Handla på ebay...

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Finns de någon som har beställt hjälm från ebay ? ... Funderar lite på att köpa en hjälm därifrån , men är lite osäker på om den klarar sig hela vägen hem, "dom är ju så försiktiga, dom som fraktar sakerna"

köpte för ett år sedan, allt funkade kanon. kommer inte ihåg vem det var som sålde. vad som gäller med försäkringar och sådant när du köper en hjälm som inte är CE-godkänd lämnar jag till en annan gång...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag löste det genom att skaffa paypal. Då går betalningen smidigt, man klickar två ggr bara sen e varan köpt :p. Sen är det väl lite säkrare oxå vad jag förstått!

HAHA sjukt givande svar :yoparty

Men då vet man iaf att andra har samma problem....

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Prova själv - tror du han är profet eller?

Regga flera nick ovh sälj en grej till dig själv som du sätter upp på auktionstealer från alla dina nick. Så ser du ;)

Nja så intresserad av ebay är jag inte. Det var bara ett rent tekniskt intresse.
Blir det inte ett väldigt hektiskt biddande dom sista sekunderna ? Vem vinner ?

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Nja så intresserad av ebay är jag inte. Det var bara ett rent tekniskt intresse.
Blir det inte ett väldigt hektiskt biddande dom sista sekunderna ? Vem vinner ?

Vissa grejer som ar poppis, typ MC delar blir det ett javla biddande de sista sekundrarna.
Jag har salt over 140st MC delar pa ebay, typ 10 av dom har jag fatt in runt 20 bids pa de 30 sista sekundrarna:tummenupp

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
En liten fundering. Vad händer om alla i en budgivning använder samma "Auctionstealer" ?

Då händer det som alltid vid sådana tillfällen..............den med starkaste handen vinner.

Åtminstone så kommer du inte att bli ivrig och i sista minuten höja ditt "högsta" bud med ytterligare 100usd för att få "grejen"......:huvet som du kanske gjort om du budat själv i realtid.

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
ni är väl fullkomligt medvetna om att man kan göra ungefär samma sak med Ebays egna tjänst?? Du lägger in ett maxbud som du inte vill buda över o sen sköter den resten... Funkar klockrent...

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
ni är väl fullkomligt medvetna om att man kan göra ungefär samma sak med Ebays egna tjänst?? Du lägger in ett maxbud som du inte vill buda över o sen sköter den resten... Funkar klockrent...

Jo visst.
Men man kanske inte vill lagga bud forans aktionen borjar na sitt slut, for att inte hetsa upp priset langt innan aktionen ar slut menar jag.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jo visst.
Men man kanske inte vill lagga bud forans aktionen borjar na sitt slut, for att inte hetsa upp priset langt innan aktionen ar slut menar jag.

Eeeh, va? Om du är villig att pynta säg 100 för något ändras väl inte det? Snarare är det ju en fördel att hänga av alla snåljåpar så det inte blir lotteri just sista 3 minutrarna.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Vet inte om det tidigare har sagts i tråden MEN om man vunnit en auktion alternativt klickat på Buy it Now-knappen men ångrar sig så ber man säljaren att starta en sk. DISPYT mot dig som köpare varpå säljaren väljer alternatviet att BÅDA parterna har kommit muntligt överens om att inte genomföra affären. Efter det skriver du som säljare ner ditt argument till varför du inte kan/vill slutföra affären och sen skriver säljaren sitt och skickar iväg till E-bay. Efter en timme eller två så kommer ett mail tillbaka där det är bekräftat att affären är makulerad och säljaren kommer att få tillbaka ALLA utlägg för annons osv och du som kund är inte bunden till säljaren what so ever... eller han till dig.

Risken med detta är ju att eftersom det är mkt bök för säljaren osv. så kommer han antagligen att blockera dig från att köpa mer från honom och du mister ett eventuellt bra köpeställe i framtiden.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ja ibland förköper man sig men man "råkar" inte klicka på buy it now... först klickar man där o sen kommer frågan "commit to buy"... och då gör man det slutliga godkännandet.

Finns mycket billigt på ebay, fast mycket av det begagnade är nog stulet skit..

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Eeeh, va? Om du är villig att pynta säg 100 för något ändras väl inte det? Snarare är det ju en fördel att hänga av alla snåljåpar så det inte blir lotteri just sista 3 minutrarna.

Det blir ALDRIG lotteri i den meningen att det högsta bud som inkommit när auktionen avslutas har vunnit. Enkelt. Men man kan se det så att du vet ju aldrig i förväg vilka andra bud som kommer före auktionsslut så i den meningen är det ALLTID ett lotteri. Och du kan ju ha apterat ditt krypskytteprogram men datorn kraschade eller internetkopplingen gick ner så att den inte var redo att sända in budet under de skälvande sista sekunderna och ditt sniper-bud beaktas då aldrig. Det gör det inte heller om någon annan redan hade högre bud när ditt bud kommer.

