Höja motorcykeln? (HD Sportster)

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Hälsingland
Hej,

jag vill höja motorcykeln bak (en hd sportster), men man måste kanske höja den fram också?

för att höja, räcker de med att köpa nya dämpare bak eller är det fler saker som styr höjden? Hur är det fram, om jag inte vill köpa en ny graffel, finns de någon höjningssats?
 
Jag vill att bakre skärmen kommer upp mer ovanför däcket, tycker de är en snygg look, utan att ha varit ut i garaget och mätt så kanske 10cm
 
Jag vill att bakre skärmen kommer upp mer ovanför däcket, tycker de är en snygg look, utan att ha varit ut i garaget och mätt så kanske 10cm
Håll koll på försprånget bara, blir det för litet kan den börja wobbla. Egentligen krävs det typ SFRO besiktning om man gör sådan ändringar där bl.a. försprånget ändras. En customhoj har ju kanske mycket försprång till att börja med så kanske inte är några problem alls men mät och kolla för att vara säker på vad du gör för något.
 
men räcker det med att byta stötdämpare för att höja bakskärmen? (Skickar med en bild, vet inte om de gör någon skillnad, me. Alltid roligare med bild)
 

Bifogat

  • IMG_2568.jpeg
    IMG_2568.jpeg
    2 MB · Visningar: 38
men räcker det med att byta stötdämpare för att höja bakskärmen? (Skickar med en bild, vet inte om de gör någon skillnad, me. Alltid roligare med bild)
Ja, en längre dämpare kommer att höja den bak. Kolla också så att drivremmen klarar av det och inte tar i eller sträcks för mycket eller blir för slapp eller något sådant.
 
Last edited:
Ja, en längre dämpare kommer att höja den bak. Kolla också så att drivremmen klarar av det och inte tar eller sträcks för mycket eller blir för slapp eller något sådant.
Tänker jag fel nu, men om jag köper en längre dämpare så den höjs via skärmen, då påverkas väl inte drivremmen eller?
 
Enklast är att testa - lossa dämparna och lyft till önskad höjd.
Kolla att remmen går fritt och att den med rätt spänning obelastad (högsta läget) och inte blir för spänd då dämparna komprimeras.
Kan tänka mig att dämpare med längre slag kan ställa till problem kanske, dämpare med samma ganska begränsade slag som original borde inte ställa till problem.
Men jag är ingen expert på det där så ta det inte för en absolut sanning :)
 
Tänker jag fel nu, men om jag köper en längre dämpare så den höjs via skärmen, då påverkas väl inte drivremmen eller?
När du höjer genom längre dämpare så blir drivremmen slackare. Slits ut fortare ?
Exempel: På GSX1300R innebär 20mm höjning att kedjeslacket går från 35 mm till 40 mm.
Och som redan skrivit i tråden så minskas gaffelvinkel och minskas försprånget när man höjer bak, hojen blir instabilare. Större risk för en överraskande vurpa.
En annan effekt är att du kan behöva förlänga stödet för att hindra att hojen välter när är parkerad.
Gillar du inte utsendet, köp en annan hoj.
 
När du höjer genom längre dämpare så blir drivremmen slackare. Slits ut fortare ?
Exempel: På GSX1300R innebär 20mm höjning att kedjeslacket går från 35 mm till 40 mm.
Och som redan skrivit i tråden så minskas gaffelvinkel och minskas försprånget när man höjer bak, hojen blir instabilare. Större risk för en överraskande vurpa.
En annan effekt är att du kan behöva förlänga stödet för att hindra att hojen välter när är parkerad.
Gillar du inte utsendet, köp en annan hoj.
En gsx är inte i närheten av samma hoj eller effekt jag har i min. Sen har ja inte kedja heller. Försprånget är jag inte orolig över.

sen din kommentar om jag inte ”gillar utseendet så byt hoj”, allvarligt? Haha..!

tack alla ni andra som hjälpt till i alla fall, jag vet nu hur jag går vidare! Ha de gött!
 
Tänk också på att du höjer upp tyngdpunkten, och delvis förändrar chassigeometrin. Det kommer troligen inte ge din hoj bättre vägegenskaper. En annan skärm kanske kan vara ett bättre, enklare och billigare alternativ?

Glöm inte att kolla så att stödet funkar med 10 cm högre hoj också.
 
En gsx är inte i närheten av samma hoj eller effekt jag har i min. Sen har ja inte kedja heller. Försprånget är jag inte orolig över.

sen din kommentar om jag inte ”gillar utseendet så byt hoj”, allvarligt? Haha..!

tack alla ni andra som hjälpt till i alla fall, jag vet nu hur jag går vidare! Ha de gött!
Instabiliteten har inget att göra med motoreffekten.
Jag hade fulla styrutslag på BMW R60 30 hk i en hastighet på ca 6 km / h direkt efter jag startat. Hade glömt dra åt styrbromsen och hade mer last baktill.
Men är du inte rädd för remslitage och instabilitet så är det ju bara att köra på. :)
Tänk bara på att informera ditt försäkringsbolag om att du byggt om hojen.
 
Last edited:
den stora frågan är varför ????
det finns såna höjnings kit att köpa
kolla på nätet
Vadå varför? För att jag vill! va bryr de dig? svara på min fråga eller låt bli! Jag är inte intresserad av att förklara mig VARFÖR jag ska göra en sak som du inte ha ett smack med att göra! Sen visste jag inte att de fanns höjningskit, men de spelar ingen roll för jag vill göra de ordentligt med riktiga dämpare, inget höjningskit.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top