Handla på ebay...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Ett blått/vitt med fiatreklam på...skitsnyggt :) Blir till att lacka tanken vit sen när jag fått ihop allt, plus lite annat smått och gott. OM jag nu får hem skiten och den passar...jag tar inget för givet!
Beställde från en som hette gtbidshop 300 us dollar.

Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Det är ju bara ett förhållningssätt. Du vill sitta och vänta till sista sekunden och ditt maxbud är 100. Jag sätter 100 som maxbud 3 dagar tidigare med resultatet att det liggande budet med 5 min kvar är högre. Slutbudet är dock detsamma så resultatet blir detsamma.

Ett scenario som illustrerar krypskytte-poängen:

Du sätter 100 som maxbud 3 dagar tidigare och leder auktionen på 22 (eftersom tidigare maxbud var säg 21).
En annan spekulant försöker sätta maxbud 40, han bjuds då genast över av ditt maxbud och auktionen står då genast på 41 och du fortsätter stå som ledare. Jaha då får spekulant #2 tid på sig att fundera, hmm, kanske jag skall prova med 60 i alla fall, och han bjuder....NÄ han blir direkt överbjuden av ditt maxbud, auktionen står nu på 61, fortfarande tre dagar kvar.
Konkurrenten funderar nu i två dagar...hmmm....kanske den är värd 90 trots allt, och han sätter nu maxbud 90. Överbjuden igen av ditt maxbud och nivån är nu 91. Och där ger konkurrenten upp. Ställningen består och du går på tredje dagen segrande ur auktionen på 91.

Men om du i stället hade låtit konkurrenten sätta sitt maxbud på 40 och låtit honom leda auktionen på 22 fram till sex sekunder före auktionens slut, där ditt auktionsprogram klämmer in ditt 100-maxbud så hinner han (eller andra) inte reagera utan auktionen slutar i bästa fall på 41 och du är vinnare med den summan.

Sedan kan det ju finnas andra krypskjutare och det kan man ju inte göra något åt. Principen är att inte ge andra tillfälle till eftertanke baserat på att "visa sina kort".

Den idé du tänker dig är att alla skall ges god tid att fundera på om de inte skall bjuda mer trots allt, så att till slut alla efter moget övervägande är överens, "ok sd644, du vinner, ingen av oss andra vill bjuda mer". Det är en väldigt fin och demokratisk tanke men det är främst säljare som tjänar på det.
Och förstås om man är ett kompisgäng och vill ta hänsyn till den andra.

Jag såg på amerikanska gixxer.com-forumet håller deltagarna koll på en lista av de andra forum-medlemmarnas Ebay-signaturer och avstår i möjligaste mån att bjuda om någon av dessa sitter med högsta bud. Detta brödraskap tycker jag är överdrivet hänsynstagande.

Noteras bör också att de flesta auktionshjälpmedel (sniper, stealer osv..) inte använder sig av din dator och mjukvara installerad där utan agerar utifrån egna servrar, vilket gör att du inte är beroende av att din dator är påsatt och uppkopplad mot nätet o ebay:tummenupp.

En nackdel med det är att du tvingas överlämna ditt
Ebay-lösenord till de som står bakom tjänsten så att de kan bjuda åt dig, i princip en slags överlämnande av finansiell befogenhet/fullmakt till personer du inte vet något om. :va

Om budgivningen sköts från din egen dator är ditt lösenord fortfarande något som bara du (och Ebay) känner till.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Mjae, inte riktigt.
Vi sager att du hittat en sak du vill ha, du tillsammans med 10 andra spanar pa samma sak, alla lagger sitt maxbud pa $100 6 dagar innan aktionen slutar sa ar priset helt plotsligt uppe i ett javla hogt pris...?
Bra for saljaren men du som kopare vill ju komma undan sa billigt som mojligt, trots just DU inte ar en snaljap?
Kolla denna grej jag salde for ett tag sedan http://offer.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewBids&item=320260040817
Vet inte om du kan se bid history(?) denna vara hade ett grymt hogt pris redan 4 dagar innan aktionen var over, inte samre var det typ 8 timmar innan den var over.
Bra for mig som ar saljer, samre for koparen.
Fan svart att forklara men du kanske far nan hum om hur jag menar?

Va :va ? Dooley bjöd över sitt eget auto bid 10/6, smart ?

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
En nackdel med det är att du tvingas överlämna ditt
Ebay-lösenord till de som står bakom tjänsten så att de kan bjuda åt dig, i princip en slags överlämnande av finansiell befogenhet/fullmakt till personer du inte vet något om. :va

Om budgivningen sköts från din egen dator är ditt lösenord fortfarande något som bara du (och Ebay) känner till.

Förvisso så, dock så överlämnar jag mycket större fria händer i PayPal där mitt Svenska konto är kopplat direkt till paypal...........:confused:

Sedan så kan man ju inte heller förvänta sig att få just Akra sliponen som man just betalat ut pengar för i cyberrymden:va. (utan det kan komma ett par dämpare från en triumph -67, väl avända).

NNNNÄÄÄÄÄ till slut så måste man ha en viss tro på människor (kalkylerad risk - som ex. med att sänka värdet på inkommande varor = risken att de försvinner på vägen o man förlorar försäkringspengar kontra vad man vinner på 100 stycken hemkomna intakta frakter), annars så kan man aldrig komma vidare i livet utan gå o vara orolig för allt o alla.

Fördelen med att ha en programvaran på en annan server (som sköts professionellt av ett företag vilket man ibland då måste tro på då de har xxxxxxx antal anslutna) är att din dator inte behöver vara på för att ditt bud skall vara med i leken (jag har bara en stationär o ingen laptop).

Hur är ditt BIOS inställt:va vid en eventuell power down (åska o blixt o tillfälligt strömfall hemma så att strömmen går = 0,5 sekunder..........jo sannolikt att datorn fortsätter i power down = alltså inte på o således inte uppkopplad på nätet. Vad händer då med dina bud..........som aldrig kommer iväg.

Är jag inte hemma utan ute o reser så kan jag alltid gå ut på nätet o sköta ALLA mina affärer då inget är fysiskt bundet till min dator.

Men som sagt det som funkar för mig funkar sämre för en annan.........:tummenupp o tvärtom:tummenupp. I slutändan så gör vi antagligen ungefär samma sak.....................goda affärer på en av väldens största marknader:D.

Nä nu skall jag köpa en Öhlins bakdämpare 46 PRXLB för 4000 sek kostar hemma 11.500:D :D :D :D :D ............Livet är härligt tavaritz va de é hääärrr..........

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
Jodå allt som oftast funkar faktiskt det mesta bra. När jag höll på med MC-renovering drog jag nog hem 150 st paket från USA och en del andra länder via Ebay under några års tid, alla kom fram och några riktiga lurendrejare stötte jag inte på.
Så här kunde det se ut:
http://gt750.medial.com/renov-gt750L/nydelar.html
http://suzuki.medial.com/parts-pictures/index.html
http://suzuki.medial.com/parts.html

Otroligt smidigt att skeppa idag o de få saker som förvinner ersätts allt som oftast av säljaren eller ebay/paypal:tummenupp.

Har inte heller stött på någon lurendrejare ännu.........kanske den första just som vi skriver detta (en som skickat en putter som kan vara en mycket bra gjord kopia:confused: ), vi får se.

Tony.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Är inte auctionstealing ungefär som skenförsäkring eller på-av-på-av-påställning, lagligt men lite omoraliskt? Hur lyder SH-konventionen i detta ämne? "Vill du ha en vara ska du betala (moraliskt) rätt summa också!"? "Har du inte råd med den varan så köp nåt billigare!"?

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
Är inte auctionstealing ungefär som skenförsäkring eller på-av-på-av-påställning, lagligt men lite omoraliskt? Hur lyder SH-konventionen i detta ämne? "Vill du ha en vara ska du betala (moraliskt) rätt summa också!"? "Har du inte råd med den varan så köp nåt billigare!"?

Är inte riktigt med på vad du menar:confused:.

1. Jag betalar naturligtvis det slutliga priset som blir!:tummenupp
2. Mitt bud sätter jag utefter vad jag;
A, anser att varan är värd.
B, anser mig ha råd med.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
1. Jag betalar naturligtvis det slutliga priset som blir!:tummenupp
2. Mitt bud sätter jag utefter vad jag;
A, anser att varan är värd.
B, anser mig ha råd med.
En liten solskenshistoria från eBay.
Jag ville ha en (fabriks)ny "front brake master cylinder". den låg på "buy now" = fast pris.
Jag frågade om de passade min hoj också, jodå..
Under tiden jag fick svar köpte nån annan den..:gnissla
Han lägger ut en till, likadan och under tiden ringer jag runt i Sverige och söker en bromscylinder, då beggad, den hinner ligga ute 3 tim - och en kanadickj-el snor den för mig! :mad: 3 hela timmar får den ligga ute!
Jag mailar honom och han lägger ut ett ex speciellt för mig.
NU har jag fått en sprillans ny handbroms för knappt 800 pengar. :D
Tullen har ju inte sagt sitt ännu.
Prylen skickas idag.
Honda Sverige har ännu inte hört av sig, dom vill nog inte sälja nåt..
Prylen finns i Holland för EUR 390. Är jag glad ?? JAAAAAA..:tummenupp
Dessutom har hojen fått 6 st nya bromskolvar i rostfritt + packningar och slangar i stålomspunnet..Nya pads förstås.
Nu kommer jag iaf kunna bromsa..:rolleyes:
.. och kanske t o m hinner köra lite i sommar..

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Vad är "auctionstealing ?" Det som diskuterades handlade om strategier som fungerar för att inte onödigtvis dra upp slutpriset och det är inget mystiskt med det. Den som har högst bud när auktionen avslutas vinner.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Forts...
I morse kl 07.30 stod det en trevlig kille från Posten utanför dörren med ett paket från USA. Mitt sprillans nya bromshandtag! Voila!
..och bromsljusswitchen ingick också.
USD 125 inkl frakt express.

Ingen tull, ingen moms - ännu. Det kanske kommer surt efter?
Svenska Honda som skulle höra av sig i onsdags i ämnet har ännu inte hört av sig...:rolleyes:
Dom får ... :arsele
Mycket kan man säja om jänkare, men sköta affärer det kan dom.
Sen innebär det kanske en viss trygghet i att handla på eBay av folk som har 100%positivt på över ettusen affärer :tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kan nån förklara hur den svenska tullen funkar.

Köper en pryl eller jag menar en kompis skickar en gåva från USA till mig.
Står Gift och $40 värde. Frakten är $40. Tullen vill att jag ska pröjsa ca 300kr. Inga exakta siffror men så har det sett ut flera gånger. Vad grundas detta på?

Vad ska det stå på paketen och vilket värde? :)

Skickar med USPS.

--------------------------------------------------------------------

Någon med erfarenhet av en vara som aldrig dykt upp?
Jag har klarat mig länge men jag stötte på den första nu.

Ca 2000kr. Gått en månad och personen är avreggad från Ebay. Mailade flera gånger och fick till slut svar att han hade problem bla bla. Nu ska jag göra en klagan hos Ebay. Nått att tänka på? Betalat med Paypal.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Kan nån förklara hur den svenska tullen funkar.
Köper en pryl eller jag menar en kompis skickar en gåva från USA till mig.
Står Gift och $40 värde. Frakten är $40. Tullen vill att jag ska pröjsa ca 300kr. Inga exakta siffror men så har det sett ut flera gånger. Vad grundas detta på?
Vad ska det stå på paketen och vilket värde? :)
Skickar med USPS.
--------------------------------------------------------------------
Någon med erfarenhet av en vara som aldrig dykt upp?
Jag har klarat mig länge men jag stötte på den första nu.

Ca 2000kr. Gått en månad och personen är avreggad från Ebay. Mailade flera gånger och fick till slut svar att han hade problem bla bla. Nu ska jag göra en klagan hos Ebay. Nått att tänka på? Betalat med Paypal.
Svenska Tullen är en samling knäppharar..
Man vet aldrig var man har dem eller vad de tänker göra - eller inte ..

Att ha betalat med PayPal innebär en viss säkerhet.
Maila PP och meddela alla dina och avsändarens uppgifter och vad som hänt så får du med stor sannolikhet dina pengar åter.
All information i ämnet finns på eBays hemsida.. eller var det PP:s??

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Svenska Tullen är en samling knäppharar..
Man vet aldrig var man har dem eller vad de tänker göra - eller inte ..

Nu senast. Min kompis skickar en "Gift" $100 value, $40 frakt. 395kr eller nått sånt fick jag slanta till tull Posten eller vad det nu är när jag hämtade uta paketet. tullen hade inte öppnat paketet. Vad får dom detta ifrån?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ang tullen så verkar dom ha nån slumpgenerator om dom ska tulla paket eller inte.
Dom verkar dock blivit flitigare senaste året. (från typ 1 av 10 till 3 av 10 paket)
Oftast går dom på packsedeln om sådan finns på utsidan, annars går dom på deklarerade värdet på den gröna tulldeklarationen
Häromdagen fick jag dock snigelpostfrån tullen att dom hade ett paket utan packsedel och att jag skulel skicka en sådan så dom kunde tulla det, trots att det stod $120 på den grön tulldeklarationen.
Verkar skilja en del om paketet kommer via malmö eller arlanda samt vilken speditör som används i sverige också.

Summa sumarum: man har inte en jävla aning om vad som tullas och vad som inte tullas.
Det är dokc alltid värt att försöka få avsändaren att skriva "gift" och totalt värde under 500 sek.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Så här skrev en säljare:

Actually there is no custom fee for motorcycle parts and as it is sent through mail you shouldn’t have brokerage fees.

Varför påstår säljare att det inte är tull på mc-grejer? Tycker mig läsa titt som tätt att folk åker på tull?

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...