Har du koll på din mc?

Str3 R

Guest
Tja. Det där är nog inte så ovanligt. Och hur stor risk du har att råka ut för det är nog lite beroende dels på vilken verkstad du är på och hur stor koll du verkar ha på din bil.
Jag var 19 år då och hade koll på vad som skulle bytas. Vanligt att tjejer tas fel, jag blir bara så trött på sånt här. De flesta har skött sig genom åren, tills nu i vintras. Först var jag snäll men krävande men när jag blir ignorerad när jag har rätt så valde jag att slå uppifrån.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag var 19 år då och hade koll på vad som skulle bytas. Vanligt att tjejer tas fel, jag blir bara så trött på sånt här. De flesta har skött sig genom åren, tills nu i vintras. Först var jag snäll men krävande men när jag blir ignorerad när jag har rätt så valde jag att slå uppifrån.

Slå uppifrån ska man absolut göra. Det gör jag själv också om det behövs. Nuvarande bilen köpte jag från en firma och ett tag efter att jag köpt den så noterade jag att det var lite klent halvljus på den. Med tanke på att det är HID och livslängden på dom lamporna gör att det normalt sett är dags att byta dom ungefär när bilen är så gammal som min gjorde att jag omedelbart misstänkte lamporna. Det visade sig senare att det var insatserna som var slut och behövde bytas till den facila kostnaden av 6000 kr per styck. när jag kontaktade säljaren om det så gnölade han om att det var för dyrt och dom ville inte bekosta nya delar utan ville köra med beggade delar. Eftersom det är en begagnad bil så spelar det ju inte någon större roll för mig det är bara det att begagnade insatser som är hela var ruskigt svårt att få tag på. Obefintligt faktiskt. Så konstaterade jag att det är nya delar eller inga alls. Han gnölade vidare så jag kontaktade istället hans chef och skrev ner allt skriftligt och då var det plötsligt inga som helst problem.
Så jag misstänker att det händer emellanåt att dom försöker köra över tills dom märker att det faktiskt inte går.
Jag var ju rätt tydlig med att om dom inte kunde ge mig en vettig överenskommelse angående insatserna så skulle jag dra vidare det till ARN och till Attunda Tingsrätt men att jag gärna slapp den pappersexcerscisen. så jag misstänker att han ganska snabbt fattade galoppen att jag var villig att dra det hur långt som helst för att dom skulle ta sitt ansvar.

Verkstäder (och andra som säljer tjänster och varor med) som försöker fuska ska man köra över så hårt man bara kan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det där är ändå en smekning jämfört med grottmänniskorna som tvärnitar på väg ut för att tända en cigarett. Röker man i den här tidsåldern saknar man förmodligen all form av kunskap om världen.

Strunt. Man röker för att man är trött på alla idioters okunskap om världen och vill slippa skiten fortare.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Eller de som tror att ju fler cylindrar=automatiskt mer effekt...Vissa undrar man varför de har mc
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har ni lika bra koll på komponenterna i eran dator eller mobiltelefon som ni har på motorcykeln?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Har ni lika bra koll på komponenterna i eran dator eller mobiltelefon som ni har på motorcykeln?
Så är det säkert, jag frågade en bekant som köpt en iPhone X med 256 GB minne minsann, om han hade filmat nåt i 4K?

- Va, nä jag ringer och sms:ar ju bara.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nånstans just nu, på ett forum på internet sitter någon och är förvånad över att folk inte bryr sig om just deras särintresse.

Folk skiter i det mesta faktiskt. Jag med. Vafan ska jag kunna nåt om bilar för, det finns ju redan eoner av folk som kan det, plus att jag kan köpa tjänster som fixar saker åt mig när den pajar.

Alltså människor har ju problem, att efter åratal av levnad i vuxen ålder, ta ett kliv framåt när de gått genom en dörr, eller nått toppen av en rulltrappa. Som inte dragit nån enda slutsats av att ha blivit tacklade åtta gånger om dagen i ryggen. Vi kan ju börja där.

Släpp det bara, och njut av tacklingarna istället.

Jo, men när dom ovetande tar grus i händerna från sandlådan, och bär till sin bil dom fastnat med - men slänger sin börda gång på gång under fel hjulpar, då undrar man.

Jag uppfattar TS som att han trodde att MC-folk skulle vara snäppet mer intresserade än cagers - och det är dom nog. Det är väl därför man blir så paff när man träffar på någon bakom ett styre som verkar lite... ... bakom.

Du är säker på att det inte var en boxeretta eller V-etta då????? Det kan ju vara lite svårt att se skillnad just på ettorna!!!! :3freak

Radettorna är dom enda som har den tändföljden. :fakta

Ha ta ha - men skrattet kan fastna snabbt i halsen.

En flyktig bekant skulle absolut ha "världen största stomp" back in the days när Dr Big kom.
Vi andra vart lite konfunderade för han hade NOLL intresse av grusbus. ("Adventure" var ett helt okänt begrepp för 30 år sedan)

Och mycket riktigt - han använde denna hojen som sin förra: irra runt på stan och föra oväsen med.

Det där sista gick dock inte så bra. "Den låter inte som en riktig stomp. Farsan skall hjälpa mig att rensa ljuddämparen."

Ah! Den gode farsgubben. Det var därifrån den där fixeringen på "stomp" och och då speciellt det för oss lite larviga ordet "stomp" kom.

Killens farsa var bra mycket äldre än våra - typ nästan som en farfar. Han hade minsann kört stomp som ung, och det fanns inget bättre. See...?

Rätt vad det var så var DRen såld. Den var inget att ha - det var ingen "riktig stomp".

