Jag körde 20 år på gata och vurpade en enda gång.bmwjohan skrev:just nu... 41% har brutit något eller skadat sig ordentligt. låter väldigt högt tycker jag. måste säga att jag är lite förvånad. trodde inte att det skulle vara så många.
bmwjohan skrev:just nu... 41% har brutit något eller skadat sig ordentligt. låter väldigt högt tycker jag. måste säga att jag är lite förvånad. trodde inte att det skulle vara så många.
oFFkeFF skrev:Varför förvånad? Man vurpar i RR ibland, och då slår man sig ibland. Men de flesta som kvaddar i 200+km/h gatan kan inte svara på en sådan här poll, eftersom de dog istället.
På banan finns risken där såklart att slå sig, är man rädd för det ska man syssla med en mindre farlig sport.
Risken att dö finns också på banan, men den är betydligt mindre, iaf i de farterna vi pratar om.
bmwjohan skrev:jag är förvånad för att jag inte trodde att det var så många som skadade sig såpass allvarligt på bana. jag visste att man vurpar rätt mycket på bana, men jag trodde inte att man skadade sig så mycket. jag har kört bana några gånger och då har det varit rätt många som gått omkull men ingen som skadat sig. motoGP kollar man ju på varje lördag och söndag och dom vurpar ju som fan i 125 och 250 klasserna men dom verkar nästan aldrig skada sig.
bmwjohan skrev:jag är förvånad för att jag inte trodde att det var så många som skadade sig såpass allvarligt på bana. jag visste att man vurpar rätt mycket på bana, men jag trodde inte att man skadade sig så mycket. jag har kört bana några gånger och då har det varit rätt många som gått omkull men ingen som skadat sig. motoGP kollar man ju på varje lördag och söndag och dom vurpar ju som fan i 125 och 250 klasserna men dom verkar nästan aldrig skada sig.
jag startade bara denna poll för att få ett hum om hur många det är som skadat sig när dom kör bana så att man vet ungefär vad man kan räkna med. jag har skadat mig som fan när jag åkt cross och kört snowboad och sånt så jag är rätt van att ligga på operationsbordet. jag är inte rädd för att skada mig det är bara det att jag har ju ett liv utanför motorcykelåkningen också och detta liv blir väldigt lidande när man måste hoppa 4 månader på kryckor och sånt.
detta hade varit intressant. jag har fått för mig att det är fruktansvärt mycket mer krascher ju motorsvagare hojar man kör. när man kollar på motogp känns det nästan alltid som att det är 15 krascher i 125, 10 i 250 och 1 i valentinoklassen. är det på detta sättet eller har jag bara upplevt det så av en slump?
Ja du Freppsi, din utveckling går sakta framåt, den första tiden gick åt att lära sig luta såpass mycket så att knäpuckarna nästan nuddade asfalten, det ryktas även att du numera av misstag ibland får i den ena knäpucken i marken, snart kommer du till den fasen i utvecklingen där du missbedömer hastighet/grepp/nerläggningsvikel och då har du nått fas 3, även kallad klotfasen.Freppa skrev:Jag är gammal och skitlångsam så jag har aldrig skadat mig på bana. Sedan har jag aldrig vurpat på bana heller, men som sagt, jag är ju skitlångsam. GSXR1100R är ÄNNU äldre än mig och har skadat sig. Tydligen befinner sig sådana som jag och Chrille i den gyllene åldern där man inte skadar sig, men om några år så....
Mr.Jim skrev:Du stirrar dig lite blind på skadorna....
Mr.Jim
bmwjohan skrev:ditt inlägg är det som jag gillar bäst
jag ska lägga detta inlägg på minnet och så glömmer jag alla andra samt statistiken i denna tråd
oscar skrev:Kortfattat så kan man väl säga att om man är överdrivet rädd för att slå sig och ha ont, så ska man låta bli RR eftersom det då kommer förr eller senare. Men att inte inse att det är säkrare än att köra gata oavsett tempo är bara korkat...
bmwjohan skrev:Jag sökte lite men hittade inte någon tråd om detta. Jag är jävligt sugen på att börja köra RR nästa säsong så jag väger fördelar mot nackdelar för tillfället. En jäkligt stor nackdel, större än kostnaden, tycker jag är ifall skaderisken är stor. Hela denna säsong blev förstörd för mig för att jag krachade på crossbanan och bröt en massa grejer. Är inte sugen på att få allt för många såna här skador igen. Nu förstår jag självklart att risken för skador beror såklart på hur vilt man kör, men jag lägger upp en poll i alla fall så att man kan få se på ett ungefär hur många som skadat sig. För att det ska räknas som skada så måste det var mer än skrubbsår och sånt. Det som räknas är benbrott av olika slag. Det räknas såklart även om man tex slagit knäskålar eller något annat ur led så att fått sin rörelseförmåga rejält nedsattt under en lite längre period.
Sen vill jag bara att ni som har licens ska svara på detta.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |