Höjd ålder för att få köra tung MC

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Håller med dig lite!

Vet ju själv hur jag körde på yngre dar. I min enfald, så tror jag att jag kör bättre nu.

Jag vågade inte ta hojkort tidigare utan väntade tills jag blev gammal och feg.
Tdigare hade jag nog blivit en i dödsstatisken...
fan, jag är nog mogen att börja prata om pension också.:va

Last edited:

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Många härliga förslag där ute.. men detta då?
Först måste man kört 25km/h moppe i 1 år, nästa steg är 45km/h EU-moped i 1år följt av 125a 1år, sen mc med begränsad effekt 2 år och tillslut tung hoj. Man måste vara minst 24 år för den tunga hojen och har man aldrig kört moped innan så får man börja där.. :tummenupp

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
In progress.
Mina föräldrar går någon navigationskurs som är/ska bli obligatorisk
att genomgå om man är båtägare.

24 års gräns för tung mc är okej för mig så länge 600cc klassas som mellanhoj. Skadar ju aldrig att ha något att se fram emot, man ska skynda långsamt eller vad brukar man säga?!
Tycker själv att 600cc räcker gott och väl till att börja med, därmed inte
sagt att det är fel att starta med en 1000 kubikare. Men om nu lagen ska
ändras får man väl försöka att se det positiva i det hela.

Du stirrar dig blind på kubik. Det är effekten som är det intressanta.

Däremot är det ju väldigt trevligt att man sänker kubikgränsen för uppkörning igen. 750cc var ju nåt av det dummaste någonsin...
Men det verkar ju fantastiskt korkat om det är som Pjohan säger.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Många härliga förslag där ute.. men detta då?
Först måste man kört 25km/h moppe i 1 år, nästa steg är 45km/h EU-moped i 1år följt av 125a 1år, sen mc med begränsad effekt 2 år och tillslut tung hoj. Man måste vara minst 24 år för den tunga hojen och har man aldrig kört moped innan så får man börja där.. :tummenupp

:felämne
Du glömde trehjuling 1 år, sparkcykel 1 år, trampcykel 5 år. Trampcyckel skall delas in i kategorier. Max 3 växlar under 6 års ålder. Stödhjul de tre första månaderna.

Kunde inte låta bli :)

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Jag ser då ingen vinst i att höja körkortsåldern för tung!!

Det är inte åldern som styr utan erfarenheten av mc och motorcykelögat för att kunna läsa av trafiken..

Såklart det kan vara smart att börja på en mindre hoj när man precis tagit körkort och inte åkt på två hjul sen mopedåldern. Då att lära sig hantera motorcykeln och inse sina begränsningar. Men om man vuxit upp med motorcyklar så är det bara ett steg upp i effekten, även en 600 går i 200 km/h och gör lika ont om man inte har lärt sig ta kurvor.

Men bilisterna är ett eget släkte och i mina ögon den största faran när jag är ute och åker. När man har spenderat några somrar i trafiken så kan man faktiskt peka ut vissa bilar som beter sig konstigt och kommer skita i stoppskyltar och liknande för att de inte "ser" hojen som kommer. Jag har bevisat detta otaliga gånger för tjejen när hon suttit bakpå då jag hunnit putta på henne och högljutt förklarat att " kolla bilen nu som kommer skita i högeregeln"

Sen tas ju detta alltid som skryt på sp men jag tror de flesta håller med mig i att man har undvikit massor med trafikolyckor på det viset! Sen finns det ju de olyckor som inte går att undvika...(bilar gör ont)

Så jag är emot att de ska höja åldersgränsen, förstår inte vitsen med det. Men jag säger INTE att åldersgränsen ska bort. Kanske ändra lite dumma, puckade och ogenomtänkta begränsnings regler bara.

Ha en trevlig helg, nu skolkar jag ut från jobbet i halvtid och hoppas chefen inget märker!:D

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto

Det är inte åldern som styr utan erfarenheten av mc och motorcykelögat för att kunna läsa av trafiken..