VAD?
Skulle inte Suzukis DR 750 S - SR41 för nördarna, vara världens största serieproducerade singel?
Vad menar du? Att det går två avgasrör ur toppen...?

Nä, det hade den ovetande ägaren på något vis lyckats förklara för den åldrige fadern - tur man slapp höra.

Den verkliga brytningen kom istället när man plockade loss tankhalvorna för att få bättre utrymme vid projektet att "rensa ljuddämparen".
Plötsligt hade pappan hittat ett ytterligare tändstift "på andra sidan", lömskt dold under ena tankhalvan.
Hojen var helt enkelt ingen "riktig stomp" längre, och pappan ville inte befatta sig med japanen.

Så - okunskap på två hjul är inget nytt fenomen.
Det har alltid funnits folk som lyckas dekonstruera hjulet, gång på gång.

Kanske har det allmänna teknikointresset gjort att dom är fler idag...?
Det är i så fall deras förlust.
För mig ligger en stor del av glädjen med att köra MC i att jag vet hur hur saker hänger ihop och fungerar.

NC 700 var tyvärr ingen jättekul hoj att köra, och grymt törstig under mig. 0.75 l/m med 14 liters tank är en katastrof i mina sammanhang.

Men, produktionstekniken som ligger bakom hojen gör att jag kunde fördra ytterligare några mil:

Fram- och bakskiva är stansade ur samma ämne innan dom bearbetas vidare och passar liksom i varandra
Neat! Smart sätt att minimera spill och effektivisera produktionen.

Motorn vet en del att den grundas på en befintlig 4-cylindrig bilmotor. Men, när man får klart för sig att dom tar en färdig standardvev från hyllan, delar den i hälften, punkthettar upp den så den kan transformeras från 180* vevtappsförskjutning till 270* så bara älskar man den lilla suputen.

När man tankar för 8 gången samma dag har känslorna svalnat något - men då vevar man filmen i huvudet igen - den där dom i robot knäcker den rödglödgade vevaxeln lite förbi 270* och sedan tillbaks igen till korrekt position.
På så vis bänder Hondas ingenjörer bort de spänningar som uppstår när man transformerar en standard 4 cylindrig bilmotorvev till en bruksig radtvå med åtminstone aningens charm i gången.

Knäppt att bry sig så mycket? Troligen, men det gör i vart fall min körning roligare!

Att inte VETA vad man kör på skulle vara olidligt, för att parafrasera en just nu populär reklamtjosan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ni lika bra koll på komponenterna i eran dator eller mobiltelefon som ni har på motorcykeln?

Jaoh. :hihi
I garaget har jag skruvat på grenrör och kylare på banhojen igår.
På datorn som kraschade efter att ha varit igång 10 månader i sträck så vägrade fönsterhanteraren att starta vid omstart, så jag rensade bort virtualbox som tydlgen släppt en trasig uppdatering som följde med i en upgradering av OSet för 3 månader sedan. Var ltie knepigt att lista ut vad felet var på riktigt eftersom att felmeddelandet var tämligen vagt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker man att datorer är lika intressanta som hojar kan man ju lika gärna gå och skjuta sig...

Det handlar om att förstå hur bensin kan omvandlas till lika delar rörelse och glädje samtidigt som alla sinnen kittlas på ett mycket stimulerande vis.

Det enda som liknar detta är flygplan och det är också roligt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är inte intresserad av datorer eller telefoner och har därför inget intresse av att ta reda på mer än jag behöver för att få dem fungera. En gammal bakelittelefon däremot! De lagar jag gärna men nu är kopparnätet borta så jobbet att få den att fungera släpper jag...

Men jag är glad att det finns människor som tycker datorer och telefoner är intressanta för de kan lösa mina problem när jag behöver! :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tycker man att datorer är lika intressanta som hojar kan man ju lika gärna gå och skjuta sig...

Det handlar om att förstå hur bensin kan omvandlas till lika delar rörelse och glädje samtidigt som alla sinnen kittlas på ett mycket stimulerande vis.

Det enda som liknar detta är flygplan och det är också roligt.
Det går alldeles utmärkt att peta ettor och nollor i modermodemet under dagtid, för att sen serva/köra hoj på ledig tid. Inga konstigheter alls tycker jag :crash
 

Str3 R

Guest
Jag är inte intresserad av datorer eller telefoner och har därför inget intresse av att ta reda på mer än jag behöver för att få dem fungera. En gammal bakelittelefon däremot! De lagar jag gärna men nu är kopparnätet borta så jobbet att få den att fungera släpper jag...

Men jag är glad att det finns människor som tycker datorer och telefoner är intressanta för de kan lösa mina problem när jag behöver! :tummenupp

Gamla telefoner är skitkul! Jag skruvade på en extra lur på mammas telefon på sena 70-talet så hon kunde prata i stereo. Hon hörde lite dåligt tyckte jag... *gapskratt*
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det finns ju några grundläggande grejer som man måste känna till om sin hoj.
1. Hur stavas fabrikatet. Kawasaki eller Kawazaki, zuzuki eller susuki eller Suzuki rent av?
Modellbeteckningen (modellbetäckning är något annat) Z750 E1 är ju 1980-års modell av Kawasaki Z750.
Sen kommer en radda av uppgifter;
Vikt
Effekt och max vridmoment. Resp varvtal.
Cylindervolym, gärna borrning och slag
Hjulbas
Gaffelvinkel (försprång kan man få slippa)
Tankvolym tot, res och före reserv. Soppaförbrukning per mil och räckvidd.
Gaffelbensdiameter
Däckdimension fram och bak
Fjädringsväg fram och bak
Oljevolym
Toppfart och 0-100 samt 0-402
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top