Handla på nätet från Kanada och USA?

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
Tjena! Tänkte kolla hur det gick med betalning, gick du till banken eller förde du över pengar genom internet? Lite nyfiken på hur jag ska göra, valuta konto?

Jag gjorde så att jag gick till banken och skulle göra överföringen. När jag väl var där så sade dom att det är bättre att göra överföringen via internetbanken då avgiften för en utlandsöverföring är mycket lägre där. Killen på banken visade mig precis hur jag skulle göra (och det var inte svårt heller :) ) och sen gick jag hem och gjorde överföringen via internet. Jag har Handelsbanken och där bestämmer man själv i vilken valuta man vill betala i. Banken har väl sin egen växlingskurs men den är nog helt ok :tummenupp
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Jag gjorde så att jag gick till banken och skulle göra överföringen. När jag väl var där så sade dom att det är bättre att göra överföringen via internetbanken då avgiften för en utlandsöverföring är mycket lägre där. Killen på banken visade mig precis hur jag skulle göra (och det var inte svårt heller :) ) och sen gick jag hem och gjorde överföringen via internet. Jag har Handelsbanken och där bestämmer man själv i vilken valuta man vill betala i. Banken har väl sin egen växlingskurs men den är nog helt ok :tummenupp

Ok, förde över pengar idag på internbanken jag med. Billigare så som sagt, nu är det bara att vänta på att dom får pengarna och sen skickar grejjerna. Har din order blivit behandlad ännu?
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
Nej jag tror att pengarna kommer fram imorgon. Skall skicka ett mail och fråga imorgon tänkte jag. Skickade även ett mail där jag skrev att jag hade fört över pengarna. Det verkade som om de ville att man skulle hålla kontakten lite.
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Nej jag tror att pengarna kommer fram imorgon. Skall skicka ett mail och fråga imorgon tänkte jag. Skickade även ett mail där jag skrev att jag hade fört över pengarna. Det verkade som om de ville att man skulle hålla kontakten lite.

Ok, ja det precis vad jag gjorde också. Tror mina pengar är framme hos dom nånngång nästa vecka. Berätta gärna vad som händer!
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
Skickade mina pengar i måndags och dom har kommit fram nu enligt Hard Racing. Väntar just nu på att de skall skicka paketet och ge mig ett tracker ID :)
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Skickade mina pengar i måndags och dom har kommit fram nu enligt Hard Racing. Väntar just nu på att de skall skicka paketet och ge mig ett tracker ID :)

Fan vad gött! Själv går man o väntar på att stålarna ska komma fram :huvet sjukt otålig! Ska bli så nice när man får skruva ihop allt :)
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Snart får vi ta en hel helg med mek killen:yoparty :yoparty :yoparty Ska bli så grymt kul att få på grejerna!


:tummenupp det vet du! Fan du drar på mässan imorgon va? Kan du kolla om dom har batterier och vad det går på till min hoj? Fan kommer bli nice på mässan tror jag.. ha så kul!
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
http://www.cycle-parts.com/

http://www.cycle-parts.com/

Här ifrån har jag beställt flera ggr. Dom kan jag varmt rekomendera ibland åker man på tull och moms. Dom har även sprängskisser som man kan identifiera den reservdelen man behöver. Jag har betalt direkt med kreditkort på sidan utan problem. det tar ca 7-10 dagar och dom har bra mail support.
/Magnus
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
Paketet är skickades igår och jag har fått mitt tracker-ID. Nu börjar en oändligt lång väntan på grejerna :D
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
En liten fråga..

Om man köper ngt privat via en privatperson på Ebay, kan man i alla fall åka dit på tull och moms på beg grejer ??

Jag har köpt en hel del prylar via Ebay både från företag och privat från alla möjliga länder men när man kollat på kartongen så har det aldrig stått ngt värde på lådan..:va

På de paket jag fått är det alltid en blankett i plastficka påklistrad som heter "Customs Declaration and Dispatch Note". Där fyller de i typ av innehåll (new eller used motorcykle parts), vikt, värde och fraktpris.

Som jag har förstått det så måste du alltid betala moms o tull på fraktavgiften, den kommer man inte ifrån. Rätta mig om jag har fel. Varans värde kan du fippla med med andra ord.. men aldrig frakten!

Överstiger värdet på försändelsen 500 SEK, så åker du på tull och moms på även på detta om de gör en stick-kontroll. Rätta mig om jag har fel.

Allt detta är min erfarenhet också :)
 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Beställde saker från USA i början av veckan (14e), dom gick ifrån NY på torsdagen (17e) och på måndagen (21a) hämtade jag ut dom här uppe i norrland. Ruskigt snabbt ändå med tanke att han var tvungen att beställa styret jag ville ha från en annan firma han kände till.

2x PC3 á $260, 1 styre á $130. På paketet stod $200. 604 spänn frakt & tull (inom sverige). Totalsumman blev helt okej!
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Tänkte jag skulle vara smart och beställa ett slip-on från www.knedraggers.com men icke, frakten skulle ju gå på 700 :- till Sverige.

Går det komma undan billigare?
Eller kanske någon sitter inne med ett slip-on till R6 -00?
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
700 är väl inte så farligt? Om det är ett billigt slipon så kan jag förstå men 700 var vad jag fick betala och totalsumman kommer ändå hamna några tusen under vad jag hade fått betala i Sverige. Tjöp :)
 

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hypermotard
YES! Mitt paket är äntligen i Sverige! Inte hos mig än dock... Står på USPS att det har passerat "Foreign Customs" :)
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
700 är väl inte så farligt? Om det är ett billigt slipon så kan jag förstå men 700 var vad jag fick betala och totalsumman kommer ändå hamna några tusen under vad jag hade fått betala i Sverige. Tjöp :)

Jo det är ju fortfarande billigare än i Sverige... Men jag drömde väl om att komma undan billigare... :huvet
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Betalade 300 i frakt för mitt slipon från italien. Frakten från USA verkar hänga helt och hållet på vilket bolag dom kör med. Blue Ridge Performance som jag beställde ifrån kör med USPS, då blev det bara 380 spänn i frakt från avsändaren. Hade jag beställt ifrån ninja650shop.com så hade det blivit 92 dollar i frakt som minimum, om jag bara beställt en liten jäkla pryl. Dom kör FedEX!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top