Det finns ofta en överraskningseffekt med att inte visa färg förrän de sista sekunderna i en auktion. De andra budkonkurrenterna kanske inte hunnit tänka sig nivån 100 dollar utan har 55 dollar som maxbud t ex trots att kanske de också skulle tycka att prylen egentligen är värd 100 dollar om de får tid att fundera.. Alla är inte lika smarta och erfarna som du :)
Och när ditt bud kommer tre sekunder före auktionens slut hinner de inte överväga ett högre bud. They are left in the dust :D Om du däremot lagt ditt maxbud tre dagar innan slutet så hinner andra börja försöka utmana ditt bud och de hinner vänja sig vid högre nivåer. Så därför är det klokt att mörka sina avsikter i det längsta för att inte bidra till att dra upp nivån i 'förväg'. Det bidrar till lägre slutbud, en av grundtankarna med auktions-programmen.

Själv har jag använt programmet Auction Sentry De Luxe, fina grejor...

och som sagt många auktioner slutar på natten svensk tid och då är det bekvämt att ligga och sussa medan hjälpverktyget krypskjuter åt dig under de sista sekunderna. Då kan man vakna till den goda nyheten att man vunnit. Funkar så länge någon annan faktiskt inte hade ett högre maxbud än din 'snipe'. Och man skall aldrig sätta ett maxbud över vad man verkligen tycker något är värt och man är villig att betala.

Den fråga man alltid skall ställa sig när man bestämmer sitt maxbud för en viss vara (med eller utan krypskytte) är :

Om du föreställer dig situationen att en annan person bjuder högre och vinner, vilken sådan summa skulle du INTE varit villig att bjuda över, och där du INTE kommer ångra att du inte bjöd mer ?

Ungefär därunder bör ditt maxbud ligga.

Om någon annan då vinner auktionen kommer du inte ångra något och det kommer kännas skönt att det inte är du som behöver betala så mkt, du kan i tankarna lyckönska vinnaren :såjaponken
Med ett sådant psykologiskt förhållningssätt lyckas man bra och mår aldrig dåligt av sitt auktions-deltagande.

Sedan är det ju ytterst så att den egna privatekonomin måste få påverka hur mkt man är villig att betala. Även om man kanske tycker att en pryl verkligen är värd en viss summa kanske man inte har råd i alla fall och då får man justera ambitionsnivån :tomten

Last edited:

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
Det blir ALDRIG lotteri i den meningen att det högsta bud som inkommit när auktionen avslutas har vunnit. Enkelt. Men man kan se det så att du vet ju aldrig i förväg vilka andra bud som kommer före auktionsslut så i den meningen är det ALLTID ett lotteri. Och du kan ju ha apterat ditt krypskytteprogram men datorn kraschade eller internetkopplingen gick ner så att den inte var redo att sända in budet under de skälvande sista sekunderna och ditt sniper-bud beaktas då aldrig. Det gör det inte heller om någon annan redan hade högre bud när ditt bud kommer.

Det finns ofta en överraskningseffekt med att inte visa färg förrän de sista sekunderna i en auktion. De andra budkonkurrenterna kanske inte hunnit tänka sig nivån 100 dollar utan har 55 dollar som maxbud t ex trots att kanske de också skulle tycka att prylen egentligen är värd 100 dollar om de får tid att fundera.. Alla är inte lika smarta och erfarna som du :)
Och när ditt bud kommer tre sekunder före auktionens slut hinner de inte överväga ett högre bud. They are left in the dust :D Om du däremot lagt ditt maxbud tre dagar innan slutet så hinner andra börja försöka utmana ditt bud och de hinner vänja sig vid högre nivåer. Så därför är det klokt att mörka sina avsikter i det längsta för att inte bidra till att dra upp nivån i 'förväg'. Det bidrar till lägre slutbud, en av grundtankarna med auktions-programmen.

Själv har jag använt programmet Auction Sentry De Luxe, fina grejor...

och som sagt många auktioner slutar på natten svensk tid och då är det bekvämt att ligga och sussa medan hjälpverktyget krypskjuter åt dig under de sista sekunderna. Då kan man vakna till den goda nyheten att man vunnit. Funkar så länge någon annan faktiskt inte hade ett högre maxbud än din 'snipe'. Och man skall aldrig sätta ett maxbud över vad man verkligen tycker något är värt och man är villig att betala.

Den fråga man alltid skall ställa sig när man bestämmer sitt maxbud för en viss vara (med eller utan krypskytte) är :

Om du föreställer dig situationen att en annan person bjuder högre och vinner, vilken sådan summa skulle du INTE varit villig att bjuda över, och där du INTE kommer ångra att du inte bjöd mer ?

Ungefär därunder bör ditt maxbud ligga.

Om någon annan då vinner auktionen kommer du inte ångra något och det kommer kännas skönt att det inte är du som behöver betala så mkt, du kan i tankarna lyckönska vinnaren :såjaponken
Med ett sådant psykologiskt förhållningssätt lyckas man bra och mår aldrig dåligt av sitt auktions-deltagande.

Sedan är det ju ytterst så att den egna privatekonomin måste få påverka hur mkt man är villig att betala. Även om man kanske tycker att en pryl verkligen är värd en viss summa kanske man inte har råd i alla fall och då får man justera ambitionsnivån :tomten

Bra summerat:tummenupp.

Noteras bör också att de flesta auktionshjälpmedel (sniper, stealer osv..) inte använder sig av din dator och mjukvara installerad där utan agerar utifrån egna servrar, vilket gör att du inte är beroende av att din dator är påsatt och uppkopplad mot nätet o ebay:tummenupp.

När det gäller tvivlare.........de har alltid funnits..........och de kommer alltid att finnas.......och som jag sade i ett tidigare inlägg.........ju fler som håller sig borta från ebay.....desto mer finns det för mig att tillgå och sedan sälja här hemma:D :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Bra summerat:tummenupp.

Noteras bör också att de flesta auktionshjälpmedel (sniper, stealer osv..) inte använder sig av din dator och mjukvara installerad där utan agerar utifrån egna servrar, vilket gör att du inte är beroende av att din dator är påsatt och uppkopplad mot nätet o ebay:tummenupp.

När det gäller tvivlare.........de har alltid funnits..........och de kommer alltid att finnas.......och som jag sade i ett tidigare inlägg.........ju fler som håller sig borta från ebay.....desto mer finns det för mig att tillgå och sedan sälja här hemma:D :D

Det är ju bara ett förhållningssätt. Du vill sitta och vänta till sista sekunden och ditt maxbud är 100. Jag sätter 100 som maxbud 3 dagar tidigare med resultatet att det liggande budet med 5 min kvar är högre. Slutbudet är dock detsamma så resultatet blir detsamma.

Personligen tycker jag ebay och liknande istället för en fast deadline borde ha en dynamisk så folk hann reagera på inkommande bud, fundera och lägga ett nytt. T.ex. att deadline är kl 20.00. Bud som läggs med mindre än 2 minuter kvar till deadline justerar automatiskt deadline så den är 2 min sen senaste bud. Dvs när bud läggs 19.59 flyttas deadline till 20.01. Lägger någon ett bud 20.01 flyttas den till 20.03 osv. Då skulle tramset att sitta och buda i sista sekunden försvinna.

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.

Mjae, inte riktigt.
Vi sager att du hittat en sak du vill ha, du tillsammans med 10 andra spanar pa samma sak, alla lagger sitt maxbud pa $100 6 dagar innan aktionen slutar sa ar priset helt plotsligt uppe i ett javla hogt pris...?
Bra for saljaren men du som kopare vill ju komma undan sa billigt som mojligt, trots just DU inte ar en snaljap?
Kolla denna grej jag salde for ett tag sedan http://offer.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewBids&item=320260040817
Vet inte om du kan se bid history(?) denna vara hade ett grymt hogt pris redan 4 dagar innan aktionen var over, inte samre var det typ 8 timmar innan den var over.
Bra for mig som ar saljer, samre for koparen.
Fan svart att forklara men du kanske far nan hum om hur jag menar?

Da bitch

Gick med
13 Aug 2006
Hoj
Jo visst.

Jo visst, läggs budet när det är 3 sek kvar så lär ju ingen hinna ens tänka på saken. Men jag menar fortfarande att om ditt bud då ligger under ett annat maxbud som ebays egen tjänst har kommer väl det fortfarande att vinna? Men visst om det är mörkandet det handlar om så har jag mer förståelse för det.

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Men jag menar fortfarande att om ditt bud då ligger under ett annat maxbud som ebays egen tjänst har kommer väl det fortfarande att vinna?
Jo om mitt maxbud ar lagre an nan annars sa vinner sjalvklart inte jag, lite det som ar grejen med ebay, att vara siste man att bidda, vill man komma undan lagt pa ngt sa ska man forsoka halla sig sa lange som mojligt med sitt bud, mina 2 cent:)

ED: Och samtidigt med att vara siste man som biddar ha lite tur saklart:tummenupp

Da bitch

Gick med
13 Aug 2006
Hoj
Jo om mitt maxbud ar lagre an nan annars sa vinner sjalvklart inte jag, lite det som ar grejen med ebay, att vara siste man att bidda, vill man komma undan lagt pa ngt sa ska man forsoka halla sig sa lange som mojligt med sitt bud, mina 2 cent:)

ED: Och samtidigt med att vara siste man som biddar ha lite tur saklart:tummenupp

naturligtvis... efter att jag läst den här tråden satt jag o skulle köpa ett nytt slip on o var skitnervös att nån jäkel skulle komma och sista-sekunden-buda över mitt... men jag hade tur.. fick ett akra slip-on, knappt använt för 97 pund.. inkl. frakt... :yoparty

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Så, då har man beställt lite fälgklistermärken och ett nytt kåpsett. Spännande väntan!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati