Har jag köpt för liten hjälm... (trots allt)

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Efter flera veckors provande och velande köpte jag mig äntligen en hjälm i går eftermiddag. Det blev en Arai Chaser i storlek Medium. Själva modellen har jag provat vid minst fyra olika tillfällen och provat fram och tillbaka mellan storlek M och L. Medium har i butik suttit riktigt tajt och gett fin pussmun. Large har suttit bra, inte lika tajt utan mer bekvämt. Men eftersom det heter att ju mindre desstå bättre så föll valet på M.

Väl hemma i soffan efter mannekänguppvisning blir jag sittande men hjälmen på i säg 20-30 minuter. Sen kom huvudvärken... :huvet Provar utan hjälmhättan (la falappa eller vad den heter)... Lite bättre men värken kommer tillbaka. I förmiddags samma sak igen. Uthärdade kanske 45 minuter. När jag sen kränger av hjälmen känns det som den fortfarande sitter kvar på huvudet. :confused: Så här borde spänningshuvudvärk kännas. Underkäken känns som efter en lång natt med gnisslande tänder. :gnissla

Så frågan är: Hur lång tid behövs innan den går ut sig och kommer den att göra det tillräckligt? :confused: Eller ska jag utnytja bytesrätten och ta en Large istället? :va Hjälmen förövrigt känns helt rätt för mig.

Bifogat

• chaser.jpg
    chaser.jpg
    67.6 KB · Visningar: 142

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Om det är på en speciell punkt det klämmer så kan man försöka trycka lite där med knogarna. Fick göra så på min Norlan som min pappa inte ville komma överns med. men med lite övertalning så blev den riktigt skön

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
de ska väl inte uppkomma huvudvärk, ??? :S, inte kul om man kör o får huvudvärk kan bidra till att man blir mindre fokuserad

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, den kommer att ge sig. Frågan är om du orkar vänta.

Köper du en hjälm som sitter skönt från start kommer du att ångra dig bittert nästa år, när den har töjt sig.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ta en matsked och tryck lite på de värsta punkterna (på firgoliten)

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Ja, den kommer att ge sig. Frågan är om du orkar vänta.

Köper du en hjälm som sitter skönt från start kommer du att ångra dig bittert nästa år, när den har töjt sig.
Precis! Det lär ju inte bli mycket kört om det fortsätter så här... :confused: Men hur mycket töjer sig den? 1/2 storlek eller kanske 1/3?

Om det är på en speciell punkt det klämmer så kan man försöka trycka lite där med knogarna. Fick göra så på min Norlan som min pappa inte ville komma överns med. men med lite övertalning så blev den riktigt skön
Nej, ingen speciell punkt. Varför jag inte reflekterade över det i butikerna. Det kommer som sagt efter en tids användning. Jag har i vart fall en Arai-skalle. Shoei XR-1000 i large trycker som f-n på en band från pannan och bakåt.

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag har en ny hjälm från i våras, åker inte jätte mycket men nu börjar hjälmen bli bra.
I början var det så tight att jag var orolig att jag oxå köpt fel, fick dock inge huvudvärk....
Nu är jag sååå glad att jag köpte den tight !!!

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Härda ut. Jag köpte en small, förliten tyckte jag ,spände som fan, Byte till medium, satt skitbra, i 2 månader . nu ångrar jag att jag inte behöll small.

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
ta ur inredningen och slipa lite på de ställen där det klämmer med sandpapper eller liknande. Ta bara inte bort för mycket!

Som andra skriver så kommer hjälmen att sitta som en smäck :tungan efter ett tag. Töjer sig nog lite fortare när man blir varm om skallen. En för stor hjälm kommer att börja lyfta när det går lite fortare och då blir man strypt istället!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har en large på min arai.. Körde i min förra hjälm med balaklava jämt men gör jag det nu får jag din huvudvärk. Har bara haft min arai några veckor men känner redan att den blivit större än när det va ny! jag skulle härda ut om jag va som du.. men se till att ha den på så ofta du kan hemma så det inte påverkar ditt körande!

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Det finns inget som säger att just en storlek större eller mindre hade gett dig "den perfekta passformen", det hela handlar om hjälmens samt ditt huvuds form (samt storleksskalan hjälmens storlekar ligger i...)

Åk till en butik där du får bra hjälp att prova ut pottan!
Vart trycker det någonstans?
Trycker det i pannan är hjälmen generellt för rund i formen, ovalare hjälm än din Chaser är från Arai t.ex. Condor, Viper, RX-7 Corsair

mvh

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Jag ställer mig i skaran som råder dig att stå ut, då det kommer bli mkt bättre med tiden, samt eventuellt om ett tag justera det sista genom att trycka in frigoliten lite (som någon tidigare tipsat om).

Min arai hjälm satt också väldigt tight i början men har nu blivit aldeles perfekt. Så stå ut, finns ju inget värre än en förstor hjälm som både blir farlig och inte sitter skönt.

PS!. Helt rätt dekorval på arai chasern.. avundsjuk. DS!

//Jocke

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag vill minnas huvudvärk med de flesta nya hjälmar jag haft. Bit ihop. MINDRE blir den inte iaf:D

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
För länge sedan hade jag en Nolan hjälm som satt ganska bra. Men efter en stunds åkning blev det huvudvärk. Den jä-la hjälmen blev till slut för stor. För jag använde den trots att. Men gjorde lite ont i huvudet ändå. Efter märksbyta har jag haft en storlek mindre och aldirg haft huvudvärk. Inte pga hjälmen i alla fall:D

Mao, en skön hjälm kanske inte är rätt i alla fall.???!!!

Mats

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Kör med hjälmen. Min har varit likadan. Känner då av huvudvärken först när jag tagit av mig hjälmen..

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Eller så testar du att klippa bort lite hår på skallen :tummenupp , då brukar hjälmen passa bättre om det känns trångt :)

Min hjälm sitter skitbra när jag är nyklippt sen efter 10 veckor när garnet är allmänt skitfult (fulare än vanligt) , ja då sitter hjälmen lite trångt :tungan

Bara att boka en klipptid alltså, eller ta maskinen själv o fixa efterstom gratis e gott :D

/Nitrous

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Samma sak hände med mig. Min första hjälm var L, satt skönt men blev för stor nästa säsong. Köpte sedan en M som gjorde on tförst men efter lite tryckningar på insidan av hjälmen blev den sedemera mycket skön.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Det finns inget som säger att just en storlek större eller mindre hade gett dig "den perfekta passformen", det hela handlar om hjälmens samt ditt huvuds form (samt storleksskalan hjälmens storlekar ligger i...)

Åk till en butik där du får bra hjälp att prova ut pottan!

:fakta Superbee har talat. :)

/Henning!

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
jo jag ångrar ochså att jag inte valde mindre storlek, sitter löst nu efter 2år
fast ska ändå snart köpa ny
för sliten för att användas 1år till

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Visst skall en hjälm sitta tight och aningen värk på enstaka punkter är väl ok första tiden. Men att få sprängande värk och en hjälm som sitter FÖR tight på så gott som HELA huvudet låter INTE helt ok i mina öron.

Jag har också köpt tighta hjälmar, flera stycken genom åren, men de har endast klämt på mindre områden (ex. pannan). Jag har då tryckt, försiktigt, med tummen motsv. och fortfarande haft ont efter en längre tid. Först efter ca. 2 månaders användande, näst intill dagligen (korta turer till och från jobbet mm., sitter hjälarna klockrent.

Risken med att trycka ihop frigoliten är att det är där man smäller i om man vurpar. För det man egentligen gör är ju att man minskar det stötdämpande materialet vilket INTE är bra. Och att då behöva göra det på så gott som hela hjälem...nja, jag skulle nog råda till annan hjälm i så fall!

Mvh!
// Niklas

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad