Hantverkare, här hänger vi ut dem!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Men hur fan tänker Jimmy och Sonny när de sitter i sin chevavan och lägger in en mullbänk General?

"Nu ringer han idioten som vi skulle börja renovera badrummet åt i dag."
"Ska jag svara?"
"Nej, skit i det, vi tar det till veckan."

Eller? Hur fungerar det? Upplys mig, snälla hanverkare i tråden.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
De tar på sig alldeles för många jobb samtidigt och det utan luft för oförutsedda händelser. Sedan så jobbar man hos den som klagar mest för tillfället. Funkar klockrent i Stockholm :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
De tar på sig alldeles för många jobb samtidigt och det utan luft för oförutsedda händelser. Sedan så jobbar man hos den som klagar mest för tillfället. Funkar klockrent i Stockholm :)
Men om man så bortser från överbeläggning, förklarar det ju inte varför i helvete man inte ringer?

Dagen innan:
"Hej, det här är Sonny på Bygg & Mygel HB. Det har tyvärr kört ihop sig för oss i morgon, kan vi komma i övermorgon i stället?"

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Haha, den som kan svaret på det kan nog lösa både cancerns gåta och kall fusion. Fattar inte heller varför de helt skiter i att ringa. De flesta har ju BT-headset limmat i örat så de kan ju jobba samtidigt som de pratar i princip.

Men om man så bortser från överbeläggning, förklarar det ju inte varför i helvete man inte ringer?

Dagen innan:
"Hej, det här är Sonny på Bygg & Mygel HB. Det har tyvärr kört ihop sig för oss i morgon, kan vi komma i övermorgon i stället?"

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Haha, den som kan svaret på det kan nog lösa både cancerns gåta och kall fusion. Fattar inte heller varför de helt skiter i att ringa. De flesta har ju BT-headset limmat i örat så de kan ju jobba samtidigt som de pratar i princip.

Men hantverkare pratar inte. De snackar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Riktiga hantverkare fuskar inte
Publicerad: 14 januari 2011, 10.22. Senast ändrad: 15 januari 2011, 16.35

2011-01-14 10:22:56

Det tilltagande bostadsbyggandet och de ökade ROT-jobben i Sverige lockar många fuskbyggare och andra oseriösa aktörer. Dessa förstör för de riktiga hantverkarna på marknaden. En snedvriden medial fokusering ger lätt bilden av att alla hantverkare är fuskbyggare. Men riktiga hantverkare fuskar inte. Det skriver Johan T. Sterndal, vd för Hantverkarnas Riksorganisation.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/riktiga-hantverkare-fuskar-inte_5865197.svd

Jorasatteee.... :3freak
Det är intressant att höra alla dessa Bagdad Bobs som alltid dyker upp när det blir tal om mygel och fusk i byggbranschen.

Enligt Byggnads förekommer det ju exempelvis inget eller mycket lite svartjobb. :lol

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Enligt Byggnads förekommer det ju exempelvis inget eller mycket lite svartjobb. :lol

haha får mig att tänka på en grej som nån "arbetsförmedlare" på arbetsförnedringen sa åt min far när han var arbetslös på 90talet.

-äh du är ju snickare! det finns ju hur mycket svartjobb som helst för er!

han vart inte långvarig som arbetsförmedlare..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
hur i HELVETE får man tag på dessa välartikulerade trevliga proffsiga killar som jobbar i Arga Snickaren etc? finns dom på riktigt??

Jag tror det finns en anledning om ens jobb är att slå spik i en bräda så det är inte så konstigt att det inte är några stora tänkare som kommer och fräser lössnus på din grusgång.

• Gilla
Reaktioner: N/A

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Problemet nu är väl att det har blivit brist på folk som klarar av utföra kvalificerat hantverk. Utbildningssystemet på senare år har ju på senare år fokuserat på att skapa en massa halvvärdelösa pseudoteoretiker, istället för att styra in ungdomar på nyttiga och efterfrågade yrkesutbildningar, eller riktiga teoretiska utbildningar där det finns utsikter till jobb när man är färdig.

Jag skyller på den gammla sosse- skolpolitiken gick ut på att hålla ungdomar ur arbetslöshetsstatistiken så länge som möjligt, snarare än att få fram efterfrågad, kompetent arbetskraft. Obligatoriskt 3-årigt gymnasium var väl det tydligaste exemplet

Nog klagat nu:)
Nja du, problemet är inte utbildningarna, problemet är ungarna som går dem. Ta en titt på eleverna vid bygg, industri, el o.s.v. så ser du att det knappast är ett genuint intresse och karriärsvilja som präglar dem. Snarare är det skoltrötta stökiga jag-skiter-i-allt-ungar.
Föga förvånande blir få av dessa vettigt folk även efter studenten.

