Halstra en råbiff! Steka Sushi?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Är en halstrad råbiff fortfarande en råbiff?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Dr.Bike skrev:
2326213 Och båda har ni fel! fel! fel! (Brasse i fem myror!)

Bara för att man kan skilja på substantiv verb och i vilken ordning vissa ordklasser beskriver sakernas tillstånd, så betyder det på intet sätt, att en råbiff fortfarande är en råbiff då köttet den är gjord av har antagit ett ANNAT tillstånd är just: Rått.

Ordvrängeri på politiskt/juridiskt mane´r för att fördunkla synen hos tvivlarna i denna för mänskligheten så viktiga fråga, kommer ändå aldrig att göra den förstörda råbiffen gladare.

Ole´

Det var ju tusan vad ni är envisa :7peta :4skrika

*SUCK*

Det är en råbiff eftersom köttet är blandat på samma vis oavsätt om man SEN kallar rätten halstrad råbiff, biff tartar eller tartarstek.

Att man kallar den halstarad råbiff är ju för att man har halstrat den :fakta

Det samma gäller för smeten till köttbullar. Det är samma smet oavsätt om man kallar det pannbiff, köttbullar, frikadeller eller järpar.

Det är bara ett sätt att skilja på vilken form och tillagningsatt man har använt sig av.

Så jag och duckie har rätt :banana

Mitra skrev:
2326570 Det var ju tusan vad ni är envisa :7peta :4skrika

*SUCK*

Det är en råbiff eftersom köttet är blandat på samma vis oavsätt om man SEN kallar rätten halstrad råbiff, biff tartar eller tartarstek.

Det samma gäller för smeten till köttbullar. Det är samma smet oavsätt om man kallar det pannbiff, köttbullar, frikadeller eller järpar.

Det är bara ett sätt att skilja på vilken form och tillagningsatt man har använt sig av.

In your dreams bäbis!

Vi benar upp dina påståenden:
;)
Du = D
Jag = J

D: Det är en råbiff eftersom köttet är blandat på samma vis oavsätt om man SEN kallar rätten halstrad råbiff, biff tartar eller tartarstek.
J: Jo det är sant det du säger... det ÄR en råbiff...
Men bara ett tag! Sen när enzymerna i köttet nått över 42 grader så är den inte längre en råbiff! Den är alltså inte RÅ.
Nu har vi något med SAMMA ingredienser som en råbiff... men både enligt upphovsrättslagen, och rent gourmandiskt nu en våldtagen "produkt" som:

a. troligen är jättegod
b. säkerligen kan kallas "vadsomhelst" men inte råbiff!

Men minns följande: Att ROPA haleluja är EN sak. Att GÖRA det är en annan!

Så att KALLA en kremerad råbiff för råbiff är bara en lek med ord.
Ord utan mening och en spetsfundig, studentikos och överlag akademiskt polemiserande ordlek där logiken och semantiken inte längre går hand i hand!

D: Att man kallar den halstarad råbiff är ju för att man har halstrat den :fakta
J: Vem motsäger det? MEn ff är den inte en råbiff. Dock helt rätt av dig: Halstrad.

D: Det samma gäller för smeten till köttbullar. Det är samma smet oavsätt om man kallar det pannbiff, köttbullar, frikadeller eller järpar.
J: Återigen ett korrekt påstående, men som absolut och på intet sätt visar att en råbiff kan anta olika stadier!
Att rada upp massa olika sanningar och halvsanningar med likartade produkter hjälper inte här! Och för alla uppräknade köttfärsprodukter så INGÅR det i DERAS koncept att de SKALL upphettas! Det ska INTE en råbiff, så jämförelsen ogillas!
Snömos hade min lärare sagt, och det hade blivit poängavdrag i avhandlingen!! :D

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2326624 In your dreams bäbis!
Bla bla bla bla och lite mer bla :hihi :hihi

Jag kan garantera att mina drömmar INTE innehåller någon råbiff :lol

MEN jag har rätt :4skrika

Det kallas råbiff och är en typ att maträtt. Ja man kan äta den som den är men det går även bra att hetta upp den till över vissa grader. OCH det är fortfarande en råbiff men kallas något mer än råbiff.

Precis som en lyx pytt i panna kallas Biff à la Rydberg men ÄR ingen biff utan tärnat kött.

Och isglass som har smält är inte saft utan smält isglass :fakta

Gång på gång blir jag förundrad över kvinnors totala brist på logik i vissa frågor, man tycker kanske att man nån gång borde inse att det är bara är så det är. Tror inte att tråden kommer så mycket längre, Långa fabron sammanfattade väl det hela ganska bra. :rofl

Mitra skrev:
2326570Det är en råbiff eftersom köttet är blandat på samma vis oavsätt om man SEN kallar rätten halstrad råbiff, biff tartar eller tartarstek.

Såååå... har man den blandning av ingredienser som ingår i råbiff så kallas den råbiff ostekt men halstrad råbiff om man halstrar den.

Har man däremot den blandning av ingredienser som ingår i köttbullar så kan resultatet kallas pannbiff, köttbullar, frikadeller eller järpar beroende på hur man sedan tillagar smeten.

Ja, det är ju helt logiskt. Om köttbullssmeten heter helt olika saker beroende på hur den är tillagad så skall såklart råbiffen heta råbiff helt oavsett vad man gjort med den.

Ehm.

Skulle det där gå ihop skulle det heta järpade köttbullar, frikadelliserade köttbullar och pannbiffade köttbullar.

Trevligt att ha dig på vår sida i debatten, trodde faktiskt inte att du skulle bli kvar på den mörka sidan för evigt. ;)

Smeddie skrev:
2326261 Hur var det nu? Var det stekt eller rå lök?

Ja, det beror tydligen på vem du frågar. ;)

Det kan inte vara så att några tar detta med namnet på maträtten alltför bokstavligt? Vi pratar ju tydligen om två olika saker, dels råbiff som är det samma vare sig den är "naturell" eller halstrad. Några andra pratar om rå biff, vilken naturligtvis inte är rå längre om man halstrar den.

Hur många reser lika bestämda krav på att sjömansbiffen promt måste innehålla sjöman?

Hur funkar det med råstekt potatis?

Dr.Bike skrev:
2326624
Snömos

Men.. Om man tar surströmming och sockrar den då... Är det inte surströmming längre då?

Å om du kokar Sushi. Är det inte Sushi då?

Om kladdkakan torkar ihop. Är det inte kladdkaka då?

Om du häller röd karamellfärg på vit blockchoklad är det inte vit blockchoklad då?

JUST DET!

Jag håller med tjejjorna!

Biturbo skrev:
2327005 Men.. Om man tar surströmming och sockrar den då... Är det inte surströmming längre då?

Om du häller röd karamellfärg på vit blockchoklad är det inte vit blockchoklad då?

JUST DET!

Öh Biturbo...vad händer om man kokar Tacos då :7peta
:tomten

Smeddie skrev:
2326996 Det kan inte vara så att några tar detta med namnet på maträtten alltför bokstavligt?

Absolut! Och precis som du själv så korrekt påpekade så kan man inte äta rå, stekt lök! :lol

Smeddie skrev:
Hur många reser lika bestämda krav på att sjömansbiffen promt måste innehålla sjöman?

Knepig fråga, men här måste vi förstå att "sjöman" inte syftar på INNEHÅLLET i biffen, utan på en yrkeskategori. Dessa skall då ha antagits äta denna rätt så mycket och ofta att det blev deras signum!
Tidigare såg vi ju ordlekarna med Biff a´la Lindström osv, och redan där insåg vi ju alla att herr Lindström aldrig var en del av personalnedskärningarna... ;)

Annars hade ju Biturbos barnolja varit hemsk! Vem vill ha en icke syntetisk produkt!!?
Eljest skulle den ju (i enlighet med vårt tidigare resonemang) vara tillverkad av
barnarbetare.
Och det vet man ju hur slarviga de små barnen är! Så ingen barnolja för mig tack. :rullandeu

Men.. Om man tar surströmming och sockrar den då... Är det inte surströmming längre då? Då surströmmingsreceptet inte innehåller socker, så är det inte längre surströmming...

Även här så förutsätter maträtten ett helhetskoncept (precis som råbiff) och kokt sushi är inte sushi längre :mattias

Jodå det är det. Av två anledningar
1. Ingen medveten åverkan har skett med kladdkakan för att ändra/förstöra dess koncept (även om den har förfarits :skrämd)
2. En kladdkaka inom en radie av 20 mil runt mig kommer ALDRIG att förfaras så! Frågan är därmed utopisk
;)

Om du häller röd karamellfärg på vit blockchoklad är det inte vit blockchoklad då? JOvisst är den det! Vit choklad med röd färg på. Vart vill du komma med detta exempel? (hade du däremot blandat in den röda förgen I chokladen... då hade du inte med bästa vilja i världen kunnat påstå att den var vit!!) Färger är färger, lika absoluta som andra tillstånd.
T.ex RÅ!
:lol

JUST DET!

Det gör du bara för att få en puss av dem!
:pussa

duckie skrev:
2322880 Dessutom kan man faktikst steka sushi - stekt sushi heter det! likt förbannat är det sushi.

felfelfel!!! sambon är japan och det är fel! Stekt sushi är bara en försvenskad fegisvariant som säljs på sunkiga sushibarer runt om i detta avlånga land. Visst finns det stekta alternativ på sushin men då är det frågan om en specuiell omelett och liknande, aldrig stekt fisk. För att få lite mer smak på sushin brukar japanerna ofta grava lax eller annan fisk, aldrig steka.

duckie skrev:
2323036 Kom nu inte och gagga.

Sushi är en japansk maträtt bestående av vinägerkryddat rundkornigt ris, ofta tillsammans med fisk (både rå och tillagad), rom och skaldjur.

riset är förresten kryddat med saké och vinäger, aldrig rom.

duckie skrev:
2323104 Kockeliten har inte röstat ännu. De är fortfarande i köket och gör mise en place för morgondagen.

så, nu har de det! iaf en av dem.

Mcbrud skrev:
2327342 felfelfel!!! sambon är japan och det är fel! Stekt sushi är bara en försvenskad fegisvariant som säljs på sunkiga sushibarer runt om i detta avlånga land. Visst finns det stekta alternativ på sushin men då är det frågan om en specuiell omelett och liknande, aldrig stekt fisk. För att få lite mer smak på sushin brukar japanerna ofta grava lax eller annan fisk, aldrig steka.

riset är förresten kryddat med saké och vinäger, aldrig rom.

så, nu har de det! iaf en av dem.

Men då får jag fråga dig. Går det att Halstra en råbiff? Och är den då fortfarande en råbiff??

Dr.Bike skrev:
2327319 Men.. Om man tar surströmming och sockrar den då... Är det inte surströmming längre då? Då surströmmingsreceptet inte innehåller socker, så är det inte längre surströmming...

Även här så förutsätter maträtten ett helhetskoncept (precis som råbiff) och kokt sushi är inte sushi längre :mattias

Jodå det är det. Av två anledningar
1. Ingen medveten åverkan har skett med kladdkakan för att ändra/förstöra dess koncept (även om den har förfarits :skrämd)
2. En kladdkaka inom en radie av 20 mil runt mig kommer ALDRIG att förfaras så! Frågan är därmed utopisk
;)

Om du häller röd karamellfärg på vit blockchoklad är det inte vit blockchoklad då? JOvisst är den det! Vit choklad med röd färg på. Vart vill du komma med detta exempel? (hade du däremot blandat in den röda förgen I chokladen... då hade du inte med bästa vilja i världen kunnat påstå att den var vit!!) Färger är färger, lika absoluta som andra tillstånd.
T.ex RÅ!
:lol

JUST DET!

Det gör du bara för att få en puss av dem!
:pussa

:rofl :lol :rofl Du var mig en envis rackare ;)

Thermal skrev:
2327374 Misstänker att den rom som avses är fiskrom, inte spritrom. :tungan
Är också nyfiken på vilken sida i råbiffskonflikten du står, du som är kock o allt. :)

Det kan du se i RÖSTNINGEN! (hon är med oss!) Glöm inte att röstningen är vägledande oxå!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick