Höjd ålder för att få köra tung MC

När ska individer inse att åldern där folk kör ihjäl sig mest är 30år?!

Jasså?! :va

Galne Dansken skrev:
2006, fördelar ålders perskektivet sig sådan på MC omkomna (varje siffor är 1 person):

16,17,19,19,20,20,22,22,23,23,23,23,25,26,26,27,29,29,30,31,33,33,34,36,39,39,40,40,40,41,42,42,43,48,49,50,50,51,51,52,52,53,54,54,56,56,56,56,56,58,63,63,65,69,82,85
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2705764&postcount=7

8 döda mellan 30 och 39
14 döda mellan 20 och 29 :mattias

Last edited:
Det är egentligen bara en sak som fattas. Enligt min uppfattning borde alla börja med 'A begränsad' oavsett hur gammal man är när man tar A-kort. Åtminståne en säsong i början.

Tycker både dom gamla reglerna och dom nya är lite skeva. Enligt mitt tycke så borde samtliga nya körkortstagare av A-behörighet köra med begränsad behörighet de första åren av mc-kortsinnehavet.

Det är inte enbart för att man är ung som man har högre risk att göra sig illa på motorcykel, en annan stor bidragande orsak borde väll vara ovana vid att hantera en motorcykel. Ovanan finns ju där oavsett om man är 20 eller 50 om man inte kört mc innan

Enligt mitt tycke så borde samtliga nya körkortstagare av A-behörighet köra med begränsad behörighet de första åren av mc-kortsinnehavet.

Jag håller med. Visst är ålder en faktor men jag tror att 2-3 år med begränsad behörighet(max 35kW), oavsett ålder skulle göra större skillnad än att att bara höja åldern.

När ska individer inse att åldern där folk kör ihjäl sig mest är 30år?!

Genomsnittsåldern är väl 30 år? Det har jag för mig att jag läste. Vilket ju på ett ungefär innebär att det är många fler som är under 30 som stryker med än över 30 om man räknar på att folk kör hoj från 20 till 60 års ålder. Intervallet från 20 till 30 är ju mycket mindre än mellan 30 till 60.
Med min lekmannaberäkning så blir det tex: 2st 20 åringar och en 50 åring kör ihjäl sig så blir medelåldern 30 år. (20+20+50)/3=30.

Skulle vilja veta hur många hojåkare det finns inom olika åldersgrupper. :va

Bara hoppas det tar 1 år innan/om den dära lagen träds i kraft.
Så man hinner få sitt tunga.

Fast jag tror bara den dära lagen kmr leda till att flera köra ostrypt...
För hur många kör strypt Nu igentligen?

Men om vi säger så här. Att det är 9 stykna 30-39 åringas som kör hoj och 30000 stykna 20-29 åringas som kör då är det ju fortfarande fler 30 åringar som kör ihjäl sig.. :D

Jag tror iofs antalet motorcykelförare fördelat på åldersgrupperna 20-29 samt 30-39 skulle ställa "ungdomarna" i ännu sämre dager.

In progress.
Mina föräldrar går någon navigationskurs som är/ska bli obligatorisk
att genomgå om man är båtägare.

24 års gräns för tung mc är okej för mig så länge 600cc klassas som mellanhoj. Skadar ju aldrig att ha något att se fram emot, man ska skynda långsamt eller vad brukar man säga?!
Tycker själv att 600cc räcker gott och väl till att börja med, därmed inte
sagt att det är fel att starta med en 1000 kubikare. Men om nu lagen ska
ändras får man väl försöka att se det positiva i det hela.

Det är fortfarnade inte kubiken på hojen som spelar roll utan effekten!

Jag tycker personligen det är löjligt att tjafsa, det handlar inte om ålder utan det handlar om personen i fråga om man klarar av effekt eller ej!

Förbjud allt som har med fordon att göra så kommer ingen att dö i trafikolyckor!!

Kalasbra förslag!

Men inte utan reservationer.
Skulle hellre se en kombination av höjd ålder + fler och bättre prov (inte svårare, bara mer realistiska) Kanske t.o.m bankörning B&K-kurs "på riktigt" skulle ingå.

Herregud man vet ju hur (illa) man körde i unga tonåren och runt 20.
Odödlig och ständigt på bakslangen eller på nåt annat sätt helt anarkistisk i trafiken! (precis som nu var det en ängel som viskade i mitt öra... :rodnar)

Men 24 låter lite högt.

Ja, jag vet inte HUR man bäst tacklar problemet egentligen, men kvalite´n på utbildning och ffa FORTbildning bör ökas/höjas, och inte bara för unga.
En grupp jag är orolig för är kromslädefolket som fick A gratis...

Tycker både dom gamla reglerna och dom nya är lite skeva. Enligt mitt tycke så borde samtliga nya körkortstagare av A-behörighet köra med begränsad behörighet de första åren av mc-kortsinnehavet.

Det är inte enbart för att man är ung som man har högre risk att göra sig illa på motorcykel, en annan stor bidragande orsak borde väll vara ovana vid att hantera en motorcykel. Ovanan finns ju där oavsett om man är 20 eller 50 om man inte kört mc innan

Hur många som har "begränsat" kk kör egentligen på en strypt hoj då? Inte många skulle jag gissa, och skulle nog bli ännu färre om man tvingade alla att börja med begränsad.. Känns ju som dom flesta 25kw hojarna säljs med strypningarna i "en påse på sidan om"..

Dessutom sitter det nog mer i huvudet på föraren än i vilken maskin han har, är man en vilde så kör man omkull/ihjäl sig på en 25kw, 125cc el. moppe också. Är man en lugn och riskmedveten förare överlever man första säsongen på en 1000cc turbomonster hoj, imho..

Visst klart riskerna är "lite" större på en vass hoj pga. högre hastighet men tror inte det har så stor betydelse..

Sluta begränsa alla individer i lilla sverige med massa regler bestämda över våra huvuden och lär Oss istället att tänka riskmedvetet, köra säkert och ta ansvar för vår egen säkerhet.. Snart kommer vi väl inte ens få bestämma själva när el. vad vi ska äta, när vi ska sova, var vi ska jobba osv.. :huvet Kontrollsamhälle

Och den som tänkte ut den sk. Nollvisionen kan ta sin vision och köra upp i r...n :gnissla :kulspruta :fatta! Den kommer vi aldrig att nå..

/Robban

Kan bara hålla med Dr.Bike, det hade varit att föredra... Skulle själv velat ha B&K - kurs när jag tog mitt för 11 år sedan. Sedan att man själv skulle kunnat söka upp en, var ju aldrig aktuellt. Körde ju redan som en "gud" :tummenupp Eller inte...:D

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...