Jag har närmare 10 år som säljare bakom mig. Vad som visat sig konsekvent är att vissa säljare har "problem" med sina kunder betydligt mer än andra. Det har inget med otur, eller dumma kunder att göra. Det har att göra med att de är usla säljare som inte kan göra en behovsanalys. Ytterligare något som hantverkare verkar vara kroniskt urusla på! Det du säger bekräftar bara det! Det är i stort sett aldrig kundens fel (det händer, men sällan). Om du vet att kunderna alltid ställer till det, så bör du också veta vad du måste dubbel, eller trippelkolla med kunderna innan du ens lyfter en hammare för att veta att det du gör blir rätt. DET är ditt jobb!
Självklart e det så, och många utav de ggr de skitit sig mellan kund och firman beror det som sagt på att min chef, trots efter alla år i branschen missat nåt. Sen finns även den fina skara av kunder som redan man börjat bestämt sig för att ställa till det. Allt i hopp om att kunna få kalaset mycket billigare.
Som sagt, vi hantverkare är inte helt felfria( jo jag klantar mig också, men då rättar jag till det)
Staketet:
När det sattes upp valde man att kapa alla stolpar till samma längd först, alltså är stolparna kapade för att staketet ska följa marken,
När man satte upp det i nedförsbacken bredvid huset drog man ett riktsnöre från stolpen överst ner till stolpen i hörnet och monterade staketets överkant efter det.
Resultatet blev att stolparna var för korta mot slutet av backen innan marken planar ut. Det löste man genom att inte slå ner stolpspjuten helt i backen, upp till 20 cm stack jord-delen av spjuten upp, annars hade inte stolpen nått upp till övre ribban på staketet. När jag påpekade att det behövde fixas eftersom staketet vinglade och det såg illa ut så valde man att gräva ut marken längst ner i backen för att kunna pressa ner staketet...
Att byta mot längre stolpar där dom var för korta var väl det jag trodde skulle varit lämpligast, inte att gräva ut för att kunna sänka staketet.
Slutresultatet är nästan acceptabelt, men det tog ju rejält med extra tid som var helt onödig om dom i stället valt att kapa stolpar allt eftersom till den längd som behövdes.
Den delen av staketet som sattes upp mellan tomterna, där vände man staketsektionerna åt fel håll, alltså den sida som ska vara mot grannen var inåt vår tomt.
Detta fick dom skruva bort och vända. Också helt onödig tid.
Innerdörren till rummet:
När vi pratade om det sa vi att om dörren går att öppna normalt vill vi att den ska öppnas in i rummet, om det inte går ska den öppnas utåt i hallen
Ni mätte upp det och konstaterade att en 2-meters dörr går fri under trappan, vi sa att det blir helt ok med en lite lägre dörr, gör så.
När dörren köpts av er och monterats (utan karmskruv eller drevning, istället enbart kilad och fastlimmad med fogskum vilket ingen av oss hört ska vara en etablerad metod att montera dörrar på) och vi provade den så slog den i trappan när den öppnades.
När vi kollade närmare är dörrbladet märkt med 8x21 vilket säger oss att det köpts en 210 dörr, inte en 200 dörr som vi kom överens om behövdes för att det skulle gå fritt under trappan. Vi tar upp detta och får förslaget att man kan såga av dörren och karmen i underkant och sänka den eftersom man inte kan höja trappan, acceptera det som det är, eller vända den så det går utåt. Enligt XXX hos er skulle man ha behövt specialbeställa en dörr, men det sas det inget om när det mättes upp…. Det var av naturliga skäl inte ett vettigt alternativ att vare sig såga av dörren eller att acceptera det som det var med tanke på vår överenskommelse med er kring dörren, inåt om den går fri, annars utåt.
Så vi sa att dörren ska vändas så den går utåt i stället. Det gjordes.
Också helt onödig tid om det antingen köpts rätt dörr från början, eller om den inköpta dörren monterats enligt vår överenskommelse från början.
Denna gång skruvades den fast utöver limning med fogskum, dock med trall-skruv, inte karmskruv, så den dörren kommer aldrig gå att justera när/om huset rör på sig. På insidan av dörren är dörrfodret på ena sidan ett lappverk av ohyvlat material och avsågat dörrfoder, och tröskeln är ditlagd men ej fastsatt.
Målningen
Där blev väggarna jämna och fina efter väv och bredspackling.
Tyvärr maskerades ingenting utom kontakter innan målning så sten-fönsterbrädan är nu vitmålad på undersidan och det går inte att få bort, trösklarna är också påmålade en hel del.
