Har hojen men saknar alla papper på den - hur regga in den?

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
@K - Fantastikt! :tummenupp Blir onekligen lite imponerad över vad man med lite kunskaper kan få fram på nätet. Jag har som sagt ägt denna hoj i drygt 20 år och jag har vid flera tillfällen gett mig på att försöka få fram information kring den. Har ju lyckats få fram lite grann, men på bara några dagar här på SH så har jag fått mer tips och information än tidigare under alla år! Riktigt kul :). Det är sådant här engagemang som man verkligen uppskattar.
Nu är jag bortrest någon dag till, men så snart jag är hemma tar jag tag i detta och spinner vidare med de kontakter som jag nu fått tips om. Spännande!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
https://www.myheritage.se/ går det att hitta lite.
14 dagars gratisperiod.
View attachment 458135

Råkade skaffa en årsprenumeration där efter att en norska som letade efter sin farfar köpte en dna-kit till mig.
Inte helt insatt hur det fungerar så jag hittade inte så mycket där.
Fadern fanns där uppgifter om, samt alla hans syskon, men inte hans barn. Han är iaf från Älghult från början.

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
En bit på väg! :) Efter @K´s tips så kontaktade jag Kyrkogårdsförvaltningen och hade turen och nöjet att få tala med en kvinna som själv kör motorcykel. Efter att trevligt samtal så hade jag uppgifter om den som är gravvårdare, tillika syster till den bortgångne motorcykelägaren! Jag gruvade mig lite för att ringa denna kvinna då ämnet kan vara känsligt trots att många år gått. Men jag lyfte på luren... bära eller brista. Det visade sig vara en trevlig kvinna som efter en viss förståelig tveksamhet var hur tillmötesgående som helst. Dock visste hon inte ens om denna motorcykel och hade nog inga bilder eller liknande på den. Men, hon skulle leta rätt på några av sin brors vänner och se om någon där kunde hjälpa till med vidare information. Vad säger man? Visst är det fantastiskt kul när man möts av trevliga människor som bryr sig och vill hjälpa till! Både här på SH och ute i verkliga livet. :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En bit på väg! :) Efter @K´s tips så kontaktade jag Kyrkogårdsförvaltningen och hade turen och nöjet att få tala med en kvinna som själv kör motorcykel. Efter att trevligt samtal så hade jag uppgifter om den som är gravvårdare, tillika syster till den bortgångne motorcykelägaren! Jag gruvade mig lite för att ringa denna kvinna då ämnet kan vara känsligt trots att många år gått. Men jag lyfte på luren... bära eller brista. Det visade sig vara en trevlig kvinna som efter en viss förståelig tveksamhet var hur tillmötesgående som helst. Dock visste hon inte ens om denna motorcykel och hade nog inga bilder eller liknande på den. Men, hon skulle leta rätt på några av sin brors vänner och se om någon där kunde hjälpa till med vidare information. Vad säger man? Visst är det fantastiskt kul när man möts av trevliga människor som bryr sig och vill hjälpa till! Både här på SH och ute i verkliga livet. :tummenupp

Jag nominerar SH till årets detektiver, och dig till slumpens okrönte mästare, vad är oddsen att du träffar på en motorcyklist som hjälper dig att hitta systern till motorcykelägaren bara sådär?

Nu när du har namnet på motorcykelägaren så måste ju oddsen att hitta något i alla andra arkiv öka enormt.

@K

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2021
Hoj
Honda
Hoppas det löser sig.
Är systern lite medgörlig så kanske det går att få fullständigt personnummer och söka i något arkiv.
Tänk också på att den kan ha varit registrerad på någon av föräldrarna.

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Jag fick personnumret av Kyrkogårdsförvaltningen :) I morgon kollar jag med några myndighetsregister så får vi se vad som går att få fram.
Fick ett sms av systern senare med namn på en vän till den bortgångne ägaren, men med ett så vanligt namn att det sannolikt är omöjligt att hitta denne. Fick även namn på den den bortgångne ägarens dåvarande flickvän. Har sökt på hennes ovanliga namn men inte hittat henne i Sverige. Däremot en släktbeskrivning i Finland med en namngiven bror till henne. Om det nu inte skulle gå att söka reda på den förste ägarens en gång ägda fordon via något register, så är en av mina förhoppningar att någon vän eller släkting råkar ha något fotografi sparat där motorcykeln och nummerplåten syns. Långskott? Visst, men här får man grabba varje halmstrå :).