Sen är det väl bra att alla utbildningar ger grundbehörighet?
Då har ju personer som ändrar sej iallafall möjlighet att läsa basår och sedan ta vilka högskolestudier som helst. Trist om de skulle behöva läsa om hela gymnasiet bara för att de valde fel när de var 15...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tror det finns en anledning om ens jobb är att slå spik i en bräda så det är inte så konstigt att det inte är några stora tänkare som kommer och fräser lössnus på din grusgång.

Tyvärr så är det ju så och det räcker ju med att kolla hurs läroplanen ser ut på byggprogrammen.
Jag har läst till något helt annat än vad jag jobbar med och har kanske inte användning för mina teoretiska kunskaper alla gånger men samtidigt så har jag läst mig til enormt mycket inom bygg för att lära mig även via teori utöver praktik.

Kort sagt; man behöver inte vara ett geni för att jobba inom bygg, men tydligen måste man vara det om man ska kunna hantera människor och komma i tid. Jag är ju ett geni så jag har inget problem med något liknande :D

johanzzon

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
ingen
Nja du, problemet är inte utbildningarna, problemet är ungarna som går dem. Ta en titt på eleverna vid bygg, industri, el o.s.v. så ser du att det knappast är ett genuint intresse och karriärsvilja som präglar dem. Snarare är det skoltrötta stökiga jag-skiter-i-allt-ungar.
Föga förvånande blir få av dessa vettigt folk även efter studenten.

Sen är det väl bra att alla utbildningar ger grundbehörighet?
Då har ju personer som ändrar sej iallafall möjlighet att läsa basår och sedan ta vilka högskolestudier som helst. Trist om de skulle behöva läsa om hela gymnasiet bara för att de valde fel när de var 15...

jag tror det är ganska stor skillnad på det där beroende vars i landet man går i skola.
våran lärare här uppe i umeå var tidigare lärare i stockholm och enligt han så är det väldigt låga intagningspoäng där för byggprogramet och det mest är lallare som inte bryr sig och inte kommer in på nått annat som går bygg.
här uppe behövs det högre intagningsbetyg och dom flesta vill bli riktiga byggare. (jag skrev ''de flesta'' för det finns dom som inte borde gå bygg här också)

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Jag gick ut byggprogrammet i våras, men inriktning anläggning.

Av 22 elever, skulle jag själv anlita åtta/nio av dem.

De som kan nånting har inte lärt sig det i skolan, de har lärt sig det när de sommarjobbat med sin pappa eller liknande..

Lärarna imponerade inte direkt heller,
Jag har VG i rörläggning, la inte ett enda rör under hela min gymnasietid..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gick ut byggprogrammet i våras, men inriktning anläggning.

Av 22 elever, skulle jag själv anlita åtta/nio av dem.

De som kan nånting har inte lärt sig det i skolan, de har lärt sig det när de sommarjobbat med sin pappa eller liknande..

Lärarna imponerade inte direkt heller,
Jag har VG i rörläggning, la inte ett enda rör under hela min gymnasietid..

Så är det ju, samma sak med ingenjörer. De som kan något är de som förutom sina teoretiska kunskaper även har jobbat praktiskt. Visst får du din ingenjörsexamen efter att ha gått KTH/Chalmers i 5 år men jag tror att vilken praktiskt högskoleingenjör utbildad i Jönköping gör jobbet bättre. Men det är ju bara vad jag tror.

Men som tur är så tar det ett tag innan man får sitt yrkesbevis, man måste även jobba som lärling ett tag.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tror nog att jobba som lärling hadde varit bättre än skola

Alla gånger, och det kan du fortfarande göra. Ger garanterat mer och jag har faktiskt funderat i dessa banor istället för att yrkesutbilda mig på senare år och få ett bredare område, men jag har haft för mycket jobb för att hinna med det.
Annars är det ju en bra idé, du tar lite lägre lön men slipper samtidigt studielån och dylikt och du lär dig mer.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vi ska bygga ut huset, men jag börjar mer & mer ruttna på att ta kontakt med hantverkare, hur i HELVETE får man tag på dessa välartikulerade trevliga proffsiga killar som jobbar i Arga Snickaren etc? finns dom på riktigt??
De i fuskbyggarna (dem som fixar det sen) Jobbar på BTH bygg iaf.

Finns gott om vettiga hantverkare också.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år