Golvet slipades ej av eller spacklades innan målning, det dammsögs inte heller, så färgdroppar från väggarna och grus är nu inmålade i golvfärgen.
Råbetongen som gjöt igen hålet efter sopskåpet är bara påmålad och är rejält skrovligt jämfört med resten av golvet.
Eftersom det inte maskerades alls innan målning och vi inte ville ha golvlister så är det dessutom rejält med golvfärg upp på väggarna i nederkant, detta har man nödtorftigt försökt täcka med vit väggfärg.
I normala fall skulle jag absolut ge er chansen att rätta till saker som målning etc, tyvärr så är vårt förtroende för dom hantverkare som varit här förbrukat, så vi väljer att lösa kvarvarande saker själva. Jag är övertygad om att hantverkarna gjort sitt bästa, dom är trevliga och försöker verkligen, men det verkar tyvärr som om dom inte kan bättre. Jag vet inte om det är språkproblem, bristande erfarenhet, eller att det inte funnits en erfaren arbetsledare tillgänglig, men tyvärr blev det en hel del fel och brister som lett till en hel del onödig "gör om, gör rätt" tid.
Som du säkert förstår har jag inget intresse av att betala för onödig tid som enkelt kunnat undvikas.
http://www.byggnadsarbetaren.se/2011/01/manga-klagomal-pa-byggsektorn/?show=tell-a-friend
Jepp, det är kundernas fel att hantverkarna ligger i toppen på listan över klagomål.
Och att kunderna i större usträckning än andra branscher får rätt.
Och att företagen skiter i ARNs beslut.
tydligen tillräckligt avancerat för att du inte klara det på 2ggr
Nä självklart kan alla måla och tapetsera, men till skillnad från er som tror det är så lätt så gör jag jobbet betydligt fortare och säkerligen snyggare.
Känner för övrigt inte igen mig heller i det ni beskriver.
Här är ett utdrag ur mitt "tack men nu är det nog" mail till den senaste firman som jobbade hos oss.
Måste säga att jag tyckte synd om killarna som var hos oss, rent personligen, dom hade inga arbetskläder, dom blev ditkörda i bil på morgonen och hämtade på kvällen, sen gick bilen sönder så då fick dom släpa allt på buss, droppen var när sista killen skulle städa och åka, då skulle han ensam släpa byggavfall, verktyg och färg på bussen för att ingen kunde hämta honom...
/Dan
Inte så konstigt då jobben blir större och dyrare vid byggen, mer som kan bli fel helt enkelt.
Kunder har oftast svårt att formulera sina krav så allt kan nog inte skyllas på byggarna, dom flesta blir nog lite matta när folk ändrar sig och lägger till mitt under byggnation.
Men som sagt. 95% är odugliga, så leta rätt på dom sista 5%, men räkna inte med att dom hinner inom överskådlig framtid.
tydligen tillräckligt avancerat för att du inte klara det på 2ggr
Nä självklart kan alla måla och tapetsera, men till skillnad från er som tror det är så lätt så gör jag jobbet betydligt fortare och säkerligen snyggare.
Känner för övrigt inte igen mig heller i det ni beskriver.
Tyvärr drog det upp priset till en nivå jag helt enkelt inte hade råd med så det föll bort.
Folk borde lära sig att skriva ordentliga avtal.
Där satte du fingret på något.
Som när min kompis skulle köpa BMW för 10år sedan.
Han kollade på en massa tyskimporterade.
Du blir bara pålurad en med skruvad mätare etc!
Köp en svensksåld sade jag!
Men jag har ju inte råd med en svensksåld tyckte han.
Det köptes till slut en fin två år gammal tysk lågmilare.
Drog nästan lika mycket olja som bensin.
Totalras efter 500 mil.
Lärdom av det?
/e
Bristande respekt för kunder kan du hitta i vilken ICA butik som helst, det är inte unikt för hantverkare.
Som mjukvaruutvecklare lämnar man galet höga bud på jobb man inte vill göra för att man kan tänka sig att göra skitjobbet för en massiv summa extra pengar.
Om andra hantverksyrken gör likadant vet jag inte, men skulle tro det.
Jepp så är det. Alla importerade bilar är skruvade och misskötta.
Precis.
Näe så är det väl inte?
Då var det dock så att påfallande många var av den typen.
En var det i alla fall med 100% säkerhet.
Jag vet inte hur det ser ut nu för tiden.
Det finns oftast en anledning till att två identiska
bilar/produkter/tjänster diffar 100K i pris och det
är att de inte är identiska.
/e
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |