Shit va less man blir av att läsa alla inlägg. Tyvärr så ger nog de flesta en ganska bra bild av hur saker fungerar och hur vi hantverkare, i mitt fall snickare uppfattas. Ännu tråkigare är att vi som försöker göra bra jobb o sköta oss döms ut och blir misstrodda tillsammans med andra.
Jag har tidigare varit anställd men startade eget för knappt ett år sen. Blev så vansinnigt trött på att be kunder om ursäkt för att vi inte klarat hålla de löften som chefer som bara är intresserade av att sälja in jobb ger, trots att de vet att de är omöjliga att hålla, främst deadline då. Sen anställer de hjärndöda puckon som bara snackar skit o svär hela dagarna. De har total avsaknad av yrkesheder. Ta m 17 pinsamt att synas tillsammans med dem. När jag inte pallade med det längre så startade jag eget, bästa jag gjort! Inte gjort ett dugg reklam men ändå haft fullt upp. Börjar redan få en fast kundkrets. Ändå gått in för att inte stjäla mina gamla arbetsgivares kunder, trots att det skulle vara sjukt lätt. Hoppas leva på att gamla kunder rekommenderar en vidare.
Det sorgliga är som många här påpekat att det inte är så svårt att sköta sig. Det mesta handlar om en öppen dialog. Förutsättningarna för ett arbete kan ju förändras under arbetets gång. Jag menar, öppnar man en vägg och hittar tex mögel som man inte hade en aning om så är det självklart att det tar längre tid och blir dyrare. Men så länge man har en öppen dialog om det... Klarar man inte jobbet eller saknar behörighet så får man ju hjälpa kunden hitta en som klarar det. Personligen så skulle jag aldrig börja leka rörmockare bara för att tjäna några extra kronor. Sen, visst finns det kunder som är jobbiga och aldrig blir nöjda. Det man har hammaren till
Vissa reagerar på priserna som hantverkare tar ut. Ok vissa firmor svinar sig. Ligger själv mellan 350-400+moms lite beroende på jobb, vilket nog är ganska lågt. Men om man tänker på att man för de pengarna ska hålla verktyg (massor), bil, lokal, täcka in lön, semester, eventuell sjukdom, försäkringar mm. Dessutom går mycket tid till att sköta papper samt åka och titta på jobb, en kostnad som kan vara svår att fakturera ut, då blir det till slut inga jättepengar av det. Inte de jag sett iaf
Staten tar det mesta.
Sen visst man kan hitta bra polacker mm som kommer hit och gör jobb. Men vet inte hur många jag hört som blivit blåsta också. Personligen skulle jag aldrig våga ta in dem för att göra tex ett badrum där det ställs stora kunskapskrav på produkterna vi använder. Jag säger inte att svenska på något sätt är bättre på att utföra det, men vi har helt andra lagar och helt andra material, som man utbildas på, än när man jämför med tex Polen. Sen kan jag ärligt säga att några av de bästa murarna jag stött på var polacker, sjukt imponerande!!
Kände när jag läste alla inlägg att jag ändå ville komma med någon form av försvar för oss som försöker göra kunder nöjda.
Men jag har medlidande med dem som råkar ut för skojarna. Stäm skiten av dem och fungerar inte det så lånar jag gärna ut hammare och andra tillhyggen om ni ska göra hembesök.