Har du koll på din mc?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Hur många annonser ser man inte där det står "Vespa 250, Kymco" eller liknande.

Jag stönar högt varje gång. Har lust att svara "jag kan byta den mot min bil. Det är en "Volvo V70, Nissan Primera".

Ja, för att nu inte nämna Jeep/stads-Jeep som samlingsnamn till allt som är stort och fult och vinner det interna snigelmästerskapet (SM-serien) i att vara ohotat långsammaste fyrhjuling över asfaltsbulan...

Och apropå amerikanska varumärken - Det har faktiskt hänt mig några gånger att folk frågat: "Ser att du har hjälm, så du kör hoj?"
"Ja."
"H-D?"
"Nej, det är ingen hoj."

Slut på samtalet.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nånstans just nu, på ett forum på internet sitter någon och är förvånad över att folk inte bryr sig om just deras särintresse.

Folk skiter i det mesta faktiskt. Jag med. Vafan ska jag kunna nåt om bilar för, det finns ju redan eoner av folk som kan det, plus att jag kan köpa tjänster som fixar saker åt mig när den pajar.

Alltså människor har ju problem, att efter åratal av levnad i vuxen ålder, ta ett kliv framåt när de gått genom en dörr, eller nått toppen av en rulltrappa. Som inte dragit nån enda slutsats av att ha blivit tacklade åtta gånger om dagen i ryggen. Vi kan ju börja där.

Släpp det bara, och njut av tacklingarna istället.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
När man själv underhåller sina fordon så vet man lite mer, betalar man andra så vet man vanligtvis lite mindre. :fakta

Har man dessutom inget intresse finns inte möjligheten att förstå att en parallelltwin har två kolvar som går upp och ner samtidigt... :(

Sätter man dit en 270-graders vev är det ingen parallelltwin längre, men kan vara väldans trevlig ändå! :D

Nu ska vi vara tacksamma att inte fler sköter underhållet själva, för det blir färre fel av klantarslen som tar betalt än klantarslen som gör det själv! :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När man själv underhåller sina fordon så vet man lite mer, betalar man andra så vet man vanligtvis lite mindre. :fakta

Har man dessutom inget intresse finns inte möjligheten att förstå att en parallelltwin har två kolvar som går upp och ner samtidigt... :(

Sätter man dit en 270-graders vev är det ingen parallelltwin längre, men kan vara väldans trevlig ändå! :D

Nu ska vi vara tacksamma att inte fler sköter underhållet själva, för det blir färre fel av klantarslen som tar betalt än klantarslen som gör det själv! :D

Tyvärr är den tiden förbi när klantarslen som tar betalt inte gjorde fler fel än talanglöse Ture med tummen mitt på armbågen...

Delar helt uppfattningen att service görs själv, efter inhämtandet av nödvändiga insikter och ibland även dyra och jobbiga misstag. Men då vet man att det är gjort på rätt sätt och man har koll på läget.

Annars inte, men det kanske inte spelar någon roll om man bara kör Hornsgatan upp och ned?

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Alltså människor har ju problem, att efter åratal av levnad i vuxen ålder, ta ett kliv framåt när de gått genom en dörr, eller nått toppen av en rulltrappa. Som inte dragit nån enda slutsats av att ha blivit tacklade åtta gånger om dagen i ryggen. Vi kan ju börja där.
.

Alltså det där när folk kliver in genom dörren till lokala ICA-Konsum-ellerliknandebutiken och stannar precis innanför..... gärna ett par i bredd körandes varsin kundvagn som liksom ställs aningen snett sådär så man verkligen täpper för just exakt hela jävla ingången.
Ett kort steg innanför dörren och inte inser att det är folk bakom som vill in - gärna en fredag eftermiddag men i alla fall alltid vid de tider då det är som mest folk som skall handla....

Det är få saker som så svårt att inte bli upprörd över.

Str3 R

Guest
För många år sen utspelade sig detta i en verkstad. Min bil hade servats, och jag var i Norge när det uppdagades att bilen bara bytt plats på parkeringen och så hade man stämplat i serviceboken. Jag for hem direkt, ryckte tag i verkstadschefen, ner med karln under huven och visar alla detaljer som skulle ha bytts, trycker upp serviceboken i ansiktet och säger:

– Tycker du att det här ser servat ut? :smasha

Han erbjöd sig att göra om jobbet, jag svarade: – Aldrig i livet ni petar på min bil igen, jag åker till en annan aukt verkstad så får de fakturera er för backjobbet!

Och innan jag lämnade in bilen hos nästa målade jag på nagellack på aaaallt som skulle bytas. :)
Innan jag körde ut bilen kollade jag under huven att allt var bytt. Sen var det ingen på den verksta'n som tordes fuska med min bil. Några år senare hade jag köpt en annan bil av samma märke, man kom ihåg näbbgäddan som målade nagellack på allt som ska bytas. :D

Det är bra att veta lite hur allt funkar i alla fall, tycker jag.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag brukar säga att jag vill vara med när servicen görs, "för att lära mig". :rolleyes:

Om de säger lite skämtsamt att "då kostar det extra, hehe" säger jag "Min erfarenhet är att det är värt det". Då är det liksom slutsnackat och punkterna blir gjorda som de skall. Den köpta oljan hamnar i MIN bil (annars är klassikern att meken köper olja på fultema och häller den i kundens bil, och tar hem finoljan till sin egen bil - gäller även annat än olja).

Vanligast är att meken struntar i punkter som tar lite tid samt inte märks förrän lååångt efteråt, exempelvis olja i diffar och växellådor, tändstift och byte av kylar- och bromsvätska. Mycket viktiga punkter för driftsäkerhet på andra sidan av 20.000-milastrecket.

På hoj skulle jag vara ännu mer misstänksam eftersom jag sett många exempel på hojar som kommit direkt från service "hos auktoriserad verkstad" men som knappt är i trafiksäkert skick, med motor som går som en påse skit... samt kanske skruvar dragna med fel moment osv.

Str3 R

Guest
Jag brukar säga att jag vill vara med när servicen görs, "för att lära mig". :rolleyes:
Det var en bra grej, tyvärr jobbar jag olika tider så hänga med meken går inte alltid. Jag läxade nyss upp den aukt verksta'n för min nuvarande bil och eftersom de vägrade kompensera, hörde inte av sig bl a så slog jag uppifrån: kontaktade högste chefen i Japan. La fram fusket av servicen och påpekade hur det kan förstöra varumärket som de jobbat så hårt med under en massa år bla bla bla. Så han bollade vidare till Europa som kontaktade mig och som bollade vidare till Sverige och vips hörde verksta'n av sig illa kvickt och bad om ursäkt flera gånger med kompensation utan kostnad. Så ja, jag fick rätt till slut men att man ska behöva slå uppifrån… :fakta

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ett kort steg innanför dörren och inte inser att det är folk bakom som vill in - gärna en fredag eftermiddag men i alla fall alltid vid de tider då det är som mest folk som skall handla....
Det där är ändå en smekning jämfört med grottmänniskorna som tvärnitar på väg ut för att tända en cigarett. Röker man i den här tidsåldern saknar man förmodligen all form av kunskap om världen.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det där är ändå en smekning jämfört med grottmänniskorna som tvärnitar på väg ut för att tända en cigarett. Röker man i den här tidsåldern saknar man förmodligen all form av kunskap om världen.

Vänd sedan på dessa jävla idioter som drar sitt sista bloss på väg in genom dörren och sedan blåser ut röken på första person dom stöter på innanför dörren.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså det där när folk kliver in genom dörren till lokala ICA-Konsum-ellerliknandebutiken och stannar precis innanför..... gärna ett par i bredd körandes varsin kundvagn som liksom ställs aningen snett sådär så man verkligen täpper för just exakt hela jävla ingången.

Det är få saker som så svårt att inte bli upprörd över.

Var glad att du inte bor i en byhåla där alla känner alla och står och pratar med varandra samtidigt som dom blockerar gångarna och hyllorna inne i butiken. Lyckliga idioter.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var glad att du inte bor i en byhåla där alla känner alla och står och pratar med varandra samtidigt som dom blockerar gångarna och hyllorna inne i butiken. Lyckliga idioter.

Ett lätt val, i jämförelse med den gränslösa idiotin i större hålor...

Byhåla ftw, åtminstone när man inte också måste:fakta välja partner från det lokala utbudet. #genbankskonkurs

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Va fan är ni så bittra för? De flesta av oss har hojar med minst 250 hestar på backjulet?! :va

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Klart jag vet att det sitter en ylande rad-sexa i KTM'en. :tummenupp

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Va fan är ni så bittra för? De flesta av oss har hojar med minst 250 hestar på backjulet?! :va
Alla framsteg i världen görs av bittra människor som ser problemen. De positiva saknar förmåga att fokusera på det som behöver åtgärdas.:arsele

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hur lyckas ni som är det, vara kvar och se på servicen? Här så lämnar jag in hojen/bilen på morgonen och får hämta den på eftermiddagen. Jag får känslan att de tar dagens skörd av service lite som det passar dem och arbetsflödet. Finns det verkstäder som ringer upp vid elva och säger, nu ska vi serva bilen/mcn kom hit och sitt och titta på om du vill? Genuint nyfiken för hur nu som får till det gör?

