Road-Ragge
vägkonnessör
Nja du, problemet är inte utbildningarna, problemet är ungarna som går dem. Ta en titt på eleverna vid bygg, industri, el o.s.v. så ser du att det knappast är ett genuint intresse och karriärsvilja som präglar dem. Snarare är det skoltrötta stökiga jag-skiter-i-allt-ungar.
Föga förvånande blir få av dessa vettigt folk även efter studenten.
Sen är det väl bra att alla utbildningar ger grundbehörighet?
Då har ju personer som ändrar sej iallafall möjlighet att läsa basår och sedan ta vilka högskolestudier som helst. Trist om de skulle behöva läsa om hela gymnasiet bara för att de valde fel när de var 15...
Jo, men var inte vi också lite ohängda i 15 -18 års åldern? Det verkar vara en naturlag, det här med den äldre generationen gnäller på den yngre. Det är orimligt att förvänta sig att en 18-åring efter gymnasiet skall vara självgående, erfaren och en perfekt medarbetare. Det tar åtminstone 5 års arbetslivserfarenhet att bygga upp de där egenskaperna anser jag. Ungdomar på sitt första jobb behöver rätt mycket styrning på alla nivåer,från tidspassning och arbetsmoral till ren kunskapsöverföring.
Det verkliga problemet tycker jag kommer när vi talar lönebildning. När 20-åringar förväntas få nästan lika bra betalt som en 30 åringar med tio års erfarenhet. Här har vi nyckeln till den relativt höga svenska ungdomsarbetslösheten. Jag kan som arbetsgivare säga att det är ett lätt val för mig när det är dags att rekrytera.
Tyvärr är man som 20- åring ofta lite väl kaxig, med lite väl stor övertro på sin egen kompetens. Det var en gång en 'go gubbe' som sa till mig: "Den erfarenhet du tror att du har vid 21 års ålder, har du först när du är 29". Vad rätt han hade. Detta leder tyvärr till alldeles för uppskruvade löneförväntningar
När det sedan gäller högskolebehörighet: Går det inte att komplettera betyg dag?. Måste så att säga gå om gymnasiet för att få behörighet?