Har du gjort Lasik/Lasek?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jävligt för dig också?
Trodde jag var ensam med huur jävla illa det gick...
Jag har faktiskt haft väldig tur verkar det som. 5 veckor drygt sen op, jag ser perfekt, inte särskilt känslig för ljus, bra mörkerseénde, behöver knappt droppa i ögonen längre och inga glorior etc runt ljuskällor.

Gjorde LASEK på Vårda Ögonklinik i Malmö.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag har faktiskt haft väldig tur verkar det som. 5 veckor drygt sen op, jag ser perfekt, inte särskilt känslig för ljus, bra mörkerseénde, behöver knappt droppa i ögonen längre och inga glorior etc runt ljuskällor.

Gjorde LASEK på Vårda Ögonklinik i Malmö.

Gjorde på Vårda i Gbg. Grymt nöjd också, efter en vecka exakt. Har du tänkt på hur jäkla snabb man kommer bli på hojen nu då? ;)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ledsen, men förutom minskat synfel har jag inget mer positivt att säga.
Jag har gett upp en karriär som verkade mkt lovande mkt pga mina idiotiska skitögon.
När SM-trean (som var min coach) säger att han inte kan lära mig nåt, eftersom jag knäcker honom (7-2) blir man lite ödmjuk.
men sen gick de ju åt fanders.
men men...

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Ledsen, men förutom minskat synfel har jag inget mer positivt att säga.
Jag har gett upp en karriär som verkade mkt lovande mkt pga mina idiotiska skitögon.
När SM-trean (som var min coach) säger att han inte kan lära mig nåt, eftersom jag knäcker honom (7-2) blir man lite ödmjuk.
men sen gick de ju åt fanders.
men men...
Fyfan, jag lider med dig, jäkligt tråkigt att höra.

Vad var det för karriär?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Bara 9-ball.
Men känslan av att slå en så fantastisk spelare var inte dum.
Efter operationen hittade jag knappt av den vita bolljäveln.
Men den träning jag fick, den var fan inte illa....
Nu spelar jag när andan faller på.
Men är glad när jag träffar en boll...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bättre info:

FS LASIK (FEMTOSECOND)
Femtosecond-teknologin är en vidareutveckling av den redan trygga LASIK-behandlingen. Med Femtosecond gör man ett lock i hornhinnan med hjälp av en laserstråle. Därefter korrigeras ditt synfel med laser och hornhinnefliken läggs på plats där den fäster snabbt. FS-LASIK gör det möjligt för fler personer att genomgå en ögonbehandling eftersom även de med tunnare horn*hinnor kan behandlas. Metoden är den mest skonsamma för ögat eftersom locket kan göras tunnare och jämnare. Du kan vara tillbaka på jobbet redan dagen efter med bra syn. FS-LASIK är vår standardmetod då det är den säkraste behandlingsmetoden för de flesta av våra kunder.

LASIK
Med LASIK görs först en flik ytterst på hornhinnan som viks åt sidan som ett lock. Instrumenten som skapar fliken kan göra att du känner ett lätt tryck mot ögat och synen reduceras i ca 10–15 sekunder. Behandlingen genomförs utan obehag. Lasern formar om den främre delen av ögat så att synfelet *korrigeras. Lasern kan aldrig skada ditt öga eftersom det finns en inbyggd eye-tracker-funktion som stannar *eller följer efter ögats rörelser om du tittar bort. Efter detta läggs hornhinnefliken tillbaka på plats där den fäster snabbt. Personer över 45 år kan fortfarande behöva läs*glasögon efter behandlingen.

LASEK (ELSA)
Vid stora synfel, samt om du har en tunn hornhinna, används LASEK. Detta är en vidareutveckling av den beprövade lasermetoden PRK. Med en LASEK-behandling för man bort hornhinnans yttersta cellager med en svag alkohollösning för att därefter korrigera synfelet med hjälp av laser. Efter behandlingen förs cellskiktet tillbaka på sin naturliga plats och bildar ett vävnadsplåster som underlättar läkningen. Dagarna efter behandlingen behöver cellskiktet stöd för att inte lossna från hornhinnan, därför läggs en bandagelins på ögat. Något annat bandage behövs inte och du kan öppna ögat direkt efter behandlingen. Bandagelinsen tar vi bort på ditt första återbesök som är 2-5 dagar efter behandlingen. Efter en LASEK-behandling kan det ibland göra rejält ont, vilket åtgärdas med bedövningsdroppar och vanliga värktabletter. Synen kan variera något veckorna efter behandlingen och under den tiden kan du även uppleva reducerad syn på kvällarna s k dimsyn. Efter ca 5 dagar ser de flesta så pass bra att de kan återgå till vardagen och efter ca 3 månader är synskärpan ofta helt stabil.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Nu har jag varit på återkontroll.

Ögonen har läkt riktigt bra, något tecken på torrhet men det kan bero på att jag slarvat med dropparna.