Lämnar aldrig hos Stora Fina Verkstaden med trettio bilar i kö. Men annars tar jag mig den tiden. De kan ju börja med min liksom...

Str3 R

Guest
Fattade direkt hur allt hänger ihop när jag hade öppnat och skulle byta en sensor. Man lär sig när man skruvar lite själv, intresse för teknik är bra att ha. :)

14c051c316a2ed1b77ebb1fea785480b.jpg

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För många år sen utspelade sig detta i en verkstad. Min bil hade servats, och jag var i Norge när det uppdagades att bilen bara bytt plats på parkeringen och så hade man stämplat i serviceboken. Jag for hem direkt, ryckte tag i verkstadschefen, ner med karln under huven och visar alla detaljer som skulle ha bytts, trycker upp serviceboken i ansiktet och säger:

– Tycker du att det här ser servat ut? :smasha

Han erbjöd sig att göra om jobbet, jag svarade: – Aldrig i livet ni petar på min bil igen, jag åker till en annan aukt verkstad så får de fakturera er för backjobbet!

Och innan jag lämnade in bilen hos nästa målade jag på nagellack på aaaallt som skulle bytas. :)
Innan jag körde ut bilen kollade jag under huven att allt var bytt. Sen var det ingen på den verksta'n som tordes fuska med min bil. Några år senare hade jag köpt en annan bil av samma märke, man kom ihåg näbbgäddan som målade nagellack på allt som ska bytas. :D

Det är bra att veta lite hur allt funkar i alla fall, tycker jag.

Tja. Det där är nog inte så ovanligt. Och hur stor risk du har att råka ut för det är nog lite beroende dels på vilken verkstad du är på och hur stor koll du verkar ha på din bil.
Verkar du vara en av dom som inte har koll alls så kan jag lätt tänka mig att dom skippar både det ena och det andra som inte är väldigt lätt att kontrollera och som märks först senare. Framstår man som en person som har full koll på bilen så är det sällan dom försöker med något. Eller så har jag bara haft tur. På min förra bil råkade jag mig veterligen aldrig ut för något fusk. Och jag kollade ändå vid några tillfällen. Däremot hände det att dom föreslog byten av delar som inte riktigt var dags att byta. Antagligen för att kombinationen att det nog snart var dags ihop med att dom får intäckter var en bra idé. Som exempelvis bromsbelägg som flera olika verkstäder ville byta fast det inte riktigt var dags. Sånt avslog jag kategoriskt eftersom varningssystemet i bilen sade ifrån långt innan beläggen var helt slut och nya belägg till en Audi S6 inte direkt är skitbilliga.

Den nuvarande bilen misstänker jag dock att någon vid ett tidigare tillfälle fuskat med. Tändstiften tackade för sig och behövde bytas trots att dom inte alls borde behöva bytas. Dom skall bytas för säkerhets skull varje 10500 mil och det var drygt 7000 mil sedan dom skall ha bytts senast. Enligt forum på nätet så håller dom lätt 16000 mil men om man slarvar så åker man på att byta dom efter 19000 mil ungefär. Min har gått precis det. Och då är den servad på en auktoriserad subaruverkstad som stämplat i serviceboken. Visst kan det vara andra saker men det finns ingenting i dom värden som jag kan se genom OBD porten under körning som tyder på att det skulle kunna vara något annat som orsakat att tändstiften dött i förtid. Så min enda slutsats är att verkstaden som tidigare ägaren anlitat fuskat eftersom han inte haft koll.

Att han inte haft koll vet jag de facto eftersom det visade sig när jag bytte till sommardäcken första gången att samtliga 4 sommardäck satt monterade med insidan utåt på fälgarna. Dvs han hade uppenbarligen anlitat en däcksfirma som inte hade koll alls och dessutom var han själv inte i stånd att se på däcken att det stod insida på en lång rad språk på utsidan av däcken.
Jag kollade ju inte på det när jag köpte bilen eftersom det inte ens slog mig att någon var så korkad och sommardäcken låg i däckspåsar så jag nöjde mig att kolla att det var bra däck på originalfälgar. Men det var ju inte särskillt svårt att notera det när jag väl fick fram däcken i samband med skiftet.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning