Hantera ny hoj, splitternya ringar

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Kul tråd :D

Tråkigt för den som kvaddade ny cykel, men jag skulle ju inte tro att det är det vanligaste att göra 50 meter efter man har hämtat ut cykeln. Det är väl bara hoppas att cykeln var försäkrad..

Köper du ny cykel och är orolig för att kvadda den det första du gör så har du antingen en för dålig försäkring eller så köper du helt enkelt fel cykel...

Så sluta analysera allt. Vissa saker skiter sig och det är inte värre med det. Vissa saker skiter sig inte, men inte fan håller någon på och startar en tråd om varför en viss cykel INTE halkade omkull tre meter utanför affären... eller?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Dom här trådarna känns som den absoluta motsatsen till den andra tråden vi hade för nått år sen av BRASSARN... :hihi
 

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Berlin
Hoj
1098
Milda Matilda... snacka om att göra en höna av en fjäder...

I mitt jobb arbetar vi ganska mycket med riskmedvetenhet men det får ju inte gå helt överstyr...

När man köper en ny hoj så ska man ta det lite försiktigt, men det sker ganska automatiskt eller hur? Börja lite sakta så ger det sig efterhand. Ducce handlaren här i Berlin lämnar alltid över nya hojar på gatan utanför pga tidigare missöden, så ta det försiktigt och känn dig fram. Som jag skrev tidigare, se till att däcken kommer upp i temp så frigörs vax/oljor etc... Efter 10 mil så borde det vara ok att lägga ner lite mer.

Nästa steg är några efter dagar/veckor/månader/år i sadeln när du känner dig säker och tycker att du har koll på läget, det är då risken ökar att något ska hända...

Med dina funderingar så ligger det nära tillhands att fråga sig om en Gixxer 1000 med 180+ hästar verkligen är rätt? Det är kanske roligare att ha en hoj man tror man behärskar än en som ligger steget före dig hela tiden. Det är faktiskt en ganska extrem hoj och du är rädd för att lägga omkull den på en parkeringsplats??? Kanske en hoj som kan läggas omkull utan att det är katastrof vore lämpligt tills du känner att det inte är någon risk att den läggs i första taget...?

och, nej, det är inte avundsjuka som får mig att skriva det...
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Om vi nu pratar riskhantering tar jag mig friheten att åberopa Haddons tio strategier.

1. Eleminera risken - Skrota hojen
2. Separera risken - Sälj hojen
3. Isolera risken - Lås in hojen i garaget och kasta nyckeln
4. Modifiera risken - Stryp hojen
5. Utrusta för att klara risken - Köp bra skydd (Det har du ju redan gjort. bra där!)
6. Träna och instruera - Gå en SMC-kurs
7. Varna för risken - Det klarar du ju bra själv
8. Övervaka - Skaffa en handledare
9. Rädda - Se till att komma till sjukan om (när) du kraschar.
10. Lindra och återställ - Samma som ovan
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top