Har du gjort Lasik/Lasek?

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Fixade mina ögon -93, var väl inte helt kul dagarna efter själva ingreppen men det var absolut en av de bästa investeringar jag gjort.

:tummenupp

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Du borde nog göra den han rekommenderar. Lasik är den där man skär en flik i hornhinnan innan man bränner med lasern. Lasek/Elsa är den man "bara" bränner. Till mig sa dem att Lasek/Elsa har längre läkningstid som dessutom gör mer ont. Med Lasek/Elsa får man en sk bandagelins som ska sitta i 5 dagar. Med Lasik har man ju fliken som ligger och skyddar.

Jag gjorde en Lasek/Elsa i onsdags och har väl inte särskilt ont direkt. Det varierar. Dan efter såg jag nästan perfekt. Igår såg jag inte ett skit. Idag lite mittemellan. Det jobbigaste är att titta på datorskärmen vilket gör mitt jobb nästan omöjligt, men är ändå tvungen.

De skickar ju med en en massa painkillers och ögondroppar och grejer. Sömntabletter också.

Tydligen ska det där med läkningen vara individuellt. Jag kanske kom lindrigt undan. Men med Lasek/Elsa tar det alltså 12-18 månader innan man med säkerhet kan säga att ögat är helt läkt. Solbrillor på utomhus(även om det är mulet) gäller i 3 månader. Jag går omkring med mina inomhus också för man blir rätt ljuskänslig.

Fick pröjsa 2000 Euro på Vårda här i Gbg. Tycker jag var väldigt billigt.

*fnissar*
Jag gjorde operationen 2007. Denna tråden har några år på nacken. :)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
*fnissar*
Jag gjorde operationen 2007. Denna tråden har några år på nacken. :)

:D

Haha, kanske borde kolla dateringen. Har du perfekt syn nu då?

Själv, 6dagar efter ingreppet, ser jag i princip helt perfekt förutom att det blir lite suddigt runt ljuskällor om det är mörkt ute. Det känns ju iofs fortfarande att ett ingrepp har gjorts med det gör absolut inte ont på nåt sätt. Mycket nöjd. :tummenupp

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ledsen att höra, vad gick på tok?

Blev en masa komplikationer i mina ögon.
Jag lovar, efter 2 veckors vrålande av smärta var det skönt att se lite dimmigt igen. Hela skallen svällde upp, har ganska bra kontroll, men det här var fan det värsta jag vatt med om. Kom inte undan svullnadssmärtan.
Nu ser jag helt ok, men som sagt, nada i mörker.
Jag är närmast löjeväckande när nån släcker lyset.
Tur att jag har långa armar.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Blev en masa komplikationer i mina ögon.
Jag lovar, efter 2 veckors vrålande av smärta var det skönt att se lite dimmigt igen. Hela skallen svällde upp, har ganska bra kontroll, men det här var fan det värsta jag vatt med om. Kom inte undan svullnadssmärtan.
Nu ser jag helt ok, men som sagt, nada i mörker.
Jag är närmast löjeväckande när nån släcker lyset.
Tur att jag har långa armar.

vilka gjorde operationen, och har de någon förklaring till varför du drabbades av dåligt mörkerseende?

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Koskelas ögonklinik i Umeå.
Ska visst vara så, enligt dem.
Men det var länge sedan, typ 15 år sen.

Jag fixade oxå mina ögon för länge sen, typ 17 år sen, och har inget strul med mörkerseendet. Tvärtom har jag sjukt bra mörkerseende. Jag e snarare mer känslig för ljus och reflexer. Flitig med solglasögon på sommaren osv.

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Ducatis
Gjorde Lasek sommaren 2008, hade -3.25 på båda ögonen och använde endagslinser.
Grus i ögonen i tre dagar efter operationen men den femte dagen körde jag bil igen men använde nog solglasögon mycker mer än tidigare den sommaren.
Upplever att omställningen till mörkerseende tar lite längre tid än innan operationen, tex. om man blir bländad av en mötande bil så tar det längre tid att återfå mörkerseendet.

Är dock supernöjd, jävla frihet att slippa glasögon / linser. Kostnaden för operationen sparar man in på 4-5 år om man kör linser.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Koskelas ögonklinik i Umeå.
Ska visst vara så, enligt dem.
Men det var länge sedan, typ 15 år sen.

Det var där mitt ex, samt flera av våra bekanta lite senare, gjorde sina laseroperationer, ingen av dom har haft några besvär efteråt, alla är helt nöjda och ångrar bara att dom inte gjort det tidigare.

Det är IOFS bara 5 år sedan alla dom gjorde det.

En hade problem med "glorior" runt ljuskällor i mörker ett par veckor efteråt, men det såg han som normal läktid.

Det var inte så att du hade dåligt mörkerseende redan innan då?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vilken typ av operation? LASIK?

Ärligt talat vet jag inte skillnaden på dessa operationer.
Men det var i ett ganska tidigt skede av procedurerna, om det kan vara till någon hjälp.

Kiko: Ja, ljus klarar jag inte heller av, men är inte säker på att det har med ingreppet att göra.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ärligt talat vet jag inte skillnaden på dessa operationer.
Men det var i ett ganska tidigt skede av procedurerna, om det kan vara till någon hjälp.

Kiko: Ja, ljus klarar jag inte heller av, men är inte säker på att det har med ingreppet att göra.
LASIK - Ett lock skärs upp i hornhinnan, mekaniskt eller med laser, sedan poleras hornhinnan med laser. Efter det läggs locket tillbaka.

LASEK - Det översta lagret i hornhinnan löses upp med en alkohol så att man kan 'peta det åt sidan', sedan poleras hornhinnan med laser. Efter det 'petar' man tillbaka det översta lagret av hornhinnan.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
LASIK - Ett lock skärs upp i hornhinnan, mekaniskt eller med laser, sedan poleras hornhinnan med laser. Efter det läggs locket tillbaka.

LASEK - Det översta lagret i hornhinnan löses upp med en alkohol så att man kan 'peta det åt sidan', sedan poleras hornhinnan med laser. Efter det 'petar' man tillbaka det översta lagret av hornhinnan.

Tack för infon.
Då är det alltså LASIK jag gjort.
Luktade lite grillad kyckling när de höll på och eldade :)

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..

Där jag gjorde LASEK så tog de bort den upplösta hornhinnan helt. Jag frågade om det och de sa att förut la man tillbaka den, men det läker bättre om man tar bort den helt.

Nu får man dessutom en bandagelins på ögat för att minska smärtan de 5 första dagarna.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Fyfan, det där var mer än jag visste. Det var väl tur det. Nu tror jag också visserligen att inget petas tillbaka men känns icky ändå. Trodde alkoholen var för att rengöra bara.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Där jag gjorde LASEK så tog de bort den upplösta hornhinnan helt. Jag frågade om det och de sa att förut la man tillbaka den, men det läker bättre om man tar bort den helt.

Nu får man dessutom en bandagelins på ögat för att minska smärtan de 5 första dagarna.

Jävligt för dig också?
Trodde jag var ensam med huur jävla illa det gick...

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM