Har hojen men saknar alla papper på den - hur regga in den?

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Borde det inte gå att spåra den med hjälp av namn och personnummer på den första ägaren ?

/S-G
Den jag köpte den av är avliden och jag har ej personnummer heller. Det var också så att han var mellanhand och fick den av föräldrarna till den ursprungliga ägaren. Dom var bekanta med varandra. Men redan då hade hojen försvunnit ur registret. Har pratat med sonen till han jag köpte den av, men han minns inte ens namnet på familjen som hade hojen från start. Ni kan inte ana hur mycket jag har spårat runt för att komma åt mer information. Har även pratat med Addemoto vars far en gång i tiden drev Svenska Cykelfabriken, dåvarande importör av Yamaha, men han hade ingen information eller dokumentation kvar.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
notrightrider: Det är Ole Larsen på Yamaparts du tänker på. Känner honom och har talat med honom, men han visste dessvärre ingen annan väg än att hitta en ram med papper på. För den som är intresserad så är det värt ett besök på hans hemsida för att se hans samling av fina hojar www.yamaparts.com Helt otroligt vilka fina 125:eek:r han har.
Björn Casseborg har jag inte hört talas om, men ska försöka hitta rätt på honom. Tack för tipset :tummenupp

Så var det han hette. Okay, redan kollat med honom.

Casserborg, glöm inte r;et i namnet om du söker honom. Han var HallmanEneqvists go to-guy när något krånglade på Yamaha.
Han var bulldoggen som inte släppte grejer, utan såg till att det fungerade.
Din AS2 kom in till Sverige innan Hallman fick agenturen - det var mycket riktigt Svenska Cykelfabriken som hade importen då.
Trist att ingen dokumentation finns kvar där.

Jag tror ärligt talat att Casserborg får svårt att hjälpa dig, men är det någon som har den långa horisonten över Yamaha i Sverige klar för sig så är det han. Om någon i landet sitter på några bananlådor med gammal dokumentation så lär han veta vem det är.
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nedan finns några exempel. Ligger ditt ramnummer nära någon av dem? Då kan du ha turen att hitta den via några provbeställningar från Riksarkivet. Så lyckades jag hitta en 125:a (av annat märke med mindre spridning på siffrorna förvisso) som inte var sökbar eller fanns att hitta någonstans. Det tog sin tid men den är registrerad & klar efter att jag fick bingo och kunde gå vidare i processen. Kommer inte ihåg alla detaljer men det funkade!

https://biluppgifter.se/fordon/BNL359
https://biluppgifter.se/fordon/CMJ998
https://biluppgifter.se/fordon/ELK754
https://biluppgifter.se/fordon/BAU560
https://biluppgifter.se/fordon/BBY891
https://biluppgifter.se/fordon/DNN298


Utan att gå via Riksarkivet så är det en sökmetod man kan använda sig av för att hitta reservdelshojar:
Söka på ramnummer nära ens eget, få fram regnummer och ägare, ringa och fråga om dom vill sälja.
Kanske är deras avställda och halvt bortglömda hojar rent av bättre än det man sitter på själv...

Det jag tror är det stora problemet här är att hojen förmodligen missade det stora identitetsbytet 1972.
Det gör sökningen så mycket svårare. Hade hojen fått ett dasslock till skylt på posten så hade TS redan hittat den i rullorna, även utan att numret var känt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den jag köpte den av är avliden och jag har ej personnummer heller. Det var också så att han var mellanhand och fick den av föräldrarna till den ursprungliga ägaren. Dom var bekanta med varandra. Men redan då hade hojen försvunnit ur registret. Har pratat med sonen till han jag köpte den av, men han minns inte ens namnet på familjen som hade hojen från start.

Ja, det börjar låta som ett oerhört svårt fall faktiskt.

Frågan är ju hur många mil om året du har tänkt lägga på den när den är regad och gatlegal?
Ska den bara stå i garaget och vara vacker så kan den ju göra det utan regplåt.

Man kan ju ändå ta ut den och starta upp den och göra en liten provkörning.

Hellre det än att pappersfuska, byta ram, eller många andra av förslagen här.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, det börjar låta som ett oerhört svårt fall faktiskt.

Frågan är ju hur många mil om året du har tänkt lägga på den när den är regad och gatlegal?
Ska den bara stå i garaget och vara vacker så kan den ju göra det utan regplåt.

Man kan ju ändå ta ut den och starta upp den och göra en liten provkörning.

Hellre det än att pappersfuska, byta ram, eller många andra av förslagen här.

Sälja papper är lagligt, köpa likaså. Är det svårt att förstå suget att ordna papper, köra lagligt och dubblera värdet?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sälja papper är lagligt, köpa likaså. Är det svårt att förstå suget att ordna papper, köra lagligt och dubblera värdet?

Nej jag har inga problem att förstå det, i normala fall, men inte på just det här exemplaret.

Här har vi ett totalt oskruvat exemplar med någorlunda känd (och morbid) historik, med låga mil.


Hade det varit ett renoveringsobjekt av en bruksmotorcykel från början med delar från flera olika hojar ihopplockat, då hade ju ett rambyte för att få papper på hojen inte spelat någon roll.
Då hade jag nog föreslagit det.

Den här kanske inte ska rulla mer än ett hundratal mil till (för att bevara skicket) och det kanske man kan göra ändå... (kanske funkar att låna en grönskylt från en vänlig MC handlare för att transportköra lite?)

Tillverka en skylt med din gamla hojs regnummer att ha på bara för syns skull
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej jag har inga problem att förstå det, i normala fall, men inte på just det här exemplaret.

Här har vi ett totalt oskruvat exemplar med någorlunda känd (och morbid) historik, med låga mil.


Hade det varit ett renoveringsobjekt av en bruksmotorcykel från början med delar från flera olika hojar ihopplockat, då hade ju ett rambyte för att få papper på hojen inte spelat någon roll.
Då hade jag nog föreslagit det.

Den här kanske inte ska rulla mer än ett hundratal mil till (för att bevara skicket) och det kanske man kan göra ändå... (kanske funkar att låna en grönskylt från en vänlig MC handlare för att transportköra lite?)

Tillverka en skylt med din gamla hojs regnummer att ha på bara för syns skull


Visst men så var det värdet också, en gammal klassikers riktiga värde dör snabbt oreggad, man är smartare om man löser det, så är det bara.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eller så köper man en likadan, får den igenom besiktningen en sista gång, och flyttar sedan regskylten till den fina, och sparar den andra längst in i vedboden.

Man blir rätt sällan stoppad, ännu mer sällan ramnummerkollad, och eftersom den ska besiktas en enda gång till (om man inte får tag på en som är besiktad för sista gången redan) så är det bara då ramnummret måste stämma.

Olagligt, visst, men jag känner folk som har haft två "identiska"rallybilar, en som har besiktats (på den gamla onda tiden då det var ett krav) och en som har tävlats, med samma regnummer, det gäller bara att inte lämna båda ute samtidigt (det var så det uppdagades)

Den som var nästan standard kördes som andrabil på vardagarna, den andra stod normalt i garaget.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Eller så köper man en likadan, får den igenom besiktningen en sista gång, och flyttar sedan regskylten till den fina, och sparar den andra längst in i vedboden.

Man blir rätt sällan stoppad, ännu mer sällan ramnummerkollad, och eftersom den ska besiktas en enda gång till (om man inte får tag på en som är besiktad för sista gången redan) så är det bara då ramnummret måste stämma.

Olagligt, visst, men jag känner folk som har haft två "identiska"rallybilar, en som har besiktats (på den gamla onda tiden då det var ett krav) och en som har tävlats, med samma regnummer, det gäller bara att inte lämna båda ute samtidigt (det var så det uppdagades)

Den som var nästan standard kördes som andrabil på vardagarna, den andra stod normalt i garaget.

Hemska de där rallygossarna, inga i gatans rakt fram klubb gjorde såna illegala saker som samma chassinr på två lika bilar... :brynad
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Som jag uppfattade det så hände denna drunkningsolycka redan 1971. Motorcykeln har endast gått drygt 400 mil vilket får det att låta troligt. Om det var som du säger så kan ju det vara en förklaring. Tycker ändå att det borde gå att söka fram den i något gammalt arkiv, men jag har ännu ej lyckats hitta rätt väg som sagt.

Det går inte att leta lokala tidningsartiklar från 1971 där en person drunknat, eventuellt står där namn?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nedan finns några exempel. Ligger ditt ramnummer nära någon av dem? Då kan du ha turen att hitta den via några provbeställningar från Riksarkivet. Så lyckades jag hitta en 125:a (av annat märke med mindre spridning på siffrorna förvisso) som inte var sökbar eller fanns att hitta någonstans. Det tog sin tid men den är registrerad & klar efter att jag fick bingo och kunde gå vidare i processen. Kommer inte ihåg alla detaljer men det funkade!

https://biluppgifter.se/fordon/BNL359

Men vad är det här?! En 66-årig man som sitter och håller på över 60 gamla fina hojar som massor av människor skulle vilja äga och köra. Undra på att det är nästan omöjligt att hitta 2-taktare från -60 och .70-talet, när den här gubben har lagt beslag på alla. Står väl och samlar damm i nån källare nånstans. Inte särskilt trevligt gjort...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men vad är det här?! En 66-årig man som sitter och håller på över 60 gamla fina hojar som massor av människor skulle vilja äga och köra. Undra på att det är nästan omöjligt att hitta 2-taktare från -60 och .70-talet, när den här gubben har lagt beslag på alla. Står väl och samlar damm i nån källare nånstans. Inte särskilt trevligt gjort...

Eller så tar han ut dom en och en, och kör en liten trevlig utflykt emellanåt.

Det är ju fördelen med baesiktningsbefriade samlarhojar, man kan ställa på den som för dagen känns kul att köra, fylla termosen och pka en liten kaffe-runda
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men vad är det här?! En 66-årig man som sitter och håller på över 60 gamla fina hojar som massor av människor skulle vilja äga och köra. Undra på att det är nästan omöjligt att hitta 2-taktare från -60 och .70-talet, när den här gubben har lagt beslag på alla. Står väl och samlar damm i nån källare nånstans. Inte särskilt trevligt gjort...



Ja, där har du Ole med Yamaparts.

Berätta vilket som är värst;

Att han är man?
Att han är 66 år?
Att han förstod värdet i tvåtaktare innan dig...?


Ole var tidigt ur blocken - samlar, restaurerar och hjälper andra genom att jaga delar.

I vart fall jag tar av mig hatten för en sådan entusiast.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men vad är det här?! En 66-årig man som sitter och håller på över 60 gamla fina hojar som massor av människor skulle vilja äga och köra. Undra på att det är nästan omöjligt att hitta 2-taktare från -60 och .70-talet, när den här gubben har lagt beslag på alla. Står väl och samlar damm i nån källare nånstans. Inte särskilt trevligt gjort...



Ja, där har du Ole med Yamaparts.

Berätta vilket som är värst;

Att han är man?
Att han är 66 år?
Att han förstod värdet i tvåtaktare innan dig...?


Ole var tidigt ur blocken - samlar, restaurerar och hjälper andra genom att jaga och sälja delar.

I vart fall jag tar av mig hatten för en sådan entusiast.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, där har du Ole med Yamaparts.

Berätta vilket som är värst;

Att han är man?
Att han är 66 år?
Att han förstod värdet i tvåtaktare innan dig...?


Ole var tidigt ur blocken - samlar, restaurerar och hjälper andra genom att jaga delar.

I vart fall jag tar av mig hatten för en sådan entusiast.

Jag är också man fast inte riktigt lika gammal, så det måste väl vara det där med att han förstod värdet med tvåtaktare innan mig...
Dock känns det alltid lite fel när en person har överflöd och andra blir utan. Jag har först nu fått tid och andra resurser att hålla på med dessa "moppar", och nu märker man hu svårt det är att hitta några. Det har ju diskuterats här tidigare, om de har skrotats ut eller står hoprostade i en lada någonstans. Men nu klarnar bilden lite, det kan vara några entusiaster som köpt upp det som kommit ut på marknaden.
Sen krävs det förstås hyggliga ekonomiska resurser att köpa 60 hojar, för så billiga har de nog aldrig varit.
60 x 10000(?)kr = 600.000kr
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nä, den smarte köper nere i botten av priskurvan.
Kolla hur länge han ägt en del exemplar.

Jag skulle tro att det gick att batchköpa både 3 och 5 stycken som stod inbytta hos olika MC-firmor för tio papp, då - för 15 - 20 år sedan.

Men, det är ändå kapital som man binder upp, i väntan på en eventuell och osäker uppgång.
Speciellt vad gäller tvåtakt, som ju har "förbjudits" så många gånger under decenniers gång...

Ole gjorde verksamhet av sin hobby. Grattis!
Jag har svårt att tänka mig att det är guld med täljkniv han skär, men även om - så är det en affär han skapat själv.

Det är lätt att bli rik på motorcyklar.
Jag är rik på motorcyklar!
Men, att tjäna pengar på dem är svårare...

Däremot bör det gå att så att säga "finansiera sin hobby" genom att vara lite clever.

Se bort från det som hypas nu.
Det tåget har redan gått.

Kolla in de kåpklädda hojarna vid decennieskiftet 80-90. Dom är nere och bottnar nu.
1000cc med 130 häst kostar mindre än en 400 från början av 80-talet - med behov av förgasarinställning...

Stånkor skenar just nu. Meningslöst att bjuda och pressa upp priset ytterligare.
Leta efter nästa bubbla istället.


Ämnet!

Eh... Vad var ämnet?
Just det - den papperslösa asiatiska invandraren.
Jag har faktiskt en idé ytterligare, men men den riskerar att drunkna i denna OT-posten.
Sorry!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men vad är det här?! En 66-årig man som sitter och håller på över 60 gamla fina hojar som massor av människor skulle vilja äga och köra. Undra på att det är nästan omöjligt att hitta 2-taktare från -60 och .70-talet, när den här gubben har lagt beslag på alla. Står väl och samlar damm i nån källare nånstans. Inte särskilt trevligt gjort...

Inte konstigt att det är ont om gamla hojar till salu när det finns såna där jäkla egoister som inte delar med sig. :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
get-that-capitalist-pig.jpg
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top