Har du fått p-böter på hojen?

Torskat på p-böter med hojen?

• Antal röstningar
    0

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Hojen och hojen... EU-moppen som hushållet förfogar över är ju iallafall reggad som MC. Min bättre hälft fick en lapp på moppen efter det att en desperat bilist hade lyft upp den korrekt parkerade moppen på trotoaren föra att kunna nypa platsen själv.

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
Honda cbr 954 RR
Fått kontrollavgift på en carparkparkering i Lund. Överklagade direkt med bland annat hänvisning till ett domslut i svea hovrätt där hojägaren fick rätt. Tar tydligen ca 3-4 veckor innan man får svar på en överklagan så jag väntar fortfarande på svar. :gnissla Självklart har jag inte betalt kontrollavgiften.

Det verkar som de inte godkänner att man uppvisar biljett i efterhand. Hur ska man då göra??

CarPark är ju alltid CarPark.
Vet inte hur många överklagningar jag skickat till dem.
Minst 3-4 st i veckan från gäster som fått bot trots giltig biljett.
Dem skriver ju gärna en bot för mkt

Last edited:

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Stod på trottoaren bakom en mc-parkering då mc-parkeringen var full.
Detta i centrala Sthlm.
Fick punga ut med 700 kr :-( fastän det fanns 2 meter trottoar kvar att passera på.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag parkerar sedan 4 år på trottoaren precis utanför kontoret...har aldrig fått något gnäll eller bot från lisorna..jag står tätt intill husväggen & det finns ca 2.5 meter trottoar kvar, ingen som stör sig!

Dark_Messenger

Guest
Nej men jag har varit sjukt nära. Lapplisan stod o skrev ut den när jag kom. Hade jag inte charmat trosorna av henne hade jag åkt på en. :D

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
Jag och grabbarna bus tog en tur till Båstad under tennis veckan. Givetvis var det knökafult på cykel/mc-parkeringen vid hamnen. Ställde oss på andra sidan kjedjorna och gick en rund i jakt på glass. När vi kom tillbaka stod en helt vanligt klädd gubbe och skrev ut böter till oss (civil-lapplasse). Han hann dock inte full följa alla 4 lapparna
4 hojar på rad...två sport på flankerna och två brukshojar i mitten. gissa vilka 2 han satte böter på?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag måste levat i ett vakuum.
Jag trodde inte ens att de FICK lappa en mc.
I nån ort sa de uttryckligen att de inte gjorde det, eftersom det inte finns en naturlig plats att placera lappen så att den med säkerhet sitter kvar.

Så på de platser de lappar undrar jag om de inte kör en dirty.
Jag har iaf ALDRIG blivit lappad med mc och jag har kört hoj i - herregud - 27 år!

Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Skaffa kardborrfäste för plåten så slipper man bot :) Enda haken är att vissa p-vakter loskar på din hoj för att visa sitt förakt. Jag tog en av dom i akten men sket i att ta upp det. Han visste inte att ägaren stod fem meter bort. Hursomhelst lättare att tvätta av en loska än att få en bot riven :D

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag måste levat i ett vakuum.
Jag trodde inte ens att de FICK lappa en mc.
I nån ort sa de uttryckligen att de inte gjorde det, eftersom det inte finns en naturlig plats att placera lappen så att den med säkerhet sitter kvar.

Så på de platser de lappar undrar jag om de inte kör en dirty.
Jag har iaf ALDRIG blivit lappad med mc och jag har kört hoj i - herregud - 27 år!

Tyvärr så är det ett moment 22 på mc. Du ska betala, parkera efter samma regler som en bil. Enda frisonen är mc parkeringen som är avgiftsfri. Men som sagt så finns det ju ingen naturlig fästanordning att placera lappen på. Så det verkar som p-bolagen både komunala och privata har egna regler som varierar från plats till plats. Hemma hos mej har det privata p-bolaget sagt att om jag parkerar mc på en avgiftsbelagd p plats så ska jag behålla lappen och vid eventuell p-bot skicka in en kopia på biljetten och en överklagan fast eftersom man bara har 10 dagar på sej och få in kontrollavgiften så måste jag även betala in kontrollavgiften för att slippa påminelseavgift kontrollavgiften betalar dom tillbaka när överklagan gått igenom:huvet Fast som jag skrev tidigare så har jag börjat och lyfta bort regskylten när jag parkerar olämpligt och hittills har den fått stå ifred.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
... så måste jag även betala in kontrollavgiften för att slippa påminelseavgift kontrollavgiften betalar dom tillbaka när överklagan gått igenom:huvet ...

Är det ett privat parkeringsbolag så behöver du inte betala in kontrollavgiften vid överklagan. Är det däremot kommunalt (parkeringsanmärkning) så är det bara att lassa in pengarna direkt för att slippa påminnelse..

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
KTM
Pratade med en parkeringsvakt om detta i Uppsala, hon sa att man hade själv ansvar för att det satt en biljett på mc´n och om man var rädd att någon skulle ta lappen kunde man skriva regnummer och mc stort på den. Hon hade sett någon som hade en plastficka i en gummisnodd som han hängde runt en backspegel typ.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mina "snälla" grannar ringde och meddelade till p-bolaget att jag minsann inte stog på en tillåten plats...
Stod för övrigt så illa så att jag inte hindrade en enda annan bil...

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Är det ett privat parkeringsbolag så behöver du inte betala in kontrollavgiften vid överklagan. Är det däremot kommunalt (parkeringsanmärkning) så är det bara att lassa in pengarna direkt för att slippa påminnelse..

Va vad dom sa när jag ringde och frågade:confused: Rationell parkeringsservice.

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Har pratat med ett par lapplisor om det hela och fått svaret att de oftast inte bryr sig om att lappa MC eftersom vi brukar vara rädda om våra prylar och följdaktiligen inte ställer dem där de riskerar att bli repade eller i övrigt tråkigt behandlade. Om man känner sig überlaglig kan man ta en plastpåse eller liknande att stoppa biljett i och sedan fästa på backspegel, finns även "månadskorts-plasfickor" att klistra på insidan av bilrutan som man kan sätta på lämpligt ställe på hojen (fult)

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Jag ringde upp ett parkeringsvaktbolag och han sa att man kan sätta dit lappen på hojjen samt ta med sig "påminelse-lappen" som man kan riva bort från parkeringslappen som bevis på att man har betalat.

amröj

amröj
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
dunderkatt
parkerade sommaren 2007 på en bilparkering i kortedala, göteborg. Fanns inga cykelställ eller mcparkeringar så långt ögat nådde. Parkerade hojen som om jag vore en bil och betalade för ett dygn eller två, tar med mig p-kvittot upp på rummet. När jag sedan kommer tillbaka är den lappad på 450 spänn eller nåt. Jag ringer till bolaget och uppger datum, identitetssiffror osv på min lapp, tjejen på andra sidan säger att det är okej och stryker boten.

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
Körde förbi stortorget i malmö idag såg en hoj som stod på en bildplatts och en P vakt stod brevid den viste att han väntade nån min för att lappa hojen, jag stannade o frågade om de inte är tillåtet att ställa hojen där han svarar jo men om du har biljett och då frågade jag var skall man sätta den??
han kunde inte svara på de jag va så förbannad att jag ville gå av min hoj o rulla iväg hojen han ville lappa men han va snabb...:mad:
Pratade men en annan P vakt idag och frågade hur man skall göra med biljetten. Han säger att man skall sätta den på hojen men kunde inte svara på var eller hur. De är fan ett problem man kan tydligen inte ha biljetten i fickan och åka iväg till polisen sen för att få boten avskriven. de har dom tagot bort detta året...:huvet

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Mina "snälla" grannar ringde och meddelade till p-bolaget att jag minsann inte stog på en tillåten plats...
Stod för övrigt så illa så att jag inte hindrade en enda annan bil...

Känner igen det där. Finns tydligen en männsikoliknande släkte som kallas "grannar". Dessa har en tendens att hata mopeder och gärna vill förbjuda, lappa, etc.

På min gård åker carpark och bevakar och tack och lov har dom inte lappat även fast jag vet att granndjuren stör sej på moppen, (tror dom ringer dit dom). Har snackat med några carpark lirare om vad som gäller, och självklart:
-nä du får inte stå där, vi kommer inte lappa dej eftersom du inte står ivägen, men.... Nån annan som svänger förbi under bevakningen kan ju resonera annorlunda...

-Jahopp tänkte jag... får fortsätta bevaka fönstret som en gubbe så fort jag hör minsta ljud utanför får jag stå där bakom gardinen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024