Såg 1.5 med båda ögonen, 1.2 på höger och 1.5 på vänster ensidigt.

Nöjd!

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Intressant tråd. Har varit på förundersökning om ögon laser. LASEK blev det ordinerat så..smärta here I come.. Bara den lilla biten med att boka tid som passar med skjuts kvar. Den är lite tuffare. Fan ska alla flänga runt så mycket denna tid.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Har just gjort andra återbesöket, nästan 5 månader efter första besöket. Ögonen ser bra ut, men jag blir fortfarande torr i ögonen ibland på morgonen, men droppandet är ett minimum nu.

Synen verkar bara bli bättre och bättre, nu ser jag 1.5 med båda ögonen (alltså 1.0 är perfekt syn och 0.5 är godkänt för bilkörning, så det är liiiiten text), med undantag på att det är svårt att se skillnad på Y och V och F och P.

Jävligt nöjd fortfarande, har glömt hur det var med glasögon och linser! :tummenupp

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
LASEK utförd måndag. skyddslinsen ut onsdag.

Jobbig första dag och smått seg andra dag. När linsen togs ut började ljuset i tunneln bländas av till halvljus och jag kunde se lite på TV. Dagen efter bandagelinsen togs ut var man helt normal ingen smärta alls. Lätt torrhet i ögonen bara. Snart veckan efter så känns det värt det men ser fram emot att skärpan i synen ska förbättras. Allt är fortfarande suddigt. Inte vågat köra hoj än även om jag hade 0.4 i syn då linsen togs ut och 0.5 krävs för körkort (efter lite googlande).

Sen kanske det är fel på mig men tyckte inte den lugnande tabletten hade någon effekt inför operationen. Kändes iof inte som jag behövde en och var mer spännande vara med om proceduren. Sen varnandes jag om kraftfull effekt på sömntabletterna jag fick...tog ca 2 tim somna iaf. Citodonen kändes klen och fick början till migrän första dagen men citodon gick kombinera med ipren och iprenen fixade det. Bra veta att det i samråd med sköterska var ofarligt ta Citodon och ipren.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Gjorde Intralase i slutet av April.

Sjukt missnöjd.

..med att jag inte gjort det tidigare. :tuttar

Har ett litet brytningsfel, vilket enligt sköterskan troligen kommer läka bort, kvar på höger öga men vänster ser jag som en fucking örn med. Lite torrhet i ögonen om jag sitter framför en bildskärm längre perioder men annars är allt stabilt.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Nu är det slutdroppat för mig, inga torra ögon nåmer. Synen är perfekt (ser 1.5 på båda ögonen nu). Jäkligt skönt faktiskt!

Sjukt nöjd. Vårda i Malmö.

Az0nic

I live to ride
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF750R -95 Yamaha YZF R1 -01
Gjorde Lasek (Elsa) Operation på Globen Eyeclinic december 2008, man får räkna med att det gör ganska ont ett par dagar, och jag hade lite otur för sista natten jag skulle sova med skyddslinsen torkade den ut, vilket gjorde att jag rev upp "såret" när jag skulle ta ut linsen.
Detta medförde lite längre läkningsperiod, men trots det blev resultatet väldigt bra.
Ser perfekt, och jag är så otroligt glad över att jag gjorde operationen.

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
KTM690 SMC
Så, nu har man bokat tid för undersökning och eventuell operation, om allt går bra på undersökningen, på Vårda i Malmö. Härlig sommarrabbat, 2000:- per öga så sammanlagt 4000. Nu ska man bara gå och längta till att bli av med glasögonen.

Johanwallbeck

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2013
Hoj
Hondas VFR-modell
Min vän uppe i Luleå gjorde en ögonlaseroperation för några månader sedan. Berättade att han hade jätteont veckorna efteråt men att det blev bättre med tiden. Om du funderar på att behandla dig så ska du veta att det inte finns några garantier. Man tänker för mycket på hur "skönt det hade blivit utan glasögon" men man glömmer bort riskerna ibland. Hur som helst, min vän mår bra idag och ångrar inget - inte ens att han pungade ut 25 lakan för att betala behandlingen. Tips som han gav var att besöka alla kliniker som finns, för de ger alla gratisundersökningar. Så testa och se vilken som känns bäst för dig. Vill du se alla ögonkliniker som gör lasek eller fs-lasik så kan du söka på nätet. Försök, om möjligt att välja en klinik där man har en stor vana utav att operera många patienter - för ju mer läkaren får träna desto bättre är hon/han. Men så klart, det är aldrig riskfritt! Min vän i Luleå åkte ner till Stockholm för att klinikerna där nere har många fler patienter och får därför mer möjlighet att träna. :yoparty

JB013

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2013
Hoj
cykel
Om du funderar på att göra en ögonlaser operation har jag bara en sak att säga, GÖR DET INTE!
Jag tänker berätta om min senaste tid och helvete samt vad egentligen en så kallad "ögonkirurg"
gör med dina ögon vid en operation. Det är mycket man inte får reda på vid en förundersökning tex

