Hur kan det komma sig att Korvgubbe hade hört talas om/hittade Oreskes undersökning, men undgick att lägga märke till revideringen som Peiser försökt få publicerad?
Jag förstår inte varför just vetenskapen skulle vara kliniskt ren från allt vad mänskliga svagheter och brister heter. Det är som att säga att demokrati bara leder till beslut som gör en majoritet glada.
Givetvis är forskare bara människor med samma svagheter som alla andra, undantaget mig då.
Så ekonomiska intressen spelar in, men just när det gäller miljön tror jag nog att de stora ekonomisak intressena är de som INTE vill se en klimatförändring.
Saken är ju bara den att den vetenskapliga processen är relativt självkorrigerande. Du måste publicera dina beräkningar, reslutat, metod o.s.v så att andra kan kolla dig. och upprepa dina försök. För publicerande måste du även debattera för- och nackdelar med din undersökning och dina tolkningar. Så av den anledningen blir det svårt att "mörka". Nog för att det har försökts, men folk blir avslöjade förr eller senare.
Just den processen skiljer vetenskap från religion: Vetenskapen har vid flera tillfällen ändrat stora teorier, ex. Newtons lagar, för att de inte passade med vad andra kom fram till.
Att någon inte får en artikel publicerad kan det finna tusen anledningar till, normalt sett att artikeln är för dålig eller att undersökningen är det.
Vad gäller brevet som länkades till: Tycker du verkligen att det är konstigt att det inte publicerades??? Det står ju i svaret värför det inte publicerades. Enkelt uttryckt: För dåligt och för mycket internett över det.