Har du fått p-böter på hojen?

Torskat på p-böter med hojen?

• Antal röstningar
    0

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
De är precis vad jag sa också...
När jag fick böter så stack jag till polishuset för att se vad dom säger om parkeringen, så fort han fick syn på mig så sa han gäller de mc??
jag svarar ja de gör de,hans reaktion va VI SÄGER TILL DOM ATT LÄMNA HOJARNA IFRED MEN DE GÖR DOM INTE. han ville markulerar den men kunde inte eftersom jag stod på gångbana :huvet
Jag har pratat med en Pvakt som sa att jag skulle sätta fast biljetten på hojen men då skulle den va där i max 1 min eftersom nån kommer säkert att sno den ju..
nu ställer jag hojen på vanlig parkering får jag böter så säger jag att jag hade biljetten på den och nån hade tagit den...men än då länge så jag har inte fått böter och hoppas att de förblir så.

så kommer jag i framtiden göra. dom säger sätt biljetten på hojen men den blir bara stulen så detär det är deras eget fel att detta blir såhär. jag menar, det har funnits hojar forever, ett resonligt regelverk bitte.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Jag står på trottoaren nu och har gjort så en månad utan någon som lagt sig i. Hoppas det fortsätter så.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Aldrig. Har dock tagit bort skylten sedan länge.

De får inte forsla bort den om den inte står trafikfarligt eller om den stått över en viss tid (Vet ej hur lång den tiden är men det är iaf flera dagar)

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Aldrig. Har dock tagit bort skylten sedan länge.

De får inte forsla bort den om den inte står trafikfarligt eller om den stått över en viss tid (Vet ej hur lång den tiden är men det är iaf flera dagar)
För runt 25 år sen så var det vanligt att billister tog bort skyltarna när de parkerade i stockholmstad och då gjorde man nåt, minns inte vad, och billisterna slutade ta bort skyltarna...

Det är numera SECURITAS som sköter parkeringsövervakningen i norra delen av stan och frågan är om de kommer vara mer nitiska, än när det sköttes av kommunen...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag träffade en jäkligt söt lapplisa i helgen och frågade om MC parkeringen i stan.
Där står man uppe på en trottoar, slipper betala och dessutom finns det ett par stolpar att låsa i om man vill det.

Dock hade BMW klubben träff just där, så det blev snabbt trångt om platserna, och tillsist kom en guldvinge med sidovagn OCH släp och parkerade in allihopa.

Men den söta lapplisan sa att dom flesta P-vakterna är snälla mot motorcyklar eftersom reglerna har skrivits utan tanke på att det ens finns motorcyklar.

Black_Adder

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
K1100RS -96, Ural Retro -06
Fick P-bot (600 pix) på Nygatan i Lund förr-förra helgen - stod på en ej markerad plats så det var väl inte så mycke å' snaca om....

Blev dock förbryllad i dag när jag efter jobbet fick en p-bot (400 pix) ståendes på en markerad MC-parkering vid Clemenstorget i Lund - hade inte någon biljett eftersom jag utgått ifrån att det är gratis att parkera MC på MC-parkering. Mej veterligt finns inte olika avgifter (bil resp MC) i P-automaterna, däremot har jag för mej att man kan betala för en P-ruta och parkera flera MC där på samma avgift. Har tidigare (förra säsongen) parkerat regelbundet i veckorna på en MC-ruta på Allhegona kyrkogata i Lund utan biljett och utan att något hänt.

I morse stod emellertid en jäfla SAAB på MC-parkeringen vid Clemenstorget och jag ställde MC-n bredvid. Min teori är att snutbängen ser SAAB på MC-parkering, stannar för att skriva felparkeringsbot och i svepet åker även min MC med och lappas. Alltså, om inte SAAB-jävveln stått som den stod så hade inte snutbängen stannat.......

Nån som som känner till vad som gäller för P-avgifter på MC-parkering i Lund. I slutändan kan jag ju alltid hävda att jag betalt avgift men biljetten blåst iväg eller blivit snodd....

Och som tidigare diskuterats på forum - hur i hälsefyr placerar man P-biljetten på en MC på ett "säkert" sätt?

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Vad jag vet ska det vara gratis att parkera för mc på markerad mc-parkering.
Lapplisan kanske inte vet det.. eller så vet hon/han inte hur en hoj ser ut :)

Jag parkerade på en bred trottoar med min (smala) CRM-125 så att den INTE stod i vägen, på en bakgata där nästan aldrig någon går, (förutom lapplisor då tydligen...) Det blev 800kr :gnissla

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
p

:mad:
Fick P-bot (600 pix) på Nygatan i Lund förr-förra helgen - stod på en ej markerad plats så det var väl inte så mycke å' snaca om....

Blev dock förbryllad i dag när jag efter jobbet fick en p-bot (400 pix) ståendes på en markerad MC-parkering vid Clemenstorget i Lund - hade inte någon biljett eftersom jag utgått ifrån att det är gratis att parkera MC på MC-parkering. Mej veterligt finns inte olika avgifter (bil resp MC) i P-automaterna, däremot har jag för mej att man kan betala för en P-ruta och parkera flera MC där på samma avgift. Har tidigare (förra säsongen) parkerat regelbundet i veckorna på en MC-ruta på Allhegona kyrkogata i Lund utan biljett och utan att något hänt.

I morse stod emellertid en jäfla SAAB på MC-parkeringen vid Clemenstorget och jag ställde MC-n bredvid. Min teori är att snutbängen ser SAAB på MC-parkering, stannar för att skriva felparkeringsbot och i svepet åker även min MC med och lappas. Alltså, om inte SAAB-jävveln stått som den stod så hade inte snutbängen stannat.......

Nån som som känner till vad som gäller för P-avgifter på MC-parkering i Lund. I slutändan kan jag ju alltid hävda att jag betalt avgift men biljetten blåst iväg eller blivit snodd....

Och som tidigare diskuterats på forum - hur i hälsefyr placerar man P-biljetten på en MC på ett "säkert" sätt?

Torskade en gång,o pratade även me p-gubben.Han sa "skriv MC på biljetten" då vore det väl fan om nån snor den ,o ytterligare ett tips,fota biljetten med din kameramobil,sittande fastklämd på hojen(biljetten alltså...)Då borde man väl kunna bevisa sin oskuld om man i övrigt gjort rätt :tuttar p-lisa

holm

Black_Adder

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
Pratade med polisen i Lund idag om vad som gäller för p-avgifter på MC-parkeringar i allmänhet:

"P-avgift skall erläggas om skylten 'MC-parkering' kombinerats med en tilläggsskylt med texten 'Avgift' (och mellan vilka klockslag avgift skall erläggas)" - samma princip som för vanliga (bil-)parkeringar, alltså.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att MC-parkeringen vid Clemenstorget i Lund är avgiftsbefriad, eftersom tilläggsskylt saknas. Jag kan därmed konstatera att min P-bot därmed är fel!

Kommer att försöka få den "riven" hos polisen på måndag, men tror inte det kommer att bli helt lätt, dock....

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
ZXR-750 1992
polisen har ingen laglig rätt att makulera en "bot" om den är utfärdat på tomtmark. däremot kan de makulera på gatumark eller kommunalt mark...

kontrollavgift= tomtmark.
parkerings anmärknings på gatumark.

mvh jojje....

Black_Adder

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
"polisen har ingen laglig rätt att makulera en "bot" om den är utfärdat på tomtmark. däremot kan de makulera på gatumark eller kommunalt mark...

parkerings anmärknings på gatumark."

Clemenstorget i Lund är klart gatumark/kommunal mark - står f ö "parkeringsanmärkning" på boten.....

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
jobbar på stureplan och parkerar alltid mina hojar i cykelstället utanför sturecompagniet. Där är polisen alltid(bra stöldskydd, hehe) och än så länge inga p-böter, antagligen för att det är så korkat att stå där. Jag borde fan få böter........

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
Honda cbr 954 RR
"polisen har ingen laglig rätt att makulera en "bot" om den är utfärdat på tomtmark. däremot kan de makulera på gatumark eller kommunalt mark...

parkerings anmärknings på gatumark."

Clemenstorget i Lund är klart gatumark/kommunal mark - står f ö "parkeringsanmärkning" på boten.....

Parkerar dagligen vid knut den stores torg.
Ser hojen hela tiden från jobbet och varken polis eller lapplisa har ingripit.
De går ganska ofta förbi där me.

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
Vad ni än gör... ställer inte på något annat än en vanligt eller MC-pakering om ni kommer till västerås.. Lapplisorna här är snabba, nitiska och alldeles för många.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Fått kontrollavgift på en carparkparkering i Lund. Överklagade direkt med bland annat hänvisning till ett domslut i svea hovrätt där hojägaren fick rätt. Tar tydligen ca 3-4 veckor innan man får svar på en överklagan så jag väntar fortfarande på svar. :gnissla Självklart har jag inte betalt kontrollavgiften.

Det verkar som de inte godkänner att man uppvisar biljett i efterhand. Hur ska man då göra??

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
lånar tråden lite;

hur funkar det med bilar som parkerar på mc-parkering, kan de få böter eller de får också parkera där eller...?

anledningen till att jag frågar är för att det är poppis på min gata att bilar står parkerade på mc-parkeringen...

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
lånar tråden lite;

hur funkar det med bilar som parkerar på mc-parkering, kan de få böter eller de får också parkera där eller...?

anledningen till att jag frågar är för att det är poppis på min gata att bilar står parkerade på mc-parkeringen...

Nej det får dom inte, ungefär som att du inte får parkera på handikapplats utan tillstånd!

Jag glömde städdagen en gång men va fan, det kan jag bjuda på! 400 tror jag det kosta.

freon

Allmänt Vilse!!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
-03 Suzuki SV650
ja,verkar fett jobbigt. var fan ska man sätta biljetten för att visa man betalt? man tar den ju i fickan varför få p-lisor gider ge en böter eftersom de ändå makuleras sen...

Fick en i fjol på bollhuset i Lund. Fixade fram en biljett av en kompis som stod där med bil, ringde och fick boten avskriven.
Stod på helt vanlig parkering..:va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...