Har du skadat dig?

Har du skadat dig när du kört RR?


  • Antal röstningar
    0

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Det där med att sporthojar ska var så farliga är bara snack,
jag gjorde min värsta vurpa med DR650SE och landade på nåns vindruta :yoparty :crash
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
just nu... 41% har brutit något eller skadat sig ordentligt. låter väldigt högt tycker jag. måste säga att jag är lite förvånad. trodde inte att det skulle vara så många.
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Jag har lyckats skrapa ihop närmre 30 frakturer genom åren. Men inte en enda på rr bana. SKadade yttre nyckelbensleden en gång i trösen men det är allt.
Bana är galet mycket säkrare än allt annat.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bmwjohan skrev:
just nu... 41% har brutit något eller skadat sig ordentligt. låter väldigt högt tycker jag. måste säga att jag är lite förvånad. trodde inte att det skulle vara så många.
Jag körde 20 år på gata och vurpade en enda gång.

Dom som inte vurpar på bana någon gång satsar inte heller till 100% av sin egen kapacitet, ibland så räcker det ändå och ibland inte.

Jag kan köra många bandagar utan att vurpa men då fastnar jag oftast i det såkallade komforttempot, inget man vinner några tävlingar på precis.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
bmwjohan skrev:
just nu... 41% har brutit något eller skadat sig ordentligt. låter väldigt högt tycker jag. måste säga att jag är lite förvånad. trodde inte att det skulle vara så många.

Varför förvånad? Man vurpar i RR ibland, och då slår man sig ibland. Men de flesta som kvaddar i 200+km/h gatan kan inte svara på en sådan här poll, eftersom de dog istället.
På banan finns risken där såklart att slå sig, är man rädd för det ska man syssla med en mindre farlig sport.
Risken att dö finns också på banan, men den är betydligt mindre, iaf i de farterna vi pratar om.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
oFFkeFF skrev:
Varför förvånad? Man vurpar i RR ibland, och då slår man sig ibland. Men de flesta som kvaddar i 200+km/h gatan kan inte svara på en sådan här poll, eftersom de dog istället.
På banan finns risken där såklart att slå sig, är man rädd för det ska man syssla med en mindre farlig sport.
Risken att dö finns också på banan, men den är betydligt mindre, iaf i de farterna vi pratar om.

jag är förvånad för att jag inte trodde att det var så många som skadade sig såpass allvarligt på bana. jag visste att man vurpar rätt mycket på bana, men jag trodde inte att man skadade sig så mycket. jag har kört bana några gånger och då har det varit rätt många som gått omkull men ingen som skadat sig. motoGP kollar man ju på varje lördag och söndag och dom vurpar ju som fan i 125 och 250 klasserna men dom verkar nästan aldrig skada sig.

jag startade bara denna poll för att få ett hum om hur många det är som skadat sig när dom kör bana så att man vet ungefär vad man kan räkna med. jag har skadat mig som fan när jag åkt cross och kört snowboad och sånt så jag är rätt van att ligga på operationsbordet. jag är inte rädd för att skada mig det är bara det att jag har ju ett liv utanför motorcykelåkningen också och detta liv blir väldigt lidande när man måste hoppa 4 månader på kryckor och sånt.

kom på att jag nog egentligen skulle ha utformat pollen på ett annat sätt. jag skulle ha skrivit något i stil med detta:

jag har skadat mig och kör 125
jag har inte skadat mig och kör 125

jag har skadat mig och kör 250
jag har inte skadat mig och kör 250

jag har skadat mig och kör 600
jag har inte skadat mig och kör 600

jag har skadat mig och kör 1000
jag har inte skadat mig och kör 1000

detta hade varit intressant. jag har fått för mig att det är fruktansvärt mycket mer krascher ju motorsvagare hojar man kör. när man kollar på motogp känns det nästan alltid som att det är 15 krascher i 125, 10 i 250 och 1 i valentinoklassen. är det på detta sättet eller har jag bara upplevt det så av en slump?
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Kraschat 5-6 gånger, sträckte ett ligament i höften när jag highsidade en gång, annars på sin höjd blåmärken.

Ska du vurpa så se för j*velen till att lowsida. Lecakulorna är sköna också.

Spendera mycket pengar på stövlar, jag fastnade under hojen en gång och lossnade inte förrän curbsen på motsatt sida. Kändes inte ett dugg i foten.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Tror inte resultatet i en sån här poll är mycket att lita på.
Kan ju t.o.m. va så att rubriken endast lockar de som skadat sig. Undrar om pollresultatet skulle vart annorlunda med rubrik - Har du vurpat och klarat dig?
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
4 markkänningar i år och ingen större skada utan mest blåslagen och stel nacke nån gång. Bruten plånbok är väl det värsta, det är dyrt att smeka marken.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
bmwjohan skrev:
jag är förvånad för att jag inte trodde att det var så många som skadade sig såpass allvarligt på bana. jag visste att man vurpar rätt mycket på bana, men jag trodde inte att man skadade sig så mycket. jag har kört bana några gånger och då har det varit rätt många som gått omkull men ingen som skadat sig. motoGP kollar man ju på varje lördag och söndag och dom vurpar ju som fan i 125 och 250 klasserna men dom verkar nästan aldrig skada sig.

Den största samlingen titan-skrot du kan hitta gör du i en VM-depå.
Men sen får man ju se till hur allvarligt skadade folk blir. En bruten arm eller ett brutet långfinger är liksom inte hela världen, det finns förare som kört varvrekord med en brutan underarm på karlskoga..

Vad gäller skada kontra klass är det nog hugget som stucket, utan det har nog mest att göra med hur säkra banor man kör på. VM-banor har absolut bäst säkerhet, och dessutom en läkare som plåstrar ihop ganska ordentliga skador, så att föraren rätt ofta ibland kör passet efter vurpan direkt igen.

Att det vurpas mindre i största klassen har nog väldigt mycket mer att göra med
1. Erfarenheten, de flesta har skolats hårt i den mindre klasserna.
2. Fyrtakt har gjort cyklarna snällare, när de körde 500'or och det var 40 pers i startfältet vurpades det vilt även i största klassen..
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag är gammal och skitlångsam så jag har aldrig skadat mig på bana. Sedan har jag aldrig vurpat på bana heller, men som sagt, jag är ju skitlångsam. GSXR1100R är ÄNNU äldre än mig och har skadat sig. Tydligen befinner sig sådana som jag och Chrille i den gyllene åldern där man inte skadar sig, men om några år så....
 

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tukki-Saari
Hoj
Flera
bmwjohan skrev:
jag är förvånad för att jag inte trodde att det var så många som skadade sig såpass allvarligt på bana. jag visste att man vurpar rätt mycket på bana, men jag trodde inte att man skadade sig så mycket. jag har kört bana några gånger och då har det varit rätt många som gått omkull men ingen som skadat sig. motoGP kollar man ju på varje lördag och söndag och dom vurpar ju som fan i 125 och 250 klasserna men dom verkar nästan aldrig skada sig.

jag startade bara denna poll för att få ett hum om hur många det är som skadat sig när dom kör bana så att man vet ungefär vad man kan räkna med. jag har skadat mig som fan när jag åkt cross och kört snowboad och sånt så jag är rätt van att ligga på operationsbordet. jag är inte rädd för att skada mig det är bara det att jag har ju ett liv utanför motorcykelåkningen också och detta liv blir väldigt lidande när man måste hoppa 4 månader på kryckor och sånt.

detta hade varit intressant. jag har fått för mig att det är fruktansvärt mycket mer krascher ju motorsvagare hojar man kör. när man kollar på motogp känns det nästan alltid som att det är 15 krascher i 125, 10 i 250 och 1 i valentinoklassen. är det på detta sättet eller har jag bara upplevt det så av en slump?

Du stirrar dig lite blind på skadorna som folket i tråden rapporterat.

Jag och några utav mina konkurenter i klassen jag kör, satt förra tävlingen och räknade lite på vurporna i vår klass i år.
Och kom fram till följande:
Vi är 28 seriestartande denna säsong.
8 tävlingar
5-15 krascher per tävlings helg, alltså ca 50% vissa helger.
Och förutom det så har vi säkert 1-5vurpor i snitt per förare under träningar under försäsongen och på rena träningar under övriga säsongen.
Och i år har vi 2 som skadat sig "allvarligare" dock inget som består.
1 bruten handled, några nyckel ben, några hjärnskakningar och en HEL drös med blåmärken.

Jag personligen tycker inte att kanske så många som 100 krascher på oss 28 och så lite skador är något att bråka om.
Gämför det med den farligaste sporten i Sverige (ridning) där dom snittar på mellan 3-5 döda per år.
Eller gämför det med 100 krascher på gata. Och utgången av dessa så får man sig ganska snabbt en tankeställare.

Mr.Jim
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
Jag är gammal och skitlångsam så jag har aldrig skadat mig på bana. Sedan har jag aldrig vurpat på bana heller, men som sagt, jag är ju skitlångsam. GSXR1100R är ÄNNU äldre än mig och har skadat sig. Tydligen befinner sig sådana som jag och Chrille i den gyllene åldern där man inte skadar sig, men om några år så....
Ja du Freppsi, din utveckling går sakta framåt, den första tiden gick åt att lära sig luta såpass mycket så att knäpuckarna nästan nuddade asfalten, det ryktas även att du numera av misstag ibland får i den ena knäpucken i marken, snart kommer du till den fasen i utvecklingen där du missbedömer hastighet/grepp/nerläggningsvikel och då har du nått fas 3, även kallad klotfasen.

När du senare (förhoppningsvis) reser dig upp ur sandfållan kan du stolt invänta skamkärran som kommer att deffilera runt banan med dig på flaket så att alla kan se vilket klantarsle du är.

Det är mycket viktigt att se glad ut när man åker skamkärra, detta pga fotogarafer som gillar att ta bilder på slagna hjältar, bara att le och göra v-tecken så blir allting bra.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Äh, skamkärran går för snabbt för mig - jag gillar inte när det går snabbt. Jag bogserar in skiten för hand. Gärna runt hela banan. Det är roligt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Mr.Jim skrev:
Du stirrar dig lite blind på skadorna....

Mr.Jim

ditt inlägg är det som jag gillar bäst :hihi

jag ska lägga detta inlägg på minnet och så glömmer jag alla andra samt statistiken i denna tråd :)
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Kortfattat så kan man väl säga att om man är överdrivet rädd för att slå sig och ha ont, så ska man låta bli RR eftersom det då kommer förr eller senare. Men att inte inse att det är säkrare än att köra gata oavsett tempo är bara korkat...
 

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Malmööööö
Hoj
ingen....
oscar skrev:
Kortfattat så kan man väl säga att om man är överdrivet rädd för att slå sig och ha ont, så ska man låta bli RR eftersom det då kommer förr eller senare. Men att inte inse att det är säkrare än att köra gata oavsett tempo är bara korkat...


:fakta WORD! //BrInK
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
bmwjohan skrev:
Jag sökte lite men hittade inte någon tråd om detta. Jag är jävligt sugen på att börja köra RR nästa säsong så jag väger fördelar mot nackdelar för tillfället. En jäkligt stor nackdel, större än kostnaden, tycker jag är ifall skaderisken är stor. Hela denna säsong blev förstörd för mig för att jag krachade på crossbanan och bröt en massa grejer. Är inte sugen på att få allt för många såna här skador igen. Nu förstår jag självklart att risken för skador beror såklart på hur vilt man kör, men jag lägger upp en poll i alla fall så att man kan få se på ett ungefär hur många som skadat sig. För att det ska räknas som skada så måste det var mer än skrubbsår och sånt. Det som räknas är benbrott av olika slag. Det räknas såklart även om man tex slagit knäskålar eller något annat ur led så att fått sin rörelseförmåga rejält nedsattt under en lite längre period.
Sen vill jag bara att ni som har licens ska svara på detta.

Jag skulle tro att risken för allvarliga skador är större i MX än i RR. Har själv erfarenhet av MX och snittet ligger nog generelt för aktiva förare på en gipsning/ledband vart 4:de år.

På grund av RR art så gissar jag att det blir mer skrapsår, fingrar, handleder och nyckelben. Mindre benbrott.

Om inget är av och man överlever utan dr M.så är det väl ingen skada.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top