Höja motorcykeln? (HD Sportster)

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Hej,

jag vill höja motorcykeln bak (en hd sportster), men man måste kanske höja den fram också?

för att höja, räcker de med att köpa nya dämpare bak eller är det fler saker som styr höjden? Hur är det fram, om jag inte vill köpa en ny graffel, finns de någon höjningssats?

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Jag vill att bakre skärmen kommer upp mer ovanför däcket, tycker de är en snygg look, utan att ha varit ut i garaget och mätt så kanske 10cm

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag vill att bakre skärmen kommer upp mer ovanför däcket, tycker de är en snygg look, utan att ha varit ut i garaget och mätt så kanske 10cm
Håll koll på försprånget bara, blir det för litet kan den börja wobbla. Egentligen krävs det typ SFRO besiktning om man gör sådan ändringar där bl.a. försprånget ändras. En customhoj har ju kanske mycket försprång till att börja med så kanske inte är några problem alls men mät och kolla för att vara säker på vad du gör för något.

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
men räcker det med att byta stötdämpare för att höja bakskärmen? (Skickar med en bild, vet inte om de gör någon skillnad, me. Alltid roligare med bild)

Bifogat

• IMG_2568.jpeg
    IMG_2568.jpeg
    2 MB · Visningar: 38

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
men räcker det med att byta stötdämpare för att höja bakskärmen? (Skickar med en bild, vet inte om de gör någon skillnad, me. Alltid roligare med bild)
Ja, en längre dämpare kommer att höja den bak. Kolla också så att drivremmen klarar av det och inte tar i eller sträcks för mycket eller blir för slapp eller något sådant.

Last edited:

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
Ja, en längre dämpare kommer att höja den bak. Kolla också så att drivremmen klarar av det och inte tar eller sträcks för mycket eller blir för slapp eller något sådant.
Tänker jag fel nu, men om jag köper en längre dämpare så den höjs via skärmen, då påverkas väl inte drivremmen eller?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tänker jag fel nu, men om jag köper en längre dämpare så den höjs via skärmen, då påverkas väl inte drivremmen eller?
Svingen hamnar i en annan vinkel med längre dämpare och det påverkar såklart drivremmen.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Enklast är att testa - lossa dämparna och lyft till önskad höjd.
Kolla att remmen går fritt och att den med rätt spänning obelastad (högsta läget) och inte blir för spänd då dämparna komprimeras.
Kan tänka mig att dämpare med längre slag kan ställa till problem kanske, dämpare med samma ganska begränsade slag som original borde inte ställa till problem.
Men jag är ingen expert på det där så ta det inte för en absolut sanning :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När du höjer genom längre dämpare så blir drivremmen slackare. Slits ut fortare ?
Exempel: På GSX1300R innebär 20mm höjning att kedjeslacket går från 35 mm till 40 mm.
Och som redan skrivit i tråden så minskas gaffelvinkel och minskas försprånget när man höjer bak, hojen blir instabilare. Större risk för en överraskande vurpa.
En annan effekt är att du kan behöva förlänga stödet för att hindra att hojen välter när är parkerad.
Gillar du inte utsendet, köp en annan hoj.

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
När du höjer genom längre dämpare så blir drivremmen slackare. Slits ut fortare ?
Exempel: På GSX1300R innebär 20mm höjning att kedjeslacket går från 35 mm till 40 mm.
Och som redan skrivit i tråden så minskas gaffelvinkel och minskas försprånget när man höjer bak, hojen blir instabilare. Större risk för en överraskande vurpa.
En annan effekt är att du kan behöva förlänga stödet för att hindra att hojen välter när är parkerad.
Gillar du inte utsendet, köp en annan hoj.
En gsx är inte i närheten av samma hoj eller effekt jag har i min. Sen har ja inte kedja heller. Försprånget är jag inte orolig över.

sen din kommentar om jag inte ”gillar utseendet så byt hoj”, allvarligt? Haha..!

tack alla ni andra som hjälpt till i alla fall, jag vet nu hur jag går vidare! Ha de gött!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänk också på att du höjer upp tyngdpunkten, och delvis förändrar chassigeometrin. Det kommer troligen inte ge din hoj bättre vägegenskaper. En annan skärm kanske kan vara ett bättre, enklare och billigare alternativ?

Glöm inte att kolla så att stödet funkar med 10 cm högre hoj också.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En gsx är inte i närheten av samma hoj eller effekt jag har i min. Sen har ja inte kedja heller. Försprånget är jag inte orolig över.

sen din kommentar om jag inte ”gillar utseendet så byt hoj”, allvarligt? Haha..!

tack alla ni andra som hjälpt till i alla fall, jag vet nu hur jag går vidare! Ha de gött!
Instabiliteten har inget att göra med motoreffekten.
Jag hade fulla styrutslag på BMW R60 30 hk i en hastighet på ca 6 km / h direkt efter jag startat. Hade glömt dra åt styrbromsen och hade mer last baktill.
Men är du inte rädd för remslitage och instabilitet så är det ju bara att köra på. :)
Tänk bara på att informera ditt försäkringsbolag om att du byggt om hojen.

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Testa med nåt plattjärn i den höjd du suktar efter så ser du ju hur det verkar.
Dvs ta bort stötdämparna och sätt dit plattjärnet.

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Suzuki Bobber
den stora frågan är varför ????
det finns såna höjnings kit att köpa
kolla på nätet
Vadå varför? För att jag vill! va bryr de dig? svara på min fråga eller låt bli! Jag är inte intresserad av att förklara mig VARFÖR jag ska göra en sak som du inte ha ett smack med att göra! Sen visste jag inte att de fanns höjningskit, men de spelar ingen roll för jag vill göra de ordentligt med riktiga dämpare, inget höjningskit.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati