Har du fått p-böter på hojen?

Torskat på p-böter med hojen?

• Antal röstningar
    0

RedbullGSX

Full fart spar tid!
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
83 Suzuki GSX 1100E, GSX400FWS -84
Hej. Väcker liv i denna tråd då jag lyckats få böter på hojen. Vill ha lite info ifrån dom som vet. Är det inte så att 1 meter ifrån husväggen tillhör fastigheten? Det är ju så när det gäller sandning på vintern och dylikt. Kan man då inte säga att p-boten är ogiltig då det är en parkeringsanmärkning och inte en kontrollavgift? Alltså, Får en p-lisa sätta böter på en hoj som står på tomtmark, dvs 1 meter ifrån fastigheten? Måste ju pröjsa, men vad skrivar man i sin överklagan? Tacksam för svar.

Gabor

Guest
Hej. Väcker liv i denna tråd då jag lyckats få böter på hojen. Vill ha lite info ifrån dom som vet. Är det inte så att 1 meter ifrån husväggen tillhör fastigheten? Det är ju så när det gäller sandning på vintern och dylikt. Kan man då inte säga att p-boten är ogiltig då det är en parkeringsanmärkning och inte en kontrollavgift? Alltså, Får en p-lisa sätta böter på en hoj som står på tomtmark, dvs 1 meter ifrån fastigheten? Måste ju pröjsa, men vad skrivar man i sin överklagan? Tacksam för svar.

Beror på vad fastighets/markägaren har för avtal med parkeringsövervakningsföretaget !
Kolla det.:)

RedbullGSX

Full fart spar tid!
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Det är det som är grejen. För markägaren är det OK, men i och med att det var städdag på gatan så fick jag mig en släng av sleven också iochmed att jag stod på den så kallade "gångbanan".

Gabor

Guest
Det är det som är grejen. För markägaren är det OK, men i och med att det var städdag på gatan så fick jag mig en släng av sleven också iochmed att jag stod på den så kallade "gångbanan".

Då var det därför, felplacerat fordon. Gångbanan blockerad.Bara att betala.:näsblod

RedbullGSX

Full fart spar tid!
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jo, men den första metern närmast huset borde de ju inte ha mandat att sätta på, så att säga. Kommer förmodligen att åka på det, men det borde finnas ett kryphål där tycker jag..... Även om jag är en "brottsling" så tror jag inte att dom "får" sätta dit mig. Kanske har fel, men ska försöka iallafall!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Fick en bot igår, på mammas bil. Jag var för upptagen med att kolla var det var städdag att jag missade lastzonsmärket. Så jag betalade 120 kr för parkeringen + 900 kr i avgift. Kändes lagom surt.

120 spänn i parkering?! Hur mycket i timmen? :näsblod

Känns som man i det lägget hade skitit i att betala och chansat även om man stod lagligt...

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om nu vi motorcyklister ska behandlas annorlunda, för att vi inte kan sätta dit en parkeringslapp på ett skyddat ställe på hojen, vad ska då cabrioletägarna göra? Det måste vara samma dilemma för dom, att vem som helst kan sno lappen utan vidare.

Eller också är de normalbegåvade och fäller ned taket. :rolleyes:

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Älskar att se mopeder typ honda sfx med bötes lappar! Det visar att gud har humor :D !

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Rent hypotetiskt så vad kan "lapplisor" & "penissar" göra om dom inte kan identifiera fordonet, eller att de ens kan definieras som ett fordon.

Om man har kardborrefäste för reg-skylt som kan tas med.
Och om de kladdas fast sånn dära "lack" som man använder som sigill på julklappspaket där ramnummret sitter på styrhuvet och ev. på motornummret?

Skulle dom peta dän "lacket" skulle det vara åverkan på annas egendom och egenmäktigt förfarande. Dessa "lack" skulle endast kunna petas dän av eller på anmodan av polisman, fordonsinspektör eller besiktningsman.
Och vilken jävla liv de skulle kunna bli för en felparkering av en hoj å vilka resureser samhället skulle lägga på detta :D

Skulle dom flytta på "saken"(hojen) skulle de ju också vara egenmäktigt förfarande om "saken" inte står ivägen. Beroende på vilka direktiv dom har att följa. Tror de ska vara mycket till för rätten till att flytta eller ta i beslag, vilket de senare inte e många som har rätt till än så länge.

Som sagt de e bara hypoteser :D

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är mcen svåridentiferat så skiter dom att lappa - man får använda folks psyke i detta fall.

Skall dom lappa en svåridentifierbar hoj måste dom lägga ned jobb på det = dom skiter i den o lappar en Merca S klass istället och så slipper dom offra fikarasten för att vara effektiva och därmed envisa.

Nu gäller detta om mcen är hyfsat bra parkerad , den utgör ju inget hinder - en fel parkerad bil har alltid prioritet då den är ett lätt byte och ger bra statistik.

En kardborre oreggad bil är ännu fetare byte för en lapplisa trots att att fika skvallerrasten kan komma att spoileras.

Men dom brukar inte offra sig för en båge om man står bra.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Tacka vet jag städer som Melbourne i Australien som fattat läget. Där kan alla tvåhjuliga fordon parkera på trottoaren om dom vill. När staden ville ta bort denna möjligheten så uppmanades alla hojägare att parkera tidigt på var sin ficka med resultatet att det inte fanns en enda jävla ficka kvar till bilarna när folk kom till jobben :hihi Iofs kör fler hoj till jobbet där än i Sverige men det hade kanske vi också gjort om vi hade parkerat hojen gratis? Hade ju blivit mindre miljöpåverkan dessutom. Dom flesta kör ju solo i sina bilar ändå.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jodå! Efter att vi landat i Liverpool efter IOMTT 2007 så sa portieren till hotellet som vi checkade in till, ställ hojarna på trottoaren (lika bred som E6an) så kan jag ha koll på dom i natt, så att ingen pillar på dom.
Dagen efter när vi käkade frukost noterade kompisen, att det var en uniformsklädd kille som visade stort intresse för våra hojar, så han gick ut och kollade vad som va på gång, jodå parkeringsbot va det som pågick, så han sa till att portieren har sagt att det va okej att parkera här men det tyckte inte parkeringsvakten, varvid kompisen frågade var skulle vi då ha parkerat? då svarade han att tre kvarter längre bort fanns en mcparkering, AAhh tjena! Säkert att fyra Svenska killar skulle gå med full packning mitt i natten genom Liverpool för att parkera.
Vilket fall så kostade det 30 pund att parkera och 60 pund om man inte betalde inom två veckor.
Jag har inte betalat ännu:gnissla

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ja..

Skrev ett mejl till markägaren om att jag missade skylten, bara va borta en snabb sväng etc.. fjäskade som fasen. Tro fan han drog in boten :)

pb_1980

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
Honda VTR Firestorm
Jahapp, idag blev det dyrt å arbeta. Åkte till jobbet vid 9-tiden. Mc-parkeringen var full så parkerade 1m ifrån. Fick 900:- i böter kl 10:52. Fick 900:- i böter kl 14:07. Trodde det hela var ett skämt! Inte nog med att böterna var svindyr, dom skickar på mig 2 st samma dag!

Nån som har några bra tips på hur man blir av med dom? :va

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jahapp, idag blev det dyrt å arbeta. Åkte till jobbet vid 9-tiden. Mc-parkeringen var full så parkerade 1m ifrån. Fick 900:- i böter kl 10:52. Fick 900:- i böter kl 14:07. Trodde det hela var ett skämt! Inte nog med att böterna var svindyr, dom skickar på mig 2 st samma dag!

En lösning (innan man får böter asså) på problemet kan vara att ta bort tank dekalerna på din "kawasaki" och ersätta med ett snyggt Suzuki märke = "ABC123" på skylten stämmer inte med "Fordonsmärket" = annulering av bot
Rätt Reg men fel "hoj"...
"Falskskyltad?" kallas det för Lr
En idee bara, Testa. å medela mig sen.:tummenupp

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R

Om jag inte minns fel så får man inte sätta böter inom loppet av 6 timmar såvidare det inte går över till ny kalender dag så den ena är ju åt helvete bara där...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Överklaga. Det har jag gjort vid två tillfällen och vunnit.

Påtala bristen på MC-parkeringar (de målar upp nya då). Påtala också att det är vansinne att du skall betala lika mycket för ditt p-utrymme som killen bredvid i Hummern. Visa också att du inte parkerat trafikfarligt osv. Det är värt besväret. Kan även vara en ide att säga att du valt att köra hoj för att minimera trängsel och undvika trängselskatten (något som våra politiker faktiskt strävar efter att vi skall göra). Tja, du fattar grejjen.

Själv har jag ordnat med 12 meter extra MC-parkering i Sthlm hittills :)

PMa mig din mailadress så ska jag dra över brevet som jag använde senast jag överklagade.

//K

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N

tog du den första lappen med dig mellan varven? jag brukar låta den sitta kvar tills jag faktiskt ska flytta på fordonet.

En lösning (innan man får böter asså) på problemet kan vara att ta bort tank dekalerna på din "kawasaki" och ersätta med ett snyggt Suzuki märke = "ABC123" på skylten stämmer inte med "Fordonsmärket" = annulering av bot
Rätt Reg men fel "hoj"...
"Falskskyltad?" kallas det för Lr
En idee bara, Testa. å medela mig sen.:tummenupp

borde ju inte vara falskskyltad då skylten sitter på rätt hoj. ingen kan väl neka en att klistra på ett klistermärke, har ju sett en och en annan volvo 240 som det inte finns några orginalemblem på men en klisterlapp med ferarri på. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024