Har du gjort Lasik/Lasek?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fan ja måste ta o gö dedär asså.

Hur pass dålig syn har ni som gjort de haft?

Mitt ex var blind som en fladdermus utan linser/glasögon, vi snackar stappla fram med utsträckta armar för att känna sig för.

Jag är närsynt, och har också funderat på en operation.
Dock så blir man ju lite avskräckt när man kollar dessa länkarna:

http://ronnyhagerman.com/laser.html
http://www.lasikdisaster.com/

Iofs är det väl Lasik som dom tar upp mest.

Ta med dig dom där sidorna och boka tid för konsultation, då förklarar lasermannen/kvinnan varför dom kunderna är misnnöjda.

Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Det värsta är ju att jag är rädd för att bli av med mörkerseendet, då jag är yrkeschaufför.
Men vore ju himla skönt att slippa glasögon, speciellt när man kör hoj på vintern.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det värsta är ju att jag är rädd för att bli av med mörkerseendet.

Om jag förstått rätt så är det bara dom som har lite för stora pupiller i förhållande till storleken på ytan som dom slipar.
Jag blev avrådd från operation hos st:erik för några år sedan just pga att jag hade för stora pupiller.
Kanske har dom nya maskiner nu som klarar även större pupiller.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag gjorde Lasik i januari 2000 och är mycket nöjd. Körde på Globen Ögonklinik i Stockholm. Mitt högra öga blev dock inte helt perfekt så efter 6 veckor lättade doktorn på fliken och lasrade kanske 3 sekunder. Sen dess är det kanon! Jag har haft glorior kring ljuskällor och det satt i kanske ett år. Nu kommer jag inte ihåg hur det var innan och så men jag tror det är som det ska nu. Rekommenderas om man vill slippa glasögonen.

PS. Man fick tejpa några genomskinliga plastkoppar över ögonen när man skulle sova så man inte tar sig i ögat i sömnen. Hade ALDRIG öppnat dörren med dem på för man såg ut som Hannibal Lecter :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Alla som funderar och har frågor, boka en undersökning och få svar på alla frågor samt få reda på om du kan opereras och i så fall med vilken metod.

Jag gjorde Lasik i somras och det är min bästa investering någonsin. Dessutom kan man ta kostnaden via bruttolöneavdrag, om arbetsgivaren är snäll. Det betyder halva kostnaden, om man tjänar hyggligt.

MikkE

Guest
Närsynt, -3,5 och -2,75 om jag kommer ihåg korrekt. Nu kostar det iofs 22000kr. Bra service fick jag där iaf :tummenupp
Oh, coolers. Nu när man fått jobb så får jag se hur det blir med en operation. Har själv -5,20 och -5,25, samt brytningsfel :näsblod
INTE så kul att bada eller att trycka in linser bara för att man vill ha solbrillor på sig när solen lyser.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
nån som vet varför priserna skiljer så mycket?
Har hittat från 22000:- till över 30000:-

Den tunga kostnaden förutom läkarens lön är maskinen och utvecklingen går fort så en maskin för flera mille måste skrivas av på 3år. Men annars är nog priset mest betingat av att konsumenterna inte är priskänsliga utan väljer den klinik som ger bäst intryck....

Folk köper ju olja som kostar 250kr/l på tron att det är bättre. Hur mycket är man då inte villig att betala för ens ögon?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Den tunga kostnaden förutom läkarens lön är maskinen och utvecklingen går fort så en maskin för flera mille måste skrivas av på 3år. Men annars är nog priset mest betingat av att konsumenterna inte är priskänsliga utan väljer den klinik som ger bäst intryck....

Folk köper ju olja som kostar 250kr/l på tron att det är bättre. Hur mycket är man då inte villig att betala för ens ögon?

Du har nog rätt, jag funderade bara på om det fanns olika maskiner eller nåt.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Nu har synen börjat stabilisera sig, 10 dagar efter operation. Fortfarande lite suddigt ibland på kvällarna, men helt ok nu och blir snabbt bättre.

Var på kliniken och såg 1.2 tydligt och 1.5 någorlunda för en vecka sen, men efter det har synen varierat lite.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Nu har synen börjat stabilisera sig, 10 dagar efter operation. Fortfarande lite suddigt ibland på kvällarna, men helt ok nu och blir snabbt bättre.

Var på kliniken och såg 1.2 tydligt och 1.5 någorlunda för en vecka sen, men efter det har synen varierat lite.

WTF :tummenupp:brinnerup

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oh, coolers. Nu när man fått jobb så får jag se hur det blir med en operation. Har själv -5,20 och -5,25, samt brytningsfel :näsblod
INTE så kul att bada eller att trycka in linser bara för att man vill ha solbrillor på sig när solen lyser.
Jävlarihavet.
Du ser ju sämre än mig.
Tjör med månadslinser, men funderar på operation.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag har sagt att jag vill göra Lasek, men killen på kliniken rekommenderar Lasik. Felet är att jag har fyra barn och hundvalp, så jag måste kunna se ganska omgående. Enligt killen på Vårdakliniken, ser man kasst i 4-6 dagar med Lasik och perfekt dagen efter med den jag vill göra. Men den jag vill göra är lite mer riskabel (om någon petar en i ögat). *åsna mellan två hötappar*

Du borde nog göra den han rekommenderar. Lasik är den där man skär en flik i hornhinnan innan man bränner med lasern. Lasek/Elsa är den man "bara" bränner. Till mig sa dem att Lasek/Elsa har längre läkningstid som dessutom gör mer ont. Med Lasek/Elsa får man en sk bandagelins som ska sitta i 5 dagar. Med Lasik har man ju fliken som ligger och skyddar.

Jag gjorde en Lasek/Elsa i onsdags och har väl inte särskilt ont direkt. Det varierar. Dan efter såg jag nästan perfekt. Igår såg jag inte ett skit. Idag lite mittemellan. Det jobbigaste är att titta på datorskärmen vilket gör mitt jobb nästan omöjligt, men är ändå tvungen.

De skickar ju med en en massa painkillers och ögondroppar och grejer. Sömntabletter också.

Tydligen ska det där med läkningen vara individuellt. Jag kanske kom lindrigt undan. Men med Lasek/Elsa tar det alltså 12-18 månader innan man med säkerhet kan säga att ögat är helt läkt. Solbrillor på utomhus(även om det är mulet) gäller i 3 månader. Jag går omkring med mina inomhus också för man blir rätt ljuskänslig.

nån som vet varför priserna skiljer så mycket?
Har hittat från 22000:- till över 30000:-

Fick pröjsa 2000 Euro på Vårda här i Gbg. Tycker jag var väldigt billigt.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...