Har du gjort Lasik/Lasek?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Hört att man måste ha haft stabil syn ett antal år innan man kan göra operation , stämmer det?

Ja e lite småtrött på linser, jobbar alltid natt, 12 timmar o vägrar ha glasögon.. Börjar bli farligt för ögonen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hört att man måste ha haft stabil syn ett antal år innan man kan göra operation , stämmer det?

Ja e lite småtrött på linser, jobbar alltid natt, 12 timmar o vägrar ha glasögon.. Börjar bli farligt för ögonen.

Yes stabil syn i minst 2 år och ålder över 18år

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hur ska man kolla upp om man får försämrat mörkerseende om man gör operationen, innan man har gjort operationen?
Om du nu har hört att bara vissa får det så hur ska man då kunna veta om man är en av dom?

(Ta inte illa upp, jag menar inte att "hoppa på" dig.)

Edit: Jag ser bättre nu i alla väder, tidpunkter, allt.
I början blev det mer glorior (glorier/glorior?) runt ljuskällor men det har försvunnit.

Ingen fara, du har bara massuppfittat mig. Jag menar naturligtvis inte att man kan kolla upp om man kommer få sämre mörkerseende efter operationen utan att man ska fråga läkaren om hur stor risk det är rent statistiskt att man får sämre mörkerseende av operationen. Det förs ju säkert statistik på sådant och om han säger: "Man får betydligt sämre mörkerseende" eller "5 % får något sämre mörkerseende". Så får man ju väga in det i ekvationen. Är man medveten om sådana "faror" så är det ju mindre risk att man blir besviken efter operationen.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Ni som har gjort någon av operationerna. Dethär med att det gör ont. HUR ont gör det? Att dra och skära i ögat låter ju inte jätteskönt.. Får man lugnande medel innan ingreppet?
Jag vill göra en ögonoperation. Är trött på att inte kunna ha solglasögon eller snowboard- eller mcgoggles. Sen har jag tröttnat på glasögon. Grädden på moset är att jag inte kan ha linser. Brytningsfel:tungan

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Suzuki
Hej,
Jag har gjort lasek på båda ögonen, med en månads mellanrum, det tog ca 1 månad för att jag skulle ha 100% syn vid test hos optikern. Halos har jag fortfarande efter 3 respektive 2 månader fast väldigt lite.
Mörkerseendet har inte ändrats.
Jag valde lasek eftersom det inte är ett lika djupt ingrepp i ögat och det är i princip samma op. som prk som är den äldsta och mest beprövade laseroperationen.

För mig gjorde det inte alls ont vid op. men linserna man har som förband skavde lite men jag behövde inte använda några smärtstillande preparat förutom ögondroppar.

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Suzuki
Fick du lugnande medel innan operationen? Nu låter jag kanske som en läkemedelsmissbrukare men jag skulle nog inte klara en sånn sak om jag inte fick något lugnande eller blev sövd.

Jag behövde inget lugnande, men behövs det så finns det.
Operationen tog inte ens 5 minuter från att jag la mig ner under maskinen.
Lasern jobbade i ca 45 sek.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Ni som har gjort någon av operationerna. Dethär med att det gör ont. HUR ont gör det? Att dra och skära i ögat låter ju inte jätteskönt.. Får man lugnande medel innan ingreppet?
Jag vill göra en ögonoperation. Är trött på att inte kunna ha solglasögon eller snowboard- eller mcgoggles. Sen har jag tröttnat på glasögon. Grädden på moset är att jag inte kan ha linser. Brytningsfel:tungan

Det finns linser för oss med brytningsfel också. :)

Last edited:

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Opererade ögonen i måndags. Blev en Elsa/Lasek. Det är den där de bränner på hornhinnan. Längre läkningstid, men säkrare. (Lasik, där de lyfter hornhinnan och sedan bränner, ger snabbare resultat och mindre obehag, men ögonen måste skyddas i en månad. Skulle barnen eller valpen råka peta i ögat, kan hornhinnan lossna!!!

Dag 1
Jag fick stesolid så att jag skulle lugna mig. Det behövdes! Själv operationen var en piece of cake. Inget att oroa sig för alls! Fick bandagelinser på och tog mina coola solbrillor och åkte hem.
Ögondroppar var 5:e minut.
(Kvällen): Låg och blundade och lyssnade på talbok och blev uppassad. Grusiga suddiga ögon.
Dag 2: Inte kul. Grusiga och suddiga ögon. Kunde inte se tv, dator eller läsa.
Dag 3: Spenderade eftermiddagen med att gråta. Hade ont, såg dåligt och kunde knappt ta hand om barnen. Kände mig som en usel mamma. Kunde inte se tv eller läsa.
Dag 4. Grusiga ögon, men börjar kunna se bättre. Tog ut bandagelinserna.
Dag 5. Lite grus, men börjag kunna se på avstånd.
Idag. Lite grus. Kan läsa texten på tv:n. Känner igen folk på avstånd! Känns toppen! :)

För var dag som går, kommer jag att se bättre. Om ca 2 veckor ska jag kunna köra bil eller hoj igen.

Kan säga att med Elsa/Lasik, ska man se till att ha mycket hjälp!! Man vill bara ligga i en säng och blunda de första dagarna. Har man inte hjälp, kan det kännas outhärdligt. Ladda upp med talböcker.
Backa upp med extra värktabletter. Kartan med Citodon räckte inte länge.

Men nu är jag glasögonfri!!!!!!!!!! :yoparty :tummenupp :banana

Josefine*

.....
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
R6 -00
Står just nu i valet & kvalet om jag ska göra en Lasik, har varit på förundersökning på Globen ögonklinik i Gbg. De skulle ha 12.000:- / öga, tror det var samma pris för lasik & lasek. Har sånt brytningsfel, så det funkar inte m linser, de roterar o har sig :mad: måste ha glasögon i stort sett jämt, annars -->huvudvärk. Har hört talas om många som är nöjda, har inte hört några direkta skräckhistorier..än..:rolleyes: En lyckad operation hade varit guld! Har nästan bestämt mig...:)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har hört talas om många som är nöjda, har inte hört några direkta skräckhistorier..än..:rolleyes: En lyckad operation hade varit guld! Har nästan bestämt mig...:)

Där finns bara ett fåtal fall rapporterade de senaste 10 åren där synen har blivit sämre än innan behandling så det är inget att oroa sig över.
Biverkningar i form av infektioner förekommer som vid all kirurgi men är också väldigt ovanligt då ögat inte är direkt infektionsbenäget.

Den största risken med operationen är om man gör en lasik och får problem med flärpen som då skärs.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Jag opererades med LASEK på City Akuten för knappt en och en halv månad sedan, bättre investering har jag aldrig gjort. För många år sedan var jag på Strandvägskliniken på undersökning, de kom fram till att LASIK var tveksamt i mitt fall, -6,75 och astigmatism var gränsfall med tanke på hornhinnans tjocklek.

En "Jag mötte Lassie": När jag satt på McDonalds vid Hötorget innan operationen såg jag Mattias köra förbi på Kungsgatan.:hej

Det första dygnet efter LASEK operationen var skit, jag stoppade i mig alla former av smärtstillande tabletter och stolpiller, den starka varianten av sömnpiller åkte också ner, utan förväntad effekt. Efter det första skitdygnet blev det mycket bättre för varje dag som gick, efter en knapp vecka hade jag, förutom en viss ljuskänslighet, glömt bort att jag opererat mig.

Idag ser jag alldeles utmärkt, några nackdelar i form av försämrat mörkerseende eller ljusglorior runt ljuskällor har jag inte märkt av.

/A

jagerenfestis

virkar däckvärmare
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
SD1290
Jag opererade bägge ögonen med Lasek i umeå den 16 april
närsynt -3.0 http://www.koskela.com/ allt tog 1,5 timme så var man på väg hem med skjuts givetvis, själva laserbehandligen tog inte många minuter.
jag hade faktiskt sån tur att jag inte behövde äta några värktabletter alls, utan voltaren dropparna man fick med räckte som smärtstillande och fuktade ögonen konstant pga bandage linserna.
efter 5 dagar tog jag av linserna och körde bil och båge utan problem.Nu 2 veckor efter operationen ser jag nästan perfekt, blir lite trött på kvällen i ögonen. men tv, dator inga problem fast det inte läkt färdigt än.
ett tips lägg till pengar för en vågfrontsbehandling, den gör att mörkerseendet inte försämras. effekten av den tar lite längre tid och kommer dock inte direkt.
jag är skit nöjd och skulle absolut gjort det här tidigare om jag vetat hur bra det var.
/D

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Jag opererade bägge ögonen med Lasek i umeå den 16 april
närsynt -3.0 http://www.koskela.com/ allt tog 1,5 timme så var man på väg hem med skjuts givetvis, själva laserbehandligen tog inte många minuter.
jag hade faktiskt sån tur att jag inte behövde äta några värktabletter alls, utan voltaren dropparna man fick med räckte som smärtstillande och fuktade ögonen konstant pga bandage linserna.
efter 5 dagar tog jag av linserna och körde bil och båge utan problem.Nu 2 veckor efter operationen ser jag nästan perfekt, blir lite trött på kvällen i ögonen. men tv, dator inga problem fast det inte läkt färdigt än.
ett tips lägg till pengar för en vågfrontsbehandling, den gör att mörkerseendet inte försämras. effekten av den tar lite längre tid och kommer dock inte direkt.
jag är skit nöjd och skulle absolut gjort det här tidigare om jag vetat hur bra det var.
/D

Grattis till dig! Har själv funderat under några år att göra en operation. Har själv stark närsynthet, ca -6, -7 dioptrier. Skulle vara så jäkla skönt att göra en operation. Men jag tvekar lite då jag osäker på om jag ändå kommer att få glasögon efter operationen, och att jag är beroende av ett par fungerande ögon p.g.a. mitt yrke. Är ju lite rädd för att det ska ske ett misslyckande...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Grattis till dig! Har själv funderat under några år att göra en operation. Har själv stark närsynthet, ca -6, -7 dioptrier. Skulle vara så jäkla skönt att göra en operation. Men jag tvekar lite då jag osäker på om jag ändå kommer att få glasögon efter operationen, och att jag är beroende av ett par fungerande ögon p.g.a. mitt yrke. Är ju lite rädd för att det ska ske ett misslyckande...

Helvete! Ser du någonting alls egentligen?
Jag har -1,75 som mest och jag tycker jag ser rätt kasst. :gnissla

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...