkning, tandvård, kläder, hemförsäkring, gymkort, proteinpulver, kreatin, bredband, öl och sprit osv.....

Sveriges framtid hänger till stor del på studenterna.
Det är vi som kommer driva landet framåt om några år när studenten är tagen.

Kanske dags att visa lite tacksamhet genom att öka studiebidraget till kanske 10000-12000kr/mån :tummenupp
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
burner skrev:
Jag är skitdålig på att få studiebidraget att räcka till.
Får ca 2500kr/mån i studiebidrag och endast hyran är på 2250kr/mån.

Alltså ca 250kr över som skall räcka till mat, elräkning, teleräkning, tandvård, kläder, hemförsäkring, gymkort, proteinpulver, kreatin, bredband osv....

...

Kanske dags att visa lite tacksamhet genom att öka studiebidraget till kanske 10000-12000kr/mån :tummenupp


Studiebidraget är inte tänkt att täcka alla kostnader en student har. Det är ett bidrag. Bidrag + CSNlån blir väl ca 7000kr vilket räcker för en student. Det funkade för mig i 4.5 år iaf.

Dessutom, "gymkort, proteinpulver, kreatin", är detta verkligen nödvändigt när man är student??? Har du svårt att få i dig vitaminer via vanlig kost eller? Man kan inte få allt som student. Inse det och sluta gnäll.


burner skrev:
Sveriges framtid hänger till stor del på studenterna.
Det är vi som kommer driva lander framåt om några år när studenten är tagen.

:lol :klappar Ja, utan de nyexxade studenterna hade världen stannat. :D
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Zee skrev:
Studiebidraget är inte tänkt att täcka alla kostnader en student har. Det är ett bidrag. Bidrag + CSNlån blir väl ca 7000kr vilket räcker för en student. Det funkade för mig i 4.5 år iaf.

Det märkliga är att tex. pundare och knarkare som lever på SOS får högre bidrag än en student som sliter 50timmar/vecka året runt.

Verkligen korrekt prioritering av sossarna :huvet
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
burner skrev:
Det märkliga är att tex. pundare och knarkare som lever på SOS får högre bidrag än en student som sliter 50timmar/vecka året runt.

Verkligen korrekt prioritering av sossarna :huvet


Nu leder du diskussionen någon annanstans. Stay on-topic, dude.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
burner skrev:
Det märkliga är att tex. pundare och knarkare som lever på SOS får högre bidrag än en student som sliter 50timmar/vecka året runt.

Verkligen korrekt prioritering av sossarna :huvet

Säg att du skojar när du säger att en student som har förmånen att inte bara slippa avgifter till skolan utan också får bidrag för att studera bl.a allehanda trams förtjänar sitt bidrag mer än de som behöver pengarna för att överleva?

Mina fördomar om bortskämda studenter blir verkligen bekräftade i den här tråden.

Dessutom är väl knappast socialstödet högre än studeiebidrag + lån?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan gnälla som student när utbildningen är helt kostnadsfri och man dessutom får bidrag och möjlighet att ta ett förmånligt lån. Alla jag känner som studerar har det hur bra som helst och har även den uppfattningen själva.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
GuW skrev:
Alla studenter jag känner har råd att kröka som fan på veckor/helger, hyra filmer och se på sina nyinköpta hemmabiosystem och käka chips, fine, låt dom göra det.

Men ingen jävel ska komma och säga att studenterna har det magert, dom har bara inte lärt sig att pengar är en ändlig resurs.

Inkomst knappt 7000
Hyra inkl bredband 3600
mat, hygien 2500
kurslitt 400
mobil, försärkringar etc 500
Gymkort, kläder 500

= -500 per månad. Utan hemmabio.

Stor skillnad på att plugga i storstad och liten stad, allting billigare i lilla staden.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Skaffa bredband, sen har ni kul gratis. Ifall ni ska supa så lär er att billigt vin funkar bra och sen så har ni hur mycket pengar över som helst by my count.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Jag gick ut högskolan för 3 år sen, då hade jag 15000 i lån. Det gick alldeles utmärkt att leva på studiebidraget, lön från extrajobb och sparade pengar. Det räckte till allt jag behövde + festande. Det är bara att inse att man får prioritera var pengarna går, proteinpulver var ju knappast högst upp på min överlevnadslista.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top