Har du koll på din mc?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Satt nyss i fikarummet och hörde ett gäng pratade om motorcyklar. En av killarna hade en Z900-18 och funderade på en Sportster. Han ville att den skulle låta mer.
Jag kommenterade att det är en twin man ska ha!
-" fast det är ju en parallell-twin i min" sa killen.
Hm, nä det är en radfyra sa jag..

Alltså, att man inte har koll på hur långt försprång eller vad diametern på borrningen är på den egna cykeln förstår jag! Men tänk att det finns folk som åker runt på sin mc och inte har en susning vad det är för motor i maskinen!? Kardan eller kedja, ingen aning? Driver den på bakhjulet, jaha säger du det?
Jaså klockan till höger mäter motorns varvtal i realtid?
Ja jag blir då förvånad, är ägaren totalt ointresserad?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju samma utveckling som skett med bilar. Många är överlag fullkomligt ointresserade av tekniken så länge som prylen gör det de vill.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tyvärr är det så att folks kunskap om sina fordon är väldigt låg...

En gång i tiden så var det ett krav att kunna typ laga punka på bilen för att få körkort..
Allt var kanske inte bättre förr.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Samma med bilar. Jag följer beg.marknaden för Jeepar och det är inte ovanligt att säljarna skriver att deras bil har V6:a men bilen har en rak sexa. Jag blir lite paff. Har de aldrig öppnat motorhuven under tiden de ägt bilen? Å andra sidan är inte alla människor som jag, dvs motorintresserad en bra bit över genomsnittet. Det är som det är, folk är okunniga om det mesta som inte rör:

a) deras arbete
b) deras fritidsintressen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr är det så att folks kunskap om sina fordon är väldigt låg...

En gång i tiden så var det ett krav att kunna typ laga punka på bilen för att få körkort..
Allt var kanske inte bättre förr.

På den tiden var det inte ens krav på körkort...

Och idag blir det sällan punka, det finns inget reservhjul och någonannan beskylls alltid för allt...

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Samma med bilar. Jag följer beg.marknaden för Jeepar och det är inte ovanligt att säljarna skriver att deras bil har V6:a men bilen har en rak sexa. Jag blir lite paff. Har de aldrig öppnat motorhuven under tiden de ägt bilen? Å andra sidan är inte alla människor som jag, dvs motorintresserad en bra bit över genomsnittet. Det är som det är, folk är okunniga om det mesta som inte rör:

a) deras arbete

Jag skulle iofs tro att även om de öppnar läppen så ser de inte om det är en rak sexa eller en v (eller boxer...).
Det jag tycker är lite underhållande i TS beskrivning är att personen säger att det är en twin i hans maskin snarare än att "jag undrar vad jag har för motor". Alltså att han försöker låta som att han har koll.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
1929 krävdes körkort. Farsan körde upp på lunchrasten den dag han fyllde 18. Så det var väl inte så avancerat prov då.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att BMW 1-serien kommer bli framhjulsdriven beror på att en kundundersökning visade att köparna trodde den var det sen tidigare. Då behöver man ju inte krångla och göra en ordentlig bil.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
På den tiden var det inte ens krav på körkort...

Och idag blir det sällan punka, det finns inget reservhjul och någonannan beskylls alltid för allt...

Haha.. De är sant... Tanken va mer förr att man ska kunna om fordonet mer än idagens samhälle...

Idag så tankar folk fel bränsle i bilarna för dom har ingen koll...

Ett under att dom vet var man sitter å kör då...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Parallelltwin = två twinmotorer bredvid varandra? :va

Eller en boxfyra. :D
Men annars är anspelar ju namnet på att de två cylindrarnas parallella konfiguration, på samma sätt som L i L-twin, men det vet du antagligen redan. :hihi

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

a) deras arbete

Men är inte hoj oftast ett fritidsintresse? :va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Eller en boxfyra. :D
Men annars är anspelar ju namnet på att de två cylindrarnas parallella konfiguration, på samma sätt som L i L-twin, men det vet du antagligen redan. :hihi

Jo, poängen var att en twin ju rimligen är tvåcylindrig....

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
För flera år sedan fick jag frågan på bilfärjan till Vaxholm om vad det var för motor i min hoj. Jag körde Ducati 900 SSie. Han körde Suzuki SV 650...:va

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Att BMW 1-serien kommer bli framhjulsdriven beror på att en kundundersökning visade att köparna trodde den var det sen tidigare. Då behöver man ju inte krångla och göra en ordentlig bil.

Ja eller snarare för att de kan dela bottenplatta med mini cooper då.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För flera år sedan fick jag frågan på bilfärjan till Vaxholm om vad det var för motor i min hoj. Jag körde Ducati 900 SSie. Han körde Suzuki SV 650...:va

Pekade han och sa: "Jag har också en sån, fast gul!"?

Jag köpte i vintras en WR200, till att ha hos svärföräldrarna när jag är på semester. Så kommer en granne i byn och tittar. Och säger sedan, jag har en likadan.
Jag tittar nog ganska förvånat på honom medans jag funderar över varför jag aldrig sett det hojen...

Sen fortsätter han med att förklara att hans är röd och då inser jag att han pratar om sin XR200.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur många annonser ser man inte där det står "Vespa 250, Kymco" eller liknande.

Jag stönar högt varje gång. Har lust att svara "jag kan byta den mot min bil. Det är en Volvo V70, Nissan Primera".

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping