Har du gjort Lasik/Lasek?

jagerenfestis

virkar däckvärmare
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
SD1290
Du som hade funderingar ang operationen, ring upp någon som gör den och kolla lite mer hur dina odds är.
jag valde Lasek för att den är i stort sett riskfri, nackdel är att det tar en liten tid innan synen är stabil.
det är tydligen en risk att göra Lasik där dom behöver skära upp för ett lock, och det locket läker aldrig igen till 100% och kan gå upp om man får ett hårt slag mot huvudet osv. fast resultatet kommer snabbare där.
men allt det där informerar dom om.
Den info jag har fått så skulle risken vara liten att synen skulle gå tillbaka iom att jag har haft stabil syn så många år.
och skulle den gå tillbaka, har en koll först efter 1 mån och sedan efter 6 mån, så ingår att göra om behandlingen i priset under första året.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag är riktigt sugen på detta. 12000:- / öga är lite saftigt dock. Har ett par kompisar som gjort det i turkiet för en bråkdel av priset. Samma behandling. Allting blev perfekt

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Nu är jag också Lasek opererad, man måste ju förbreda sig för nästa säsong 2009, orkar inte ta av och sätta dit glasögonen i hjälmen längre och linser är lite jobbigt att hålla på med, ser inte riktigt 100% än men synen blir bättre för varje dag som går, gjorde inte så ont, men var ingen trevlig känsla de två första dagarna, sedan blir man mest rastlös av att man inte ser något och bara ligga still, men från att knappt kunna öppna ögonen till att kunna köra bil på mindre än en vecka är inte fel, ögon läker snabbt. Vill ha lite mera fokus men det kommer nog snart.

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Nu är jag också Lasek opererad, man måste ju förbreda sig för nästa säsong 2009, orkar inte ta av och sätta dit glasögonen i hjälmen längre och linser är lite jobbigt att hålla på med, ser inte riktigt 100% än men synen blir bättre för varje dag som går, gjorde inte så ont, men var ingen trevlig känsla de två första dagarna, sedan blir man mest rastlös av att man inte ser något och bara ligga still, men från att knappt kunna öppna ögonen till att kunna köra bil på mindre än en vecka är inte fel, ögon läker snabbt. Vill ha lite mera fokus men det kommer nog snart.

Var gjorde du operationen, hur mycket fick du betala? Har själv funderat länge på att operera mig men jag har inte vågat än:confused:

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Memira i Uppsala (de finns på många ställen i landet), fick betala 25.000:- ord pris 28k men var tydligen en kampanj så de "köpte" mina glasögon för 3000:- alltså blev det 25k Ser redan bättre nu än vad jag gjorde när jag skrev inlägget. själva operationen gör inte ont alls (känns lite skumt men man får en lugnande tablett så man blir rätt medgörlig och som sagt det gör inte ont på något vis under operationen), man får lite vätskor i ögonen som bedövar dem helt, det är dagarna efter som är jobbiga / tråkiga, du bör ha någon som hjälper dig med mat och så även trevligt med sällskap. Jag resonera så att det var värt att lida ett par dagar för att slippa glasögon, jag hade -5.50 såg alltså riktigt dåligt. Jag gjorde alltså LASEK. Är det någon mer du undrar över är det bara att fråga

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Häftigt att inte ens se sin egen pitt till att få bra syn för vissa av er!

Själv har man perfekt skärpa men nyansfel och det är lite svårare att behandla :gnissla

Alla gånger jag har kollat synen (skola, mönstring, 2ggr till körkortstillstånd)
så blir de så otroligt imponerade av min perfekta syn och avundas,
Sen tar de fram den där svarta lilla boken :gnissla

Last edited:

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Hur har ni som opererat ögonen gjort under läkeperioden? Har ni utnyttjat lagen bokstavligt och sjukskrivit er med betalning, eller har ni plockat ut annan ledighet istället?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Brosan gjorde detta i Jönköping för ca tio år sedan, han är supernöjd. Priset låg på 12000 per öga, har inte ändrats nämnvärt sedan dess. Är inte hundra på exakt hur dåligt han såg men det var nog minus 8 om inte ännu mer.

Själv har jag bara minus två i närsynthet, och tycker det inte är lönt att göra en sådan operation nu..fortsätter det att bli försämrat så kanske men än så länge fungerar det utmärkt med, färgade, linser :)

Brosan var sjukskriven.....idag vågar jag inte svara på hur hårda FK är på att bevilja sjukskrivning efter denna operation, det varierar säkert....:gnissla

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Själv har jag bara minus två i närsynthet, och tycker det inte är lönt att göra en sådan operation nu..fortsätter det att bli försämrat så kanske men än så länge fungerar det utmärkt med, färgade, linser :)

Själv har jag -0,25 på båda ögonen, men funderar ändå på att fixa till dom framöver :gnissla Du är ju blind jämfört med mig :tungan Jag har alltså inte ens krav på brillor eller linser när jag kör. Använder dock linser iaf :)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Själv har jag -0,25 på båda ögonen, men funderar ändå på att fixa till dom framöver :gnissla Du är ju blind jämfört med mig :tungan

:D ja så är det nog..jag frågade killen i går morse om han kunde gå ner med en kopp då jag inte ville gå ner med den nerför trappen då "jag har inga linser på mig" (har ett litet brytningsfel på vänster öga också)...det visade sig dock sedan att jag hade sovit med linserna och alltså haft dem på mig...kanske bäst att göra en kontrolll igen:näsblod

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Funkar ögonlaser om man har brytningsfel? Har hört att man måste byta ut linsen å grejer då? Vet inte riktigt hur kasst jag ser men inte bra iallafall. :(
Såhär står det på mina linser.

V: +3.25 -2.25*080
H: +3.00 -2.25*100

\Masonit

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Memira i Uppsala (de finns på många ställen i landet), fick betala 25.000:- ord pris 28k men var tydligen en kampanj så de "köpte" mina glasögon för 3000:- alltså blev det 25k Ser redan bättre nu än vad jag gjorde när jag skrev inlägget. själva operationen gör inte ont alls (känns lite skumt men man får en lugnande tablett så man blir rätt medgörlig och som sagt det gör inte ont på något vis under operationen), man får lite vätskor i ögonen som bedövar dem helt, det är dagarna efter som är jobbiga / tråkiga, du bör ha någon som hjälper dig med mat och så även trevligt med sällskap. Jag resonera så att det var värt att lida ett par dagar för att slippa glasögon, jag hade -5.50 såg alltså riktigt dåligt. Jag gjorde alltså LASEK. Är det någon mer du undrar över är det bara att fråga

Det är ju inte att man blir sugen alls, bor ganska nära Uppsala så jag skulle göra det där med i sådana fall. Men pengarna ska ju gå till så mycket annat. :gnissla

Hur upplevde du smärtan i ögonen efteråt? Alltså, vad var det som gjorde ont? Kan man inte se alls de närmaste dagarna?

Niklas187

/Nicke
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Monsterstreet
Någon som provat?

Tänkte dra till Turkiet med perfektsyn.se , är en rätt aktiv/våghalsig människa och har efter lite läsning tänkt över att LASEK kanske är den bästa metoden för mig.. Jag vill dessutom lägga till vågfrontsbehandling. ELLER, ska man köra LASIK+Vågfront+Intralase? Att det gör ont eller hur hur många dagar som läkningsprocessen med de olika spelar mig ingen roll. Jag lägger också gärna pengar på all tänkbar förbättring om man ändå skall opereras.

Flyg T&T Istanbul,ink.hotell 3 dagar.frukost,ink.operation:
15995:-
Vågfrontsanalys: +3950 kr
Intralase: +3950 kr

http://www.perfektsyn.se/vadarlasik_lasek.html

Vad tror ni är bäst? Någon som har erfarenhet av Intralase?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Ryktet inom oftamologbranschen är att det inte finns någon ögonläkare som själv har lagt sig "under kniven". Jag har åtminstone inte stött på någon.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Har gjort Lasek idag, lite irriterad i ögonen, men jag sitter och skriver detta utan glasögon på ungefär en halvmeters avstånd från skärmen, utan problem. Synen är inte 100% ännu, men bättre än jag kan komma ihåg att jag nånsin haft utan glasögon.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fan ja måste ta o gö dedär asså.

Hur pass dålig syn har ni som gjort de haft?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryktet inom oftamologbranschen är att det inte finns någon ögonläkare som själv har lagt sig "under kniven". Jag har åtminstone inte stött på någon.

Jag tror faktiskt att Koskela i Umeå har gjort det.

Det är ju ingen ny och obeprövad teknik, ryssarna har ju laserfräst ögon länge på sina piloter, så långtidstestat är det ju.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM