Hantverkare, här hänger vi ut dem!

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Nja du, problemet är inte utbildningarna, problemet är ungarna som går dem. Ta en titt på eleverna vid bygg, industri, el o.s.v. så ser du att det knappast är ett genuint intresse och karriärsvilja som präglar dem. Snarare är det skoltrötta stökiga jag-skiter-i-allt-ungar.
Föga förvånande blir få av dessa vettigt folk även efter studenten.

Sen är det väl bra att alla utbildningar ger grundbehörighet?
Då har ju personer som ändrar sej iallafall möjlighet att läsa basår och sedan ta vilka högskolestudier som helst. Trist om de skulle behöva läsa om hela gymnasiet bara för att de valde fel när de var 15...

Jo, men var inte vi också lite ohängda i 15 -18 års åldern? Det verkar vara en naturlag, det här med den äldre generationen gnäller på den yngre. Det är orimligt att förvänta sig att en 18-åring efter gymnasiet skall vara självgående, erfaren och en perfekt medarbetare. Det tar åtminstone 5 års arbetslivserfarenhet att bygga upp de där egenskaperna anser jag. Ungdomar på sitt första jobb behöver rätt mycket styrning på alla nivåer,från tidspassning och arbetsmoral till ren kunskapsöverföring.

Det verkliga problemet tycker jag kommer när vi talar lönebildning. När 20-åringar förväntas få nästan lika bra betalt som en 30 åringar med tio års erfarenhet. Här har vi nyckeln till den relativt höga svenska ungdomsarbetslösheten. Jag kan som arbetsgivare säga att det är ett lätt val för mig när det är dags att rekrytera.

Tyvärr är man som 20- åring ofta lite väl kaxig, med lite väl stor övertro på sin egen kompetens. Det var en gång en 'go gubbe' som sa till mig: "Den erfarenhet du tror att du har vid 21 års ålder, har du först när du är 29". Vad rätt han hade.:tummenupp Detta leder tyvärr till alldeles för uppskruvade löneförväntningar

När det sedan gäller högskolebehörighet: Går det inte att komplettera betyg dag?. Måste så att säga gå om gymnasiet för att få behörighet?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nja du, problemet är inte utbildningarna, problemet är ungarna som går dem. Ta en titt på eleverna vid bygg, industri, el o.s.v. så ser du att det knappast är ett genuint intresse och karriärsvilja som präglar dem. Snarare är det skoltrötta stökiga jag-skiter-i-allt-ungar.
Föga förvånande blir få av dessa vettigt folk även efter studenten.

Jag minns en tid för länge sedan när det var dags att välja till gymnasiet och man fick bege sig dit på studiebesök. Jag hade enkelt för matematik, men gillade bilar, så valet stod mellan Fordon och Natur.

Väl där så frågar fordonsläraren varför jag är intresserad av att lära mig skruva bilar. "Tja, jag har ju renoverat några gamla bilar med farsan och sådär, och det har varit ganska roligt", stammades fram samtidigt som cirkeln ritades i gruset av vänster lem.

"Har du ens fyllt på spolarvätska tidigare så är detta inte för dig. Det du ser här är mer en social inrättning för de som inget kan och inget vill". Det var svaret. Ordagrant.

Jag började på Natur den hösten.


Lustigt nog så jobbade jag några år senare som mek på en större Volvoverkstad. Utan utbildning, men med ett sjuhelvetes munläder under intervjuen. :D
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
När jag gick Transport på gymnasiet hade vi svenska, engelska, matte och gymnastik när vi inte sysslade med det som vi var där för.
Dessutom hade vi tre dagar praktik varje vecka under tredje året, då fick man lite bättre koll på hur saker och ting fungerar i verkligheten.
Nu mera har alla program alla ämnen och således mindre tid för att lära sig sitt yrke och definitivt inte tid med att ha praktik tre dagar i veckan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror nog att jobba som lärling hadde varit bättre än skola

Kombinationen behövs.
Åtminstonde när jag gick bygg, så praktiserade man halvtid sista året.
Sedan började man som lärling (till löjligt låg lön).
Vill minnas att det tog ett och ett halvt innan man var fullbetald.
Har varit samma sak med de maskinutbildningar jag skaffat.
Efter utbildning krävs praktiktimmar innab man får yrkesbevis.

Problemet på vissa håll (oseriösa företag utan framtidsplanering) var att lärlingarna sattes på neger/terapiarbete.
Efter ett och ett halvt år av gipsskruvande och städning förväntades de vara färdigutbildade.

Det var en starkt bidragande orsak till att byggare från landsbygden var eftertraktade.

Åtminstonde i Småland (som jag kommer ifrån) fanns (finns?) en kultur bland byggare att se sig själv som fristående.
Vilket företag man jobbade åt berodde på vilken som hade jabb man ville ha.
Ju högre kompetens, ju bättre jobb.
De som var odugliga flyttade till ställen där de fick jobb oavsett kompetens.
Storstadens anonymitet är bara bra för vissa...
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Så är det ju, samma sak med ingenjörer. De som kan något är de som förutom sina teoretiska kunskaper även har jobbat praktiskt. Visst får du din ingenjörsexamen efter att ha gått KTH/Chalmers i 5 år men jag tror att vilken praktiskt högskoleingenjör utbildad i Jönköping gör jobbet bättre. Men det är ju bara vad jag tror.
...och tror gör man i kyrkan.
Inte lönt att argumentera om detaljer eftersom du inte vet något öht om
utbildningen på CTH/KTH men det du tror är fel.

Och jag tror inte, jag vet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
...och tror gör man i kyrkan.
Inte lönt att argumentera om detaljer eftersom du inte vet något öht om
utbildningen på CTH/KTH men det du tror är fel.

Och jag tror inte, jag vet.

Men å andra sidan har jag ganska stor personlig erfarenhet av nyutskolade ingenjörer.
Det tar några år att verklighetsanpassa dem.
Det finns anledningar till att få vill anställa en skolpojk.

Om det inte gäller miljö eller kvalitetssatsningar.
Då är det bra med en lättlurad spoling.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Men å andra sidan har jag ganska stor personlig erfarenhet av nyutskolade ingenjörer.
Det tar några år att verklighetsanpassa dem.
Det finns anledningar till att få vill anställa en skolpojk.

Om det inte gäller miljö eller kvalitetssatsningar.
Då är det bra med en lättlurad spoling.

Att en gröngöling är oerfaren och grön är väl inte något nytt eller specifikt
för högskoleutbildade, eller?
En från gymnasiet nydanad "elektriker" eller "byggnadsingenjör" duger fan inte
mycket till heller.
Inget konstigt med det.

Ska det räknas på t.ex. lite flygplan eller brospann så kräver iaf jag en relevant högskoleutbildning i CV'n hos den som ska göra jobbet.
Praktikerna får bygga ihop grejjerna.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
...och tror gör man i kyrkan.
Inte lönt att argumentera om detaljer eftersom du inte vet något öht om
utbildningen på CTH/KTH men det du tror är fel.

Och jag tror inte, jag vet.

Nej det förstås, jag har ju ingen aning om det :rolleyes:

Det är skillnad på folk och folk helt enkelt, en del passar att vara kontorsråttor och en del passar att jobba på "riktigt". Föds du till en teoretiker så har du fortfarande chans att bli praktisk men det tar givetvis längre tid och blir aldrig lika bra.
Det bästa av två världar är ju om du har fallenhet för både teori och praktik.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det bästa av två världar är ju om du har fallenhet för både teori och praktik.

Det finns en viktig egensakp till: Talang.

De vassaste ingenjörskollegorna som jag känner har förutom utbildningen en praktisk ådra med en känsla för det praktiska. De är inte rädda för att gå ut i labbet/verkstaden svänga ihop en labbruska för att testa en ny idé. Idéer som bara kan realiseras med hjälp av teoretiska grundkunskaper.

Men visst. Det finns gott om pärmbärare också inom skrået också. Folk som har väldigt svårt att leva utanför en A4 sida, men dessa människor behövs också. Modern produktutveckling är tyvärr väldigt pappersorienterad med processer, lagar och regler högt och lågt.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Frugan hade en patient idag som är hantverkare. Under behandlingen ringer hans telefon, han kikar på teckenfönstret och det är dolt nummer. Därefter säger han:

-"Äh, antingen är det en försäljare eller en kund". Sen lämnade han telefonen obesvarad.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Frugan hade en patient idag som är hantverkare. Under behandlingen ringer hans telefon, han kikar på teckenfönstret och det är dolt nummer. Därefter säger han:

-"Äh, antingen är det en försäljare eller en kund". Sen lämnade han telefonen obesvarad.
Det där måste ingår i Byggprogrammet:

"Grabbar, idag ska vi öva på kundbemötande."
"Nu ringer jag på Sonnys mobbe, och han ger fan i att svara."
"Ring, ring, ring, ring, ring."
"Bra Sonny!"
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
..Det bästa av två världar är ju om du har fallenhet för både teori och praktik.
Varför är det?
Som duktig teoretiker tjänar du troligen med rätta bättre än en som "jobbar på riktigt".
Med dessa pengar kan man sedan hyra in en massa praktiker för att göra grovjobb.

Det är en bra tingens ordning.:D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du blir inte en duktig teoretiker utan praktisk kunskap

Nu är ju jag varken händig eller ingenjör..


Men tesen håller ändå. Se bara på ledarskap och styrning. Hur många blir inte chefer som belöning istället för genom fallenhet? Och hur går det?

En duktig säljare eller utvecklare blir sannolikt inte alls den bästa sälj- eller utveckjlingschefen. Och den bästa chefen är förmodligen inte den bästa experten. Ledning är helt enkelt ett område för sig. På mitt förra jobb hade vi en konsultchef vars tidigare jobb var som CFO. Han var enligt alla berörda den bästa någonsin.

Man måste skilja på att designa en bro, och att bära balkar för att bygga den.

Problemet med hantverkare är inte att de inte kan bygga. Så jävla svårt är det inte för den intresserade. Problemet är som Valmers är inne på den totala bristen på respekt för kunderna och en lika total avsaknad på struktur och ledning.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jo, men företagsledare är ju en helt annan diskusition.
Jag hävdar att för att bli en bra teoretiker så bör man även vara med när det ska testas praktiskt. Problemen vid ett skrivbord och på arbetsplatsen kan skilja sig ganska betydligt



Men allvarligt, det finns mer eller mindre sociala skickliga människor inom alla branscher. Det är inget unikt för byggbranschen
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo, men företagsledare är ju en helt annan diskusition.
Jag hävdar att för att bli en bra teoretiker så bör man även vara med när det ska testas praktiskt. Problemen vid ett skrivbord och på arbetsplatsen kan skilja sig ganska betydligt

I teorin, ja :)D)!

Men om "teorin" håller så blir det ju inte så. Det var nog ett tag sen en konstruktörs jobb stannade vid att bygga en motor som kunde ge 200 hk / liter. Idag är möjlighet att serva den, göra kontroller osv utan att behöva riva motorn i molekyler en del av utvecklingen (som det iofs tummas rejält på i högprestandafall).

Jag har många bekanta som pluggar och har pluggat olika tek.fak-utb. Om de ex. ska designa ett brobygge så ingår definitivt vikten på de delar som ska bäras av personer i kalkylen. Alternativt förslag på lösningar för att slippa bära.

Det finns nog en del ingenjörer här som kan slå hål på myten om idioter vid ritbordet. Och de som finns, är just idioter, och så finns det överallt. Framförallt inom hantverkarsegmenten.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
I teorin, ja :)D)!

Men om "teorin" håller så blir det ju inte så. Det var nog ett tag sen en konstruktörs jobb stannade vid att bygga en motor som kunde ge 200 hk / liter. Idag är möjlighet att serva den, göra kontroller osv utan att behöva riva motorn i molekyler en del av utvecklingen (som det iofs tummas rejält på i högprestandafall).

Jag har många bekanta som pluggar och har pluggat olika tek.fak-utb. Om de ex. ska designa ett brobygge så ingår definitivt vikten på de delar som ska bäras av personer i kalkylen. Alternativt förslag på lösningar för att slippa bära.

Det finns nog en del ingenjörer här som kan slå hål på myten om idioter vid ritbordet. Och de som finns, är just idioter, och så finns det överallt. Framförallt inom hantverkarsegmenten.


Hur vet du det. Har du räknat alla idioter inom hantverksyrket kontra alla som jobbar på kontor
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur vet du det. Har du räknat alla idioter inom hantverksyrket kontra alla som jobbar på kontor

SCB räknar inte heller ALLA för att leverera kvalitativ statistik.