- Att man i ALLA refraktiva operationer inför så kallade högre ordningen synfel oavsett metod vilket medför att du får mer "skräp" i synen, dvs. ljusspridningar, halos, svårt att läsa text på skärmar mm.
- Att hornhinnan är det stället på kroppen med flest nervtrådar, vilket medför extra känsligt för yttre påverkan, vilket kan medföra permanenta nervskador som ger smärta i ögat, ansikte mm hela livet.
- Att om du behöver komplettera med en extra operation är det endast i 10% av fallen det blir bättre, i 90%! blir det antingen sämre! eller ingen skillnad.
- Att permanent ögontorrhet är inte speciellt ovanligt, en del kan ha det i flera år med torra ögon, ljuskänslighet, ont i ögonen som följd, detta beror på hur stor korrigering man gör, dvs hur många nerver man förstör och om dessa läker tillbaka eller inte.
- Att vid LASIK försämrar man ögats hållfastighet och detta läker aldrig ihop 100%
- Att om man inte använder en så kallad vågfronts analys ökar risken kraftigt för resterande och/eller bestående synfel
- Att man förstör det så kallade "Bowmans lager" vilket har till uppgift att skydda hornhinnan ifall
det yttre cellagret på ögat går sönder, även hjälper detta till med hållfastigheten i ögat.
- Att nervtrådarna i ögat efter en operation inte växer tillbaka i samma mönster som innan vilket kan påverka tårgenerering och ögonens torrhet
- Det är stora pengar inblandade i denna bransch vilket medför att man ofta "tummar" lite på kraven på de som vill operera sig.
- De tider och återhämtningstider som anger är klart glädjesiffror, lite att jämföra med bilbranschens siffror på bensinförbrukningen... Stämmer under exakt rätta förutsättningar....

Allt ovanstående finns att läsa framförallt på Engelska hemsidor och på FDAA:s hemsida, det finns
också ett flertal rapporter/avhandlingar där man diskuterar detta med högre ordningen synfel och dess påverkan av synen, även rapporter om nervbanors återväxt mm. Flera riktiga ögonkirurger varnar kraftigt för att om man inte har medicinska orsaker till att operera sina ögon ska man absolut avstå på grund av de höga riskerna. Fler och fler går även ifrån LASIK operationer pga. komplikationer, man skär djupare i hornhinnan vilket kapar fler nerver (därför det inte känns någon smärta vid LASIK) som gör att ögonen blir ännu torrare

Ska man göra en operation, välj det som påverkar ögat minst och som skär/skrapar ytligast på ögat! då minimerar man nervtrådarnas skada och det finns större chans att ögat läker någorlunda bra.
Se till att kliniken använder den senaste utrustningen och analys utrustning som mäter och ställer in lasern till att justera just ditt unika synfel, alla ögon är olika!
De kliniker och kirurger som hävdar att man inte behöver det utan använder sig av generella beräknings modeller för att korrigera ögonen borde inte få utföra operationer överhuvudtaget, de vet inte vad de sysslar med! De borde lägga mer pengar på utrustning och utbildning än TV reklam...

Hade jag vetat allt detta innan jag opererade mina ögon hade jag aldrig gjort det, tyvärr så
läste jag inte på tillräckligt och litade för mycket på de som utför dessa operationer (Big misstake!). Idag har jag delvis torra ögon, starbursts, mer eller mindre konstant huvudvärk pga. delvis överkorrigerat område i ögat och astigmatism. Har delvis även smärtor i ögonen som härletts till nervskador i ögonen pga. laserbrännig av nervtrådarna. Idag hoppas jag fortfarande på att ögonen ska läka ihop, ser dock ganska dystert ut.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ser att detta är en dödtråd, men måste ändå dela med mig! Jag gjorde ögonlaser hos Lirema. Måste säga att jag är extremt nöjd! Har haft glasögon sedan jag var liten, men nu ser jag skitbra. Ångrar bara att jag inte hade gjort det tidigare. Rent pengamässigt är det ju en stor vinst, med tanken på hur mycket brillor kostar nu för tiden…
Kan verkligen rekommendera Lirema, allt gick jättefort, personalen var väldigt trevliga och kunniga (man hade ju as många frågor först :D). Bra pris är ju såklart aldrig heller fel ;) Nu såg jag att de har även en referral program, där när man rekommenderar folk till Lirema så får de rabatt och man själv kan tjäna tillbaka i princip hela operationssumman. Så ni som vill få lite rabatt, varsågoda :D : https://lirema.referralrock.com/l/1KRISTINASV54/
Jag gjorde FS-LASIK och kunde i princip se redan samma kväll (rekommenderar!). Sen så kan man läsa mer om metoder osv på deras hemsida (https://lirema.se/)
Men kortfattat om du är fortfarande tveksam om du ska göra detta – GÖR DET!!

Har ni dåligt med kunder? Det är inte så förtroendegivande med företag som måste göra reklam genom att fejkrecensera sig själv.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM