Jag ser då ingen vinst i att höja körkortsåldern för tung!!
Det är inte åldern som styr utan erfarenheten av mc och motorcykelögat för att kunna läsa av trafiken..
Såklart det kan vara smart att börja på en mindre hoj när man precis tagit körkort och inte åkt på två hjul sen mopedåldern. Då att lära sig hantera motorcykeln och inse sina begränsningar. Men om man vuxit upp med motorcyklar så är det bara ett steg upp i effekten, även en 600 går i 200 km/h och gör lika ont om man inte har lärt sig ta kurvor.
Men bilisterna är ett eget släkte och i mina ögon den största faran när jag är ute och åker. När man har spenderat några somrar i trafiken så kan man faktiskt peka ut vissa bilar som beter sig konstigt och kommer skita i stoppskyltar och liknande för att de inte "ser" hojen som kommer. Jag har bevisat detta otaliga gånger för tjejen när hon suttit bakpå då jag hunnit putta på henne och högljutt förklarat att " kolla bilen nu som kommer skita i högeregeln"
Sen tas ju detta alltid som skryt på sp men jag tror de flesta håller med mig i att man har undvikit massor med trafikolyckor på det viset! Sen finns det ju de olyckor som inte går att undvika...(bilar gör ont)
Så jag är emot att de ska höja åldersgränsen, förstår inte vitsen med det. Men jag säger INTE att åldersgränsen ska bort. Kanske ändra lite dumma, puckade och ogenomtänkta begränsnings regler bara.
Ha en trevlig helg, nu skolkar jag ut från jobbet i halvtid och hoppas chefen inget märker!