Vi bor i gammalt stenhus, som är ganska "dött" dvs inga väggar rör sig.....när vi kaklade duschen för 3 år sedan la vi vanlig fog mellan golv/vägg, samt även i hörn, & inget har spruckit, inget jag skulle rekomendera i moderna trähus...som rör sig åt alla jävla håll!
Det där är ju en vanlig missuppfattning bland många tyvärr. Samtidigt tror en del att fogen är ett tätskikt i sig vilket är fel.
När du bygger ett badrum korrekt så rör sig inte väggar mot golvet, det är omöjligt då man förseglar allt enligt konstens alla regler med bland annat plåtvinklar om man är riktigt petig. Sen så flyter man allt som oftast golven då man vill ha fall och även många gånger golvvärme. Då använder man armering, för några år sedan gjorde man inte det alla gånger och det KAN funka men är inte att rekommendera.
Om din hantverkare har gjort ett bra jobb så kan jag garantera att det inte rör sig, även om huset flyttar sig några centimeter.
Men samtidigt så är ju risken större för knas om det är ett gammalt trähus på gammal sjöbotten, som tex mitt hus som jag har lyft upp golven 10cm som mest på 5 meters längd.
Men som sagt, vanlig fog mellan golv och vägg och mjukfog i väggarna där det är större risk för sprickbildning. Men man ska ha i åtanke att det endast är för syns skull, alltså inget tätskikt i sig. Silikon i hål däremot är ett tätskikt.
Det här är nog det jag föraktar hantverkare mest för.
Gosh.. Ni hantverkare som känner er oskyldiga kanske ska ta och rannsaka er själva, och klarar ni det testet så gå igenom era kollegor och bekanta så kommer ni snart förstå varför folk är så jävla bittra!
Jag känner mig totalt oskyldig faktiskt men vet att det förekommer så enormt mycket fusk så man blir mörkrädd
Jag har varit på många byggen och det jag stör mig på allra mest är när man kan skönja spackelskarven i taket när de har satt gips. Nu är jag ingen målare och vet fortfarande inte hur man får det bra på kortsidorna, men jag skulle aldrig börja måla taket innan det är helt perfekt.
I mitt badrum så spacklade jag och slipade 5ggr innan jag var nöjd, givetvis vet jag att det inte är möjligt om man jobbar mot bestämt pris men då är man samtidigt utbildad och ska klara det på 2 spacklingar.
Och målare liksom, hur svårt kan det vara