Last edited:

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Ja, det känns nästan lite konstigt att jag hade dessa samtal om honom på just hans födelsedag. Dagen då han skulle ha fyllt 66 år. Har haft många hojar i mitt liv, men aldrig någon med sådan historik och med sådan insyn i andras liv.
Hoppas på nya framsteg under dagen idag.

Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Yamaha RD125 1975 eller AS3 som de även populärt kallas och även har i ramnummer. En sån ram med papper kan jag kanske hjälpa dig med. Vi har ramen med skylt men inte papper men numret verkar vara i funktion fortfarande vid slagning på Transportstyrelsen. Cykeln kom in i somras då vi köpte upp en nerlagd skrot som varit inaktiv i närmare 30 år. Maila mig på mcskrot@telia,com om du kan tänka dig att söka på detta spår.

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Grandell; Tackar för erbjudandet, men tyvärr är AS3/RD125 inte likadan hoj som AS2J. Dom skiljer sig en hel del åt, inte bara i utseende utan även i detaljer.

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Ägnade nästan hela fredagen åt att försöka spåra information. Pratade med Stadsarkivet om jag inte skulle kunna få fram mer uppgifter nu när jag har personnumret på den ursprunglige ägaren. Det var tveksamt enligt kvinnan jag talade med... Man svarar dock inte på telefon om sådana saker, så jag la in en sökning via deras hemsida. Får avvakta och se vad som händer där.
Jag har ju även försökt få tag i den bortgångne hojägarens dåvarande flickvän, men ingen med det något ovanliga efternamnet fanns att finna i Sverige. Kvinnan på Stadsarkivet var dock vänlig och sökte på henne längre bak i tiden och plötsligt fanns hon under 80-talet, men var därefter troligen utflyttad ur landet. Men efter en massa sökningar så lyckades jag spåra henne, trots att hon bytt namn vid ett giftermål och även bytt ort! Letade fram telefonnummer till henne och ringde upp. Hon berättade att de hann vara tillsammans i två år innan den tragiska händelsen inträffade. Hon hade dock inga minnen av att han hade haft en motorcykel... Konstigt. Och några fotografier på någon sådan hade hon av förklarliga skäl inte heller. Enligt andra källor skall han dock ha haft den ståendes på familjens sommarställe ute i Orminge. Hon berättade att en av hans bästa vänner hette Anders Wester och skulle vara i ungefär samma ålder (runt 66 år idag). Samtalet avslutades med en fråga om jag inte var intresserad av att köpa en annan motorcykel! Det visade sig att hon på äldre dar skaffat sig en HD! Ännu en hojåkare man stöter på i denna jakt :). Tyvärr inte min drömhoj dock... Har självklart försökt hitta denne Anders Wester och ringt ett flertal utav dem jag hittat, men utan resultat. Hittade en i rätt ålder på en minnessida efter hans bortgång, fotograferad på en motorcykel, men det var inte han jag sökte visade det sig. Någon som känner en Anders Wester som bott i Stockholm i mitten/slutet av 70-talet och som känt Rune Blomdell? Och som helst har något sparat fotografi på den aktuella motorcykeln taget bakifrån så att nummerplåten syns?
Kan tillägga att jag även talat med Björn Casserborg (tidigare anställd på Hallman Eneqvist) men han kunde dessvärre inte bidra med något.
Avvaktar nu svar från Stadsarkivet och hoppas på det bästa.

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Hoppas ni förstår hur sugen man är på att ge sig ut (lagligt) på denna pärla och lägga lite blårök efter vägarna ?

Bifogat

• Yamaha 125 AS2J -1 -01.jpg
    Yamaha 125 AS2J -1 -01.jpg
    576.9 KB · Visningar: 43
  • Yamaha 125 AS2J -1 -08.jpg
    Yamaha 125 AS2J -1 -08.jpg
    553 KB · Visningar: 41
  • Yamaha 125 AS2J -1 -09.jpg
    Yamaha 125 AS2J -1 -09.jpg
    557.3 KB · Visningar: 41

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ställer en fråga till församlingen i detta ärende, eftersom jag är helt novis.
Är det helt omöjligt att få in den via ett så kallat tillverkarintyg?
Förmodligen är det ju det, för det hade ju varit för enkelt.

intyg1.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...