Om du funderar på att göra en ögonlaser operation har jag bara en sak att säga, GÖR DET INTE!
Jag tänker berätta om min senaste tid och helvete samt vad egentligen en så kallad "ögonkirurg"
gör med dina ögon vid en operation. Det är mycket man inte får reda på vid en förundersökning tex
- Att man i ALLA refraktiva operationer inför så kallade högre ordningen synfel oavsett metod vilket medför att du får mer "skräp" i synen, dvs. ljusspridningar, halos, svårt att läsa text på skärmar mm.
- Att hornhinnan är det stället på kroppen med flest nervtrådar, vilket medför extra känsligt för yttre påverkan, vilket kan medföra permanenta nervskador som ger smärta i ögat, ansikte mm hela livet.
- Att om du behöver komplettera med en extra operation är det endast i 10% av fallen det blir bättre, i 90%! blir det antingen sämre! eller ingen skillnad.
- Att permanent ögontorrhet är inte speciellt ovanligt, en del kan ha det i flera år med torra ögon, ljuskänslighet, ont i ögonen som följd, detta beror på hur stor korrigering man gör, dvs hur många nerver man förstör och om dessa läker tillbaka eller inte.
- Att vid LASIK försämrar man ögats hållfastighet och detta läker aldrig ihop 100%
- Att om man inte använder en så kallad vågfronts analys ökar risken kraftigt för resterande och/eller bestående synfel
- Att man förstör det så kallade "Bowmans lager" vilket har till uppgift att skydda hornhinnan ifall
det yttre cellagret på ögat går sönder, även hjälper detta till med hållfastigheten i ögat.
- Att nervtrådarna i ögat efter en operation inte växer tillbaka i samma mönster som innan vilket kan påverka tårgenerering och ögonens torrhet
- Det är stora pengar inblandade i denna bransch vilket medför att man ofta "tummar" lite på kraven på de som vill operera sig.
- De tider och återhämtningstider som anger är klart glädjesiffror, lite att jämföra med bilbranschens siffror på bensinförbrukningen... Stämmer under exakt rätta förutsättningar....
Allt ovanstående finns att läsa framförallt på Engelska hemsidor och på FDAA:s hemsida, det finns
också ett flertal rapporter/avhandlingar där man diskuterar detta med högre ordningen synfel och dess påverkan av synen, även rapporter om nervbanors återväxt mm. Flera riktiga ögonkirurger varnar kraftigt för att om man inte har medicinska orsaker till att operera sina ögon ska man absolut avstå på grund av de höga riskerna. Fler och fler går även ifrån LASIK operationer pga. komplikationer, man skär djupare i hornhinnan vilket kapar fler nerver (därför det inte känns någon smärta vid LASIK) som gör att ögonen blir ännu torrare
Ska man göra en operation, välj det som påverkar ögat minst och som skär/skrapar ytligast på ögat! då minimerar man nervtrådarnas skada och det finns större chans att ögat läker någorlunda bra.
Se till att kliniken använder den senaste utrustningen och analys utrustning som mäter och ställer in lasern till att justera just ditt unika synfel, alla ögon är olika!
De kliniker och kirurger som hävdar att man inte behöver det utan använder sig av generella beräknings modeller för att korrigera ögonen borde inte få utföra operationer överhuvudtaget, de vet inte vad de sysslar med! De borde lägga mer pengar på utrustning och utbildning än TV reklam...
Hade jag vetat allt detta innan jag opererade mina ögon hade jag aldrig gjort det, tyvärr så
läste jag inte på tillräckligt och litade för mycket på de som utför dessa operationer (Big misstake!). Idag har jag delvis torra ögon, starbursts, mer eller mindre konstant huvudvärk pga. delvis överkorrigerat område i ögat och astigmatism. Har delvis även smärtor i ögonen som härletts till nervskador i ögonen pga. laserbrännig av nervtrådarna. Idag hoppas jag fortfarande på att ögonen ska läka ihop, ser dock ganska dystert ut.