Har du gjort Lasik/Lasek?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Har några frågor ang Lasek & Lasik:

Vilken gjorde du?
Gjorde det ont?
Hur snabbt fick du bra syn?
Hur länge hade du obehag efteråt?
Hur snabbt klarar man sig utan hjälp?

Ska göra en och kan inte bestämma mig för vilken...:va

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro

Vilken gjorde du?
Gjorde det ont?
Hur snabbt fick du bra syn?
Hur länge hade du obehag efteråt?
Hur snabbt klarar man sig utan hjälp?

Ska göra en och kan inte bestämma mig för vilken...:va

Japp.

1. Lasik
2. Ja på kvällen, greja starka smärtstillande för det var inget jag fick iaf.
3. Dagen efter såg jag bättre än innan.
4. Inget obehag dagen efter eller till dagsdatum, ca ett år efter.
5. Dagen efter körde jag bil men det var andra som inte fixade det som gjorde det samtidigt som jag.

Lasek ska tydligen vara jobbigare, en kille som gjorde det hade jätteproblem dagen efter av kanske 20pers.

Klart, då vet jag inte hur många av dom 18 som hade gjort en Lasek.

Lasik is the shit! (Om man nu inte är djupdykare, skulle tydligen vara problem med trycket.)

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Kolla upp hur mörkerseendet påverkas innan ni gör det bara, har HÖRT att vissa råkat ut för en märkbar försämring.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lasik är smidigare snabbare och mindre obehag men jag ogillar tanken på att hålla på och mekaniskt skära i hornhinnan(risken för problem med flärpen som skärs är kring 1%) därför hade jag hellre gjort en lasek.

MikkE

Guest
Kostar båda varianterna lika mkt?
Efter lite läsande skulle jag nog välja Lasek ändå. Jag har 4,50 resp. 4,75 i närsynthet =)

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Kolla upp hur mörkerseendet påverkas innan ni gör det bara, har HÖRT att vissa råkat ut för en märkbar försämring.

Hur ska man kolla upp om man får försämrat mörkerseende om man gör operationen, innan man har gjort operationen?
Om du nu har hört att bara vissa får det så hur ska man då kunna veta om man är en av dom?

(Ta inte illa upp, jag menar inte att "hoppa på" dig.)

Edit: Jag ser bättre nu i alla väder, tidpunkter, allt.
I början blev det mer glorior (glorier/glorior?) runt ljuskällor men det har försvunnit.

Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Lasik är smidigare snabbare och mindre obehag men jag ogillar tanken på att hålla på och mekaniskt skära i hornhinnan(risken för problem med flärpen som skärs är kring 1%) därför hade jag hellre gjort en lasek.

Har jag fattat rätt om jag tror att den stora skillnaden är att vid Lasik skär man bort horhinnan för att sedan lägga den på plats igen. Medan vid Lasek så lyfter man undan hornhinnan utan att skära i den. Det man sedan gör med ögat är samma sak vid båda operationerna man har bara olika teckniker för att få hornhinnan ur vägen. Är jag i närheten av sanningen?

Priset ser ut att skilja också, Lasik ser ut att vara ca dubbelt så dyrt som Lasek.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har jag fattat rätt om jag tror att den stora skillnaden är att vid Lasik skär man bort horhinnan för att sedan lägga den på plats igen. Medan vid Lasek så lyfter man undan hornhinnan utan att skära i den. Det man sedan gör med ögat är samma sak vid båda operationerna man har bara olika teckniker för att få hornhinnan ur vägen. Är jag i närheten av sanningen?

Priset ser ut att skilja också, Lasik ser ut att vara ca dubbelt så dyrt som Lasek.

Ja du är på rätt spår...

Lasik och Lasek kostar dock ungefär lika mycket http://www.medocular.se/beh_av_synfel/kostnad/index.html

Medocular har också en rätt bra förklaring för lekmän, surfa runt på sidan och läs

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag har inte gjort någon av dom, för gud gav mig förutom ett perfekt yttre även god syn :D

Mitt Ex velade länge, men jag lyckades övertala henne till slut.
Hon gjorde den när man inte skär i hinnan, vilken ska ha lite jobbigare läkperiod men vara något bättre.
Jag skjutsade henne dit, hämtade henne där och skjutsade hem henne, hon fick med sig ett recept på allt hon skulle ha sen (smärtstillare, antiinflammatoriskt och ögondroppar) som vi köpte ut på väg hem.

Hon väckte mig första natten hysteriskt fnittrande och påpekade att hon hade vaknat och sett vad väckarklockan var så hon skulle ta av sig glasögonen, men hon hade inga.
Hon fick direkt nästan 100% syn, så hon rekomenderade sin syrra, som gjorde det och rekomenderarade sin jobbarkompis som gjorde det och skickade dit sin kompis...
Dessutom skickade jag dit min jobbarkompis, han fick inte direkt 100% syn, utan den förbättrades sakta under hela första året.

Så här i efterhand är alla dom nöjda och säger att det är dom bäst spenderade pengar dom någonsin har lagt ut.
Det är inte alla som kan köpa sig fria från sina handikapp (som alla dom ansåg att glasögon/linsbärandet var).

Just Do It !

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Pratade precis med en kompis som är SSK vid dyliga operationer och Lasik innebär en permanent försvagning av hornhinnan, man beräknar 3 månaders läketid för fliken men även efter detta så är området svagare än en obehanlad hinna. Av denna anledning är jag inte helt övertygad om förträffligheten med Lasik för personer som kör enduro/offroad då man får sand i ögonen samt utsätter dem för fartvind.

Lasek må vara mycket smärtsammare och mindre bra vid stora synfel men som aktiv motorcyklist hade jag valt det ändå.

exiteme

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har sagt att jag vill göra Lasek, men killen på kliniken rekommenderar Lasik. Felet är att jag har fyra barn och hundvalp, så jag måste kunna se ganska omgående. Enligt killen på Vårdakliniken, ser man kasst i 4-6 dagar med Lasik och perfekt dagen efter med den jag vill göra. Men den jag vill göra är lite mer riskabel (om någon petar en i ögat). *åsna mellan två hötappar*

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sagt att jag vill göra Lasek, men killen på kliniken rekommenderar Lasik. Felet är att jag har fyra barn och hundvalp, så jag måste kunna se ganska omgående. Enligt killen på Vårdakliniken, ser man kasst i 4-6 dagar med Lasik och perfekt dagen efter med den jag vill göra. Men den jag vill göra är lite mer riskabel (om någon petar en i ögat). *åsna mellan två hötappar*

Som sagt, mitt Ex såg perfekt 12 timmar efteråt, hon hade inte speciellt ont heller (enligt henne, nu klagar inte hon i onödan heller, men hon sa att det "kliade" men inte gjorde ont)

Det varierar säkert ganska mycket.

Se det som så, det är ett par dagar av ditt liv, mot en förbättring som är livslång, blir du helt oförmögen att sköta hem och barn i tre dagar är det som att ligga hemma med vinterkräksjukan.
Gubben får väl sköta markservicen.
Skillnaden är att det här har du ut något av.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Säger läkaren Lasik så finns där säkert en anledning till det pga dina ögon, du kan alltid be om en motivering.

Har en kompis som gjort lasek och visst såg han dagen efter men man vill helst ligga med ögonen stängda då det känns som man har halva sahara i ögonen och dessutom blir man ljuskänslig. Totalt 3 dagar med nersatt syn och "grus i ögonen" får man minst räkna med, du har åtminstone en fullgod anledning att låta mannen sköta allt ett par dagar.:tummenupp

exiteme

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är jag förvirrad. Jag vill göra en Lasik, men de rekommenderade Lasek. De flesta jag snackat med, har gjort Lasik.... *mer förvirrad än någonsin* :)

Varför heter operationerna så lika? Nu finns det lasek, lasik och lasak!!!:va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu är jag förvirrad. Jag vill göra en Lasik, men de rekommenderade Lasek. De flesta jag snackat med, har gjort Lasik.... *mer förvirrad än någonsin* :)

Varför heter operationerna så lika? Nu finns det lasek, lasik och lasak!!!:va

Men rekommenderar läkaren Lasek så gör den, du slipper eventuella problem motorcykelkörning och flärpen Lasik innebär och läkaren har säkert en utmärkt anledning att välja Lasek.

Du kommer att ha en jobbigare läkning men gör du en OP på tors-fre är du fit for fight på måndagen.

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)

Jag gjorde den varianten där de lyfter bort hornhinnan. Det gick snabbt luktade bränt när lasern grejjade i ögat. När jag vågade öppna ögonen, var lite läskigt först för det kändes som om man hade massa sand i ögonen, så såg jag direkt!! Något jag verkligen kan rekommendera. Hade inget ont alls på kvällen heller. Apropå mörkerseende, jag hade ganska dåligt mörkerseende innan och jag måste säga att det blev värre efter operationen. :rolleyes: tyvärr.

Sen att jag tog fel droppar och droppade i klorhexodinsprit i ögat istället för pencellin är ju en annan historia :huvet

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
För alla som är trötta på vanliga linser och är osäkra på om de vill riskera en operation (eller överväga operationen en tid till) kan jag varmt rekommendera dygnet-runt-linser. Man har linserna i ögonen i en hel månad. Inga problem med fastklistrade linser när man ser länge på en datorskärm eller somnar framför TV:n osv. Ingen jobbig linstvätt. Full syn direkt när man vaknar på morgonen. Inga mer linsrelaterade problem när det kommer till bortamatcher efter en lyckad krogkväll.

Men en operation med lyckat resultat är väl säkert betydligt trevligare (jag är en fegis när det kommer till mina ögon) :).

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
För alla som är trötta på vanliga linser och är osäkra på om de vill riskera en operation (eller överväga operationen en tid till) kan jag varmt rekommendera dygnet-runt-linser. Man har linserna i ögonen i en hel månad. Inga problem med fastklistrade linser när man ser länge på en datorskärm eller somnar framför TV:n osv. Ingen jobbig linstvätt. Full syn direkt när man vaknar på morgonen. Inga mer linsrelaterade problem när det kommer till bortamatcher efter en lyckad krogkväll.

Men en operation med lyckat resultat är väl säkert betydligt trevligare (jag är en fegis när det kommer till mina ögon) :).

Alla kan tyvärr inte ha dygnet runt linser. Jag till exempel har ett sådant brytningsfel samt relativt lätt att få torra ögon så jag kunde ej ha sådana.
Testade en vecka eller två men det blev torrt som tant Agda 75 på nolltid och skavde.
Men dom som ej har testat ska självfallet göra det! Det är ju perfekt om det fungerar.

Nja priset är samma (iaf där jag gjorde det) och lasik så skär dom en flik och viker undan..

Se och mys!! http://www.break.com/index/lasix_eye_surgery_up_close.html
Plastgrejen som suger tag i ögat är riktigt obehaglig..

Oerhört imponerande!
Man ska helst inte ha darriga händer när man pysslar omkring i ögonen på folk :hihi

Sen att jag tog fel droppar och droppade i klorhexodinsprit i ögat istället för pencellin är ju en annan historia :huvet

Det var väl onödigt? :gnissla

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha