Min bild av det hela är att inte ens IPCC kallar det prognoser längre, utan scenarier. Det kan mycket riktigt vara så att dessa utvecklas olika brant, och att olika forskargrupper ställer sig bakom olika "kurvor". Men kärnfrågan har aldrig varit huruvida och hur mycket det blir varmare, frågan är varför. Mänskliga utsläpp av framförallt koldioxid hävdar många, andra faktorer såsom förändringar i solens aktivitet hävdar andra. Det finns säkert ett litet gäng som skyller på sporthojar.
De har aldrig kallat det prognoser, utan, precis som du skriver, scenarier. Klart att knäckfrågan är vad förändringen beror på. Eller snarare hur mycket av förändringen som beror på mänsklig aktivitet och hur mycket som är naturliga vairationer. Men bilden av konsensus ändras väl inte med det? Tvisteämnet gäller hur stor påverkan mänsklig aktivitet har - utöver naturliga fluktuationer.
Sen är det ju klart att det visar sig att grundpremissen är fel, då kan slutsatserna också bli fel. Det måte inte bli helt uppåt väggarna. Den newtonska fysiken är ersatt av kvantmekaniken. Men det går fortfarande bra att leva efter Newton eftersom teorin ofta är en tillräckligt bra approximation.
Men om man skall ifrågasätta det så bör man ha lite på fötterna. På frågan "varför är du skeptisk?" är svaret: "det kan finnas en annan förklaring", utan närmare specifikation, eller "det finns några andra som också är skeptiska" är ganska tunt. Nu menar jag inte att du skall ställa upp en bättre teori själv, men grunden för tvivlen är det ju bra om du nämner. Ivf lite översiktligt.
Sen vill jag också påpeka att det är min tro att klimatforskarna vet minst lika mycket om variationer i solens strålning, jordaxelns lutning, tidigare klimatförändringar etc som någon av oss här. Så att anföra något av det som ett argument mot "konsensusuppfattningen" blir ju bara fånigt. Man måste väl ändå anta att de som har klimatet som sitt heltidsjobb är bekanta med de fenomenen. Och att de har ivf någon förmåga att värdera deras inverkan.
Ajja, det var nog bara det jag ville ha sagt. Plus att det är en bra sak att ersätta inkomstskatt med bensinskatt om skattebelastningen kan bibehållas på samma eller en lägre nivå. Då kan jag själv välja om jag vill köpa bensin eller något annat för skattesänkningskronorna