Hantera ny hoj, splitternya ringar

André E

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Suzuki M1800R -07
Den där filmen är helt skum, något är inte normalt där, så lätt ska det inte skita sig. Om du är så orolig så gör som någon har skrivit här tidigare och ta lite lätt med sandpapper så att du får bort vaxytan...

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
hmm låter konstigt att de ska vara så halt...

Körde hem me nytt bakdäck när de va blött på vägen.. Men märkte inget spec.. Men ja körde lite försiktigt eftersom motorn va nybyggd :D... Men de skiljer väl sig somsagt mellan tillverkare va de ä för silikon dom har på däcken...

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Den satt bra, behövde höra det från en gixxer 1k ägare... :tummenupp

Om de är så att du inte kört en ny sporthoj i denna kalibern så kan jag säga dig, allt med en sån här ny hoj är av absolut världsklass... väldigt lättkörda och balanserade... bra bromsar ja allt är bra... trots allt du ger ju endå 100-140 lök för en ny gixxer.. du kommer växa in dig i den så fort så du anar inte. Så inget att va nojig över, kör inte över din förmåga så kan du va cool lugnt! filmen du har tittat på är väl lite väl kanske... inte många som klotar hojen direkt från affären även om de händer så är de väldigt liten del folk som gör de... printa inte in filmen i skallen bara... däcken må va hala men du kommer inte märka de för du kommer köra lugnt som du säger. tror inte du kastar upp hojen på häng från affären och köttar alla växlar ut :p ta fram bärsen nu, luta dig bak och tänk inte på de nå mer :tummenupp

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
En liten korrigering, den har 185 hk - 190 hk, så jag måste bara hitta en tillräckligt hal yta... :D

VA? :gnissla Redan vid 2500rpm. Shit inte dåligt, vad ger den då när man varvar på lite?

Mer varv kan han inte ha haft på motorn när det släpper, i filmen.

Mats

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Som jag brukar säga till chefen säger jag till dig! de går bra! och går de inte bra går de bättre! :yoparty

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Är man så nojig över att köra med nya däck kanske man ska ta sig en funderare om det verkligen är rätt med en Gixxer K8.
I min värld låter det som om det vore första hojen för trådstartaren. :va
Men vad vet jag................

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Det gäller att få upp värmen i däcken utan att det alstras alltför mycket värme i cylindrarna, vill inte förstöra motorn p.g.a. för dåliga/hala däck i början.

Köpte du inte till utrustningspaket 3 med kylsystem till din hoj? :va

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Har kollat några gånger på filmen, inte alls mycket gas och ingen nedläggning att tala om. Släppet ser mycket skumt ut...
Däremot när det släpper för killen slår han tvärt av på gasen. En fullt normal reaktion.. En reaktion som sitter i reptilhjärnan.
Tack vara det plötsliga gasavslaget så kastas hojen iväg och han tappar helt kontrollen.
Blir lite fundersam över trådskaparens hojvana. SuzukiLover hur mycket hoj har du kört? Hur länge?
Med de funderingar som du verkar ha vill jag råda dig till att boka en sporthojskurs hos smc-school.

www.svmc.se Här kan du hitta info om den.

Vi tar vid och kompleterar efter körskolan...

Ta det lungt och gasa MJUKT med nya hojen... Så ska du se att det ordnar sig.

Roothen

Suzuki GSX-R 1000 K7
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Såld R1-06 Stulen R1-03
SuzukiLover

Du gillar teori va? :tummenupp

Teori och praktik går inte alltid hand i hand....

Hämta ut din fina hoj du köpt, och ta det jävligt lugnt, så kommer du att ha grymt kul.. :yoparty

MVH Roothen

Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tror inte en GSXR 1000 K8 är helt optimalt för dig. Klart man ska ha respekt för starka hojar men här går det nästan till överdrift. Hur som helst, jag hoppas din nervositet släpper när du fått ut hojen och kört lite så du kan njuta fullt ut istället. :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
det kunde ha varit 2a växeln han hade i, isåfall är det inte så konstigt att han går omkull med det gaspådraget och de hjulen...

Haha nä det förklarar verkligen allt:näsblod :rolleyes:

Tycker du ska sluta ligga sömlös över den filmen nu...

Snubben har hämtat ut hoj + ställ o allt som behövs ( färgmatchat ) , verkar vara en riktig klant och halkar på diesel eller vad fan som helst.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Kan mycket möjligt ha varit en "temporär fläck" på vägbanan som han oturligt nog råka köra över. Men nya däck är hala.

Glöm inte att använda kopplingen på låg växel, släpp den inte bara rakt av :tummenupp

Tror det kommer gå fint, ska bli kul att se hur du utvecklas. Gå en smckurs så kommer du klara dig fint. Går du inte en kurs, ja då får du ta det extra cool.

"jag är inte alls orolig, jag är faschinerad av filmen och intresserad av teorin bakom vad som vållade den där omkullåkningen... "
- Om man tänker på alla trådar du skapat så tror jag nog att du är lite pirrig :) Men egentligen är den hojen säkrare än en er5a tex med ca 50 hk, så kör på bara. Det kommer gå great :yoparty

Vad ingår i ditt kit, btw?

:yoparty

J.S

Ös på ba
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1000 K6
Observera att han åker över en mörk fläck i början av videon, det kan vara det som är orsaken... När jag tittat på videon några gånger till ser det nog ändå ut som att han har i ettans växel, det måste vara så att bakhjulet, förutom att det är nytt och kallt, även har en ovanligt hal film på sig, fläcken han kör över kan vara orsaken ifall att den är färsk. Jag ser inga mörka fläckar längre fram på "körbanan"... :)

Har också sett detta,mitt tips är att du åker ut ett par dagar innan du hämtar din nya Suzuki GSX-R 1000 K8 hoj och rekar asfalten dom första 3-4 km efter suspekta mörka fläckar alt svarta hål där materia till och med kan försvinna!!!!

Se till att luftfuktigheten inte är åt helvete för hög och att temperaturen inte är under 12.4 grader,lägg för sjuton inte i 2:an under dom första 3 minuterna,då ramlar du DirECt!!!
Detta upplägg hade en kompis till mig när han hämtade sin ny hoj och han klarade sig faktiskt hela vägen hem!!

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
T Jag ska ännu köpa regnstället att ha då det regnar, halsskydd och en gul väst så att jag syns bättre. Eventuellt köper jag också innerställ.

Ska du verkligen ut och köra ett sånt monster när det regnar? :skrämd :skrämd
Kommer ju släppa DirekCt när du lägger i tvåan! :kryckor

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
1098
Sandpapper????

Det är väl så att det är värmen som gör att oljorna och vaxet frigörs från slitbanan på däcket... Det där med sandpapper är nog mest för att föraren ska känna sig nöjd i så fall.

Jag menar, hur gör man när man lägger omkull hojen ut till kanten på däcket första gången? Inte sandpapprar jag innan men den håller greppet likaväl.

Kör lugnt i början och arbeta upp värmen i däcken successivt under de första 10 milen så har du däck som håller greppet även om slitbanan är ny.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Tack så mycket!! :tummenupp Lite pirrig är man nog, ska bli så otroligt kul att få hojen, jag bara går och väntar, kan knappt sova! :) Kittet innehåller hjälm, stövlar, handskar, skinnställ och ryggskydd. Jag ska ännu köpa regnstället att ha då det regnar, halsskydd och en gul väst så att jag syns bättre. Eventuellt köper jag också innerställ. Skinnstället är ett helställ med titaniumskydd på axlar (i 10000 kr klassen), armbågar och knän och har ryggpuckel, stället är dock inte av känguru skinn, utan det är ett vanligt. Stövlarna har titanium vid hälen, på sidan och framtill. Hjälmen var i 6500 kr klassen. Jag köpte den utrustning de hävdade gav mig störst skydd totalt, den ska kunna användas både på bana och i trafiken... :yoparty

Fullt racekittad tydligen,i sakta gemak,:tummenupp :D

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Snubben har hämtat ut hoj + ställ o allt som behövs ( färgmatchat ) , verkar vara en riktig klant och halkar på diesel eller vad fan som helst.
Kan inte låta bli att tycka synd om stackarn, verkar så glad och stolt i sina fina nya grejor å så går det så där, han kunde väl iallafall få ha kommit från parkeringen.. :pannkyss :)

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Precis...! Inte är det några konstigheter egentligen. Men skulle någon ändå kunna förklara vad som egentligen händer på videon, enligt teorin, vilket misstag gör han? Är det här enbart möjligt i en sådan situation om man kört över något eller kan man faktiskt så här lätt gå omkull med nya däck? Det där misstaget ser så otroligt upprepningsbart ut, folk måste ju göra sånt där hela tiden... Accelererar han för mycket med för hög styrvinkel? Är problemet bara att han glömmer bort hur otroligt dåligt grepp han har på bakdelen av hojen? Eller är det en kombination där han dels hanterar hojen fel allmänt sett och dessutom med för dåligt allmänt grepp på bakdäcket? What's going on here?! :confused:

Så med andra ord, så här går det med nya däck som har fel temperatur?! WTF. Isåfall vill jag ha färdigt inkörda däck på min hoj...

På tal om däckvärmare, vad kostar de och hur portabla är de? Behöver jag hämta cykeln med bil för att det ska fungera i praktiken?

Men ärligt! Vad tror du egentligen? I princip samtliga sporthojar har nya däck minst en gång om året.
Det räcker med att ta det lite lugnt dom första milen sen är det bara att köra på!
Troligtvis kör han väl över en dieselfläck eller dylikt i filmen och det i samband med spillans däck gör att han går omkull.
Vad är det du försöker få fram med den här tråden?
Du har skrivit samma inlägg tio gånger nu!

Eller vill du egentligen bara skryta med att du har köpt en ny hoj och dyr utrustning?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år