Hur vet du det. Har du räknat alla idioter inom hantverksyrket kontra alla som jobbar på kontor

För att svara seriöst på det så behövs ingen statistik. Det som hänt/händer är att det, vilket många vittnar om, bildats en kultur där det är ok, för att inte säga kutym, att skita i kunderna till en viss grad.

Den sk. "yrkesstoltheten" bygger inte längre på nöjda kunder. En rätt stor skillnad från många andra grupper som enligt alla vittnesmål verkar ta betydligt allvarligare på det ansvar de bär.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det finns en viktig egensakp till: Talang.

De vassaste ingenjörskollegorna som jag känner har förutom utbildningen en praktisk ådra med en känsla för det praktiska. De är inte rädda för att gå ut i labbet/verkstaden svänga ihop en labbruska för att testa en ny idé. Idéer som bara kan realiseras med hjälp av teoretiska grundkunskaper.

Men visst. Det finns gott om pärmbärare också inom skrået också. Folk som har väldigt svårt att leva utanför en A4 sida, men dessa människor behövs också. Modern produktutveckling är tyvärr väldigt pappersorienterad med processer, lagar och regler högt och lågt.

Är precis inne på att avsluta mitt examensarbete på ett företag som till stor del (sjukt stor del faktiskt) sysslar med vad man kan kalla produktutveckling. Har du inte klara processer tydliga mål och tillhörande rutiner och standardprocedurer är det svårt att få fram något på utsatt tid till utsatt kostnad som ska klara både kundens krav (intern eller extern kund) och krav från lagstiftning. Det blir rätt uppenbart då företaget i fråga är något som en okänslig person beskrev det som "High chaparal för teknikbögar". Då är det lätt att saker och ting svävar iväg.
Sen är ju den stora grejen att desgina processerna så de inte stryper för mycket. Har för mig google (?) har löst det genom att de anställda får göra vad de vill (nåja) med 20% av tiden. Sedan finns ju TetraPak och Ericsson som haft låååånga utvecklingsprojekt som de flesta företag hade skrotat för längesedan bara för att de inte kom nämnvärt framåt, medans TP och Ericsson har lite mer tolerant syn på det hela. Lite mer dolt på Ericsson och lite mer öppet på TP (vilket kan kanske kan förklaras av både ägandestrukturen (börs vs. privat) och pengatillgången (TP har inte avskedat någon. någonsin. (av kostnadsskäl, iaf enligt sägnen).

Mycket text blir det. Skyller på kaffe och frustrationen att de som ska byta el/stammar i köket i samband med totalrenovering och stambyte i badrummet tyckte det var en sjukt bra idé att bara just påbörja arbetet en fredag (lossa 5 hållare till en kabel och borra 3 hål) och då ej stänga dörren till resten av oredan vilket gör att vi har damm i hela köket. För 5 kabelklämmor och 3 hål. Plus att han som gjorde det måste varit redigt nitad, luktade död fylla och dålig sprit i köket när vi kom hem.

Gah.

Är nog en av de där nyexade ingenjörerna det refereras till några inlägg upp, nyexad men tror man kan allt. Dock har jag faktiskt möjlighet att kombinera praktik och teori aningen vassare än många andra:p

Varför är det?
Som duktig teoretiker tjänar du troligen med rätta bättre än en som "jobbar på riktigt".
Med dessa pengar kan man sedan hyra in en massa praktiker för att göra grovjobb.

Det är en bra tingens ordning.:D

Nja, nu är det ju frågan om att du är teoretiker, men vet med dig den praktiska biten och använder de tankesätten där det behövs. Medan grovjobbet överlämnas till de riktiga praktikerna.
 
Last edited:

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Hantverkare är några riktiga svin. Sen finns det RIKTIGA hantverkare också, som kommer på avtalad tid, sätter sina skor, ger ett korrekt o trevligt bemötande, svarar i sin mob, städar efter sig osv. Själv tillhör jag den senare kategorin. Får ofta beröm från kunderna. Sen ang ungdomar på yrkesgymnasium, så är det bara en stor lekskola. synd för dom som verkligen vill och kan. Förr fanns det tradiotinella lärlingar. Dvs ute på arbetsplatserna direkt, och lära sig det riktiga jobbet. Visst tar det lite tid att lära sig, men det gör man ute på riktiga arbetsplatser. Inte på en lekskola. Kallas yrkeslivserfarenhet.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top