Såklart det kan vara smart att börja på en mindre hoj när man precis tagit körkort och inte åkt på två hjul sen mopedåldern. Då att lära sig hantera motorcykeln och inse sina begränsningar. Men om man vuxit upp med motorcyklar så är det bara ett steg upp i effekten, även en 600 går i 200 km/h och gör lika ont om man inte har lärt sig ta kurvor.

Men bilisterna är ett eget släkte och i mina ögon den största faran när jag är ute och åker. När man har spenderat några somrar i trafiken så kan man faktiskt peka ut vissa bilar som beter sig konstigt och kommer skita i stoppskyltar och liknande för att de inte "ser" hojen som kommer. Jag har bevisat detta otaliga gånger för tjejen när hon suttit bakpå då jag hunnit putta på henne och högljutt förklarat att " kolla bilen nu som kommer skita i högeregeln"

Sen tas ju detta alltid som skryt på sp men jag tror de flesta håller med mig i att man har undvikit massor med trafikolyckor på det viset! Sen finns det ju de olyckor som inte går att undvika...(bilar gör ont)

Så jag är emot att de ska höja åldersgränsen, förstår inte vitsen med det. Men jag säger INTE att åldersgränsen ska bort. Kanske ändra lite dumma, puckade och ogenomtänkta begränsnings regler bara.

Ha en trevlig helg, nu skolkar jag ut från jobbet i halvtid och hoppas chefen inget märker!:D

Jo jag håller med dej, tycker de är knepigt varför dom ska hålla på o försvåra allting hela tiden...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...När man har spenderat några somrar i trafiken så kan man faktiskt peka ut vissa bilar som beter sig konstigt och kommer skita i stoppskyltar och liknande för att de inte "ser" hojen som kommer. Jag har bevisat detta otaliga gånger för tjejen när hon suttit bakpå då jag hunnit putta på henne och högljutt förklarat att " kolla bilen nu som kommer skita i högeregeln"...

Det där är faktiskt en bra egenskap att träna upp som hojåkare. Det bidrar ju onekligen till en lite misantropisk människosyn. Men det får man acceptera, ty det är så värdefullt för sin egen säkerhet att öva upp känslan för att prediktera andra människors nästa drag i trafiken.

Lite paradoxalt är att det är ännu viktigare för dem som gillar att köra som svin i trafiken. GR:s vansinneskörningar stlm-uppsala är nästan en större uppvisning i beteendeprediktering än det är i motorcykelkörning.

Tycker jag.

/J

Last edited:

Gabor

Guest

.

Precis så där är det, jag är emot att begräns astorlek på hoj, det är inte kubiken , utan effekten som i så fall ska avgöra ålderskategori indelningen.

Körde kawa 900 z när jag var 19, inte fan dog jag av det, däremot var det de som dog av att köra mindre hojar....

Visar åxå på de elever jag har när jag har de sittande bakpå, hur korkat och ouppmärksamt bilister kör..en sådan lektion är mycket värd. Kan rädda liv.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det där är faktiskt en bra egenskap att träna upp som hojåkare. Det bidrar ju onekligen till en lite misantropisk människosyn. Men det får man acceptera, ty det är så värdefullt för sin egen säkerhet att öva upp känslan för att prediktera andra människors nästa drag i trafiken.

Lite paradoxalt är att det är ännu viktigare för dem som gillar att köra som svin i trafiken. GR:s vansinneskörningar stlm-uppsala är nästan en större uppvisning i beteendeprediktering än det är i motorcykelkörning.

Tycker jag.

/J

Precis, och ju fortare man kör desto viktigare är det att förutse vad som kommer att hända
Kunskapen kommer bara av tid i trafiken + en vilja att lära sig.
Man lär sig lika bra i bil eller lastbil som på hoj.
Det är ju bara lite farligare att ta dessa lektioner på mc.
Så egentligen det kanske skulle vara bra att man har mycket erfarenhet av trafik innan man kastar sig ut i den med motorcykel.

Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Är det inte liknande personer som brukar kallas moralkärringar och bara ska hålla tyst enligt sann SH standard...

:D :D

Njä det håller jag inte med om =) moralkärring enl. mig är väl nån som gnäller på andra för att dom trotsar lagar och regler, samt älskar alla nya lagar som hindrar oss vanligt folk från att köra som svin på våra moppar..

Själv är jag emot alla sådana regler och tycker att vi ska få göra som vi själva vill =) allså ingen moralkärring :fakta kör iaf inte hoj som en sådan :D ..

Det enda jag ville påpeka var att det är bättre att lära folk tänka på ett annat sätt för att minska olyckor än att trycka ner oss med massa lagar som folk ändå skiter i..

Nä fan moralkärring är det sista jag är :yoparty och hålla käften tänker jag definitivt inte göra :arsele

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Quote Jack Daniels
"Det enda jag ville påpeka var att det är bättre att lära folk tänka på ett annat sätt för att minska olyckor än att trycka ner oss med massa lagar som folk ändå skiter i.."

Som jag sade i ett tidigar inlägg. Skrota körkortsindelningarna, moppe 1 och moppe 2 och strypta 125:eek:r. De lagarna främjar bara fusk och efterson det fuskas får man bita i det sura äpplet. Vidare är de bla Grekland som till EU föreslagit högre gräns. Antagligen pga deras många olyckor. De har iofs ingen lång erfarenhet av hjälmlag.

Som sagt, upp till en viss effekt i standardutförande oavsett kubik. Folk kan få köra med 3 liters tändkulemotor bara den inte öveskrider tillåten effekt.

Alternativt skiter vi i alltihop betalar våra premier utan att skenförsäkra och lipa i forumet och slutar helt enkelt i att gnälla så in i helvete.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
lär Oss istället att tänka riskmedvetet, köra säkert och ta ansvar för vår egen säkerhet..

:tummenupp

Det enda jag ville påpeka var att det är bättre att lära folk tänka på ett annat sätt för att minska olyckor än att trycka ner oss med massa lagar som folk ändå skiter i..

Nä fan moralkärring är det sista jag är :yoparty och hålla käften tänker jag definitivt inte göra :arsele

Nu blir jag väldigt konfunderad, man ska inte påtala att en hojåkare kör som mindre begåvade.... hur ska man få dom att förstå något då?
Vad finns det för annat alternativ än lagar och förbud om normalt förklarande enbart ger
- Jag kör som jag vill och skiter i alla andra.......dude

Tyvärr så tror jag det är självförvållat vilket alla andra kommer att få lida för. Personligen bryr jag mig inte om nya hårdare regler men tycker synd om våra blivande mc-kamrater som får lida för andras förståndshandikap. :pannkyss

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
:tummenupp

Nu blir jag väldigt konfunderad, man ska inte påtala att en hojåkare kör som mindre begåvade.... hur ska man få dom att förstå något då?
Vad finns det för annat alternativ än lagar och förbud om normalt förklarande enbart ger
- Jag kör som jag vill och skiter i alla andra.......dude

Tyvärr så tror jag det är självförvållat vilket alla andra kommer att få lida för. Personligen bryr jag mig inte om nya hårdare regler men tycker synd om våra blivande mc-kamrater som får lida för andras förståndshandikap. :pannkyss

Hmm tror att du misstolkar mig någonstans, eller så förstår inte jag vad du skriver när du citerar mig :va ..

Jag försöker inte tala om för någon hur och när dom ska köra, inte heller säger jag att några hojåkare är mindre begåvade,det jag vill ha fram är att jag inte vill att Staten, Myndigheter, Polisen ska bestämma mer och mer över vad jag gör, tycker istället det skall satsas på information och bättre upplysning vid t.ex. körkorts utbildning/prov om vilka risker som finns och vad man ska göra för att överleva i trafiken..

Bara för att vissa (kanske jag också) kör som svin så ska inte alla straffas (läs vänta flera år extra på tung mc kort t.ex).. Finns ju dom som klarar av att köra lugnt på en hoj med full effekt också..

Det som gör att jag stör mig så mycket på det som denna tråd handlar om är att det förmodligen hänger ihop med den sk. nollvisionen, ett påhitt av nån politiker eller VV-chef som ville glänsa och komma med ett bra förslag, som inte har fattat att det aldrig går att genomföra i praktiken.

För varje ny lag som begränsar mc åkandet i allmänhet kommer vi ett steg närmare att motorcyklar kommer förbjudas, imho, för de måste man nog tyvärr göra om nollvisionen ska uppnås..

Tycker vi sätter punkt här iaf. för jag tror vi missförstår varandra på ett sätt el. annat.. :pannkyss

MVH

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Hmm tror att du misstolkar mig någonstans, eller så förstår inte jag vad du skriver när du citerar mig :va ..

Hahah, det är nog så det är :D

Jag försöker inte tala om för någon hur och när dom ska köra, inte heller säger jag att några hojåkare är mindre begåvade,det jag vill ha fram är att jag inte vill att Staten, Myndigheter, Polisen ska bestämma mer och mer över vad jag gör, tycker istället det skall satsas på information och bättre upplysning vid t.ex. körkorts utbildning/prov om vilka risker som finns och vad man ska göra för att överleva i trafiken..

Det var inte du som kallade dom mindre begåvade, det var jag. Någon annan förklaring kan jag inte ha på kommentarer som "jag skiter i andra", "jag har full kontroll" etc etc.

Om det sedan är vid utbildningen, lag eller av klokare hoj-polare är för mig oväsentligt. Men om ingen talar om det för dom hur ska dom då förstå/lära sig det? Om ingen säger åt dom så kanske vi har dom hårdare regler här snabbare än vad många tror... tyvärr :gråta

Men men, vi är alla olika :tummenupp

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Hahah, det är nog så det är :D

Det var inte du som kallade dom mindre begåvade, det var jag. Någon annan förklaring kan jag inte ha på kommentarer som "jag skiter i andra", "jag har full kontroll" etc etc.

Om det sedan är vid utbildningen, lag eller av klokare hoj-polare är för mig oväsentligt. Men om ingen talar om det för dom hur ska dom då förstå/lära sig det? Om ingen säger åt dom så kanske vi har dom hårdare regler här snabbare än vad många tror... tyvärr :gråta

Men men, vi är alla olika :tummenupp

Hehe okej har nog missförstått dig lite :tungan Trodde du syftade på nått jag sagt när du citerade mig två ggr i förra inlägget :) men som sagt, vart nog lite tokigt.. Men verkar ju som vi inte tycker HELT olika iaf :tummenupp hehe.. Håller iaf. med om det du skriver nu :) Jaja hoppas vi får fortsätta åka hoj och att det inte blir allt för tufft för alla nya hojåkare som tänker ta KK efter dessa regler har trädit i kraft..

Ha det gott..

Over and out /Robban

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Surt men sant...

Höj åldern till 60 det kommer juh ändå bli precis som med schyssta bilar:gnissla .

DET ÄR BARA GAMLA GUBBAR SOM HAR RÅD MED BALLA BILAR!!.

Specielt efter den föreslagna nya försäkrings reformen :huvet

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag är nog i mot de flesta nu...

Personligen tycker jag dom kan dra åt f#n med nya regler, körkorts reglerna ändras var 5 år numera av någon anledning?

Gamla regler:
25kw? Dom måste vara dumma i huvudet, ingen hoj har 25kw i orginaleffekt, inte ens Suzuki DR 400! Dom som skriver reglerna borde ha lite koll på hur det ser ut i mc världen.

Dom nya reglerna? Jo ganska bra men att ända en gång till? Dom nya körkorts reglerna kommer ändras en gång till efter ca 5 år osv. Fast nya systemet med lite högre ålder för maxeffekt är nog ganska bra.

Det är mera ändringen jag är irriterad på. Varför inte göra BRA regler på en gång?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...